logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Co dělat před závodem – jak se vyvarovat chyb

Co dělat před závodem – jak se vyvarovat chyb

Právě začíná týden, kdy se začíná naplno rozebíhat běžecká sezóna, závod bude stíhat závod a tak nezaškodí si říci pár věcí, co a jak dělat, abychom zbytečně nedělali chyby a nezmařili tak měsíce dřiny. Takže, tady je pár praktických rad

Psychika a adrenalin

Přesto, že jste zvládli odtrénovat vše, co jste měli v tréninku předepsáno, tak závod je úplně něco jiného. Hlavně je třeba si uvědomit, že začnou nepříjemně pracovat vaše nervy, vyplaví se vám adrenalin a vy se nebudete stačit divit, co to vyvádíte. Od startu vyrazíte jak splašení koně, přesto, že jste si stokrát říkali, že už v životě takovou blbost neuděláte a vyběhnete pěkně rozvážně tak na tři čtvrtě plynu.

Tak co s tím, abychom tuhle chybu neudělali? Těžká rada. Snad jen si uvázat kolem pasu pneumatiku od traktoru, aby nás trochu zbrzdila. Můžete si ale také naprogramovat sporttester tak, aby vás upozornil, jakmile překročíte tempo, které jste si stanovili. Pokud ho nevlastníte, domluvte se, nebo vyhledejte ve startovním poli někoho, o němž víte, že zvládá své emoce a vybíhá vždy od startu rozvážně a vaším tempem, a toho se první kilometry držte. Jakmile budete rozdýchaní a vaše svaly budou mít správnou teplotu, tak pak už můžete prásknout do koní a jít podle svého. Pokud poběžíte Kbelskou 10, tak můžete využít služeb vodičů. Na 40 minut poběží David Dufek, na 45 minut Michal Vítů a na 50 minut pak já osobně.

Oblečení či spíše nedostatečné oblečení

V tomto předjarním období nespoléhejte na to, jak je venku ve chvíli, kdy vyrážíte z domova a do své závodní tašky si raději sbalte všechny možné druhy oblečení, abyste až těsně před startem zvolili to nejvhodnější. Je lepší tyto první závody absolvovat více oblečený, ostatně oblečení můžete během závodu sundávat, a omotávat si kolem pasu. Je to rozhodně lepší než prochladnout a při dalších závodech jen sledovat výsledky svých šťastnějších kamarádů a soupeřů. Prochladnutí nemusí znamenat jen případné nastydnutí, ale také si můžete způsobit nějaké svalové zranění, což by nebylo zrovna nejšťastnější zahájení běžecké sezóny.

Rozcvičení před závodem

Pokud při běžném tréninku nepokládáte rozběhání a rozcvičení za důležité a rovnou do toho vletíte, tak před závodem byste měli na tuto svou praxi zapomenout a důkladně se rozběhat cca 2 – 4 km, podle toho, jak dlouho vám trvá rozehřátí a prokysličení svalů. Dát si pár písmenek atletické abecedy, 4 – 5 rovinek (100 m úseků v tempu 18 – 25 vt. – podle výkonnosti) a nakonec rozcvičení lehce vyběhnout 300 – 400 m. Rozcvičením nejenže správně nahřejete své svaly, rozdýcháte plíce, ale také nastartujete svůj metabolizmus, abyste pak měli po celý závod dostatek energie a nehroutili se již několik kilometrů před cílem.

Typy rozcvičení před během na běžeckém pásu, před různými druhy tréninků a nakonec i před závodem najdete také v encyklopedii pod termínem rozcvičení.

Vyběhání po závodě

Pokud si myslíte, že běhat ještě po závodě je holá šílenost, tak neběhejte. Pak se ale nachystejte na to, že druhý den, hlavně po tom v sezóně prvním, vám najednou bude připadat, že máte nohy jak z olova. To proto, že vám na nohou všechny svaly pěkně zatuhnou. Překonejte raději svou přirozenou touhu si co nejdříve s kamarády sednout a probrat při žejdlíku dojmy ze závodu a vydejte se ještě velmi pomalým klusem na 1 či 2 kilometříky. Tímto jednoduchým způsobem se nastartují ve vašem těle regenerační procesy a ty pak vesele pojedou dál i ve chvíli, kdy už skutečně budete s kamarády někde v teple šenku rozebírat, jak vám to dneska skvěle běželo. Jo a ještě jednu nepříjemnou radu nakonec. Než si dáte první pivo, vypijte alespoň půl litru vody. Neocení to jen vaše ledviny, ale celé vaše vyprahlé tělo.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (8 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Miloš | 1. 3. 2011 16.14 hod. | 88.101.124.xxx
Jirko, to rozcvičení popsané v tomto článku s etýká hlavně kratších běhů, ale imaratonu. U maratonu ale jen v tom případě, že chceš běžet pod 3 hodiny a nebo u těch, kdy máš možnost po rozcvičení do 5 – 10 minut vyběhnout, jinak rozcvičení strácí smysl a nastupuje varianta, kterou popisuješ a kterou radím u velkých městských maratonů, kdy stojíš dlouhou dobu ve špalíru startujících před tím, než padne startoví výstřel. Tedy prví tři km volně cca o 10 vteřin pomaleji na km, než je tempo jímž chceš běžet a pak postupně pejít do tempa v němž chceš maraton odběhnout.

Jirka Berdich | 1. 3. 2011 13.51 hod. | 85.70.141.xx
Ahoj Miloši,
potřeboval bych objasnit jednu maličkost týkající se rozcvičení před maratonem. Až do teď jsem se domníval, že první cca 3 km pobežím pomalejším tempem abych se rozehřál a teprve potom že zrychlím na tempo, kterým bych rád běžel. A že vlastně tento pomalý začátek nahrazuje rozcvičení. Nyní píšeš o rozklusu, abecedě, rovinkách atd. Znamená tento druhý přístup to,že se rozcvičím před vlastním startem a potom už můžu vyrazit rovnou závodním tempem ?
Jirka Berdich

Miloš | 28. 2. 2011 10.24 hod. | 88.101.112.xxx
Jirko, mám stejný problém, jak člověk strárne jeho zrak je pronikavější do hliubky ale bohužel písmo se mu rozostruje a zmenšuje, takže tuhle blešku vychytáme.

Jiří U. | 28. 2. 2011 10.10 hod. | 85.162.80.xx
Nová grafická úprava je hezká, to je pravda, ale s přibývajícími léty se černé na šedomodrém čte podstatně hůř než černé na bílém. Ještě že je vpravo dole lupa, která dokáže vše zvětšit.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecký rok

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Mohl by mi, prosím, někdo vysvětlit, co znamená běžet 60 m stupnovaně? Běhám teprve od července, 3x…»
  • Technologie a výrobky adidas – běh – outdoor – indoor – fotbal – textil : VĎAKA... »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : ... a nikdo paní Lence její názor nebere :) btw, po jak dlouhém trénování zaběhla svých prvních 10…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků