logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Prevence je lepší než léčba, to platí i v canicrossu

Prevence je lepší než léčba, to platí i v canicrossu

V minulém dílu našeho povídání o canicrossu jsme si ujasnili čeho se vyvarovat, aby naše první tréninkové pokusy nebyly těmi posledními. Co je ale třeba si ještě uvědomit, abychom nezranili sebe ani svého čtyřnohého svěřence? Jak tomu předcházet, na co si dát pozor, kdy běhat či neběhat? O tom budou dnešní řádky.

Odřeniny, naraženiny, podvrtnutí, puchýře, „skalpované paty“, svalová či únavová zranění, i to vše patří ke canicrossu. Nahrává tomu skutečnost, že na rozdíl od běhání bez psa musíte při závodě sledovat i počínání svého pejska a týmů soupeřů (což odvádí vaši pozornost od samotného běhu), a podáváte aktivnější a odhodlanější výkony, kterých byste bez psa nebyli schopni.

Pokud jste ještě nikdy zraněni nebyli, je velká pravděpodobnost, že brzy zraněni budete. Dá se vůbec těmto zraněním předejít? Na co si dát pozor v přípravě a na co při samotném závodě?

Jak předcházet budoucím problémům v tréninku a jak v období regenerace?

  • Dodržujte zásady postupnosti, systematičnosti a přiměřenosti (jako v té pohádce: „přiměřeně!“) – tím docílíte trvalého výkonnostního zlepšení a naopak snížíte riziko zranění.
  • Běhejte v terénu, který znáte a v němž víte, kam šlápnout.
  • Nepodceňujte rozklusání a správné rozcvičení (kalanetická a strečinková cvičení) před během, a výklus a zklidnění (opatrné protažení) po běhu. Právě při zahřívací fázi a výklusu můžete nejlépe naslouchat hlasu svého těla a to je ta nejúčinnější převence proti zraněním.
  • Naučte se odpočívat, netrénujte každý den. Kdo se šetří, vydrží za tři. Jste-li unaveni, trénink raději vynechte.
  • Bez rozumně dávkovaného tréninku, pořádného odpočinku, stravy, pitného režimu a dostatečného a pravidelného spánku, nebude mít vaše snažení ten toužebně očekávaný efekt.
  • Bolest je třeba léčit. Pokud vás něco bolí, snižte intenzitu a objem tréninku, nebo trénink na čas vynechte.
  • Trénujte všestranně. Nikdy nebudete silnější než vaše nejslabší místo.
  • Trénink pozitivně působí hlavně v době regenerace a nikoli během zátěže! Trénink je kvalitní, jak je kvalitní regenerace.
  • V rámci regenerace zařazujte aktivity, které zatíží antagonistické skupiny svalů (svalů působících proti původnímu), řada zranění bývá důsledkem jednostranné zátěže. Nezapomeňte na strečink a posilování, samotný běh je jednostrannou záležitostí.
  • Věnujte pozornost každému, i sebenepatrnějšímu zranění. Neurychlujte návrat k tréninku. Vyskytne-li se problém, snažte se s tělem spolupracovat, ne ho zničit.

obrázek

Na co si dát pozor při samotném závodě?

  • Jsou situace, kdy musíte sledovat současně reakce svého psa, svých soupeřů a povrch terénu, po kterém se pohybujete. Nejděte do všeho bezhlavě. Raději opatrně a „rozbalte to“ na jiném, vhodnějším úseku.
  • Přizpůsobte své běžecké tempo nejen soupeřům a situaci v závodě, ale především svým možnostem a délce trati. Nejvíce zranění vzniká nejen z nepozornosti, ale také z únavy v konci závodu.
  • Buďte stále ve střehu. Upadnout nebo zranit se můžete i tam, kde byste to vůbec nečekali.

Prevence je lepší než léčba – to platí i v případě vašeho psa!

obrázek

Za jakých teplotních podmínek jít se psem běhat?

Obecně se dá říci, že na teplotě nezáleží, pokud nemáme na mysli běhání ve vyložených extrémech (vedru, mrazu, vytrvalém dešti). Běhat se psem se u nás dá v každém počasí za předpokladu, že právě aktuálním teplotním podmínkám přizpůsobíte způsob i délku vašeho společného výběhu (tréninku). Hodně záleží na vašich zkušenostech a citlivém posouzení vašich možností. Důležité je sledovat, v jakém stavu je pes, a také přemýšlet a předvídat.

Při vyšších teplotách byste měli:

  • běhat kratší vzdálenosti a neběhat rychlé úseky
  • běh v zápřahu nahradit během na volno
  • neběhat v náročném terénu, volit rovinatější profil
  • využívat stínu, běhat v zalesněném prostoru
  • vyhýbat se tvrdým povrchům (asfaltu)
  • dělat častější přestávky
  • zabránit přehřívání psa, častěji jej pouštět do vody
  • běhat časně ráno nebo pozdě večer
  • rozdělit kilometráž na dvě části (běhat dvakrát denně a méně)
  • popř. běh nahradit procházkou (venčením)

V případě, že v průběhu závodu přesáhne teplota okolního vzduchu 15°C (měřeno 30 cm nad zemí), přeruší pořadatel závod s možností odvolání anebo přesunutí do odpoledních anebo večerních hodin nebo provede opatření proti přehřívání psů.
… a tak se stalo i na nedávných závodech psích spřežení na Točníku. Nedělní sprintové soutěžní kolo bylo zrušeno, a běhalo se a jezdilo se jen tak pro radost.

Tato opatření však platí pro závody psích spřežení, ne tedy vždy pro canicross.
Kdybychom důsledně plnili tuto podmínku, trvala by sezóna závodů v canicrossu jen po velmi krátké období. Neznám taková opatření, která by na letních či prvních podzimních závodech zabránila přehřívání psů. Jestliže jsme na trati závodu, tak běžec i pes udělají maximum pro co nejlepší výsledek. A přehřívají se hodně, oba. A tak jediné co můžeme ovlivnit (nechceme-li závod pouze odklusat), je sebe i pejska před závodem (i po závodě) dobře zavodnit a zchladit (namočením). Nebudu zde rozvádět jiná radikální řešení, jako třeba oholit psa strojkem. A pokud nechcete svého týmového kolegu (a sebe) ničit běháním v teplém počasí, nezbývá než závodit jen v pozdních podzimních a prvních jarních měsících.

Jak se psem komunikovat?

Pokud začínáte s výchovou vlastního štěněte, bude vše snazší. Začnete si postupně a z vaší strany cílevědomě na sebe zvykat, a pejsek se rychle a snadněji naučí základy vzájemné komunikace (je to jako u dětí). Povely a vámi určené signály začnete používat již na prvních společných vycházkách. Samozřejmě to vyžaduje čas, soustavnost a trpělivost. Toto úsilí se vám však v budoucnu určitě mnohonásobně vrátí.

Je pouze na vás, jak budete se psem komunikovat. Veškeré vaše pokyny by však měly být včasné, rozhodné a psovi srozumitelné. Samozřejmě by se mělo jednat především o verbální komunikaci. Ale pes se naučí rozumět a reagovat i na další podněty, jakými mohou být např. vaše vybočení z přímého směru běhu, vaše zrychlení a tím povolení tažné šňůry, rukou přitažení šňůry k sobě, vaše zrychlené a hlasité dýchání … z toho všeho už pejsek vytuší, co bude následovat a co má udělat. A pokud poběžíte psovi známou trať, dobře připravený pes vás sám povede optimální stopou a vy se budete moci zaměřit především na svůj běžecký výkon. Pohybově zžitý a kompaktní tým („jedno tělo“) je předpokladem nejen úspěšného zvládnutí závodu, ale také dobrého pocitu z vhodně vynaložených investic.

Každopádně ale doporučuji naučit psa obecně známým a používaným povelům pro odbočení: vpravo – „dží“ (angl. gee) a vlevo – „hó“ (haw), které používají téměř všichni účastníci závodů psích spřežení. O volbě dalších povelů a signálů si rozhodněte sami a neměňte je. Mohlo by se vám to nevyplatit a v nejméně očekávaný okamžik zmást nejen vašeho psa, ale i vás samotné.

Začnete-li s přípravou již se starším pejskem, snažte se využít těch signálů, které už pes zná a na které jste společně zvyklí.

Každý pes je jiný a každý potřebuje a vyžaduje něco jiného. Co pes, to originál.

O víkendu bude Běleč nad Orlicí hostit nejlepší české mushery.

Organizátoři z Musher clubu Metuje vás zvou na 10. ročník závodů psích spřežení Hradecký mid, které se konají nedaleko Bělče nad Orlicí u Tábora Jana Amose Komenského. Připraveny jsou dvě tratě, jednak středně dlouhá na 23,9 kilometrů a také sprintová o délce 5,7 kilometrů. Na té kratší se představí i canicrossaři.

František Burda foto
  • přečteno: 8197/8122×
Prevence je lepší než léčba, to platí i v canicrossu Prevence je lepší než léčba, to platí i v canicrossu

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Canicross

všechny články Canicross

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice97
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků