logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak jsem byl lapen během aneb začátky jednoho ultramaratonce – trénink na Mammut ultramaraton – týden dvanáttý

Jak jsem byl lapen během aneb začátky jednoho ultramaratonce – trénink na Mammut ultramaraton – týden dvanáttý

Přesně tak, běh mne lapil. Bylo to už dávno, psal se rok 1965. Startoval nový ročník Běhu Mladé fronty. Místní kolo v Horních Počernicích se běželo v Pražském háji, což bylo co by kamenem dohodil od mého bydliště. Navíc kamarád Jirka Kulštejn, který již půl roku chodil do atletického oddílu, mě lákal, ať to jdu zkusit. Šel jsem, vyhrál a byl lapen.

Za měsíc se běželo další kolo v Dobříši. Mezi tím už jsem pilně trénoval v oddíle a když jsme dorazili na místo a shlédli se Standou, mým oddílovým druhem, další uchazeče o pomyslný trůn, konstatovali jsme, že to bude brnkačka a že si to v cíli rozdáme mezi sebou, kdo bude teda tím králem. Souboj o království jsme svedli, ale o to Pyrrhovo. Před cílem jsem mu ještě neúmyslně podrazil nohy, takže nakonec ten trůn získal on, ale já si odnesl do života velmi cennou zkušenost, že se nevyplatí nikoho a nic podceňovat.

Moje sebevědomí sice „trošku" utrpělo, ale protože jsem byl od přírody vytrvalý, tak jsem to, co mi jinde chybělo, nahrazoval tím, že jsem šel tak dlouho za svým, až jsem si to vydobyl.

Možná ale, že počátky mého běhání, tedy spíše mého chození, mají začátek o mnoho let dříve, tedy někdy v roce 1961. To jsem s rodiči pobýval ještě jako předškoláček ve Snině – městečku na samém východním cípu Slovenska. Byť české dítko, chodil jsem tu do školky. No a protože se mi tam nelíbilo, tak jsem se jednoho dne po dopolední svačince sebral a nikým nepozorován vypadl do přírody. Kousek za městečkem tekla řeka, přebrodil jsem ji a šel, jak se tu říkalo, do hory. Tedy do zalesněných kopců. Užil si krásný den a večer se celý nabitý dojmy a energií vrátil domů.

Už na ulici jsem si všiml velkého zájmu ostatních lidiček o mou osobu. Až doma, když jsem jich nejdříve pár schytal, jsem zjistil, že už po mně celé odpoledne všichni pátrají, a že už si mysleli, že jsem se utopil, protože naposledy mě někdo spatřil u řeky. To, že by šestiletý špunt řeku přebrodil a šel se „kochat“, tehdy nikoho nenapadlo.

Takže to jsou nebo byly mé běžecké, chcete-li chodecké, začátky.

Pravdou je, že jsem měl v životě vždy velké štěstí. Za štěstí totiž dnes považuji i to, že na krajském atletickém svazu nějak nepostřehli, že už mám vojenský věk a do výběru do Dukly mne doporučili až ve chvíli, kdy jsem skoro rukoval. Díky tomu mě nikdo nezničil a já si mohu radosti z běhu a běhání užívat i dneska.

Měl jsem štěstí i na trenéry. První, Jiří Babuška, byl vyslovený talent na žáčky, spíše ještě na ty mladší. Připravoval pro nás nejrůznější hry, takže jsme si vždy tréninky moc užívali. Bohužel vzhledem k tomu, že už neznal příliš metodiku, jak pracovat s trošku odrostlejšími dětmi, jsem záhy počal pociťovat, že stagnuji a začal jsem si informace o tom, jak a co trénovat, vyhledávat sám. Díky tomu jsem udělal také spoustu chyb, na nichž jsem se vyučil, ale i naučil, a díky nimž mě běhání baví dodnes a co jsem se na vlastních chybách naučil, předávám dalším.

Druhým mým trenérem byl Petr Bláha v Bohemians Praha. Petr byl reprezentant v běhu na 800 a 1500 m a uměl. Díky němu jsem pochopil, o čem že to běžecký trénink je. Petr byl taky trenér, který nikdy nikoho neodmítl, když za ním přišel, zda by ho trénoval. Prostě ho zařadil do své skupiny, vzal ho jako kamaráda, ale je taky fakt, že jeho tréninky dost bolely. Dokázal z nás ale kolikrát dostat víc, než jsme vůbec mysleli, že jsme schopni. Nebylo jeho chybou, že jsme byli ještě s Honzou Vladykou a Vláďou Černým spíše tréninkové typy, tedy běžci, kteří se dokázali odrovnat v tréninku, snažíc si do poslední chvíle před závody dokázat, jakou mají formu. Díky tomu můžu dneska tak dobře radit :).

Protože byl Petr ale odborník spíše na střední tratě a ještě na běhy do 10 km, tak s tím, jak jsem postupně začal prodlužovat délku svých závodních tratí, jsem začal opět shánět informace o tréninku na maraton a ultramaraton, kde se dalo. Tedy shánět. Těch informací v  letech před rokem 1989 moc nebylo, a když, tak si je trenéři syslili pro sebe, a tak jsem zase začal se svou oblíbenou metodou pokusů a omylů.

Jak vidíte, šel jsem si celý svůj běžecký život tvrdošíjně za svým. Díky tomu jsem si ale také mnohokrát natloukl a dá bůh, ještě mockrát natluču.

Ale co! Hlavní je, že pořád běžím!

Dost však vychvalování, teď je zase čas vás posunout ve vašem tréninkovém snažení na zvládnutí Mammut ultramaratonu o týden dál, tak marš, marš :)

14ti týdenní tréninkový plán podle Williamse

Týden čtvrtý

den začátečníci středně pokročilí pokročilí
po volno volno volno
út 6 – 7 km (K) 6 – 10 km 3 x 800 m (3:00) + 10 km silnice (R )
st 15 – 18 km 18 km 20 km
čt 8 km 12 km 12 km
volno 3 x 2:00 (S) – 5:00 (OTF) F 4 – 6x (35 vt.) (K)
so 20 – 25 km v tempu Mammut ultramaratonu 25 – 28 km v tempu Mammut ultramaratonu 25 – 28 km v tempu Mammut ultramaratonu
ne 10 – 12 v tempu maratonu 10 – 12 v tempu maratonu 15 – 18 v tempu maratonu

Vysvětlivky:

K – kopce

S – 80% TF max

R – 90% TF max

F – fartlek

OTF – optimální tepová frekvence (50 – 65 % TF max)

Není-li použita žádná zkratka, běžte na úrovni 65 – 75 % TF max

Tréninkový plán na Mammut ultramaraton – dvanáctý týden

den
po. volno
út. 96 minut nebo 16 km
st. 132 minut nebo 22 km
čt. 96 minut nebo 16 km
pá. 114 minut nebo 19 km
so. volno
ne. 120 minut nebo 20 km
Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Ultramaraton

všechny články Ultramaraton

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice106
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou35

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků