logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Když light, tak krok a nikdy jinak

Když light, tak krok a nikdy jinak

Tento týden to vezmeme – hodilo by se říci ze soudku, ale ono půjde spíš o nůši, protože s tou se dříve chodilo nakupovat. I když, pravda, pánové nakoupí většinou ze soudku :). Tou nůší myslím oblíbená témata JÍDLO, HUBNUTÍ, TVAROVÁNÍ POSTAVY, tedy témata, která – když ne nyní – začnou být velmi aktuální za pár týdnů. K jejich ztvárnění jsem vybral dva dotazy, které přišly do on-line poradny, respektive odpovědi na ně.

Dobrý den, mám na vás více dotazů ohledně běhání a hubnutí. Je mi 26 (tedy v lednu mi bude:-)), měřím cca 167, vážím 61,5 kg. Jsem dva a půl měsíce po porodu a od té doby jsem vlastním úsilím (hlavně běháním) shodila 12 kg. Ještě bych chtěla shodit na 55 kg, tedy ještě 6,5 kg musí pryč!! Ještě občas chodím na squash a taky na“zázračný" vacu shape, který nevím, jak dalece pomáhá či nikoliv, ale myslím, že běh je asi to nej na hubnutí, pokud to ovšem člověk dělá dobře. A proto se chci zeptat odborníků, tedy vás:-), na rady.
Jakou TF bych měla mít při běhání, abych efektivně pálila tuky a ne cukry? Koukala jsem na hodně stránek na netu, ale dost často píšou pokaždé něco jiného. Je optimální, když mám při běhu průměrnou TF 147? Běhám teď už cca 3-4x týdně, 7,2 km za cca 46 -51 minut. Je to dobré pro spalování tuků? Myslím délka km a čas, za jaký to běhám? A platí i pro běh, že tuky se pálí až po 20-30 minutách? A je pravda, že se časem začne TF snižovat, jelikož si na to tělo začne zvykat? A je i pravda, že když takhle běhám, tak tělo funguje jinak i v klidovém režimu a i když nic nedělám a sedím u tv, pálí tělo víc kalorií než dřív, kdy jsem vůbec nesportovala? Co se při běhu nejlépe tvaruje? Jsou to lýtka nebo zadek? Nebo snad stehna? Mockrát děkuji za všechny mé zodpovězené dotazy:-)

Michaelo, vezmu to popořádku:

Jak nejefektivněji (na jakých tepech) spalovat při běhu tuk

Řekl bych, že jsem tuhle otázku už dost podrobně rozpitval v článku Život běžce řídí tep jeho srdce. Vztáhnu-li to na tebou avizovaných 147 tepů za minutu, tak jsi přesně v požadovaném pásmu (65% u tebe znamená 133 tepů/min a 75% pak 153 tepů/min). Pokud jde o délku běhu, tak tvých 3 – 4x týdně 7,2 km resp. 46 – 51 min je dostatečných. I pro běh platí, že se tuky začínají spalovat cca po 25 minutách.

Jak se chová tepová frekvence vzhledem k délce doby (týdnům, měsícům, rokům), po níž sportujeme

Pokud člověk aktivně sportuje, tak se jeho fyzická kondice zlepšuje. To znamená, že se snižuje při stejné zátěži jeho tepová frekvence. Vychází to z toho, že se zlepšující se fyzickou kondicí se snižuje tepová frekvence v klidu (proto je dobré si měřit ranní tepovou frekvenci – po probuzení – ne však budíkem). Ještě bych poznamenal, že tělo je taková "mrcha“, že po čase si zvykne na to, že zapojujeme stále stejné svalové skupiny a pak méně pálí, protože pro svůj výkon potřebuje méně energie. Proto je dobré sportovní aktivity kombinovat (běh, plavání, Zumba, aerobic …).

Tělo spaluje i po skončení tréninku

Neplatí to jen u běhání, ale pro všechny druhy fyzických aktivit, že po jejich skončení tělo ještě dál pracuje, ačkoliv my už třeba jen sedíme u tv. Určitě jsi ty i další, co toto budou číst, zaznamenala, že i když sedíš, poté co jsi třeba běhala nebo cvičila, ti cukají třeba svaly na nohou či rukou – prostě ještě dál makají.

Co se při běhu nejlépe tvaruje (lýtka, stehna, zadek)

Po konzultaci s Danou, byl jsem ukecán :)- říká, že na jaře začíná běhat právě proto, že potřebuje vytvarovat (lýtka, stehna, zadek), ale mezi námi, spíše zhubnout. A že běh je jediný sport, který jí k tomu pomáhá (ke všemu).

Osobně bych dodal, že pokud k běhu zařadíme ještě pravidelnou chůzi, s tím, že jdeme přes patu a správně odvalujeme, tak se proces tvarování ještě podpoří. Proto doporučuji jak běh, tak chůzi a to např. na Maxerrunneru při hodinách H.E.A.T. programu nebo s botami CHUNG SHI. Ta správná chůze, případně v botách Chung shi, má i ten efekt, že naše chodidlo slouží jako lymfatická pumpa, kterou tímto uvádíme v činnost, což má efekt na zlepšení naší imunity, ale také zabraňuje tvorbě celulitidy.

Hubnutí a light

Dobrý den Miloši, přečetla jsem si váš článek o správném pití a chtěla bych se zeptat na váš názor na light nápoje a vůbec na vše, co je light!! Chci ještě shodit 7 kg a tak si kupuji snad téměř vše light (jogurty, umělá sl., pití, kompoty, džemy, sýry, šunky..., no fakt vše). U pití píšete hlavně o slazených barevných nápojích, které jsou pochopitelně pro někoho, kdo chce hubnout, špatné, ale co ty s umělým sladidlem? Je good pít půl dne light (třeba Toma natura ovocná light) a půl ovocné neslazené čaje a obyčejnou vodu z vodovodu? Také piju cca 0,75 l light coly denně, bo má hodně bublinek a ty mě jakoby zasytí, když mám žravou a je "sladká“, takže i zažene chuť na sladké. A také mám trochu problém se žravostí, takže když chci jíst, dám si žvejku bez cukru a žvejkám :-). Za den tak ale spořádám 2, někdy 3 balíčky. Říkám si, že lepší než sníst kalorické jídlo. A také si vedu (jak jste už jednou někomu radil) tabulku, co jím a kolik to má KJ. Když to shrnu, tak sním cca kolem 6000 Kj. Někdy méně (třeba kolem 5000), někdy zas více (7200). Ale tím, že jím vše téměř bez tuku a cukru, mohu mít i vyšší KJ příjem za den? Co se vlastně děje s těmi KJ z jídla které jsem snědla, ale přitom to jídlo neobsahovalo ani tuk ani cukr? Ted mě napadá, že třeba ovoce má také nějaké KJ, takže se mi to pak za ten den nasčítá, když sním např. 4 mandarinky a jablko, je to cca 1000 KJ podle tabulek. Pak si dám zeleninový salát, ten má třeba 500 KJ a celkem 1500 KJ je tam hned. Doufám, že se nezlobíte za mé šílené dotazy, ale moc mě to zajímá a já fakt nevím, kam se obrátit, tak snad mi na vše odpovíte:-).

Míšo, řeknu to takhle, protože vím, že to vezmeš, jak to říkám: "Všechno light je na h…." Chápu, že to ženský do sebe valej´, protože mají potřebu zahánět žravou a protože to do nich valí reklama, jak je to zdravý. Prdlajs je to zdravý, jen se tím zaneřáděj´ – jejich tělo se tak stává smetištěm :). Omlouvám se za výrazivo, které jsem použil, ale jinak to říci nelze. Vtip je v tom, že tělo nemá energii se toho všeho zbavit. Tělo potřebuje energii i na hubnutí, proto už naše babičky říkaly: Snídaně je grunt! Šlo a jde o to, že když se člověk dobře nasnídá – dodá tělu dostatek energie (tak 30% denního příjmu), nastartují se v těle metabolické procesy – spalování, a zároveň má tělo energii i na čistící procesy – vyprazdňování. Když se tohle nedodrží, může se chudák ženská během dne šidit na jídle, jak chce a je jí to houby platné, vše, co sní, se v ní ukládá jak na skládku.

Žvýkačky

Pokud vyžvýkáš 2 – 3 balíčky žvýkaček, nediv se, že máš pořád žravou. Při žvýkání vznikají sliny, ty obsahují co? Ty obsahují trávicí enzymy. Takže se stane co? Stane se to, že máš pořád hlad. Sama už si určitě učiníš závěr, zda jsou žvýkačky lepší než kalorické jídlo. Jistě, bohatě stačí, když budeš jíst 5x denně a mezi tím nebudeš nic přikusovat. Když při tom budeš mít i patřičný výdej, budeš se hýbat, bude ti růst svalová hmota a ta se postará o tvé tukové zásoby!

Odpověď a další dotaz Míši

Ahoj Miloši, no je pravda že se snídaní se dost šidím!! Dám si jen jogurt (light) a čaj, a to je vše. Ráno nemám moc hlad. Respektive stačí mi dost málo a jsem sytá! Což se odpoledne a večer bohužel říct nedá:-( To je spíš naopak :-( Takže od zítra to tedy změním a budu si dávat třeba zapečený toust se sýrem a šunkou, ten mám ráda :-) A jogurt přesunu ke sváče! Je to tak dobře tedy? A co bys mi tedy poradil jíst, aby to bylo dietní, netučné, ale i zdravé, aby tělo, jak píšeš, nebylo smetištěm? Myslel jsi to tak, že kupovat BIO výrobky? Takže např. vyměnit Jogobellu light za nějaký BIO jogurt? Chci jíst samozřejmě zdravě (už jen kvůli malému, když kojím :) ale také dietně!! Potřebuji dát dolů ještě 6 kg. Co se týče žvýkaček, tak je tedy zkusím úplně vypustit. Vůbec mě nenapadlo, že by to mohlo způsobovat to, že mám hlad! A jak ses ptal, co mi brání v běhání v zimě, tak na jednu stranu asi nic, určitě běhá hodně lidí i když mrzne, ale když má být např. mínus 5, tak to mi přijde už docela dost velká zima na běhání. Nebo ne? No můžu to zkusit. Třeba hned o víkendu :-) Naposledy jsem byla běhat včera, to bylo ještě docela teplo, asi 6 nad. A to se mi běhalo krásně, dala jsem si 11,6 km za 1,17 h. Jak jsi psal o rychlé chůzi místo běhání, tak tu jsem také zkoušela. Lítala jsem s kočárkem jak šílená třeba hodinu a půl:-) Ale podle hodinek jsem se dostala do aerobní zóny jen na pár minut (asi na 4 minuty) a jinak jsem byla v zóně 1. Tak to moc tuky nepálím ne?! Nemám dostatečnou TP na pálení tuků když jsem v zóně 1? Je to tak? Chápu dobře, že tuky se pálí, jen pokud budu mít TP 133-153, jak jsi mi posledně napsal? A dokonce i na squashi a na zumbě jsem nebyla podle TP v aerobní zóně. Celou dobu jsem byla jen v zóně 1 :-( takže tam také nepálím tuky? :-( na zumbě jsem měla průměrnou TP 93 a nejvyšší 129, na squashi 107 průměr a nejvyšší 124. Na té rychlé procházce s kočárkem, jak jsem psala, jsem měla 109 průměr a nejvyšší 148, ale to jsem lítala do kopce! Mně prostě přijde, že absolutně nej na pálení tuků je jen běh!! :-) A co mi poradíte, aby se mi zúžila lýtka? Myslíte, že pomůže to protahování po běhání? Mám je fakt silný a dokonce silnější, jak kdejaký chlap:-( A to je fakt hnus :-( Moc díky za odpovědi :-) Míša

Nejdřív k tomu stravování.

Nemusí být vše BIO, aby to bylo zdraví prospěšné, spíš jde celkově o to, aby přijímaná strava byla pestrá (byla složena jak z cukrů – neplést si cukrem, tak tuků a bílkovin, k tomu vitamíny, minerály stopové prvky a vláknina).

Rychlé snižování váhy

Optimální je tak ½ kg týdně, tělo nesmíš vystavovat dalšímu stresu, pak se může zbláznit a následně z toho ty! Tím spíš, že jsi nedlouho po porodu a ještě kojíš. Nejdůležitější ze všeho je tělu ukázat, že ti nejde jen o to snížení váhy (i když evidentně ti jde hlavně o to), ale že ses rozhodla změnit svůj životní styl. Zdá se, že tím, že běháš, chodíš na zumbu a squash, je to tvým záměrem. Netlač tolik na pilu, nestresuj se, tvé hodnoty TF, kterých dosahuješ při zumbě a squashi jsou prostě takové, jaké jsou. Pravda, na zumbě bych čekal vyšší, ale to je dáno skladbou hodiny, při intenzivnější bys dosahovala hodnot vyšších, ale bylo by to spíše nárazové, tak jako nyní. Jsou tam prostě volnější pasáže a pasáže rychlejší. Hlavní je pravidelnost. Takže nešil, Míšo, nešil, vytrvej a do jara jsi jako lusk a i s těmi tepovými frekvencemi, na nichž chodíš, běháš, tancuješ či hraješ.

Jestli patříte k těm, co přemýšlí, zda je běh vhodný prostředek pro hubnutí, tak by vám mohlo ulehčit vaše zvažování toto video

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jana | 28. 7. 2013 19.36 hod. | 88.101.123.xxx
Právě teď jsem shlédla to video a musím říct, že je úžasné. A úžasný je hlavní hrdina, že dokázal změnit takto svůj život a nevzdal to. Takovým lidem fandím.

Míša | 8. 3. 2011 8.16 hod. | 94.112.60.xxx
Aha, Už na to koukám...:-) od 8 a 9 ráno... Tak já si na to úterý zamluvím místečko, ať to také vyzkouším :-)

Míša | 7. 3. 2011 19.24 hod. | 94.112.60.xxx
Jééé, to jsou moje dotazy :-))))
Určitě mi odpovědi velmi pomohli a řídím se jimi!! Jen tedy s tím žvýkáním těžce bojuji. To mi prostě nejde odbourat ať se snažím sebevíc!! Váhu už mám moji vysněnou, schodila jsem 19kg:-)
To video... je opravdu nářez!!!!!!! Velice inspirativní a emotivní!!!!!!
Miloši nebyl jsi dnes v Letňnech na heat? ?Možná že jsme se viděli, na heat tedy nechodím, ale byla jsem tam totiž v posilce a tak tam někdo takový seděl u toho "baru" nebo jak to mám říct:-) Na Kbelské 10 jsem si tě nestihla moc prohléhnout :-(

fotoMiloš Škorpil: Míšo, dnes jsem v Letňanech nebyl, chodím tam už jenom v út a ve st ráno

Evee | 22. 2. 2011 20.24 hod. | 109.72.3.xxx
Tak to video, to je síla. Emoce a inspirace, husí kůže, slzičky :-)
Ad light výrobky – všechno kde je umělé sladidlo je pro mě tabu. Po aspartamu mívám migrény jak blázen a můj žlučník mě za jakýkoliv aspartamový pokus odměňuje úžasným záchvatem.
Preferuju stévii ;-) přírodní sladidlo, které s cukrem a jeho účinky nemá nic společného. Ale na její chuť si člověk musí zvyknout.
A na hubnutí ideální totálně omezit tuky – maso dělám na vodě, jen na konci přidám oříšek čistého másla nebo lžičku olivového oleje. Malilinko. Vzhledem k tomu, že můj žlučník na to mlčí, zdá se to být v pořádku :-)

david d. | 15. 12. 2010 13.57 hod. | 62.168.7.xxx
Miloši, a co půst na pročištění organismu, jak se k němu stavíš? Máš nějaké zkušenosti? díky D.

fotoMiloš Škorpil: Davide zkušenosti mám a stavím se k tomu zcela kladně.

Peggy | 15. 12. 2010 11.44 hod. | 213.180.54.xxx
Nebojovala bych tolik proti light výrobkům. Živit se jen jimi je blbost, ale popelnicí se stáváme i díky prefabrikovaným potravinám, kterých jsou plné regály v obchodech. Ruku na srdce, kdo pročítá poctivě složení? (no já jo, ale nikoho dalšího neznám :-)) Občas si dávám light kolu, když potřebuji kofein a normální je sladký hnus. Z mléka mé trávení snese jen to nízkotučné (a kafe bez mléka nejde). Na našem trhu existují dva light tvrdé sýry, které mají dobré složení i bez tuku. Určitě se vyhněte light jogurtům – obsahují obvykle škrob (což mimochodem obsahují i nejznámější Bio jogurty). Ale zase… když už je chuť, tak dva do měsíce Vás fakt nezabijí. Chce to jen přemýšlet, hodně věcí je v podstatě light i když to na nich napsáno není … například kuřecí nebo krůtí šunka, tuňák ve vlastní šťávě, šmakoun a vůbec vajíčka (když je nejíte po platech), řada sýrů, tvarohy, maso kuřecí, krůtí, rybí a vlastně i kvalitní hovězí.
Naopak s ovocem bych byla opatrná. Dokáže rozhodit hladinu cukru v krvi a způsobit vlčí hlad. Chtělo by to k němu trochu bílkovin (jogurt).

12Honzade | 13. 12. 2010 20.13 hod. | 80.243.103.xx
Musim pochvalit sveho syna. To video pro me nasel ON!:) Kdybych to nerekl, tak by se mnou vubec nemluvil!! 12:)

fotoMiloš Škorpil: Peggy souhlasím s tebou pokud jde o light, že občas dobrý, jen se nesmí brát jako jediný spasitel, ostatně to platí o všem – v pestrosti není jen krása, ale spása :), tím myslím, to co říkám pořád: „Jez na co más chuť, ale s mírou"!

Lucka | 13. 12. 2010 19.32 hod. | 88.146.2.xxx
Lenko, naopak. Na plnění snů není nikdy pozdě. A třicet je výbornej věk, cosi o tom vím. ;-) Jen do toho, ať ti to běhá!

Lenka | 13. 12. 2010 14.21 hod. | 212.185.161.xx
Skvělý video. Husí kůže až na zádech :) Taky jsem začala s během ....proč ? 1. pár kilo dolu by neškodilo a 2. na jaře zaběhnout (nebo odfunět) 10 km závod. Škoda jen, že když to někomu vyprávím tak na mě často koukají jako, že jsem blázen – asi se nějak nehodí aby si ve 30-ti člověk splnil sen a byl ve formě...:)) Krásné vánoce !

Tomáš | 13. 12. 2010 9.39 hod. | 81.25.16.xx
To video na konci článku je opravdu inspirativní. SUPER!

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Od 142 kilového pořízka ke 112 kilovému maratonci : Romane, kloubouk dolů .... jsi borec ... jsi borec ... jsi bored ... »
  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Bohužel mám v zapadlejších končinách naší republiky taky neblahou zkušenost s nízkou úrovní, resp.…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků