logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

Mistrovství Evropy v canicrossu

Mistrovství Evropy v canicrossu

Před dvanácti lety v Belgii se začala psát historie evropských šampionátů v canicrossu. Původně pod označením Eurocanicross, v poslední době již pod hlavičkou ECF (European Canicross Federation) jako Mistrovství Evropy v canicrossu a bikejöringu.
Letošní šampionát se konal v lyžařském areálu la Baraque de Fraiture v belgických Ardenách. Přečtěte si poutavé vyprávění Petra Fochlera, který se zúčastnil individuálního i štafetového závodu mužů:

Že pojedeme do Belgie, jsme se rozhodli už někdy na jaře. Měli jsme tak dost času na přípravu a načasování formy. Měl to být pro nás nejdůležitější závod sezony a tak jsem byl zvědavý, jak se s evropskou špičkou popasujeme.
Do místa konání jsme dorazili již ve čtvrtek večer a ještě týž den jsme si šli prohlédnout trať sobotního prvního kola závodu. Měřila 3,5 km a díky převýšení byla dost náročná.
Stejnou trať jsme s Pončou absolvovali tréninkově i v pátek ráno. Odpoledne jsme pak vyrazili na prezentaci. Tam Pončovi zkontrolovali čip a srdíčko a označili ho na zadku stříbrnou a červenou barvou. No, to se Pončovi vůbec nelíbilo. Večerní zahajovací ceremoniál se neobešel bez proslovů a dostalo se dokonce i na pozdravy v národních jazycích. Na letošní mistrovství Evropy se sjeli závodníci ze 14 zemí, od Španělska až po Ukrajinu.

Sobotní závod zahájili cyklisté se psy. Výborně si vedly především naše bikerky, které v hlavním závodě žen obsadily první tři místa v pořadí Kamila Lišková, Vendula Pekárková a Václava Kuříková.
Po skončení prvního kola závodu v bikejöringu pokračoval evropský šampionát hromadnými starty jednotlivých kategorií v canicrossu. Napojili jsme psy a vydali se do prostoru startu. Tam nám zkontrolovali délku vodítka a čip a my se mohli postavit na startovní čáru. Čekání na samotný start bylo nekonečné. Pořadatelé nás tam nechali stát snad sedm minut. Startovali jsme z druhé řady. Odpočítávání jsme neslyšeli, a proto jsme vyběhli až podle reakce ostatních závodníků. Alespoň jsme se tak nedostali do žádné z postartovních motanic. Pomalu jsme se „prokousávali“ vpřed zástupem třiapadesáti startujících běžců. Ve stoupání se nám otevřel prostor a Poník začal zabírat. Už na vrcholu kopce jsme „balíku“ psů a běžců utekli a doběhli Vláďu Šáfra. V následném seběhu jsme ho předběhli a na nás čekalo již jen závěrečné cílové stoupání. První kolo jsme dokončili na sedmém místě. Nejlepší z Čechů, Jirka Suchý, doběhl třetí. Vzhledem k tomu, že Polák Damian Witkowski dostal minutovou penalizaci za opakované předbíhání psa, posunuli jsme se v pořadí o jedno místo a „přenocovali“ tak na šestém místě.

V neděli jsme nejdříve opět fandili našim ženám. Václavka si bohužel třetí místo neudržela, ale i tak je první, druhé a čtvrté místo velkým úspěchem našich bikerek.

Do druhého dne jsme šli s cílem udržet šesté místo. Canicrossové starty probíhaly Gundersenovou metodou, a proto jsem očekával klidnější průběh závodu. Vzhledem k zdlouhavému čekání před startem jsem měl co dělat, abych pejska udržel.
Ponča začal zabírat hned od začátku. V kopci jsme bez problémů předběhli Huberta Kiljana z Polska a později i jeho kolegu Mateusze Brylewskiho, který nás porazil na nedávných závodech v Děčíně. Svou pozici jsme udrželi až do cíle. Ponča šel celý závod úplně bez chybičky, ani jednou nezaváhal a dotáhl mě na celkové čtvrté místo. Před námi si pro bronzovou medaili doběhl Jirka Suchý.
V cíli pak už jen radost, fandění ostatním českým závodníkům, odpočinek a regenerace před blížícím se dalším závodem.
V 15 hodin nastal vrchol šampionátu – závod canicrossových štafet.

obrázek
Českou štafetu mužů rozbíhal Jirka Suchý s Bajčou.

Jirka odstartoval na čtvrtém místě. Ale už při výběhu z lesa byl druhý. A v následném seběhu úžasně odskočil a všem ukázal, jak se má běhat z kopce. Igor Tracz, mistr Evropy v bikejöringu, na to řekl, že tak rychle z kopce nejede ani on na kole :)

Štafetu předával Jirka s velkým náskokem Vláďovi Šáfrovi se Šňůrou, kteří na svém úseku vedoucí postavení českého týmu udrželi.

Když jsem je viděl přibíhat, trochu mi zatrnulo, abychom to s Pončou klukům nepokazili. Ale na přemýšlení už nebylo moc času. Vláďa nám předal štafetu, my vyrazili a od začátku makali naplno. Poslední úsek, na rozdíl od dvou předchozích, které končily seběhem po sjezdovce, mířil z lesa vzhůru po sjezdovce. Ponča šlapal jak hodinky. V cílovém stoupání jsme stále byli na prvním místě. Vpřed nás hnalo povzbuzování diváků a také Sébastien Spehler z Francie, vítěz individuálního závodu, který se na nás začal dotahovat. Vedení jsme však bez větších problémů udrželi a stali se tak spolu s Jirkou Suchým a Vláďou Šáfrem mistry Evropy. V cíli jsme měli parádní pocit z dobře odvedené práce, a byli jsme rádi, že jsme to klukům nezkazili. Potom už přišly gratulace od ostatních a všeobecná radost.

obrázekobrázekobrázek
Petr Fochler s Pončou

Po nás ale ještě startovaly holky. Česká štafeta běžela ve složení Ivana Velkoborská, Nicole Marešová a Kamila Lišková. Ivča po prvním úseku předávala kolem 6. místa a Kamila do posledního vybíhala jako sedmá. Nádherně však zabojovala a posunula štafetu až na 4. místo. Bohužel holkám chybělo k bronzu jen pár metrů.
Naše docela malá česká výprava se na letošním mistrovství Evropy rozhodně neztratila. Získali jsme 3 zlaté, 3 stříbrné a 1 bronzovou medaili.

Pro mě bylo vyhlášení výsledků nepopsatelným zážitkem. Stát na nejvyšším stupni a poslouchat českou hymnu, to bych přál alespoň jednou v životě každému. Ještě musím poděkovat Jirkovi a Vláďovi, že jsme si s nimi mohli štafetu zaběhnout a že oba odvedli výbornou práci. Nemůžu zapomenout ani na Poníka, který druhý den oba závody běžel bezchybně. Náš úspěch je určitě minimálně z poloviny jeho zásluhou. Závod štafet byl pro mě obrovskou zkušeností a hlavně radostí. Díky!!!

Peťa Fochler

Fotky z Belgie nám poskytli Peťa Fochler a Káťa Krausová. Další fotky, videa a články z letošních canicrossových závodů najdete zde.

Pozvánka na víkend

Přijďte si zaběhat a zazávodit se svým psem. Postroje pro psa je možné zdarma půjčit před startem nebo koupit s dalšími potřebami pro canicross. Každý závodník při prezentaci předloží očkovací průkaz svého psa s potvrzeným očkováním proti vzteklině. A kam že to máte přijít?
Zveme vás do mladoboleslavského lesoparku Štěpánka na 5. ročník závodů psích spřežení, kterého se v loňském roce zúčastnilo více než stovka závodníků a závodnic. Účast v letošním roce opět přislíbila řada závodníků české špičky. To zaručuje atraktivní podívanou pro diváky. Zasoutěžit si mohou příchozí i děti. Dětem, které vlastního pejska nemají, ho organizátoři rádi půjčí. Pro příchozí je připraven závod v canicrossu.
Svatováclavské psí ježdění se koná pravidelně o zářijovém státním svátku. Jindy klidná říčka Klenice se letos rozvodnila a lesopark Štěpánka byl uzavřen. Proto se letos koná tento závod v náhradním říjnovém termínu.

František Burda foto
  • přečteno: 9363/9297×
Mistrovství Evropy v canicrossu Mistrovství Evropy v canicrossu Mistrovství Evropy v canicrossu Mistrovství Evropy v canicrossu Mistrovství Evropy v canicrossu

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků

Canicross

všechny články Canicross

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

• Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Hledám možnou léčbu chronickėho zánětu Achil.šlachy.Bohužel mi nic ze standartních léčebných metod…»
  • Od gaučinku k běhu : Tak pod 4 to nebylo :-) čas 4:23:31. Tak příště »
  • Běhání v terénu. K čemu všemu vám může být v životě dobré umět běhat cestou necestou : I když běhám jen pro radost (dobrá, začal, jsem před pár dny), tak km za půl hodiny ( po 15 km tam…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : chtěl jsem napsat 2 měsíce a čtyři dny »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : pokračování: jsem přesně 2 a čtyři dny měsíce od operace a chodím bez berlí, musím sice pomalu, ale…»