logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

Mistrovství Evropy v canicrossu

Mistrovství Evropy v canicrossu

Před dvanácti lety v Belgii se začala psát historie evropských šampionátů v canicrossu. Původně pod označením Eurocanicross, v poslední době již pod hlavičkou ECF (European Canicross Federation) jako Mistrovství Evropy v canicrossu a bikejöringu.
Letošní šampionát se konal v lyžařském areálu la Baraque de Fraiture v belgických Ardenách. Přečtěte si poutavé vyprávění Petra Fochlera, který se zúčastnil individuálního i štafetového závodu mužů:

Že pojedeme do Belgie, jsme se rozhodli už někdy na jaře. Měli jsme tak dost času na přípravu a načasování formy. Měl to být pro nás nejdůležitější závod sezony a tak jsem byl zvědavý, jak se s evropskou špičkou popasujeme.
Do místa konání jsme dorazili již ve čtvrtek večer a ještě týž den jsme si šli prohlédnout trať sobotního prvního kola závodu. Měřila 3,5 km a díky převýšení byla dost náročná.
Stejnou trať jsme s Pončou absolvovali tréninkově i v pátek ráno. Odpoledne jsme pak vyrazili na prezentaci. Tam Pončovi zkontrolovali čip a srdíčko a označili ho na zadku stříbrnou a červenou barvou. No, to se Pončovi vůbec nelíbilo. Večerní zahajovací ceremoniál se neobešel bez proslovů a dostalo se dokonce i na pozdravy v národních jazycích. Na letošní mistrovství Evropy se sjeli závodníci ze 14 zemí, od Španělska až po Ukrajinu.

Sobotní závod zahájili cyklisté se psy. Výborně si vedly především naše bikerky, které v hlavním závodě žen obsadily první tři místa v pořadí Kamila Lišková, Vendula Pekárková a Václava Kuříková.
Po skončení prvního kola závodu v bikejöringu pokračoval evropský šampionát hromadnými starty jednotlivých kategorií v canicrossu. Napojili jsme psy a vydali se do prostoru startu. Tam nám zkontrolovali délku vodítka a čip a my se mohli postavit na startovní čáru. Čekání na samotný start bylo nekonečné. Pořadatelé nás tam nechali stát snad sedm minut. Startovali jsme z druhé řady. Odpočítávání jsme neslyšeli, a proto jsme vyběhli až podle reakce ostatních závodníků. Alespoň jsme se tak nedostali do žádné z postartovních motanic. Pomalu jsme se „prokousávali“ vpřed zástupem třiapadesáti startujících běžců. Ve stoupání se nám otevřel prostor a Poník začal zabírat. Už na vrcholu kopce jsme „balíku“ psů a běžců utekli a doběhli Vláďu Šáfra. V následném seběhu jsme ho předběhli a na nás čekalo již jen závěrečné cílové stoupání. První kolo jsme dokončili na sedmém místě. Nejlepší z Čechů, Jirka Suchý, doběhl třetí. Vzhledem k tomu, že Polák Damian Witkowski dostal minutovou penalizaci za opakované předbíhání psa, posunuli jsme se v pořadí o jedno místo a „přenocovali“ tak na šestém místě.

V neděli jsme nejdříve opět fandili našim ženám. Václavka si bohužel třetí místo neudržela, ale i tak je první, druhé a čtvrté místo velkým úspěchem našich bikerek.

Do druhého dne jsme šli s cílem udržet šesté místo. Canicrossové starty probíhaly Gundersenovou metodou, a proto jsem očekával klidnější průběh závodu. Vzhledem k zdlouhavému čekání před startem jsem měl co dělat, abych pejska udržel.
Ponča začal zabírat hned od začátku. V kopci jsme bez problémů předběhli Huberta Kiljana z Polska a později i jeho kolegu Mateusze Brylewskiho, který nás porazil na nedávných závodech v Děčíně. Svou pozici jsme udrželi až do cíle. Ponča šel celý závod úplně bez chybičky, ani jednou nezaváhal a dotáhl mě na celkové čtvrté místo. Před námi si pro bronzovou medaili doběhl Jirka Suchý.
V cíli pak už jen radost, fandění ostatním českým závodníkům, odpočinek a regenerace před blížícím se dalším závodem.
V 15 hodin nastal vrchol šampionátu – závod canicrossových štafet.

obrázek
Českou štafetu mužů rozbíhal Jirka Suchý s Bajčou.

Jirka odstartoval na čtvrtém místě. Ale už při výběhu z lesa byl druhý. A v následném seběhu úžasně odskočil a všem ukázal, jak se má běhat z kopce. Igor Tracz, mistr Evropy v bikejöringu, na to řekl, že tak rychle z kopce nejede ani on na kole :)

Štafetu předával Jirka s velkým náskokem Vláďovi Šáfrovi se Šňůrou, kteří na svém úseku vedoucí postavení českého týmu udrželi.

Když jsem je viděl přibíhat, trochu mi zatrnulo, abychom to s Pončou klukům nepokazili. Ale na přemýšlení už nebylo moc času. Vláďa nám předal štafetu, my vyrazili a od začátku makali naplno. Poslední úsek, na rozdíl od dvou předchozích, které končily seběhem po sjezdovce, mířil z lesa vzhůru po sjezdovce. Ponča šlapal jak hodinky. V cílovém stoupání jsme stále byli na prvním místě. Vpřed nás hnalo povzbuzování diváků a také Sébastien Spehler z Francie, vítěz individuálního závodu, který se na nás začal dotahovat. Vedení jsme však bez větších problémů udrželi a stali se tak spolu s Jirkou Suchým a Vláďou Šáfrem mistry Evropy. V cíli jsme měli parádní pocit z dobře odvedené práce, a byli jsme rádi, že jsme to klukům nezkazili. Potom už přišly gratulace od ostatních a všeobecná radost.

obrázekobrázekobrázek
Petr Fochler s Pončou

Po nás ale ještě startovaly holky. Česká štafeta běžela ve složení Ivana Velkoborská, Nicole Marešová a Kamila Lišková. Ivča po prvním úseku předávala kolem 6. místa a Kamila do posledního vybíhala jako sedmá. Nádherně však zabojovala a posunula štafetu až na 4. místo. Bohužel holkám chybělo k bronzu jen pár metrů.
Naše docela malá česká výprava se na letošním mistrovství Evropy rozhodně neztratila. Získali jsme 3 zlaté, 3 stříbrné a 1 bronzovou medaili.

Pro mě bylo vyhlášení výsledků nepopsatelným zážitkem. Stát na nejvyšším stupni a poslouchat českou hymnu, to bych přál alespoň jednou v životě každému. Ještě musím poděkovat Jirkovi a Vláďovi, že jsme si s nimi mohli štafetu zaběhnout a že oba odvedli výbornou práci. Nemůžu zapomenout ani na Poníka, který druhý den oba závody běžel bezchybně. Náš úspěch je určitě minimálně z poloviny jeho zásluhou. Závod štafet byl pro mě obrovskou zkušeností a hlavně radostí. Díky!!!

Peťa Fochler

Fotky z Belgie nám poskytli Peťa Fochler a Káťa Krausová. Další fotky, videa a články z letošních canicrossových závodů najdete zde.

Pozvánka na víkend

Přijďte si zaběhat a zazávodit se svým psem. Postroje pro psa je možné zdarma půjčit před startem nebo koupit s dalšími potřebami pro canicross. Každý závodník při prezentaci předloží očkovací průkaz svého psa s potvrzeným očkováním proti vzteklině. A kam že to máte přijít?
Zveme vás do mladoboleslavského lesoparku Štěpánka na 5. ročník závodů psích spřežení, kterého se v loňském roce zúčastnilo více než stovka závodníků a závodnic. Účast v letošním roce opět přislíbila řada závodníků české špičky. To zaručuje atraktivní podívanou pro diváky. Zasoutěžit si mohou příchozí i děti. Dětem, které vlastního pejska nemají, ho organizátoři rádi půjčí. Pro příchozí je připraven závod v canicrossu.
Svatováclavské psí ježdění se koná pravidelně o zářijovém státním svátku. Jindy klidná říčka Klenice se letos rozvodnila a lesopark Štěpánka byl uzavřen. Proto se letos koná tento závod v náhradním říjnovém termínu.

František Burda foto
  • přečteno: 8767/8701×
Mistrovství Evropy v canicrossu Mistrovství Evropy v canicrossu Mistrovství Evropy v canicrossu Mistrovství Evropy v canicrossu Mistrovství Evropy v canicrossu

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků

Canicross

všechny články Canicross

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

• Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»