logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Přirozený běžecký styl

Přirozený běžecký styl

Nic nevymýšlejte, neperte se sami se sebou. Běh je o uvolněnosti, o přirozeném vyjádření radosti ze života a tak by také váš běh měl působit na ty, co vás uvidí běžet – čistá radost. Běhejte proto s radostí, pro radost a to ostatní, proč jste se rozhodli běhat, přiběhne samo.

Nejčastější chyby

S každým novým člověkem, s nímž se vydávám na cestu, na jejímž konci by mělo být to, že bude běhat a vznášet se jako pírko, zjišťuji, že dělají podobné chyby, které byť vypadají jako stejné – stejné nejsou!

  • Skákání
  • Nesprávně umístěné těžiště
  • Předklon
  • Záklon
  • Nasazování přední nohy příliš dopředu
  • Špatná práce rukou

Správné umístění těžiště těla při běhu

Těžiště těla při běhu leží v přední části hrudníku, tedy nás celkově lehce předbíhá a my se jej snažíme po celou dobu, co běžíme, doběhnout. Pokud se toto naučíte, nestane se vám, že budete zbytečně vydávat energii skákáním (dopředu a do výšky) a vždy ji budete směrovat účelně – dopředu.
Správně umístěné těžiště také značně zlehčí váš krok, nebudete muset překonávat svou celou váhu, tak jako v případě, že by těžiště procházelo středem vašeho těla, tedy pokud byste běželi vzpřímení.

Pata – špička – celá noha

Tahle polemika se vede mezi odborníky na běhání spoustu let, přitom je zcela zbytečná. Zbytečná proto, že v podstatě otázka takto nestojí. Celý problém tkví v tom, že ti, co o něm hovoří, nebo o něm píší, nerozlišují běh pro zdraví a běh sportovní. Ale i v případě, že by to takto rozdělili, by to nemělo být úplně vyhroceno do otázky běhat přes špičku – běhat přes patu, protože i ten nejlepší běžec občas běhá kolíbku (pata – špička)!

Nasazování odrazové nohy

Při odrazu by měla spočívat noha vždy za těžištěm těla! To kdy a kde odrazová noha přichází do prvního kontaktu s podkladem – dopadá, zda více či dále před těžištěm těla, určuje rychlost, jíž běžíte. Rychlost běhu pak určuje velikost náklonu, čím rychleji člověk běží, tím je náklon větší a obráceně. Při vytrvalostním stylu běhu (při volném běhu) může dojít ke kontaktu dopadající nohy s povrchem těsně před či na úrovni těžiště těla.

Liftink – uvolněný kotník

Liftink – pro běžecký krok první písmeno běžecké abecedy. Jestli chcete dobře běhat, naučte se správně liftink! Ačkoliv toto cvičení vypadá na první pohled jako velmi jednoduché, hodně běžců (i běžkyň) se jej nemůže naučit. Ne, že by nechtěli, prostě jim to nejde.

Jak na liftink (prošlapování)

Liftink se provádí na místě nebo s pomalým postupem vpřed. Špičky zůstávají na místě a paty se zvedají co nejvýše (maximalizace práce kotníků). Koleno jedné nohy se dostává dopředu a u druhé se protlačuje vzad.

Co dělat, když se vám liftink nedaří provádět

Pokud se vám liftink nedaří správně provádět, zkuste to jinak. Zkuste to jako na tomto obrázku, jen s tím rozdílem, že se o zeď nebudete jen opírat, ale budete zvedat chodidla ze země, přičemž špička nohy zůstává stále v kontaktu se zemí.
Druhou možností jak na to jít, pokud vám liftink nejde, je neúplné protlačení stejné nohy, to znamená energické protlačování nohy v koleně nazad, popřípadě tlakem ruky na koleno.

Práce rukou

Při práci rukou u běhu v podstatě potřebujeme jediný kloub – ramenní! Než vyběhneme, pokrčíme ruku v lokti tak, aby obě části paže svíraly úhel 90 stupňů. Při běhu pak pohybujeme takto ohnutou rukou dopředu a dozadu. Rozsah pohybu je do úrovně kyčelního kloubu (dolní poloha), po úroveň ramene (horní poloha).

Nejčastější chyby při pohybu rukou

  • Nedržení úhlu 90 stupňů – při pohybu nahoru se dostávají obě části paže téměř k sobě; při pohybu vzad dochází k povolení dolní části paže a narovnání ruky
  • Pohyb ramen – to je vůbec nejčastější chyba při práci rukou! V praxi to vypadá tak, že ruce nejdou zepředu – dozadu, ale do stran a při tom ještě dochází k pohybu ramen – nejčastěji bývají vytáčeny před tělo. Tím dochází i k zapojování bederních svalů, svalů lopatky a trapézových svalů. Výsledkem je celkové přetížení horní části beder a může to být i zdrojem uskřípnutí nervů a následných problémů se zády!

Postavení hlavy

Hlava společně s kotníkem, kyčlí, ramenem, krkem, tvoří jednu osu, přičemž oči se dívají rovně vpřed. Aby se mohly oči dívat rovně vpřed, musíme hlavu lehce zaklonit, tím dosáhneme toho, že dojde k uvolnění dýchacích cest v oblasti hrtanu a hltanu, ale i k tomu, že máme kontrolu nad tím, kam směřujeme.

Správný styl běhu a jak jej natrénovat – v obrazech

Postavte se na délku vaší nohy (chodidla) od stěny, stromu, sloupu, kůlu, prostě od toho co máte zrovna nejblíže
Postavte se na délku vaší nohy (chodidla) od stěny, stromu, sloupu, kůlu, prostě od toho co máte zrovna nejblíže

Opřete se o to dlaněmi a zaujměte naznačenou polohu. Poloha představuje správný sklon těla při běhu. Pokuste se v hlavě tuto polohu zafixovat a pak jí při vlastním běhu držet
Opřete se o to dlaněmi a zaujměte naznačenou polohu. Poloha představuje správný sklon těla při běhu. Pokuste se v hlavě tuto polohu zafixovat a pak jí při vlastním běhu držet!

Přirozený běžecký styl můžete trénovat i doma
Přirozený běžecký styl můžete trénovat i doma

Tak takhle ne – takhle to vypadá, když se při běhu zlomíte v pase dopředu
Tak takhle ne – takhle to vypadá, když se při běhu zlomíte v pase dopředu

Tak takhle taky ne – takhle to vypadá, když se při běhu zakláníte
Tak takhle taky ne – takhle to vypadá, když se při běhu zakláníte

Takhle to pak má vypadat když běžíte správně
Takhle to pak má vypadat když běžíte správně

Úloha dechu

Mnoho dotazů- a nejen běžců či běžkyň – směřuje stále k úloze dýchání, ale hlavně jak správně dýchat. Úlohou dýchání je nasytit naše tělo dostatečným množstvím kyslíku a zároveň z těla dostat kysličník uhličitý. Druhou důležitou úlohou správného dýchání je zpevnění těla.

Kyslík pro svaly a metabolismus

Kyslík je důležitý pro činnost svalů, ale také pro to, aby naše tělo mohlo vůbec žít. V našem těle by totiž nefungoval metabolizmus – přeměna energie z formy zásobních zdrojů (cukry, tuky, bílkoviny) na formy energie, kterou tělo přímo používá k tomu abychom mohli spát, sedět, číst, chodit, běhat … Mohli bychom sníst, či jinak do sebe dostat tisíce i milióny kilokalorii či joulů a stejně bychom umřeli na podvýživu, přitom bychom mohli klidně vážit i několik metráků! Bez kyslíku a bez vody, protože ta je neméně důležitá, ale to vy už víte.

Zpevnění horní poloviny těla

Pokud se správně zhluboka nadechnete (nejlépe nosem) a necháte proudit vzduch až do bříška, ucítíte, jak se vám zpevní celá horní polovina těla. Já to vnímám tak, jako bych měl v sobě velký – úzký nafukovací válec, který vdechnutím naplním a on tím, jak se postupně zaplňuje, se roztahuje a zpevňuje, a tím mě vyšprajcuje od kostrče až po zátylek. Pak nemůže dojít k tomu, že se v pase zlomím dopředu či dozadu. Mám-li v té chvíli i správně posazené těžiště těla (v přední části hrudníku), nic mi nebrání udělat správný krok vpřed.

A kdyby vám to nebylo ještě stále jasné, tady to je podané na lopatě:

Miloš Škorpil foto
Přirozený běžecký styl Přirozený běžecký styl Přirozený běžecký styl Přirozený běžecký styl Přirozený běžecký styl

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (168 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Danča | 3. 9. 2011 21.25 hod. | 78.102.129.xx
Ahojky,
Chtěla byh se zeptat...mám běhat po špičkách nebo po patách?? Co je ok?

Racewalker | 3. 12. 2010 19.22 hod. | 141.189.205.x
Pro Jana : Pokud se můžu připojit, tak ideální tratě na trénink pro mne byla cesta ve Fr.Lázních, tam kde jezdí mikrovláček k Americe a zpět. Sic jsem tam trénoval závodní chůzi, pokud nebyl sníh jako teď, tak ideální profil a bez aut. :-)

dav | 2. 12. 2010 9.37 hod. | 94.113.49.xx
Včera jsem zjistil, že ten sníh je naprosto bezva a současně docela nemilosrdý trenér běžeckého stylu. Prostě pokud mám dobře těžiště, rovně hlavu a správně našlapuji, tak nekloužu, stačí malá chybka a začnu se protáčet. Takže všici vzhůru do závějí:-)

david d. | 29. 11. 2010 21.21 hod. | 85.71.124.xxx
Článek super.… Měl mimojiné za následek, že jsem se celý dnešní běh pozoroval. Zjistil jsem, že na sebe nevidím :-)

fotoMiloš Škorpil: K tomu máme zrcadla? :)

petr | 29. 11. 2010 18.48 hod. | 89.176.14.xxx
Výborný článek. Děkuji

Jan | 29. 11. 2010 18.31 hod. | 89.103.61.xx
Dobrý den, děkuji za přínosný článek. Už jsem se dozvěděl jak mám běhat, co mám jíst, jak je to s tepovou frekvencí apod. Chtěl bych navrhout další možné téma a to Kde běhat… Byl bych vděčný za nějaké tipy vhodných běžeckých tratí na Chebsku, včetně jeijich charakteru, délek atd. Děkuji.

12honzade | 29. 11. 2010 14.44 hod. | 195.113.13.xx
Moc hezky i obrazky.. Ovsem je mi jasne, ze se to NIKDY nenaucim.. Nejdriv jsem byl z toho drobet smutny, ale pak jsem si rekl, ale co, lama ses a lama zustanes:). A hned mi bylo lip! 12:)

fotoMiloš Škorpil: 12, nemohu s tebou souhlasit – sám víš, že JE TO V HLAVĚ :) a tu máš na svém místě, byť je to lamí krk :)

1 . 2 . 3 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běžecká škola, jak ji znáte, se stěhuje do archivu : Gratuluji k takovému výkonu a do dalších let držím palce. Ať se daří a vaše články učiní šťastný…»
  • Když je třeba – ZASTAV, když je třeba – BĚŽ DÁL : Miloši díky za další rady. Moc mě to pomáhá při mém běhání. »
  • Křížem krážem Karlovarským krajem : Jenom si dovolím takové drobné doplnění: vložené video „O běhání pro zdraví i pro…»
  • Běh mi zachránil život : Po x letech jsem opět narazila na tento příběh. Příběh, který změnil i mě život jakožto těžkému…»
  • Kurz – Instruktor kondičního běhu : Dobrý den, budete pořádat kurzy teď na podzim 2020. Nebo můžete doporučit kde je to možné? Zajímá…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků