logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Park(our)ový maraton aneb Stromovka a patnáctky

Park(our)ový maraton aneb Stromovka a patnáctky

Na Milošovu radu jsem se rozhodl zakončit letošní sezonu tradičním Pražským maratonem. Musím říci, že park Stromovka se mi osvědčil nejen pro zhodnocení letní přípravy, ale i jako výborné místo k běžeckému rozjímání.

Jak ví všichni, kdo už ho někdy běželi, je maraton především o hlavě. A ta – kromě toho, že řídí nohy – má při něm spoustu času na pozorování, přemýšlení či porovnávání. Jaký je tedy výsledek toho mého? Maraton v parku je v mnohém podobný parkuru a parkouru!

Chci-li úspěšně zvládnout tuto nenormální vzdálenost, musí má mysl úspěšně zvládnout mé tělo tak, aby si nedělalo co se mu chce (resp. aby dělalo co má, i když se mu nechce). V jistém smyslu jde tedy o drezuru a mysl se tak nápadně podobá jezdci, který se při parkuru snaží dokonale ovládnout koně a projet trasu s překážkami v co nejkratším čase a s co nejmenším počtem chyb.

Podobností mezi maratonem a parkourem je ještě mnohem víc. Parkour (umění přemístění) je disciplína francouzského původu, jejímž základem je „schopnost dostat se za použití vlastního těla tam a zpět bezpečně, plynule a účinně (efektivně)“. Myslím, že lepší definici vytrvalostního běhu bychom asi nevymysleli.

Shodným znakem je nepochybně překonávání překážek. U parkouru jde především o ty umělé (zábradlí, zídky, stěny, střechy) a přírodní (větve, kameny, skály, prolákliny), u maratonu se k terénním nástrahám přidávají především překážky psychické (nejistota, strach, slabá vůle, malá sebedůvěra).

Obě fyzické aktivity (disciplíny) jsou pro zdravého člověka vlastně spíše uměním a životní filosofií, než „jenom sportem“. Rozhodně nepatří mezi sporty extrémní či adrenalinové; nejde tu o show, exhibici a zabíjení nudy, ale o promyšlený rozvoj těla a mysli, aby se člověk ve všech situacích (především těch kritických) uměl pohybovat klidně a sebejistě.

Další společnou charakteristikou parkouru a maratonu je efektivita. Traceur (všimněme si, jak je označení vyznavače parkouru blízké maratonci na trase) se nesnaží pohybovat jen co nejrychleji, ale také co nejúčinněji, tj. s co nejmenší spotřebou energie a nejpřímější možnou cestou. No a vyzdvihovat důležitost efektivity běhu při maratonu – to by bylo nošení kelímků na občerstvovací stanici v závěrečné části PIMu...

Neoficiálním parkourovým mottem je être et durer (být a vydržet). Stejně jako ta maratonská, i efektivita parkouru proto zahrnuje předcházení krátkodobým i dlouhodobým zraněním. Lze-li tedy shrnout společné hodnoty parkouru a maratonu, pak by jimi byly nejspíše tyto tři: silné tělo, silná duše, silný člověk.

Ale zpátky do Stromovky. Osudovými čísly pro mě tentokrát byly jednička a pětka: maraton jsem běžel popáté, ve Stromovce poprvé. Měl jsem startovní číslo 105, obsadil jsem 15.místo v kategorii a zlepšil jsem si osobák o 15 minut. Možná jsem to mohl dát i lépe, ale za prvé jsem nechtěl zkazit radost Honzovi12 (takže jsem byl záměrně o pár vteřin pomalejší než on :)), a za druhé zastávám metodu postupného zlepšování (tenisově řečeno po fifteenech, čili 15). Doufám, že mi to vydrží ještě nejméně 15 let...

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 13575/13394×, 1 komentář

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

12Honzade | 30. 10. 2010 23.14 hod. | 80.243.103.xx
Milane, vsak si to vycitam, ze jsem se zlepsil jen tak malo a nedal ti vetsi moznost posunu...:) Jsi opravdovy kamarad a proto si te tolik vazime:)! Jen ze ja uz patrne narazil na svoje hranice a tak priste musis pouzit metodyk vantove fyziky v behu a kvantove se premistit rovnou pod hranici 3h! At se dari! 12:)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Můj závod – jak se mi běželo

všechny články Můj závod – jak se mi běželo

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Mohl by mi, prosím, někdo vysvětlit, co znamená běžet 60 m stupnovaně? Běhám teprve od července, 3x…»
  • Technologie a výrobky adidas – běh – outdoor – indoor – fotbal – textil : VĎAKA... »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : ... a nikdo paní Lence její názor nebere :) btw, po jak dlouhém trénování zaběhla svých prvních 10…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků