logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

Tour de Tirol 2010 – náročná, ale nádherná

S myšlenkou zaběhnout si Tour de Tirol jsem si pohrával již v loňském roce, bohužel ale přišlo zranění a raději jsem to odložil a nakonec přes dva měsíce neběhal. Dnes vím, že to bylo správné rozhodnutí, nemá cenu přemáhat organismus a běhat třeba pod práškama.
Letos to za mě částečně rozhodli pořadatelé Mountain – Marathon – Cupu, zařadili totiž Kaisermarathon Söll, ten je součástí Tour de Tirol, do nového ročníku jako jeho první závod, který se poběží už tento rok. A to byla výzva nejen pro mě, ale také pro Miloše. Překvapením pro mne také bylo rozhodnutí mé manželky Martiny, že poběží 10 km a také svůj první půlmaraton.

Do Rakouska vyrážíme s Martinou ve čtvrtek ráno, v Praze se k nám přidává Michal z Pelhřimova, který poběží půlmaraton. A protože jsme zvolili cestu přes Německo, tak se ještě v Chebu stavujeme pro Miloše. A teď už rovnou do cíle naší cesty, malebného městečka Alpbach.

obrázek

V pátek před polednem odjíždíme do městečka Söll, kde si musíme s Milošem vyzvednout startovní čísla pro celou Tour, nakoupíme tu také pár sportovních věcí od rakouské firmy Jolsport a jdeme si prohlédnout město. Pro milovníky sjezdového lyžování stojí za zmínku, že je v okolí na 250 km sjezdových tratí různých obtížností a 91 lanovek a vleků! Po procházce a malém občerstvení ve zdejší cukrárně se vracíme zpět do Alpbachu, abychom se připravili na večerní desítku.

Alpbachtaler Zehner

Tak se jmenuje první závod celé Tour, jedná se o večerní desítku, která se běží na čtyři okruhy ve městě Reith im Alpbachtal. Město se rozprostírá nad údolím řeky Inn v nadmořské výšce 640 m a je označováno jako nejkrásnější květinová obec v Evropě.
Vyzvedáváme startovní číslo pro Martinu a jdeme se trochu rozklusat a protáhnout. V 18.00 vypouští startér na trať 296 běhuchtivých lidiček, z toho je 72 žen. Pořadatelé uvádějí, že se jedná o mírně zvlněný okruh, na kterém se střídá různý povrch od asfaltu přes šotolinu k dlažbě. První okruh běžíme společně s Milošem, a při průběhu startu ukazují mé Garminy průměrné tempo na km 4:10. Před maratonem se mi to zdá zbytečně rychlý a tak zpomaluju a šetřím síly na druhý den. Nakonec probíhám cílem v čase 44:13, Martina 55:52 a Miloš 43:10. Tak a máme první závod úspěšně za sebou, jdeme se občerstvit a vyzvednout běžecké rukavice od Jolsportu, které v cíli dostal každý, kdo doběhl.

Kaisermarathon Söll

Na start maratonu v Söllu se nás celkem staví 324, z toho je 49 žen. S Milošem jsme tu s dostatečným předstihem a tak se ještě zlehka rozklusáváme a sledujeme mumraj na startu, kde je představení hlavních favoritů. Zde se také potkáváme s Tomášem a Jardou, který Tour běželi už v loňském roce. Start obstará krátce po půl jedenácté netradiční startér v podobě horského myslivce, který nás výstřelem z lovecké pušky vypouští na trať. První kilometry nás vedou kolem města a asi po 2 km se vracíme a probíháme centrem Söllu, kde nás bouřlivě povzbuzují přítomní diváci.

Pokračujeme pěknou, mírně zvlněnou krajinou a až do jednadvacátého kilometru se běží celkem v pohodě, tady se objeví první vážnější stoupání, ale stále se dá běžet. Na 22. km se cesta prudce mění a přecházíme na prudkou lesní cestu, která je místy vyšperkována dřevěnými schody. Netrvá ale dlouho a tuto cestu opouštíme a otočnou brankou se dostáváme na sjezdovku, která později přechází v širší písčitou cestu, která stále stoupá až do třicátého kilometru. Postupně se nám otvírají nádherné výhledy na okolní hory.

obrázek

Po 30. km nás čeká osmikilometrové klesání do místa, které se jmenuje Hexenwasser, obíháme restauraci a cesta se opět prudce mění, začínáme prudce stoupat. Na 40. km probíhám nafukovací branou, koukám na hodinky, které ukazují, že jsem na cestě 4 hodiny a 18 minut. Říkám si, že je to celkem slušný a ty zbylé dva kilometry by se daly zvládnout v dobrém čase. Během chvíle poznám, jaký to byl omyl! Cesta se mění v náznak úzké pěšinky po blátivé strmé louce, nohy kloužou a o běhu se nedá vůbec mluvit. A stále to není ještě ten nejhorší úsek. Asi po 500 metrech se z bláta začínají vynořovat čím dál častěji kameny a cesta je stále prudší. Zastavuji se a ohlížím se, jestli se běžci, vlastně spíše chodci, za mnou také tak trápí, a pohled do očí jednoho z nich je zcela výmluvný. Ano, nejsem v tom sám, tady dostanou zabrat všichni. Po jednačtyřicátém kilometru se konečně dostáváme na lepší cestu, to ale netrvá dlouho, přichází závěrečný úsek. Nevěřícně kroutím hlavou, vypouštím nepublikovatelná slova, ještě že mi kolem nikdo česky nerozumí, to přeci nemyslí vážně, že by tohle měl být finiš do cíle. Přede mnou je doslova stěna a na jejím vrcholu nafukovací cílová brána! Opíraje se o kolena se pouštím do posledních zhruba 100 m, po pár metrech se zastavuji a oddychuji, napadá mě, za jak dlouho by těchhle 100 m zdolal Usain, mně to jde opravdu pomalu. Už mám bránu téměř na dosah, může to být nějakých dvacet metrů a musím znova zastavit, koukám, jak ubíhá časomíra a je mi to úplně jedno. Najednou mi do uší začne mohutně zvonit kravský zvon, s kterým fanoušek vedle mě zběsile mává a začne na mě doslova hulákat komm Martin, komm a ostatní se k němu přidávají. To už mě povzbuzuje z cíle i moderátor, no prosím, k čemu jsou dobrá jména na startovním čísle. Seberu snad poslední zbytky sil a procházím vysněnou modrou bránou s nápisem Tour de Tirol v čase 4:59:18 na celkově 144. místě z 267 mužů a v kategorii 36. z 60. Ihned za cílem mi věší medaili na krk a balí mě do fólie, beru si colu a pomalým krokem odcházím k přilehlé zídce, o kterou se opírám a dlouho oddychuji. Poslední dva kilometry mi trvaly 41 minut!

Přichází ke mně Jarda, který se do cíle dostal o 25 minut dřív, gratulujeme si a naviguje mě k občerstvení, výdeji trik a osobních věcí. Teď už jen čekáme na Miloše, který do cíle dorazil pětadvacet minut za mnou a na Tomáše, který je ještě pět minut za Milošem. Všichni společně sjíždíme lanovkou zpět do Söll a cestou si prohlížíme poslední úsek pěkně z nadhledu.

Kaiserwinkl Halbmarathon

Půlmaraton s tímto názvem se běží na 4 celkem rovinaté okruhy kolem jezera Walchsee. Při příjezdu tu panuje pěkná mlha a teplota je blíže k nule než k desítce. Než ale vyzvedneme startovní čísla pro Martinu a Michala a než se převlékneme, tak mlha zcela zmizí a chladný vzduch prohřívá sluníčko.

obrázek

V 13.00 nás opět horský myslivec vypouští na trať. Tady nás startuje 336 a z toho 83 žen. Jsem zvědavý, jak to po předcházejícím maratonu poběží, ale je to celkem v pohodě. Kontroluji si čas po prvních 5 km a zjišťuji, že mám průměrné tempo 4:25 na kilometr. S tím jsem ani nepočítal, běží se opravdu příjemně a také trasa je pěkná. Poslední kolo sice mírně zpomaluji, ale stále to je pod 4:50. Cílovým pódiem probíhám na celkově 132. místě z 253 mužů v čase 1:38:49 a v kategorii 36 z 60, Miloš mi téměř dýchal na záda a měl ztrátu 13 vteřin. Martina nakonec zvládla svůj první půlmaraton v čase 2:04:13, což je pro ni dobrý čas a moc jí gratuluji! Záda nám všem ukázal Michal, který trasu zvládl za 1:27:44. V cíli jsme opět dostali dárek od Jolsportu, tentokrát to byla zimní běžecká čepička a s Milošem jsme dostali ještě triko za celé Tour.

Tak to byla celá Tour de Tirol, závod, který jsme běželi poprvé, ale ihned po skončení jsme věděli, že se sem v příštím roce opět vrátíme. Byla náročná, ale krásná! Teď nás s Milošem, kromě jiného, čeká v červnu LGT Alpin Marathon, který je druhý v pořadí Mountain – Marathon – Cupu. No a v červenci Ultra Zermatt Marathon, ano čtete správně, pořadatelé u příležitosti 10. ročníku vypsali také ultra maraton pro 500 běžců, který je o 3,4 km delší a končí na vrcholu Gornergrat ve výšce 3089 m.n.m., a to jsme si přeci nemohli nechat ujít! V září zakončíme tento ročník MMC na velkolepém Jungfrau Marathonu.

Martin Lukeš foto
  • přečteno: 7762/7612×
Tour de Tirol 2010 – náročná, ale nádherná Tour de Tirol 2010 – náročná, ale nádherná Tour de Tirol 2010 – náročná, ale nádherná Tour de Tirol 2010 – náročná, ale nádherná Tour de Tirol 2010 – náročná, ale nádherná Tour de Tirol 2010 – náročná, ale nádherná Tour de Tirol 2010 – náročná, ale nádherná

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků

inzerce

Můj závod – jak se mi běželo

všechny články Můj závod – jak se mi běželo

kde se diskutuje

• Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Lidi pokud chcete běhat mějte trochu soudnosti, dát po měsíci "tréninku" závod na 10km,…»