logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecká zranění – než vyhledáte lékaře

Běžecká zranění – než vyhledáte lékaře

Většina sportovců trpí už jen když pomyslí na návštěvu lékaře. Někdy je návštěva lékaře nezbytná. Jindy jí můžeme oželet nebo alespoň na chvíli odložit. Vždy bychom si však, než učiníme nezbytný krok, měli vše řádně promyslet a zvážit!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Rozdělení běžeckých zranění podle příčin vzniku
    1. Poranění ze zevních příčin
    2. Poranění z vnitřních příčin
  2. Běžecká zranění
  3. Stupně sportovních zranění:
  4. Faktory ovlivňující běžecká zranění:
    1. Faktory nezvyšující riziko
  5. Prevence běžeckých poranění
    1. Než vyhledáte lékaře

Rozdělení běžeckých zranění podle příčin vzniku

Poranění ze zevních příčin

Poranění z účinku velkých rychlostí – poranění pohybového aparátu způsobená silou působící velkou rychlostí (motoristické sporty, cyklistika).

Poranění ze zevních příčin – poranění způsobená působením zevních sil na pohybový aparát (kontaktní sporty, fotbal, hokej).

Poranění z vnitřních příčin

Poranění pohybového aparátu způsobená přetížením a opotřebením při určitých aktivitách a stereotypech.

Naprostá většina běžeckých poranění a obtíží spadá do skupiny poranění ze zevních příčin.

Běžecká zranění

Poranění u běžců se týká většinou dolních končetin. Často se jedná o zranění způsobená nevhodným tréninkem ve spojení s vrozenými disposicemi a malformací poruchy pohybových stereotypů a techniky běhu. Pouze zřídka obtíže vedou k operacím nebo ukončení aktivit.

Stupně sportovních zranění:

  • I.stupeň – obtíže po ukončení aktivit, nikterak běžce nelimitují. Často přichází citlivost či bolest i několik hodin po tréninku
  • II.stupeň – obtíže během aktivity, bez bolesti, jež by nutila ukončit aktivitu, avšak limituje tréninkovou zátěž
  • III.stupeň – bolestivost limitující aktivitu
  • IV.stupeň – aktivitu nelze po bolesti ani začít

Faktory ovlivňující běžecká zranění:

Faktory zvyšující riziko:

  • předchozí poranění
  • nezkušenost
  • výkonnostní sport
  • dálkové běhy – bez postupného prodlužování uběhnutých vzdáleností
  • vysoká hmotnost
  • asymetrie dolních končetin
  • nevhodná běžecká obuv
  • omezený rozsah hybnosti

Faktory nezvyšující riziko

  • věk
  • pohlaví
  • tělesná výška
  • rozcvičení
  • strečink
  • roční období

Prevence běžeckých poranění

Bolesti vznikají následkem přetížení při mechanické poruše běhu a biomechaniky pohybu. Obtíže nutí vysledovat možnou příčinu – trénink, povrch, obuv atd.. Téměř všechny obtíže lze vyléčit a ke stanovení příčiny obvykle není zapotřebí složitých a drahých metod. Nutné je vždy odstranit příčinu, nikoli bolest, obvykle není zapotřebí úplné inaktivity. K ústupu obtíží často pomůže rada zkušeného běžce, která může být nad mnohá vyšetření. Jen zřídka je nutný chirurgický zákrok. Rekreační běhání nezpůsobuje kloubní arthrozu.

Než vyhledáte lékaře

  • Zkuste se zamyslet a určit si, zda vaše současné potíže mají přímou souvislost s běháním.
  • Zkuste zjistit příčinu – obuv, biomechanika pohybu, trénink, povrch...
  • Zkuste se zamyslet nad svým rozcvičení – zda ho provádíte ve správné míře a ve správnou dobu
  • Zkuste se zamyslet nad svým prováděním strečinku – platí to samé jako u rozcvičení
  • Zkuste zvážit zda dostatečně posilujete – souvisí to se stabilitou – koordinací pohybů.

Mnoho běžců a běžkyň pouze běhá a zapomíná, že tělo tvoří kompaktní celek a že je třeba kromě nohou posilovat i ruce, záda, břicho.

Teprve až si v duchu proberete předchozí možné příčiny, provedete si vlastní možnou diagnostiku, proč se vám děje to, co se vám děje, je vhodný čas začít s léčbou svého poranění.

Při léčbě – odstraňování problému byste měli postupovat systematicky – zaměřit se vždy na jednu z možných příčin a tu začít řešit. Pokud začnete řešit všechny najednou, nezkrátíte tak čas na odstranění, ale naopak nikdy nedojdete ke správnému závěru, co je nebo bylo vlastně zdrojem vašich problémů.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecká zranění

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Lidi pokud chcete běhat mějte trochu soudnosti, dát po měsíci "tréninku" závod na 10km,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků