logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Zranění kolene

Zranění kolene

Dostal jsem dotaz od Miloše Zábrodského, který má problém s koleny. Jeho dotaz konkrétně zní:

„Mám větší problém s běháním, neb mě neustále bolí kolena. Běhám 6 km, 10 km; 2 dny volno, 10 km, 6 km; 2 dny volno. Nyní už týden bez běhání. Chtěl bych si navýšit svou dosavadní dávku kilometrů na 6 km, 15 km; 2 dny volno; 6 km, 10 km; 2 dny volno. Je mi 31 let, vážím 83 kg měřím, 178 cm, boty používám New Balance MT874OR, chodidla mám plochá a nohy mírně do X. Povrch na němž běhám – 1,5 km panel, zbytek zpevněná cesta. Proti odstranění bolesti jsem zkoušel NUTREND flexit liquid, nyní enduro flexit. Bolest kolenou je při chůzi do a ze schodů v přední části kolene. Někdy pravá, někdy levá strana. Bolest je v obou kolenou. V čem je zrada? Nevhodná obuv, špatný styl běhu? Fakt nevím. Běhat mě baví a nerad bych s tím přestal“.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 14.6.2009

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Problém mohou být boty – jejich stáří, jejich vhodnost.
  2. Problémem může být i tempo, jímž běháš
  3. Problémem může být i běžecký styl
    1. Sed proti zdi – posilování kvadricepsu a ischiokrurálních svalů
    2. Lyžování u zdi
    3. Protahování achilovky a lýtkového svahu
  4. Problémem může být i zánět v kolenou
  5. A co na to říká lékař?

Odpověď:

Miloši, na konec běhání to určitě není.

Problém mohou být boty – jejich stáří, jejich vhodnost.

Pokud jde o stáří, tak běžecké boty, i ty nejkvalitnější, vydrží po technické stránce, to je po stránce, kdy skutečně účinně ochrání nohu a nejen ji, ale i kolena, kotníky, kyčle, záda, páteř, maximálně 800 km. Při tvé váze však spíše ještě méně, tam bych to odhadoval už někam k 650 km. Je třeba si uvědomit, že při každém dopadu působíme na botu silou cca 600 kg – promítne se do podrážky, mezipodrážky, podešve, vložky. I když boty mohou vypadat na první pohled ve skvělé formě, prostě ty vlastnosti po těchto kilometrech z nich doslova vytlučeme!

Píšeš, že máš nohy do X a ploché, v tom případě máš nejspíše pronaci – doporučil bych vyšetření na Mizuno Precision Fit a pokud se potvrdí moje domněnka, koupit si běžecké boty na kontrolu pronace a ještě si nechat udělat speciální vložky do bot.

Problémem může být i tempo, jímž běháš

Je důležité např. u tvého 6 km běhu, abys prvních 1500 m – 2 km běžel zcela volně, aby sis prohřál svaly, prokysličil tělo, spustil metabolizmus. Pak můžeš přejít do svého obvyklého tempa a v tom vydržel do pátého kilometru. Poslední kilometr zase doběhni volně. U deseti resp. patnácti kilometrového běhu dej zahřívací fázi alespoň 3 km, a nikdy nezapomínej na závěrečný kilometr zvolnit, i kdyby se ti chtělo letět s větrem o závod. Zvolněním začínáš aktivní regenerační fázi.

Problémem může být i běžecký styl

Tady bych tě ale musel vidět, abych ti mohl poradit co s tím.

Problémem mohou být také, ač se to může jevit u člověka, který běhá podivné, ochablé stehenní a lýtkové svaly. Tady ti mohu pomoci. Dělej každý den tři cviky, které najdeš na fotkách pod tímto článkem.

Sed proti zdi – posilování kvadricepsu a ischiokrurálních svalů

1. postav se zády proti zdi, nohy měj mírně od sebe a obě chodidla rovnoběžně dál ode zdi. Hýžděmi a zády na zdi sjeď dolů do „sedu" s pokrčenými koleny (snaž se dosáhnout úhel 45 stupňů).

2. Přenášej váhu z jedné nohy na druhou, aby se střídavě obě zatěžovaly.

Lyžování u zdi

Postav se zády ke zdi s chodidly na šířku boků od sebe. Sevři hýždě a kolena pokrč do pravého úhlu, se zády a rameny proti zdi. Snaž se držet chodidla rovnoběžně a přenášet váhu ze strany na stranu, aby kolena stále pracovala. Opakuj do únavy. Cvik je vhodný hlavně k posilování čtyřhlavého stehenního svalu.

Protahování achilovky a lýtkového svahu

  • odrážka č. 1Postav se bokem ke zdi a jednu nohu polož bříškem chodidla na schod či podnožku nebo třeba na tlustou knihu.
  • odrážka č. 2Rukou se přidrž zdi, či opěradla židle. Druhou nohu zvedni ze země a patu první nohy nech klesnout (prověs) až na v ní ucítíš tah v achilovce a v lýtkovém svalu. V této poloze vydrž cca 10 – 20 vteřin. Pak vyměň nohy a proveď totéž s druhou nohou. Celé opakuj 3x.

Problémem může být i zánět v kolenou

Problém už může být dál, to znamená, že jsi si už vyběhal zánět, v tom případě bych ti doporučil si koupit Flobenzym a ten brát tak týden – Flobenzym se aplikuje již při zánětech. Na doléčení bych pak doporučil brát Wobenzym – a to až do odeznění bolesti.

A co na to říká lékař?

Poranění menisků bývá častější ze zevních příčin, nelze ale vyloučit ani vnitřní příčiny.

  • Poranění křížových vazů bývá zdrojem bolestí i u běžců, ač vzniká nejčastěji kontaktním sportem a při rychlostních sportech jako např. lyžování.
  • Poranění chrupavek – chondromalacie – při asymetrickém zatížení kolene. Je součástí syndromu běžeckého kolene.
  • Přetížení a dysbalance v oblasti svalového a úponového aparátu kolenního kloubu, většinou způsobené poruchou postavení nohy, končetiny a tedy kolene při běhu. Někteří autoři považují tuto etiologii za rozhodující pro syndrom běžeckého kolene a zodpovědnou za většinu obtíží běžců v oblasti kolenního kloubu.
  • Zkrácení iliotibiálního traktu – tedy vazivové pásky zevní strany stehna upínající se pod zevní dolní okraj kolene.
  • Kolenní plica – záhyb nitrokloubní výstelky po obou stranách čéšky a může být náhodným nálezem nebo zdrojem vážných obtíží v oblasti kolene.
  • Kolenní bursa – vícero váčků v oblasti kolene, jež se mohou zanítit drážděním nebo i naplnit výpotkem.
  • Bolesti patelárního vazu – resp. vazu pod kolenem připojující čéšku k drsnatině holenní kosti. Jedná se o bolesti buď tohoto vazu , nebo jeho úponu k holenní kosti. Toto poranění je známé jako skokanské koleno.

Léčba běžeckých obtíží začíná vždy konservativně, cvičením, rehabilitací, ortezou nebo případně ortopedickou stélkou k zamezení vnitřní rotace čéšky při nadměrné pronaci. Jistě se léčba mění dle lokalitě obtíží a zdroji přetížení, jako jsou zkrácené struktury. Artroskopické operace jsou někdy jedinou možností k stanovení přesného zdroje obtíží. Časté jsou samozřejmě kombinace poranění kolene z vnitřních a vnějších příčin u kombinací různých sportovních aktivit.

Ahoj všem, jsem také po operaci křížového vazu. Kdyby se někomu hodily informace, vytvořila jsem web na pomoc lidem, kteří se na operaci chystají, je tam i kompletní rozpis rehabilitace. Web je samozřejmě nekomerční, chci jen pomoci: www.koleno.hys.cz

Miloš Škorpil foto
Zranění kolene Zranění kolene Zranění kolene

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (52 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr | 30. 6. 2012 18.24 hod. | 90.177.229.xx
Dobrý den. Mám stejné problémy jako p. Miloš. Běhám měsíc každý všední den ráno půl hodinku indiánským během. Ze začátku jsem střídal běh a chůzi kvuli dýchání, ale nyní střídám kvůli bolestem. Bolesti se dostavují stále časteji po kratších a kratších intervalech běhu. Chci se zeptat, jestli by nebyli někde videa na výše popsané cviky. Z obrázků a popisu nedokážu cvik správně provést. Děkuji

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecká zranění

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Prodloužený víkend „Jen pro velký holky“ : Ilono, to nás mrzí...Tak se budeme těšit na příště! A o běhání to na tomto víkendu prioritně…»
  • Prodloužený víkend „Jen pro velký holky“ : Velmi odhodlána jsem přečetla celou nabídku,hned bych jela,ale žením kluka,tak termin…»
  • Dvanáctitýdenní tréninkový plán na deset kilometrů, který zrychlí výkonnostní běžce o 1 – 2 procenta. : Protože prostě piánko :) »
  • Dvanáctitýdenní tréninkový plán na deset kilometrů, který zrychlí výkonnostní běžce o 1 – 2 procenta. : Dobrý den, proč je proboha na ilustračním obrázku ten klavír? Předem děkuji za odpověď. Zdraví…»
  • Born To Run (Zrozeni k běhu). Polemika s knihou, která změnila svět běhání : Behávam roky, ale až beh na boso ma napĺňa. Zmena techniky, ktorá je možná len na boso mi umožnila…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků