logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Funkce L-karnitinu v organismu – kdy a jak L-carnitin užívat

Funkce L-karnitinu v organismu – kdy a jak L-carnitin užívat

L-karnitin je limitující látkou při přeměně tuků v tělesných buňkách. Děje se tomu tak v procesu tzv. ß-oxidace mastných kyselin. V tomto systému je součástí transportního enzymatického systému, který dopravuje acylový zbytek mastných kyselin do energetického centra buněk – tzv. mitochondrií, přes její stěnu. ß-oxidace je proces, při kterém dochází ke štěpení mastných kyselin a konečným produktem jsou makroergní fosfátové vazby. K průběhu tohoto procesu je potřeba dostatek kyslíku. Tolik suchá fakta z biochemie. Prostě, jednoduše a lidsky – bez L-karnitinu nespálíte ani gram tuků.

L-karnitin se za normálních podmínek syntetizuje v lidském těla z esenciálních aminokyselin methioninu a lysinu za asistence vitamínu C, B3 a B6 a železa. Na jeho tvorbu má vliv způsob výživy. Nejvíce L-karnitinu obsahuje maso a mléčné výrobky, naopak nejméně L-karnitinu je v ovoci, zelenině a obilovinách. Dalšími faktory jsou pohlaví, různá onemocnění a také věk. Člověk, který vede sedavý způsob života a má vyváženou stravu teoreticky nepotřebuje dodatečný přívod L-karnitinu. Teoreticky! Mnoho lidí má zhoršenou tvorbu L-karnitinu. A sportovci, hlavně vytrvalci – běžci, cyklisti, triatlonisti, chodci, … se bez dodatečného příjmu L-karnitinu už téměř neobejdou. Nedostatek L-karnitinu se projevuje zvýšenou hladinou tuků v krvi a jejich ukládání ve formě tukových dep. Může mít za následek i různá srdeční onemocnění a cirhózu jater. U sportovců klesá schopnost využití tuků jako zdroje energie, což je právě u extrémně dlouhodobých sportovních výkonů limitujícím faktorem, neboť tyto výkony jsou zcela závislé na tuku jako zdroji energie.

Soustřeďme se na efekty a použití L-karnitinu ve sportu

Suplementací L-karnitinem dochází k:

  1. Zvýšenému využití tuků jako zdroje energie při aerobním zatížení a z toho vyplývající lepší fyzický výkon nebo redukce nadváhy
  2. Zlepšení tvorby energie v Krebsově cyklu
  3. Zlepšení metabolismu větvených aminokyselin – BCAA
  4. Snížení hladiny kyseliny mléčné ve svalech a krvi a tím rychlejší regenerace
  5. Zlepšení tvorby thyroidních hormonů
  6. Snížení hladiny amoniaku v krvi
  7. Lepší neutralizaci volných radikálů

L-karnitin má mimo výše zmíněné i kladný vliv na imunitní reakce organismu, chrání srdce a u mužů dokonce zlepšuje tvorbu spermií.

Správné dávkování karnitinu

Dávkování L-karnitnu je velmi variabilní a záleží na tom, jaký efekt očekáváme. Zda zlepšení zdravotního stavu, redukci nadváhy nebo podporu sportovního výkonu. Pokud chceme jen prevenci, jako dostatečná účinná látka se jeví 0,5 gramu denně. Při korekcích hmotnosti je třeba trochu přitlačit a zvýšit dávku na dvoj- až trojnásobek. No a pro zlepšení sportovního výkonu, zvláště toho dlouhotrvajícího, se už skutečně nemusíme šetřit. Adekvátní dávka jsou 2 – 4 gramy.

Kdy karnitin konzumovat?

L-karnitin by se měl vždy konzumovat na lačný žaludek, abychom dosáhli co nejmenších ztrát při vstřebávání. Velmi vhodné je podávání L-karnitinu asi půl hodiny před fyzickým výkonem. Při dlouhotrvajícím výkonu je vhodné přidat L-karnitin i do iontového nápoje, který konzumujeme v průběhu zátěže.

Naše tipy pro nejvhodnější produkty:

Pro podporu sportovního výkonu

obrázek

ENDURO CARNITIN 1000

– obsahuje optimální dávku karnitinu (1 gram) obohacenou o vitaminy B5 a B6 pro lepší využitelnost karnitinu. Je v praktickém balení jednorázových monodóz. Můžete použít 30 minut před aktivitou nebo díky neutrální chuti ho můžete smíchat s vaším sportovním nápoje a popíjet v průběhu výkonu a zajistit tak podporu výkonnosti tím, že bude tělo využívat jako zdroje energie tuky a šetřit tak cenné sacharidy.

obrázek

CARNILIFE 2000– praktické balení monodóz obsahující 2 gramy karnitinu v jedné dávce, které jsou navíc obohaceny o koenzym Q10. Zajišťuje efektivní hospodaření s tuky a podporuje využití energie pro vaši aktivitu z tuků. Má také silné antioxidační účinky.

Pro podporu redukce hmotnosti

obrázek

CARNITIN DRINK

– osvěžující nápoj obsahující 1 gram karnitinu pro podporu spalování tuků v průběhu aktivity. Pijte v průběhu cvičení.

obrázek

CARNICHROM

– pokud se snažíte zformovat postavu a zbavit se nějakého toho přebytečného tuku, ale máte pořád chuť na sladké, pak sáhněte pro produktu CARNICHROM. Podpoří využívání tuků jako zdroje energie a navíc omezí chuť k jídlu a na sladké.

Pro podporu výkonnosti i redukce hmotnosti

CARNIFORM – aktivní spalovač vhodný pro všechny, kteří chtějí jak podpořit „nakopnout“ pro aktivitu, tak také podpořit využívání tuků jako zdroje energie. Doporučujeme pro aktivity do 60 – 90 minut. Použijte 30 minut před začátkem aktivity.

Pro prevenci

obrázek

CARNILIFE 40000 – vysoce koncentrované synergické složení L-karnitinu a koenzymu Q10 navíc obohacené o vitamin B5 a B6, které podporují využitelnost karnitinu. Má silné antioxidační účinky a je vhodný jak pro prevenci, tak může být použit i před fyzickou aktivitou pro podporu využívání tuků jako zdroje energie.

Miloš Škorpil foto
Funkce L-karnitinu v organismu – kdy a jak L-carnitin užívat Funkce L-karnitinu v organismu – kdy a jak L-carnitin užívat Funkce L-karnitinu v organismu – kdy a jak L-carnitin užívat Funkce L-karnitinu v organismu – kdy a jak L-carnitin užívat Funkce L-karnitinu v organismu – kdy a jak L-carnitin užívat Funkce L-karnitinu v organismu – kdy a jak L-carnitin užívat Funkce L-karnitinu v organismu – kdy a jak L-carnitin užívat

Hodnoť článek

3 z 5 hvězd dobré (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jirka | 15. 9. 2013 20.19 hod. | 88.101.213.xxx
Mám 36 let, výška 174 cm, v současné době jsem bez použití doplňků stravy zhubl za 2 měsíce z 95 kg na 88 kg jízdami na kole. Jezdím 2 – 3 x týdně trasy 60 km průměrnou rychlostí 20 km/h, 1x týdně trasu 100 km průměrnou rychlostí 20 km/h. Jezdím po rovinách na lehčí převody s vyšší intenzitou šlapání. L-carnitin nechci užívat každý den, ale pouze při těchto sportovních výkonech. Jaké množství čistého L-carnitinu a v jakých dávkách a intervalech bych měl L-carnitin používat, případně jaký přípravek? Díky za odpověď.

Lenka | 31. 5. 2013 18.39 hod. | 90.183.250.xxx
Dobrý den, chtěla bych se ještě ujistit, zdali jsem pochopila správně, že L-Carnitin se nebere nijak pravidelně dlouhodobě (jako například Betakaroten), ale stačí vždy před cvičením? (chodím několikrát týdně na skupinové aerobní hodiny..)
Děkuji Vám za odpověď. LL

ll | 18. 11. 2010 10.04 hod. | 89.176.84.xxx
Ješte jedna věc která mi nejde do hlavy L-carnitin se prirozene prijima v mase a 25% ho vyrobí játra přesto jsem neviděl moc vegetarianu kteří by trpěly přebytkem tuku. Možná ta naše chemická továrna je složitější než si myslíme :))

fotoMiloš Škorpil: To nesporně :), i když jsem viděl vegetariány kteří měli taky docela objemná těla :). Problém je i v tom, že do toho všeho se kromě metabolických typů a výdeje energie, přidává i to jak jsme na tom psychicky – hormony. Naše tělo je tak složitá chemická továrna, že o tom nemáme ani ponětí a nikdy mít nebudem, ale v tom je krása života :).

ll | 18. 11. 2010 8.45 hod. | 89.176.84.xxx
2 Harwes Takze kdyz budu behat vyplavim tuk z bunek do krve a tam teprve ho rozlozi l-Carnitin a kdybych ho nemel tak se ten tuk zase ulozi nebo vylouci travicim traktem jako je to u bezneho traveni :)) Hledal sem všude kde se píše lékařsky o metabolismu ale L-carnitin te tak trosku UFO :)

fotoMiloš Škorpil: ll, přeně tak, v podstatě je to jako všech různých spalovačů, co se jich prodává na kila. Ty fungují, tak, že uvolňují podkožní tuk do krve, ale pokud nenastane odpovídající fyzický výkon, při němž by se tuk spálil, vrátí se zpět odkud přišel – zpět do faldů a do pneumatik.

Harwes | 17. 11. 2010 23.52 hod. | 88.103.1.xxx
Funkce L-carnitinu v lidštině:
L-carnitin je v poslední době profláknutá látka a to ,že se podílí hlavní mírou na beta oxidaci mastných kyselin s dlouhým řetězcem je známo a využíváno v potravinářském průmyslu a při suplementaci asi od 90tých let.
Pokud chceme deponovaný tuk v tukových buňkách přeměnit na energii,musí „urazit“ 2 úseky cesty:
1.dostat se do krevního oběhu
2.z krevního oběhu se musí dostat k mitochondriím buněk (jsou to takové malé generátory energie a tuky jsou pro ně palivem.) – a to právě zajišťuje L-carnitin.
V žádném případě ale nefunguje na prvním úseku cesty,tady pomůže jedíné – vyvíjet jakoukoliv pohybovou aktivitu.
Pro zajímavost – L-carnitin ve vysoké kvalitě a velmi stabilní vyrábí v Evropě pouze jedna firma – nebudu dělat reklamu,ale sídlí v Kouřimi u Kolína.Všechny ostatní formy L-carnitinu ,které se vyskytují na evropském trhu (naštěstí v malé míře) pocházejí z Číny a jsou relativně nestabilní – ale fungují stejně,jen mají krátkou dobu použitelnosti.

Adam | 17. 11. 2010 23.14 hod. | 88.100.118.xx
"to ale rozhodně nezdůvěryhodňuje obecná fakta o účincích toho či onoho produktu či výrobku."
Prave ze ta fakta prakticky neexistuji, ani vzdalene neni mezi vedeckymi studiemi shoda na ucinnosti suplementace L-Carnitinu u zdrave populace.
Existuje shoda na zpusobu fungovani te latky, na jeji dulezitosti pro metabolismus, ale ten posledni krok – potrebnost jejiho doplnovani mimo beznou stravu, ten neni ani vzdalene potvrzen..

petr | 17. 11. 2010 18.59 hod. | 94.113.122.xxx
Podle dostupné literatury a testování je to zcela individuelní. Někomu pomůže pro jiné je to placebo !!

pavel kosorin | 17. 11. 2010 17.05 hod. | 95.140.247.xxx
určitě to funguje, jenom to možná patří do rubriky BS DOPORUČUJE :-)

fotoMiloš Škorpil: Pavle, máš pravdu, už jsem přehodil

Adam | 17. 11. 2010 11.00 hod. | 88.100.118.xx
Neverim, ze si vytrvalostnim behem zakladam na cirhozu jater.
Souhlasim s Il, ze mi to misty prijde jako opsany reklamni letak s jasnymi tvrzenimi, zatimco kdyz se podivam na vysledky ruznych vedeckych studii ohledne vyuziti doplnku L-Carnitinu ve sportu, tak jsou prinejlepsim sporne.

fotoMiloš Škorpil: Ohledně komentářů, osobní zkušenost a to velmi dobrou mám s Carnitinem 1000, hlavně když se nemůžu s různých příčin rozběhat a nasytit tělo kyslíkem a pak s Carnitinem drink, který piji při sportovním výkonu. Jinak k tomu dalšímu – je těžké najít odborníka, který není svázán s nějakým výrobcem, to ale rozhodně nezdůvěryhodňuje obecná fakta o účincích toho či onoho produktu či výrobku. Souhlasím však s Pavlem, že vhodnější bylo článek zařadit do rubriky Běžecká škola doporučuje, takže jsem tak učinil.

ll | 17. 11. 2010 8.09 hod. | 78.102.177.xxx
diky za clánek ale bohužel mam pocit že je to opsáno z reklamího letáku a všichni víme co jsou schopni pro prodej svého výrobku lidi vymyslet.Zvláště pasáž „U sportovců klesá schopnost využití tuků jako zdroje energie“ A já myslel že je potřeba tukovej metabolismus trenovat a ono cim víc trenuju tim huře pro tukovej metabolismus :) Co když je t všechno uplně obráceně . Co když to v těle funguje jako vytváření prednizonu. Když to tělu dodáme ono mu to ve zvýsené dávce pomuže a tělo svůj produkt utlumí a když prestaneme jsme na tom hůř než pred tím (dočasně než se tělo rozhodne ho vyrábět protože receptory říkaj je ho málo)
Na L-Carnitinu urcite něco je jako je na prednizonu (pardon ze to takhle srovnavam) ale chtelo by to nejakeho odborníka co to nemusí za každou cenu prodat a možná nejakou korektní studii ale nevěřim že taková se nekdy dělala. Přesto díky snad to rozpoutá nejakou plodnou diskuzi :))

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká škola doporučuje

všechny články Běžecká škola doporučuje

kde se diskutuje

  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Lidi pokud chcete běhat mějte trochu soudnosti, dát po měsíci "tréninku" závod na 10km,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků