logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak trénovat po náročném závodě

Jak trénovat po náročném závodě

Tohle všechno jste v přípravě a při vlastním absolvování Hervis ½maratonu Praha prožili: odhodlání, nadšení, únavu, vyčerpání, zoufalství, bolest, euforii a spokojenost. Pokud jste půlmaraton běželi poprvé, pak už víte, že to dokážete. A jedno je téměř jisté: budete chtít běžet znovu. Možná jste se během závodu mnohokrát zapřísahali, že už si na start nikdy nestoupnete, ale tomu nevěřte. ½ maraton i maraton jsou drogy. Bude to silnější než vy. Takže než vás to zcela pohltí, přečtěte si pár pozávodních rad, aby ty další závody byly ještě úspěšnější, případně trénink méně bolestivý.

Nevyhánějte únavu odpočinkem

obrázek

Odolejte pokušení se několik dní po ½maratonu jen „válet“. Únava se vám pak v těle zahnízdí – a vy budete uběhnutých dvacet jedna kilometrů cítit ještě týdny. Takže co dělat, abyste se únavy zbavili? Běžte si obden na půlhodinku zaběhat, zajezdit na kole nebo si zahrát nějaký kolektivní sport. Vyberte si pohybovou aktivitu, při které nebudete vydávat moc energie. Zkrátka si „lážo plážo" zasportujte. Má to jednoduchý důvod: při regeneračním pohybu se v organismu spouštějí procesy, při nichž se ze svalů vyplavuje kyselina mléčná. Pokud je zatížení větší, začne se v nich znovu hromadit. Vhodné regenerační účinky mají také sauna a masáž.

Nepodlehněte euforii a nezačněte to v tréninku mastit

obrázek

Lidé, pod vlivem nevšedního zážitku, také dosti často podléhají druhému extrému, začnou v tréninku běhat víc než předtím, s vidinou dosažení ještě lepšího výsledku. Ano, takto to funguje, ale jen do určité míry a také za předpokladu, že vyčerpaný organismus necháme odpočinout a doplnit ztracenou energii. Obecně platí, že za každý kilometr, který jste absolvovali v závodě, byste měli poskytnout tělu den na znovuvzkříšení (doplnění energie). To neznamená, že byste měli tři týdny odpočívat, ostatně bych tím popřel, co je napsáno výše, ale že ve svém tréninku byste to měli zohlednit a nezatěžovat tělo dalšími náročnými zkouškami.

Nezapomeňte pít a vhodně jíst

Mnoho lidí poté, co si splní cíl, přestane dodržovat všechny rady, které dodržovali v době přípravy. Závod je za nimi, tak proč se tím dále zabývat. To je velký omyl, který se pak může vymstít tím, že najednou začnete být velmi unavení nebo se dostaví nějaká nemoc. Proto pokračujte v pitném a stravovacím režimu, na který jste si zvykli během tréninku. To znamená dostatečně pít a doplňovat stravu o vitamíny, minerály a stopové prvky. Jezte ovoce a zeleninu. Ne každý organismus se s „pozávodovým" šokem vyrovnává stejně.

Nevracejte se do starých kolejí

obrázek

½maraton jste doběhli, na seznamu „odškrtli" jeden splněný cíl a možná přemýšlíte, co dál. Ať je to cokoliv (třeba vylézt na osmitisícovku nebo si udělat pilotní průkaz), vězte, že se vám fyzická kondice bude hodit. Tak ji nezahoďte. Týdny pracně budovaná forma se dá ztratit velmi lehce.

Jestli vás běhání začalo bavit, udělejte z něj součást svého životního stylu. Samozřejmě si nemusíte „nakládat" stokilometrové porce měsíčně, ale běhat nepřestávejte. Navíc prakticky každý den se ve světě pořádá nějaký zajímavý závod, Volkswagen maraton Praha klepe na dveře. Můžete si také vyběhnout do přírody a přitom si zaběhnout buď Silva Nortica Run 1/2maratonnebo Silva Nortica Run maraton, ti nejvíce pokročilí pak mohou začít svou přípravu zaměřovat na Mammut ultramaraton.

Jak dlouho se připravovat na další závod?

Záleží na vaší kondici a cílech. Když trénink nepřerušíte, ale pouze v něm trochu polevíte (zhruba jak je naznačeno v tréninkovém plánu, pak by vám na přípravu další ½maraton mělo stačit šest týdnů. Pokud se rozhodnete postoupit od ½ maratonu k maratonu, tak dva měsíce, abyste stihli natrénovat dlouhé běhy cca okolo 32 – 35 kilometrů.

Miloš Škorpil foto
Jak trénovat po náročném závodě Jak trénovat po náročném závodě Jak trénovat po náročném závodě

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Jarda | 5. 4. 2011 22.25 hod. | 85.132.151.x
Miloši,
po přečtení příspěvku dostávám chuť začít opět běhat,mám již zaběhnuto asi 12 1/2 maratonů a stovky dalších vytrvalostních závodů.
S běháním jsem skončil v roce 2005 po těžkém úrazu, ale zatím to nevzdávám a doufám, že příští ročník Olomouckého 1/20 maratonu poběžím.Jarda z hané.

Eva | 4. 4. 2011 22.48 hod. | 62.240.184.xx
Ahoj Miloši,
já všechno poctivě čtu, i když do ničeho pak nekecám, ale dneska mi to nedá :-).
Na sobotu opravdu doporučuješ zase hned 32 km?

fotoMiloš Škorpil: Bohužel ano, neboť tím, že se posunul termín půlmaratonu o týden dozadu nebyl prostor odběhnout tuto vzdálenost dříve a tři týdny před maratonem už je na to zase pozdě a většina lidí ještě kromě toho poběží v Pradubicích. Jediné co lze udělat, běžet těch 32 km pomaleji.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Rudo, boty za to nemůžou. Zůstaň při došlapu (prvním kontaktu na střed chodidla – bříška…»
  • BĚŽECKÉ BOTY PRO PŘIROZENÝ BĚH : Zdar sportovci. Chci se zeptat na úskalí "dropu"...měl jsem běžecké boty s vysokým…»
  • Zranění v oblasti sedacího nervu – uskřípnutý zadek : Dobrý den já jsem před 4 dny seděl asi 6-8 hodin na židli a pak jsem vztal no a najednou mě začal…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Hedviko, záleží na tom, jak do sebe šijete :), ale každopádně bych řekl, že hodina fitboxu vydá za…»
  • Pět možností jak v létě trénovat a připravit se na podzimní běžecké závody, když se vám zrovna nechce běhat : Dobrý den jak je na tom hodina fitboxu prosím ? děkuji »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků