logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Přeběh Ameriky díl 5. – V poušti je všechno jinak

Přeběh Ameriky díl 5. – V poušti je všechno jinak

Říká se, že kdo jednou přežije poušť, jde po její dráze a nemůže se odpoutat. Nevím, jak dalece je to pravda, ale že je poušť fascinující, vím už mnoho let, ještě z mých nespočetných cest jihozápadní a jižní Asií. Nikdy v životě bych si nemyslel, že se v takovém území a při takovýchto teplotách dá běžet a teď jsem už po celé dny v poušti – Mojave. Jak krutá je poušť, jak nepřátelská k lidem i při své fascinující kráse krajiny.

To jsme si museli všichni na vlastním těle prožít a mnohdy i velmi bolestivě protrpět. Puchýře velké jako podšálek, rozedřené do živého masa, oteklé klouby, popraskané rty, spáleni sluncem, opruzeniny pod paždím, na zadku a i v rozkroku – prostě jedna báseň. Toto vše nutilo účastníky při teplotách až 48o C ve stínu (který bohužel nebyl), jednoho za druhým, své sny o úspěšném doběhnutí až do New Yorku pohřbít již zde.

V poušti je všechno jiné. Není to jako když si běžíte doma v létě v trenkách a síťovaném triku. Zde jsou velmi žádaným artiklem čepice s kšiltem a pokrývkou na krku, tmavé brýle, tričko s dlouhým rukávem, lehká bunda a rukavice. Přitom daleko největší problémy působí velmi malá vlhkost vzduchu. Nemáš pocit, že by ses potil, ale běda, kdyby ses zapomněl napít. Průměrně vypiješ litr nápoje každých 4 – 5 km, to pak v souhrnu představuje na jednu etapu 16 – 20 litrů. I přes tento extrémní přísun tekutin pak pociťuješ v cíli stopy po dehydrataci.

Cítíš se ochablý, dostáváš závratě, máš teplotu přes 40o, navíc husí kůži a máš pocit, že bys naráz vypil celou vanu vody. Jenom pro představu, jak suchý je v poušti vzduch, by mohlo posloužit, že ačkoliv jsme si jak jen to šlo měnili suché oblečení za mokré, tak za necelých 10 minut jsme byli zase v suchém.

Většina běžců si také rozstřihala vepředu boty, aby měli k nohám přímý přívod vzduchu – jedno opatření, se kterým jsem se já osobně neskamarádil. Přísahal jsem, že si své nohy ošetřím před každou etapou jelením lojem a můžu říci s hrdostí, že jsem byl jediný v celém poli běžců, který měl jen jeden malý puchýř.

Boty! To je „Achillova pata“ každého běžce. Když na 100 % nepasují, následují velmi zřetelná poškození pohybového ústrojí. Proto mění ultraběžec často především své běžecké boty, i když značka zůstává často stejná. Horký asfalt si dělal s našimi botami doslova co chtěl. Každou chvíli jsem viděl některého z běžců, jak sedí u silnice s botami v ruce a tyto ošetřuje nebo opravuje. Podrážky se odlepovaly, spoje praskaly, umělá hmota křehla a lámala se. Průměrně spotřeboval každý běžec během závodu 5 – 6 párů bot. Já osobně jsem používal model „Huarache“ od firmy Nike, opotřeboval jsem kompletně dva páry, když si to však trasa vyžadovala, tak jsem používal ještě jiný pár od jiného modelu.

Prostě poušť, to je nekonečná alchymie s pitím, botami, oblečením, mazáním ….

Poušť je ale také to nejúchvatnější divadlo na světě.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu5
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků