logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecká vánoční dieta

Běžecká vánoční dieta

Na nadcházející sváteční období navrhuji pro nás běžce speciální úpravu jídelníčku. Jedná se o progresivní novinku – vánoční antistresovou běžeckou dietu.

Vánoce, označované jako svátky klidu a pohody, jsou pro mnoho lidí svátky úklidu a stresu. A jako by to gruntování a shánění dárků samo o sobě nestačilo, straší nás ještě konzervativní dietologové svými podivnými hausnumery o kilokaloriích či cholesterolu a nařizují nám všelijaké nesmyslné skorohladovky, čímž náš stres ještě znásobují.

To zaručeným výsledkem mé vánoční běžecké diety je naopak nejenom její antistresové, čili uklidňující působení, a duševně-tělesná blaženost, ale i výrazné zlepšení výkonnosti, což se nepochybně ukáže hned v prvním závodě příští sezony.

Základem nové běžecké diety jsou – podle všeobecných zásad správné výživy – vitamíny, především vitamín C. Jeho obvyklé zdroje, tedy citrony a hroznové víno, však doporučuji mírně obměnit; nejvhodnější pro tyto účely jsou Citrus Fernet a víno suché (případně polosuché, stolní, nebo šumivé). Dále je potřeba dodržovat minimální denní dávku vitamínu B (Becherovka) a vitamínu G (Gambrinus).

Pravidelnou konzumací těchto dietních nápojů kromě příjmu vitamínů současně dodržujeme pitný režim. Jak je ale vědecky zjištěno, v zimě se při běhu potíme více; musíme proto v rámci doplňování tekutin vypít ještě více piv než v létě. Pouze jsou-li klimatické podmínky vyloženěně nepříznivé, volíme jako alternativu silný Rumunský čaj (= čaj s Rumem).

Samozřejmostí nové běžecké diety je pestrost stravy. Tento požadavek nejlépe splňuje knedlo-vepřo-zelo, neboť se jedná rovnou o tři různé druhy jídel v jednom. Důležité je také předejít svalovým křečím při delších výbězích; dostatek soli nám zabezpečí řádně prosolené brambůrky, crackery a hranolky.

Konzumace správně vybraných potravin bude mít evidentní přínosy pro naši tréninkovou, potažmo závodní výkonnost. Silný závodník potřebuje mít silný trup, jehož základem jsou silné boky – jezme proto co nejvíce a nejčastěji bůček. Přidáme-li k tomu i vepřové koleno, budeme mít v kolenou sílu jako prase!

Abychom již nebyli v příští sezoně před žádným závodem nervozní, musíme si obalit nervy tukem. Nejvhodnější k tomu je svatoštěpánská kachna; pokud ji však neseženeme, protože všechny už vykoupili ostatní běžci, můžeme se spokojit se špekáčky nebo alespoň špalkem anglické slaniny. Americké sebevědomí, které je nevyhnutelné pro dosahování vítězství (a které mnohým z nás téměř chybí), nám pak spolehlivě dodá Coca Cola.

Chystáte-li se příští rok na svůj první maratonský závod, možná jste se při shánění všemožných informací dočetli, že v posledních zhruba dvou dnech před maratonem se doporučuje konzumovat co nejvíce uhlohydrátů (česky: cukrů). Vzhledem k úctyhodné délce maratonské trati navrhuji tuto zásadu revolučně změnit a držet uhlohydrátovou superdietu v posledních zhruba čtyřech měsících před maratonem. Je to jednoduché: v ládování se vším sladkým, co Vánoce nabízejí (cukroví, štrůdly, vánočky, zákusky, štoly, atd.), pokračujte intenzivně i po nich, a to až do dne samotného závodu!

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 11547/11440×

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Milanova (běžecká) zamyšlení

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Víte, co je to diastáza a cvičení na pánevní dno? : Děkuji za Váš úžasný článek! Asi si najdu nějaké cviky na hluboké stabilizační systém ☺ Jste vzor…»
  • Od 142 kilového pořízka ke 112 kilovému maratonci : Romane, kloubouk dolů .... jsi borec ... jsi borec ... jsi bored ... »
  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků