logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání v mrazu: jak se (zaručeně) zahřát

Běhání v mrazu: jak se (zaručeně) zahřát

Jsme nyní v opačné situaci než v létě, kdy jsme řešili jak se (zaručeně) zchladit. Přesto (nebo právě proto), že je momentálně obleva, bude letošní zima určitě ještě dlouhá a krutá. Co nám tedy nejlépe pomůže, abychom se při běhání v mrazivých podmínkách zahřáli?

Základem úspěchu je samozřejmě správné oblečení a obutí. Pokud jde o běžecké boty, tak se nám udržení nohou v teple dosti prodraží; musíme mít totiž stále nové a nové modely – žhavé novinky jednotlivých firem. Tělesné teplo nám nejdokonaleji udrží silné tepláky a tepláková bunda; jejich tepelný účinek můžeme ještě zesílit tréninkem v Teplicích.

Z tekutin, které nás při běhu zahřejí, volíme zásadně ohnivou vodu. Nejosvědčenějším běžeckým jídlem v zimních podmínkách je nepochybně hot dog (pozn.: výraz z angličtiny raději nepřekládáme doslova, jinak bychom zřejmě daleko nedoběhli...); vhodné je doplnit jeho konzumaci o feferonky, pikantní směs na tousty a pálivou hořčici.

Velmi důležitá je ideová příprava. Před vyběhnutím do mrazivého počasí bychom proto měli shlédnout některý z filmů, doporučovaných termology, například Žhavé výstřely, V žáru noci, Sahara, apod. Pro případ, že budeme v průběhu tréninku promočeni v důsledku hustého sněžení či deště se sněhem, si připravíme několik suchých vtipů; okamžitě po přiběhnutí domů pak vypijeme dostatečné množství suchého vína.

Obrovskou výhodou je, máme-li v práci šéfa, který dělá neustále dusno – jsme dostatečně prohřátí již před vyběhnutím. Šéf nás potom ještě pořádně rozpálí, když nám při tréninku volá na mobil ohledně jakýchsi nedořešených pracovních problémů.

Nejjistějším způsobem zahřátí je ale samozřejmě zapálit si při běhu cigaretu (o hlavních výhodách kouření běžců již Běžecká škola před časem informovala). Abychom maximálně využili tepelného efektu cigaret, žmouláme je po celou dobu běhu v ústech, zkracujeme prodlevu mezi jednotlivými šluky na minimum a včas před dokouřením jedné cigarety si od ní zapalujeme další.

Všechno je v hlavě – a platí to i o běhání v zimě. Budeme-li si intenzivně představovat léto a vzpomínat na dovolenou u moře, mrazu si ani nevšimneme (iluze bude dokonalá, když si s sebou vezmeme i plavky, krém na opalování a nafukovací lehátko). Ti, kdo mají představivost slabou, si místo toho mohou na zimní výběh vzít názornější pomůcky – třeba požárnickou helmu nebo menší radiátor.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 10220/10111×, 4 komentáře

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

dav | 15. 1. 2011 15.25 hod. | 94.113.49.xx
...a ještě si, inspirováni našimi velikány, při běhu pěkně popovídat o požáru Národního divadla...

pavel kosorin | 15. 1. 2011 8.33 hod. | 95.140.247.xxx
s dojetím vzpomínám na to, jak jsem na startu deštivého a studeného maratonu ve Florencii sundal z plotu odhozenou teplákovku ASICS a s její pomocí se dostal do cíle, tímto majiteli dodatečně děkuju :-)

belzebub | 15. 1. 2011 8.15 hod. | 88.101.112.xxx
hot dog, by se také dalo volně přeložit jako hozen dogám :), a to pak pánové a dámy běžíte jak čert před Káčou :)

Roman | 15. 1. 2011 0.28 hod. | 89.176.80.x
Díky, hned zítra to vyzkouším :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu5
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků