logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecký hip-hop

Běžecký hip-hop

To se tak stane, že se člověk rozhodne něco udělat s tím, jak běhá. A koho si přizvat povolanějšího, než trenéra našeho největšího, Miloše. A tak jednoho sychravého podzimního odpoledne jsme se s Milošem potkali a vyrazili na krátký výběh do oblíbeného Kunraťáku.

Každý, kdo byl s Milošem trénovat techniku, mi určitě dá za pravdu, že začátky jsou vskutku krušné. Ale co bych si takové věci připouštěl, no a tak jsem vyběhl, jak jsem už nějakou dobu zvyklý. A hádejte co Miloš ... no musím uznat, že se držel a zastavil mě až po nějakých 20-ti metrech se slovy: „Tak asi začneme chůzí, ne?“. Zastavili jsme a tím běhání pro ten večer skoro skončilo.

Miloš mi lehce vysvětlil, že můj hip-hop styl v kombinaci s hula hoop není úplně nejefektivnější, a že kdybych zkusil míň poskakovat a kroutit boky, ušetřil bych energii navíc, asi tak 30%. No neberte to, že jo. A to mi to poskakování tak hezky šlo.

Pravda, Eda mě svým stylem překvapil, a to už jsem viděl ledacos. Zprvu jsem nevěděl, jestli náhodou neběžíme každý po jiné dráze, on směrem vzhůru po vertikále a já dopředu po horizontále, tak jsem ho raději stopnul a začal ho učit chodit.

Jo a abych nezapomněl, že prý mám taky chodit po čáře, která navíc není vidět, mám si ji jen představovat. Já teda s vizualizací pracuju celkem často, ale není tohle trochu moc? Ale tím pádem, když po mě policie chce, abych se prošel po rovné čáře, tak mi vlastně pomáhá v nácviku správné techniky a chrání mě před únavou z dlouhých běhů. Prostě dokonalé.

Ono se to má tak, náš běžecký krok (můj, Edy váš), se odvíjí od toho, jak chodíme. Problém je v tom, že většina lidí neumí ani správně chodit. Eda kromě toho, že se při běhu snažil velmi usilovně překonat tíži zemskou, má ještě nešvar – jeho špičky míří od sebe, proto ta pomyslná čára, aby jeho krok směřoval dopředu, po přímce a ne nalevo – napravo.

A taky mám prý ztuhlé kotníky. Ani mi to nepřijde, na můj vkus můžu s kotníkem hýbat podle libosti, ale asi je to málo. A tak sedím, píšu tenhle text a kroutím si kotníkem sem tam, nahoru dolu a snažím se tvářit inteligentně, jako že se nic neděje. Tohle přeci dělají úplně všichni, anebo by alespoň měli.

Eda má pravdu, když jsem mu volal, že jsem zapomněl ještě na jednu důležitou věc – že si má uvolnit kotník, řekl jsem mu, ať s ním kroutí nalevo, napravo, nahoru, dolů a pak krouží kolem dokola. Ať to dělá doma, v práci a snaží se při tom vypadat inteligentně, že tak nevzbudí pozornost manželky a zaměstnanců. Pravdou však je, že bez uvolněného kotníku správný běžecký krok neuděláte, vždycky tam zůstane, byť minimálně, ten hip-hop.

Takže vážení přátelé, hip-hop skončil, hula hoop stejně tak a já teď trénuju odlehčený pohyb jedné dřevěné loutky. Jen kdyby mi za ty provázky shora někdo tahal, to by se to běželo.

Protože krom jiného i koučuju, přistupuju k tomu samozřejmě po svém. Takže nejen, že si během nácviku nášlapu představuju rovnou čáru, která neexistuje, tak ještě před spaním vizualizuju pohyb Hurvajse a snažím se přinutit tělo, aby si ho zapamatovalo a zapomnělo na hip-hop. A pak že běhání je naprosto přirozený pohyb.

Myslel jsem, že Edu pochválím, jak všechno dobře pochopil, ale vidím, že zapomněl ještě na vršek těla, na ruce, ramena, hrudník a taky, že má zpevnit oblast pánve a že běžecký krok nezačíná od nohy – chodidla, ale začíná v kyčli. Navíc zapomněl, že nemá být při běhu zakloněný, ale mírně předkloněný a když chce získat správný úhel předklonu, má si najít nějaký strom, sloup či tyč, stoupnout si na stopu (délku své nohy – chodidla – od něj, opřít se o něj dlaněmi a takto na něj nalehávat, přičemž chodidla musí zůstat pevně přilepeny k podkladu (nesmí se nadzvedávat paty). No a při výběhu se postavit rovně, pomalu se naklánět dopředu, až jste ve stejném úhlu k podkladu jako u toho sloupu, a ve chvíli, kdy se vám paty začnou odlepovat od země se rozeběhnout a tento sklon držet. Když pak zjistíte, že jste zase příliš zakloněni nebo předkloněni, tak se zastavit a postavit se rovně, začít se sklánět a vyběhnout opět, když se vám začnou odlepovat paty od země. A tak to opakovat tak dlouho, dokud se to nenaučíte. Já vím, na jednoho je to moc věcí k zapamatování a tak se to budeme učit postupně. Teď zas nechám Edu i vás chvíli běhat :) a společně s Edou vám

všem přeji mnoho pěkných podzimních kilometrů a rovné čáry, ať jste kdekoliv.

Eda Kunce foto

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

dav | 11. 11. 2010 9.25 hod. | 94.113.49.xx
Je to s tím stylem fakt běh na dlouhou trať, já ještě pořád zpracovávám a zažívám, co nás Miloš učil v létě na Šumavě, takže Edo vydrž. Pokud na tom budeš pracovat nepřetržitě tak rok (nejen při běhu, ale i při sezení, při chůzi), tak se nějaká pozitivní změna musí dostavit.., když už jisté zlepšení zaznamelo takové pako, jako jsem já...

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice95
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou31

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků