logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá

Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá

Před týdnem jsme se rozloučili s tím, že si povíme něco o Daniných obloučcích, teda ne jen jejích, ale vlastně většiny žen v běhu nebo běhajících. Při podrobnějším zkoumání, byl jsem chvílemi až dotěrný a u osoby ne zcela blízké bych si to určitě nedovolil, jsem přišel na to, proč ty obloučky vlastně děláte.

Další exkurse do tajů správného běžeckého stylu

Je to způsobeno tím, že i při běhu chcete pěkně vypadat a tak běžíte, jako byste kráčely po přehlídkovém molu. Vzpomeňte si, jak po něm kráčí modelky. Kráčí tak, že dávají nohu před nohu, v podstatě jako by šly po pomyslné čáře – jejím středem. Pak samozřejmě, abyste nezakopávaly o nohu, co je zrovna vepředu, musíte tou zadní opsat oblouček, abyste ji obešly. Jistě již nyní chápete, že to není zrovna ekonomické, navíc tím dosti přetěžujete své kyčelní klouby.

obrázekobrázekobrázek obrázek
Názorné předvedení celého průběhu kroku, tak jak to nemá vypadat

obrázek
Pro lepší ilustraci ještě jednou. Všimněte si jak zakrývá zadní noha nohu přední

obrázek
Pohled zepředu – všimněte si, jak je chůze „po molu" Dany, perfektně vidět

obrázek
Pohled zepředu a v běhu

D: asi desetkrát mě v rychlém sledu vyfotil zezadu, aby přiznal, že takhle to asi neukážeme. Potom jsme se spolu dívali na fotky, kde jsem zepředu – a ejhle, konečně nám to docvaklo! Určitě to (alespoň tedy v mém případě) není o nějaké frajeřině, nebo že bych snad při běhu (koneckonců ani mimo běh) chtěla vypadat jako modelka, ale pravdou je, že ty nohy fakt pokládám tak nějak jakoby na středovou čáru...

Co byste tedy měly dělat, abyste se obloučky odnaučily

Měly byste se švihovou nohu (noha, která jde zezadu dopředu) snažit položit ne na střed pomyslné čáry, ale na její levý (u levé nohy) či pravý (u pravé nohy) okraj. Šířku pomyslné čáry předpokládám cca 10 cm. Odpomoci od obloučků by vám mělo i to, že budete důsledně dbát na to, že jste vyšpononované v ose kotník – kyčel – rameno (nelámete se v pase), běžíte lehce předkloněné, ale opět ne zlomené v pase, tedy jak je to vysvětleno v článku Běžecký styl od hlavy až k patě.

Pronační a supinační nášlap

Že ženy mají sklon k větší pronaci, než je zdrávo, je známo. Je to dáno i vrozenou stavbou těla – širší pánev. Pronace je však i důsledkem „vykružování obloučků“. Vykružujete-li své obloučky – nakračujete na střed pomyslné čáry, tak nohu k podkladu musíte pokládat v pronačním došlapu, pokud byste ji chtěly položit naplocho či dokonce v lehké supinaci (jak by bylo správně), tak by hrozilo, že si poškodíte vnější kotník. Ale abyste v tom nebyly samy, tak vám ukážu, jak třeba běhá Jirka Ježek. Více nechám hovořit jen fotografie své a Jirkovy, abyste viděly rozdíl v postavení nohou, abyste sami vycítily, jak to má být, když je to provedeno dobře.

obrázek
Všimněte si u Jirky, že „chůze po molu" nemusí být jen výsadou žen

Běh v „širší stopě" je stabilnější a tím i bezpečnější

Od věci určitě není ani to, že během v „širší stopě“, použiju-li terminologii z lyžování, získáte větší stabilitu, a tím bude i váš běh bezpečnější. Snížíte tím třeba možnost výronu kotníku.

obrázekobrázek
Takto by to mělo správně vypadat, ale že mě pan fotograf zastihl právě v této „perfektní" pozici bylo dílo velké náhody, popravdě řečeno jsem byl sám mile překvapen

D: koukám teď do všech běžeckých časopisů na fotky běžců a běžkyň a občas (no, vlastně dost často) mi ujede tiché, potěšené zaržání – buď máchají rukama před sebou nebo si dřou kolena o sebe, případně se lámou v pase nebo v tom jinak sedí… Takže ženský, ne že bych zpochybňovala význam správné běžecké techniky – to bych si nedovolila, M. sedí vedle mě:-) – ale nenechme se tím připravit o radost z pohybu, abychom nedopadly jako ta paní, která, když jsme ji dnes míjeli v běžeckém, znechuceně utrousila: „Sportování není zdravý…“:-)

Miloš Škorpil foto
Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá Holčičí obloučky a co se za nimi skrývá

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (25 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Blanka | 24. 1. 2015 19.46 hod. | 212.4.142.xx
Vidéla jsem se na pásu v posilovně.Ani vědomá změna pozice při běhu ,mi nepomúže k vašemu krasnému tvaru luku.Neprohnu se,nelétám jak pták,žádné vznášení.Cápu a hekám v mírném předklonu.O kotnících nic nevím.Ale boli mě.Specialně z pásu.Lehce si připadám jen prvních 10 metrú.moc zdravim

Vlasta Rulcová | 23. 1. 2015 14.24 hod. | 81.221.165.xxx
Také mě debata pobavila, ale já si vnitřní kotníky okopávám až "na stará kolena", běhám tedy nejen mnohem a mnohem pomaleji, ale i blběji.

va kik | 25. 4. 2014 16.39 hod. | 46.13.174.xxx
Převážná většina špičkových vytrvalců klade nohy za sebe tzn.běží po čáře (Gebreselasie SR 5000 m, Kiptanui3000 m př Zurich 1995, Komen, Tergat , Bekele......), ale i vítězka 200 m z OH 1996 Marie Jo Pérec, protože je to nejoptimálnější technika vytrvalostního běhu pro většinu somatotypů, kromě X ( přesýpací hodiny).

fotoMiloš Škorpil: Souhlas, ale neopíší před tím než došlápnou ladný oblouček do strany. Mohou si to dovolit a zároveň při tom nezakopnout o svou nohu, neboť neskáčou, tedy nedošlapují před tělem, ale dopředného pohybu dosahují zašvihnutím kotníku dozadu a nahoru a běží v náklonu dopředu.

Šárka | 21. 4. 2014 10.31 hod. | 90.180.205.xxx
Srdečně všechny zdravím a přiznávám, že jsem se při čtení debaty zasmála. Jsem běžec začátečník a naivně jsem si myslela, že prostě jen vyběhnu a poběžím. Ale ted koukám jaká je běh věda a tak si říkám, jestli na to vlastně mám a jestli vůbec vůbec umím běhat :-) No, snad mi to nevezme chuť do běhání :-) Taky by mne jako ženskou zajímalo jak u toho vypadám, je to pro nás důležité :-)

fotoMiloš Škorpil: Šárko, běh není věda, je to dovednost, takže jako každá dovednost potřebuje praxi. neboj se toho, zas tak těžké to není, chce to jen běhat, běhat, běhat... a pak ještě běhat :). Pokud jde o styl, dá se naučit poměrně rychle, když víš jak. Je to jako když se člověk učí tancovat, chce to jen naučit se správné kroky, v případě běhu je to jednodušší, u něj se stačí naučit jen dva kroky a ty spojit v pohyb po přímce.

Lenka | 27. 2. 2014 8.40 hod. | 212.96.185.xxx
Obloučky jsou moje, soustředit se na to, jak a kam člověk došlapuje je určitě dobrý návod, jenže nějak mi ta pozornost při běhu nejde udržet zrovna dlouho. Jak začnu koukat po okolí, je "styl" fuč.
Jinak mám ještě jeden špatný stereotyp, který jsem viděla už u více běžkyň a za nic na světě nevím, jak se ho zbavit. Při běhu v konečné fázi pohybu pravé nohy dozadu ji vykopávám do strany. Vypadá to hrozivě (jako když běží větrný mlýn :-D) a už mám díky tomu i problémy s kolenem. Zkoušela jsem tejpy, ale nic nepomáhá, máte někdo zkušenost, jak to vyřešit, nebo alespoň zmírnit? Snažím se koleno posilovat na balančních podložkách, ale zatím bez větších úspěchů...:-)

Kaca | 26. 2. 2014 17.05 hod. | 193.179.64.xxx
No a neni to tim, ze zensky proste maji prostor "mezi nohama", nic jim tam neprekazi, tak proste oblouckujou? :-D

Kaca | 26. 2. 2014 17.03 hod. | 193.179.64.xxx
No a neni to tim, ze zensky proste maji prostor "mezi nohama", nic jim tam neprekazi, tak proste oblouckujou? :-D

charlie | 29. 1. 2013 13.20 hod. | 80.78.1.xxx
Ad "Pronační a supinační nášlap":
Tvrzení, že přikládání chodidla blíže k ose běhu vyžaduje pronační došlap, je zcela nepodložené. Naopak, "obloučkování" slouží logicky právě k dosažení vyšší míry supinace -- je tedy možné, že jsou k němu více náchylní jedinci s pronací a toto je jejich způsob kompenzace. Sám takto "motám nohama" při běhu i při chůzi a k poškození vnějšího kotníku nedochází ani při maratonských vzdálenostech. Řeč je přitom samozřejmě o došlapu na přední část chodidla.
Ad "Nestabilita a neefektivita pohybu":
Přikládání chodidla blíže k průmětu těžiště při běhu po rovině (neplatí v terénu) naopak zvyšuje stabilitu (porovnejte se stojem na jedné noze) a zároveň ulevuje stabilizačním svalům, zatíženým při běhu "v široké stopě". Oproti tomu je zde zřejmá práce navíc pro opis "obloučku". Troufnul bych si však odhadnout, že opis "obloučku", pracující s váhou jedné nohy, je méně náročný, než stabilizace váhy celého těla při běhu "v široké stopě".
Shrnu-li to: Modelky a modelové, vpřed!

VK | 28. 5. 2012 14.51 hod. | 90.178.27.xx
Hm, a nemůže to být třeba slabými svaly okolo břicha? Prostě nezvládnou stabilizovat pánev a zbytek těla, kdyby došláply mimo osu těla. Tak aby si pohyb ulehčily, dávají nohy přesně pod těžiště. Řešení – dělat dřepy na jedné noze a posilovat břicho ve všech směrech. Jen nápad, zkušenosti s tím nemám.

fotoMiloš Škorpil: Hm, tak tím to určitě nebude, Dana má břišní svaly silnější než já a zatímco mě obloučky nejdou ona je vykružovala jedna radost :)

Nikol | 12. 5. 2012 15.29 hod. | 109.80.244.xx
To je velmi dobrý postřeh, také mám strupy na obou vnitřních kotnících :-)

1 . 2 . 3 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : Ahoj Milosi diky za odvazny a krasny text. »
  • Co celý život hledám : »
  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Ahoj Barčo , taky jsem rekreační běžec . Pokud chceš začít běhat , tak by jsi si měla hlavně kvůli…»
  • Taping kolena : Dobrý den, ráda bych se zeptala na tapování. Před lety jsem běhala poměrně hodně, až mě z toho…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků