logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup

Mnozí z vás jistě tento seriál horských maratonů znají, ale pro ty méně zasvěcené se na skok podíváme do historie.

S nápadem uspořádat tento pohár přišla parta nadšenců ze Švýcarského Zermattu a volba padla na tři horské maratony: LGT Alpin Maraton v Liechtenštejnsku, Zermatt Marathon a Jungfrau Marathon ve Švýcarsku. Celková uběhnutá vzdálenost je 126,585 km a úctyhodný výškový rozdíl činí 5573 m. Podmínkou samozřejmě je uběhnout všechny tři maratony. První ročník se uskutečnil v roce 2007 a marně byste mezi 194 klasifikovanými běžci a běžkyněmi hledali české jméno. Ale hned následující ročník naši zemičku reprezentují dva muži a jedna žena. 3. ročník v roce 2009 měl zatím nejpočetnější startovní pole 31 žen a 149 mužů z toho 1 žena a 3 muži byli z České republiky. Byl to ročník, kterého jsem se poprvé zúčastnil také já, a musím přiznat, že jsem byl nadšený a rád se budu vracet. V tomto ročníku bylo dosaženo také zatím nejlepšího času, když Novozélanďan Jonathan Wyatt měl součet všech tří maratonů 8:57.21 hodin. Nejrychlejší ženou byla v roce 2007 Britka Elizabeth Hawkerová s časem 10:43.28 hodin. Letošního, v pořadí 4. ročníku, se zúčastnilo 136 mužů a 28 žen. Tentokrát nás nereprezentovala žádná žena, ale poprvé se celého poháru zúčastnil i elitní český běžec Jan Bláha a dal o sobě hodně vědět celkovým třetím místem a časem 10:25.13 hodin. Já jsem si zapsal svoji druhou účast a Miloš Škorpil třetí. Myslím, že je škoda, že se z České republiky celého poháru neúčastní více běžců, vždyť na jednotlivých maratonech máme celkem hojné zastoupení. Letos nás bylo na LGT Alpin Marathonu 9, na Zermatt Marathonu 20 a na Jungfrau Marathonu 24, což v porovnání s ostatními zahraničními nealpskými státy není málo, například Poláků bylo na Jungfrau pouze 7, Slováci 4, Maďarů 7. Tak snad v budoucnu se naše startovní pole rozroste a najde se borec, který naváže na letošní úspěch Honzy Bláhy.

Část první – LGT Alpin Marathon

obrázek

Do Liechtenštejnska vyrážím z Jablonce v pátek 11. června brzy ráno, cestou v Praze naložím Reného s přítelkyní a Miloše vyzvedáváme v Chebu. Cesta po německé dálnici je sice jednotvárná, ale utíká poměrně rychle. U Lindau sjíždíme z dálnice a cestu si zpestřujeme výhledem na Bodamské jezero, kocháme se a zapomeneme včas odbočit. Je z toho menší zajížďka, ale nelitujeme, protože se nám objevily nádherné výhledy na údolí a velkou část Bodamského jezera.
Na místo dorážíme před čtvrtou hodinou odpolední. V Bendernu, místě startu, vyzvedáváme v prostorách firmy Malbuner startovní čísla a odjíždíme se ubytovat.

Přivítalo nás tu pěkné počasí s modrou oblohou a samozřejmě krásné výhledy na okolní krajinu.

obrázek
V podvečer vyrážíme na menší procházku městem spojenou s pasta party na terase místní restaurace.

Spokojeni se vracíme na ubytovnu a uléháme s vidinou příjemného počasí při sobotním závodě.

Ráno je vše ale jinak. Dá se říct, že je to jak přes kopírák, loni bylo v pátek také pěkně a v sobotu lilo jak z konve. Letos se k tomu ještě přidala mlha. Odcházíme na snídani, poctivě si dáváme müsli s jogurtem a já ještě neodolávám a krájím si místní chleba se sýrem. Je vynikající, ale ještě vlahý! A to byla zásadní chyba, jenom konstatuji, že mě to snad nebude nadýmat, ale opak byl pravdou!
Po snídani balíme všechny věci a odjíždíme na start maratonu. Maratonu, který sice nedosahuje takového věhlasu jako další dva závody v poháru, ale rozhodně svou náročností nezůstává pozadu. Maratonu, který se běhá v jedné z nejmenších zemí Evropy, která se rozkládá na svazích Alp a v údolí Rýna a její nejdelší hranice se Švýcarskem měří 41,2 km! Ano, je o kilometr kratší než samotný závod.
Startuje se v 9 hodin dopoledne na hlavní silnici, před již zmíněnou firmou Malbuner. Rozhodně zde nečekejte davy diváků, ty na vás čekají cestou a především ve Vaduzu a v cíli jak půlmaratonu, tak i maratonu. Chvíli po startu se opouští hlavní silnice a pokračuje se téměř 10 km podél Rýna až do Vaduzu. A tento úsek je zrádný, on je totiž téměř po rovině a svádí to tu k dobrému tempu a jaké je pak překvapení, když se to ve městě náhle zlomí a začne se prudce stoupat.

obrázek

A právě mezi 13. a 15. kilometrem ve stoupání na mě přišla opravdu velká krize. Ke slovu se začal hlásit vlahý ranní chléb a přišly velmi nepříjemné křeče do břicha. Chvílemi mi dělala problémy i chůze. Ještě, že na 15. km byla občerstvovací stanice a k dispozici byla i cola. Na nic nečekám, beru si dva pohárky a jen doufám, že zabere a postupně mi srovná žaludek. Naštěstí skutečně začíná působit a mně se o něco ulevuje. Ale přesto až do cíle to není ono. Cílovou bránou v městečku Malbun probíhám časem 4:50.17 hodin a světe div se, ono je to o minutu lepší než v loňském roce. Jaký by asi byl čas, kdyby nebylo těch problémů? To už se můžu jen domýšlet. Nakonec to bylo 271. místo z 534 mužů a v kategorii 64. z 97.

Část druhá – Zermatt Marathon

Do Švýcarska vyrážíme společně s manželkou Martinou již ve čtvrtek 8. července hodně brzy ráno. Je pěkné počasí a chceme se cestou zastavit v Bregenz a projít se u Bodamského jezera. To se nám také daří, zaparkujeme nedaleko od jezera a procházíme se po takzvané jezerní promenádě, kde je nádherný park. Neměli jsme ani potuchy, že je zde unikátní jezerní divadlo, u kterého je pódium přímo na jezerní hladině a hlediště na břehu jezera. Právě tu stavěli kulisy pro operu Aida a bylo to opravdu impozantní.

obrázek

Z Bregenz už vyrážíme do našeho dnešního cíle švýcarského městečka Grächen, kde jsme tak jako loni ubytováni. Přijíždíme kolem šesté hodiny večer a Miloš s Danou až dlouho po nás.
V pátek ráno vstáváme do krásného počasí a po snídani vyrážíme do St. Niklaus vyzvednout startovní čísla. Odpoledne následuje příjemná procházka v okolí Grächenu spojená s Kneippovými koupelemi, a večer krátké posezení na zahrádce zdejší restaurace.
V sobotu nás probouzí vycházející sluníčko a naprosto vymetená obloha. Posnídáme, tentokrát žádná chyba jako při LGT, a odjíždíme na start. Tady se to už jenom hemží běhuchtivými lidičkami, odevzdáváme své věci a vyslechneme si hlášení pořadatelů, v kterém upozorňují na očekávanou teplotu 37°C! S touto prognózou nás startér vypouští na trať, volím tempo, při kterém se neuvařím hned na začátku, Miloš mi sice pomalu mizí, ale to mě nechává klidným. Přijel jsem si to především užít, ostatně jako každý závod v horách. V Zermattu na půlmaratonu mi časomíra ukazuje pár vteřin přes 2 hodiny, jsem spokojený a začínám stoupat na Sunneggu a Gant, zhruba na 25. km míjím Miloše, který se netváří zrovna spokojeně, tentokrát potkaly žaludeční potíže jeho. Zhruba na 33. km jsme v nadmořské výšce kolem 2300 m a naskýtá se nám nádherný výhled na Matterhorn, který poprvé vidím bez mráčků kolem špičky. Je to opravdu úchvatný pohled!

obrázek

Celkem v pohodě dobíhám na stanici Rifellalp, která je na 38. km ve výšce 2222 m.n.m. a čeká mě už jen poslední dvoukilometrový nejnáročnější úsek do cíle na Riffelbergu s nadmořskou výškou 2585 m. Jaké je to pro mě překvapení, když cílovou pásku protínám v čase 5:27:26, to je o 16 minut rychlejší než v loňském roce. Nakonec je to 391. místo ze 789 klasifikovaných mužů a 86. ze 155 v mé kategorii. Počkám na Miloše, který dobíhá 13 minut za mnou, osprchujeme se a vyrážíme zpět do Grächenu.

V příštím roce se běží již 10. ročník a pořadatelé při této příležitosti vypsali Ultra Zermatt Marathon, který je o 3,4 km delší a končí na Gornergratu v nadmořské výšce 3089 m. Na tuto část pustí pouze 500 přihlášených běžců, v současné době je limit pro přihlášky na Ultra Zermatt Marathon 2011 vyčerpán a s Milošem máme to štěstí, že jsme mezi nimi.

Část třetí – Jungfrau Marathon

obrázek

Pořadatelé o tomto závodě uvádějí, že se jedná o nejkrásnější maraton na světě! Těžko asi soudit, když je na světě tolik maratonů, ale mně rozhodně učaroval. A určitě ne jenom mně, vždyť registrace, kterou otvírají v únoru, je během chvíle plná a to je limit 4000 startujících! Pokud ovšem běžíte celý Mountain-Marathon-Cup, tak máte start jistý.

Letos připadl termín na 11. září, jako vždy vyrážíme již ve čtvrtek, tentokrát se mnou jedou mé dcery a cestou se stavujeme pro Miloše. Do Interlakenu, místa startu a zároveň místa našeho pobytu, dorážíme bez problémů v podvečerních hodinách.
V pátek ráno se jdeme s Milošem proběhnout pěknou cestou kolem kanálu, který spojuje dvě zdejší jezera. Odpoledne vyzvedáváme startovní čísla a večer si ještě příjemnou procházkou dojdeme na pasta party.
V sobotu se probouzíme do pěkného počasí a na startu už příjemně svítí sluníčko. V devět hodin vypouští startér nedočkavý čtyřtisícihlavý dav na trať. Až do půlmaratonu, který je v Lauterbrunnenu, stoupáme velmi pozvolna a pomyslnou pásku míjím za 1:47:47. Ovšem tady se to rapidně mění a čeká nás prudké stoupání do známého lyžařského střediska Wengenu, kterým probíháme za ohlušujícího povzbuzování přítomných diváků.

obrázek

Máme za sebou 30 km a před námi je úsek, který se z části běží po známé sjezdovce Lauberhorn, na které se jezdí již od roku 1930 nejdelší sjezd Světového poháru (trať má délku 4480 m). Po dalších zhruba 8 km se dostáváme do místa zvaného Wixi s nadmořskou výškou 1825 m, tady začíná poslední stoupání po úzké cestě, na které se pomalu plazí lidský had až na Eigergletscher 2205 m vysoko. Z tohoto místa je to do cíle na Kleine Scheidegg nějakých 700 m a už jen z kopce. Když protínám cíl v nadmořské výšce 2100 m, zastavují se stopky na čase 4:58:31 a je z toho 1231. místo z 3244 mužů a v kategorii 287. z 641. I tento závod jsem si oproti loňsku zlepšil, tentokrát o 18 minut. Miloš dobíhá 8 minut za mnou.

Už cestou při závěrečném stoupání se vám objeví nádherný pohled na tři zdejší velikány masivu Jungfrau a v cíli si ho můžete zcela vychutnat. Zleva to jsou Eiger (v překladu Obr) 3970 m.n.m., Mönch (Mnich) 4107 m.n.m. a Jungfrau (Panna) 4158 m.n.m. V sedle mezi horami Mönch a Jungfrau se nachází Jungfraujoch, železniční stanice vytesaná do skály. Je zde také observatoř Sphinx a začíná tu největší alpský ledovec Aletschgletscher, podle kterého se v červnu běhá půlmaraton. Už jen pro tento pohled stojí za to si to sem vyběhnout.

Tímto třetím závodem končí jedna éra Mountain – Marathon – Cupu. Éra, kterou napsaly 4 ročníky. 5. ročník již nebude složen ze tří závodů, ale Mountain – Marathon – Cup se rozrostl o čtvrtý závod Kaisermarathon Söll, který je součástí Tour de Tirol. Tento závod se již uskutečnil tento rok 8. – 10. října, ale o tom až v dalším článku. Pokud jste to nestihli a přitom se chtěli zúčastnit celého poháru, tak nezoufejte, nadále se počítají do konečného výsledku 3 závody, jen si můžete vybrat ze čtyř. Další podrobnosti najdete na těchto stránkách:

Mountain marathon cup

Tour de Tirol

LGT Alpin Marathon

Zermatt Marathon

Jungfrau Marathon

Martin Lukeš foto
  • přečteno: 10741/10601×
Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup Trilogie zvaná Mountain – Marathon – Cup

Hodnoť článek

všechny články Běžecké akce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice98
Více času na sebe13
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

• Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»