logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Rady last minute na Sportisimo ½ maraton Praha

Rady last minute na Sportisimo ½ maraton Praha

Podle počtu přečtení článků týkajících se půlmaratonu sice vidím, že je čtete ostošest, ale taky vím, že opakování je matka moudrosti, a že věc jinak podaná, byť stokrát přečtená, teprve člověku utkví v paměti, tak se pokusím ve stručnosti ještě na poslední chvíli připomenout to, co považuji za nejdůležitější.

Oblečení:

Uvidíme jaké bude počasí, ale ať bude jak chce, určitě se se pěkně ohřejeme, takže doporučuji jen tričko a trenky či krátké elasťáky a lehkou bundu, kterou si pak uvážeme kolem pasu. Přišel mi dotaz, zda v elasťácích běžet naostro či se slipy, byl to pánský dotaz. Doporučuji běžet ve funkčních slipech. Ty elasťáky doporučuji z toho důvodu, že tím eliminujeme možnost odření stehen.

Mazání zatěžovaných míst

Doporučuji se namazat nějakým hodně mastným krémem, třeba indulonou, či lékařskou vazelínou a to vnitřní stranu stehen, případně i pozadí – sůl v kombinaci se zapařením může způsobit při delším spolupůsobení vlka. Namazání oblasti krku, kolem výstřihu – eliminace odření. I když mají funkční trika ploché švy, tak případná sůl, která se zde usadí, může mít šmirglózní účinek. Namazání chodidel. Přišel dotaz, zda noha po namazání chodidel v ponožce neklouže. Odpovídám – NEKLOUŽE, pouze se kůže zjemní a je méně náchylná k tvoření puchýřů, či odření. Namazání podpaždí. Stejná funkce jako při mazání krku v oblasti výstřihu. Na švy, jimiž jsou přišity rukávy, se uchycují krystalky soli a ty nás mohou nepříjemně odřít.

Náplasti na bradavky

Ryze pánská záležitost, ale pánové nepodceňovat, nepodceňovat! Odřené bradavky v kombinaci se solí je docela očistec na zemi, dokáže vám vzít pořádný díl radosti i z dobrého běhu, je zbytečné se tomu vystavovat. Ale pokud potřebujete vlastní zkušenost, tak si to užijte :).

Občerstvování

Vzhledem k tomu, že se čeká poměrně velmi teplé počasí, tak doporučuji pít na každé občerstvovačce a to cca 1,5 deci. Vzhledem k tomu, že na každé občerstvovačce bude zástupce Nutrendu, který dohlédne na správné namíchání iontových nápojů, tak nebudu doporučovat to, co jindy, tedy ředění iontových nápojů vodou. Pokud ale nejste na ionťáky zvyklí z tréninku a máte obavy, co to s vámi udělá, tak pijte vodu a před startem si vypijte jednu ampulku Magneslife, případně, pokud se váš čas bude blížit třem hodinám, vezměte si ještě jednu ampulku do ledvinky a vypijte ji na 15. kilometru. Jinak doporučení ohledně občerstvování na trati najdete i ve své startovní tašce, kde je sice spousta letáčků, ale ten od Nutrendu bych nevyhazoval, určitě se vám bude hodit i později, třeba při přípravě na Volkswagen Maraton Praha.

Chlazení

Jak už jsem napsal, čekají se docela vysoké teploty, tedy alespoň s ohledem na to, co je vhodné pro běh. Vlivem běhu se také pěkně zahřejete a teplo a přehřátí organizmu bývají nejčastěji příčinou toho, že se člověku udělá zle od žaludku, začne se mu motat hlava, ztěžknou mu nohy, natečou mu nohy – to se tělo snaží za pomoci tekutin ochlazovat nejvíce zatěžovanou část těla.

Jak se proti tomu ochránit

Určitě ne tak, že se vysvléknete do půl těla, ale tím, že si budete chladit zátylek a hlavu. Na hlavu stačí si vylít vodu na občertvovačce, pokud jde o zátylek, tak budete dostávat namočené houbičky na otření od potu a soli, až je takto použijete, tak je nevyhazujte a položte si je na zátylek a tam je nějakou dobu podržte. Tohle je nejlepší způsob, jak se ochladit.

obrázek
Jako chlazení jde použít i lahev s vychlazeným nápojem, kterou přiložíte taktéž na zátylek. Nedoporučuji však její obsah potom vypít, stresovali byste tím vnitřní prostředí a tekutinu, kterou byste vypili, byste ihned vypotili.

Jak to běžet

Tempo od startu

Až zahrají první tóny Vltavy, zaplaví vás pocity, že jste účastníky něčeho velkého, nahrnou se vám do očí slzy, stáhne se vám krk … Pomalu půjdete, než vám dav před vámi dovolí běžet a ve chvíli, kdy to půjde, tak se rozeběhnete (pod vlivem těch předchozích emocí) s větrem o závod. Tak takhle NE. To byste si pěkně zavařili, ve chvíli, kdy ve vás bouchnou saze, přejděte rychle na malinkou chvíli do chůze, desetkrát se zhluboka nadechněte a pak se rozeběhněte tempem, na něž jste připravení. Pokud zvládnete tenhle moment, tak vám garantuji, že v cíli budete naplněni/y ještě většími emocemi než po prvních tónech Vltavy, v opačném případě budete v cíli rádi jen za to, že tam jste.

Tempo v průběhu závodu

Nemáte-li spočítáno, jakým tempem máte běžet, pokud byste rádi dosáhli času, na nějž byste chtěli dosáhnout, o němž si myslíte, že na něj máte, můžete to vyčíst z tabulky v článku Jak se rozcvičit a jak rychle běžet půlmaraton. Po úvodním vyběhnutí byste měli ale běžet cca do 3. kilometru v tempu o 10 vt pomalejším a při tom se snažit zhluboka dýchat, abyste tělo dobře nasytili kyslíkem a neměli pak problémy s tím, že vám nebude dostatečně pálit – přeměňovat zásobní energii z cukrů a tuků na ATP a tím vyživovat vaše svaly. Po těch třech kilometrech se uveďte do tempa, které máte naběháno a v tom vydržte buď až do cíle, nebo pokud se budete cítit při síle, tak na 17. – 18. km zrychlete. Ne dříve, to byste nemuseli vydržet až do cíle, a umírat v Husákovu tichu není nic moc.

Co dělat v cíli

V cíli si nesedejte, nelehejte, pomalu si dojděte k občerstvení, pomalu vypijte jednu či dvě lahve vody (pomalu myslím za půl hodiny, nelijte to do sebe najednou. Dojděte si věci do úschovny, převlékněte se a dojděte si někam, kde budete moci sedět v klídku delší dobu, dokud si pořádně neodpočinete. Budete-li mít chuť, tak pak přijďte na Třídní schůzku Běžecké školy

Nezapomeňte

To nejdůležitější nakonec! Nezapomeňte se v cíli vyfotit a poslat e-mailem svou fotku a krátký komentář, pomozte tak vytvořit nekonečný příběh o tom, jak jsme společně běželi a uběhli půlmaraton a jaké to celé bylo

Nashledanou zítra na startu či na trati, či na Třídní schůzce – přeji vám lehký běh a spoustu krásných zážitků!

Miloš Škorpil foto
Rady last minute na Sportisimo ½ maraton Praha

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jan Solver | 27. 3. 2014 16.51 hod. | 78.136.160.xx
Tak to je jak apríl, celou dobu očekávám, že jde o nadcházející půlmaraton, a poslední věta mě posadila do roku 2011 a zítra nashle. Ano to bylo opravdu vedro, ale přece jen doufám, že nebude letos pršet :-)

Kuba | 27. 3. 2014 7.48 hod. | 86.61.242.xx
K tomu přelepování bradavek mám jeden téměř bezvýznamný dotaz. Jak je možné, že někomu se i při půlmaratonu rozedřou, a já jsem tím nikdy němal problém ani po 95 km. Né, že by mi to nějak vadilo :), ale prostě mě to vrtá hlavou.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Od 142 kilového pořízka ke 112 kilovému maratonci : Romane, kloubouk dolů .... jsi borec ... jsi borec ... jsi bored ... »
  • Máte talent na běhání? Stačí udělat 7 cviků a budete vědět, jak na tom se svým běžeckým talentem jste! : No tak pohyblivost nic moc 1.dobře 2.dostatečně 3.dobře ,ale silový zbytek velmi dobře .Budu se…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Krásné....běžet po tak nádherných místech šumavy byl určitě zážitek.....jsi pořád ultra běžec…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Já oceňuji nejvíc, že to bylo bez podpůrného týmu. Veškeré "zázemí" na svých zádech,…»
  • GUT – Gabreta Ultra Trail. 170 kilometrů za 32 hodin napříč Šumavou, sám skoro bez jídla a pití : Bohužel mám v zapadlejších končinách naší republiky taky neblahou zkušenost s nízkou úrovní, resp.…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků