logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Dám dva maratony najednou?

Dám dva maratony najednou?

Tak jsem zase na řadě při sepisování příspěvku a přemýšlím, o čem psát. Nenacházím se zrovna v nějakém euforickém rozložení, neboť mě skolil luxusní zánět hrtanu, a také nejsem zrovna spisovatelský typ (z této části PIM WCH projektu jsem měla obavy), ale nakonec zjišťuji, že chvíle při psaní blogu mi jsou příjemné, že se při nich zastavím a jsem nucena zamyslet se nad událostmi z minulých dní, zhodnotit si své pocity, srovnat myšlenky, dát prostor pro změnu pohledů na věci, či se ve svých postojích utvrdit a v neposlední řadě, třeba i zvolit jinou „strategii" pro další kus cesty...

Na samém začátku jsem si v dotazníku vyplnila, že chci uběhnout maraton za 3:45. Vůbec nevím, jak jsem došla k tomuto času, maraton jsem si uběhla jen jednou, tzv. na pohodu (pokud to vůbec u maratonu jde, ale nedržela jsem se žádného času, jen jsem prostě celé 4 hodiny běžela, aniž bych se podívala na hodinky), ale vím, že v cíli bylo sil ještě dost, když jsem posledních 200 metrů zasprintovala a cílem proběhla s úsměvem na rtech (to, že jsem pak díky bolavým kotníkům šla do sprch jak… je věc jiná). Takže tu asi je šance na lepší čas. A jsem zvědavá, zda to nakonec bude něco okolo mého tipu a z každé ukradené minuty budu mít radost velikou. Ale také si v poslední době spojuji slovo maraton s jinými věcmi, než běžeckým závodem na 42,195 km. Pro mě má letos maraton i trochu jiný význam, rozlišuji tedy dva, životní a závodní. Obojí má hodně společného. Není to jen vztah start a cíl, jako u krátkých běhů, během maratonu procházíte různými úrovněmi pocitů, různými intenzitami vlastních sil, musíte řešit několik tzv. krizí, máte čas zrychlit, čas zpomalit, změnit taktiku a pořád ještě nevíte, co vás nakonec překvapí třeba na 35. km. Je to boj. A proto už jen doběhnutí do cíle je vždy vítězstvím. A já si k tomu závodnímu maratonu přidávám i životní. Letos mi bude 35 let, vím, ještě jsem toho moc v životě nenaběhala, ale co když tohle je právě půlka mého života? Chci dál utrácet své dny nespokojeností v dosavadní práci, hojením si ran zavrtáním se do peřin, udržovat při životě plamínek, ze kterého už stejně nikdy plamen ani fireworks nebudou? A tak jsem si zrekapitulovala své potřeby, své chtíče a přání, abych vyrazila novou cestou životním maratonem rovnoběžně s tím běžeckým, protože nikdy není pozdě a nic není nemožné (díky Miloši)…

A jak mi jde příprava na běžecký maraton dle tréninkového plánu?

1. týden – naběháno 50 km

Místo svých obvyklých 2 výběhů týdně jsem tento týden vyběhla 5x. A přežila jsem, hurá. V pátek jsme běžely Cooperův test, dala jsem 2,635 km, nadšená z výsledku jsem ale nebyla. Nikdy jsem tenhle test na 12 minut neběžela, a tak jsem si špatně rozložila síly, začala jsem dost opatrně, a co ztratíte na začátku, v cílové rovince nedoženete.

2. týden – naběháno 53 km

Každý týden mám 4 x 50 min běh, 1 x fartleky a 1 x dlouhý běh. Většinu odběhávám zatím na páse a neřeším TF. Rychlostní úseky řeším během na páse rychlostí 16 km/hod po dobu 2 minut, pak minutu pauza. V pátek jsem si na páse uběhla 10 km pod 50 minut.

3. týden – naběháno 62 km

Tento týden jsem si všimla, že trasu, kterou běhám venku, jsem uběhla nějak brzy, dříve mi to trvalo cca 55 minut, dnes jsem doběhla za 43 minut, tak to ještě musím oběhnout 2 bloky a hřiště, abych splnila 50 min běh z plánu. V neděli bylo krásně, místo abych jela k našim autem, jak jsem zvyklá, nazouvám botasky a na návštěvu jsem přiběhla. U rodného domu jsem za 57 minut a vysmátá, to je super, tak to už auto nechám na parkovišti častěji :)

5. týden – naběháno 49 km

Zatím jde vše dle plánu. Jsem překvapená, že mé tělo odolává dávkám tréninkových jednotek, každým dnem čekám, že mé tělo bude rezignovat nataženou achilovkou, bolavou patou či nespokojeným kolenem, a že konečně budu moci s čistým svědomím odpoledne trávit v křesle s nohama nahoře a větrníkem v ruce jako bolestné. Tak jsem si udělala jinou radost. Ve středu večer jsem si k sobě přivedla domů sympaťáka, který mě bude bavit více než jednu noc a zaručeně mi zvedne tepovku… hádáte dobře, sporttester. Sice se první večer seznamujeme velmi pozvolna (zvládla jsem nastavit jen datum a čas), ale je to fešák, nemohu z něj spustit oči a celý večer mě smí držet za ruku. Jel se mnou i na sobotní Kbelskou desítku. Při závodě jsem na něj zapomněla, nebo spíše jsem neměla odvahu podívat se mu do očí a zjistit, že běžím pomalu… tu jsem dostala až v cíli a vidím tam 47 minut! Ověřuji si čas na výsledkové listině, je to tak, nezklamal, čas 47:12 je můj nový OR. A nastal čas začít běhat podle tepovek. V neděli si dávám dlouhý běh, sleduji si poprvé tep a už chápu ty řeči, jak je těžké běžet (jít) na 65%. A jak jen stejně těžké udržet se celých 120 minut na 85%.

6. týden – naběháno 0 km

Tělo si řeklo o odpočinek, nejdříve jsem mu to měla za zlé, ale nakonec to smířlivě přijímám, nechávám ho odpočívat a věnuji se teorii běhu :)

Tak jsem vyběhla na cestu za svými maratony, vím, že jeden z nich bude mít cíl na Staroměstském náměstí v Praze 8.5. víceméně okolo 12:45, ale kde bude cíl toho druhého?

Pavlína Šimonová foto
  • přečteno: 7849/7652×, 4 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Pavlína | 15. 3. 2011 22.13 hod. | 89.102.109.xxx
Čeho si nevšimne ženská, toho si všimne mužskej,..to je prima...sympatická posloupnost čísel 3:45 mi unikla:-).
Děkuji. Ilonko tobě také. A všem ať chytnete na jaře to správné tempo!

fotoMiloš Škorpil: Pavlíno, to bude tím, že 12 je muž s duší ženy :)

Ilona | 14. 3. 2011 13.46 hod. | 80.251.251.xxx
Pavli, máš dost odvahy, bojovnosti i houževnatosti k tomu, aby vše dopadlo podle tvého přání.Držím palce. Ilona

12honzade | 14. 3. 2011 13.20 hod. | 195.113.13.xx
No 3:45 je proste krasny cislo.. :)
Videl bych to naprosto logicky.. Tak at se ti hezky bezi..

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

PIM Women´s Challenge 2011

všechny články PIM Women´s Challenge 2011

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běhání v terénu. K čemu všemu vám může být v životě dobré umět běhat cestou necestou : I když běhám jen pro radost (dobrá, začal, jsem před pár dny), tak km za půl hodiny ( po 15 km tam…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : chtěl jsem napsat 2 měsíce a čtyři dny »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : pokračování: jsem přesně 2 a čtyři dny měsíce od operace a chodím bez berlí, musím sice pomalu, ale…»
  • Běžecké středy Běžecké školy na Praze 14 – Černém Mostě : Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda i v letošním roce probíhá příprava pokročilých běžců, zda…»
  • Trasa půlmaratonu vede mezi skvosty Karlových Varů : Dobrý den, mapa závodu je vždy dostupná na stránce runczech.com Může se stát, že trasa se nebude…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků