logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Trénink na Mammut ultramaraton – týden druhý

Trénink na Mammut ultramaraton  – týden druhý

Po vydání prvního týdne tréninku na Mammut ultramaraton se rozpoutala diskuze na téma, že vypsaná kilometráž je velmi nízká a proč by měl člověk běhající týdně nyní už přes 100 km najednou ubírat. Řeknu to asi takto: Trénink není dogma, je to vodítko a to zejména pro ty, co si to chtějí zkusit, dosud nemají žádnou zkušenost a nevědí jak na to. Ti, co už mají odběhány desítky maratonů, či dokonce ultramaratonů, si zde ale také mohou něco najít. Ale i tak:

Běžci, kteří si přejí být dobrými maratonci nebo ultramaratonci, by neměli začínat svůj běžecký trénink tréninkem na maraton nebo ultramaraton, ale měli by se nejdříve věnovat běhům na tratích do 15 km a to na dráze, silnici i v terénu. Až když vyčerpají své rychlostní možnosti na těchto kratších tratích, to znamená, dostanou se na maximální možné časy, tehdy teprve je dobré začínat s přípravou na maraton a ultramaraton. Většina z vás určitě slyšela jméno Grete Waitzová, ta o tom ve své biografii říká: „Kořeny každého velkého běžce a každého velkého běžeckého výkonu leží na dráze!“

Nejlepší způsob jak zničit běžecký talent je, když se běžec v 18 nebo 20 letech začne intenzivně věnovat tréninku na maraton nebo ultramaraton! Hlavní rozdíl mezi tréninkovými programy na kratší běžecké tratě včetně maratonu a tréninkem na ultramaraton jsou dlouhé víkendové běhy. Tyto víkendové běhy jsou v ultramaratonském tréninku to nejdůležitější. Měli byste však zachovat jejich prodlužující se charakter cca od 16 do 60 km. Dlouhé víkendové běhy mají pro ultramaraton stejný význam, jako pro maraton dva dokončené 32 km běhy, absolvované šest a čtyři týdny před maratonem. Bez ohledu na to, jak se vám dařilo plnit zbývající tréninkové jednotky, si můžete být jistí, pokud tyto dva stěžejní tréninky zvládnete, že maraton dokončíte.

Dobré je také zařazovat v týdnu dvoufázové tréninky na kratší vzdálenosti, třeba ráno a odpoledne či večer 6 – 8 km. Více si k tomu řekneme později, nyní snad jen tolik, že když si dáte v jeden den dvě kratší fáze, ráno vás to nastartuje do dne, ale neunaví. V době mezi fázemi tělo ještě pracuje, a když začínáte druhou fázi, ukládá se většinou ke spánku. Tím, že jej znovu zatížíte, jej nejen vyburcujete k další činnosti, ale také dosáhnete vytrvalostního efektu tréninku, stejného, jako byste běželi v ten den 20 kilometrů v kuse. A to vám bude stačit odběhat pouze 12 – 16 kilometrů.

Tréninkový plán na Mammut ultramaraton – týden druhý

den
po. volno
út. 60 minut nebo 10 km
st. 70 minut nebo 12 km
čt. 96 minut nebo 16 km
pá. 78 minut nebo 13 km
so. volno
ne. 120 minut nebo 20 km
Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Standa | 11. 1. 2011 19.31 hod. | 94.112.63.xxx
moc děkuji za tento druh tréninkového plánu, chtěl bych se prostřednictvím tohoto zkusit připravit na Non stop beh hrebeňom Nízkých Tater.
V prvním díle jsem se dočetl o tom, že „plán"bude vycházet vždy v pondělí. Chápu správně, že bude vždy ve čtvrtky??

fotoMiloš Škorpil: Ano Stando, chápeš to dobře, původní představa byla, že tyto články budou vycházet v pondělí, ale tlouklo by se to s Běžeckým rokem, tak jsem je předsunul a už nepřečetl celý původně napsaný text :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ultramaraton

všechny články Ultramaraton

Anketa – hlasuj i ty!

V jaké značce běžeckých bot vběhnete do běžecké sezóny 2017

Běžecká sezóna sice nikdy nekončí a tak vlastně ani nikdy nezačíná, prostě běháme furt. Přesto začátek března se bere jako její pravý začátek. Zajímalo by nás, jaká značka je vaše současná srdcovka a tak jí dáte přednost před ostatními značkami na trhu.

adidas89
Asics125
Brooks17
Inov-852
Icebug5
Hoka One22
Mizuno52
Newton5
NB21
Nike55
Salming350
Salomon40
Scott2
Vibram Fivefingers8
Vivobarefoot5
Zoot5
Jiné, zde neuvedené značce46
Běhám bos, bot netřeba14
ON6

kde se diskutuje

  • Pět dní do půlmaratonu. Den posledního soudu nebo poslední zkoušky : uplna parada na tychto clankoch je to, ze v nedelu pobezim svoj prvy polmaraton v Bratislave a tak…»
  • ZASAŽEN ŠÍPEM BĚH : Milosi,velmy hesky clanek.Tak si te pamatuji.... »
  • Nováček, ne však nezkušený : O jakou akci jde prosím? :) Dle povědomé tváře na fotce a data hádám, že pilsentrail – radec…»
  • Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb? : Ahoj, na bolest kloubů je nejlepší koňská mast... doporučuji :-) používám ji často :-) »
  • Vápník – proč nám chybí a co to s námi dělá : tablety vapniku nebrat, sumivky uz vubec, ze dobre chutnaji ha ha,umele sladidla,zvyraznovace…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků