logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Aleš Drahokoupil – třetí Čech v cíli Hervis ½maratonu Praha 2011

Aleš Drahokoupil – třetí Čech v cíli Hervis ½maratonu Praha 2011

Navrátilec ze Skotska Aleš Drahokoupil dnes doběhl na skvělém 3. místě z Čechů na pražském půlmaratonu! V dresu SK OB Chrast nestačil jen na pár afrických vytrvalců (15 + 1 Rakušan) a Krupičku s legendárním Štefkem. Na světový rekord za 100 000 EUR to letos nedalo (Alešův čas 1:11:16, mezičasy: 16:59,17:09,16:52 a zbytek), i tak se vyběhlé prize money budou hodit. Úspěch je to o to větší, že k němu stačilo se chodit párkrát za týden volně proběhnout, hlavně žádný intervaly. Tohle o Alešovi najdete na webových stránkách SK OOB Chrást (zřejmě dobrý oddíl).

Trošku mi to připomíná případy Ivana UvízlaJiřího Sýkory, dvou špičkových českých běžců, dnes už skoro zapomenutých, kteří kdysi také přešli z orientačního běhu do běhů na silnici a na dráze a válcovali celou tehdejší československou běžeckou špičku. Že by se nám na obzoru konečně zjevila ta očekávaná běžecká hvězda? Ale nechme raději mluvit Aleše, myslím si, že i pro něj je úspěch na Hervis ½maratonu Praha překvapením, které musí vydýchat a pak se rozhodnout, kam bude směřovat své běžecké kroky.

Běžecká škola se ptala a Aleš odpovídal:

Aleši, především bych ti chtěl moc pogratulovat k tvému umístění a zeptat se, jestli jsi spokojený se svým výkonem, nebo jsi pomýšlel ještě na lepší čas?

Děkuji mnohokrát. Řekl jsi to úplně přesně, moje umístění pro mě bylo skutečně velkým překvapením a důvodem k přemýšlení o mém budoucím běhání. Se svým výkonem jsem velmi spokojen.

Moje zkušenosti se silničním běháním jsou sporadické. Jediný silniční/lesní závod, kterého jsem se v posledních letech zúčastnil, je Malá cena Monaka u Slatiňan na 10 km. Osobní rekord držím těsně pod 35 minut, ale trať je kopcovitá a proto jsem odhadoval, že bych půlmaraton mohl uběhnout stejnou rychlostí kolem 73:30.

Na stránkách SK OOB Chrást je napsáno, že ti k tvému výkonu stačilo chodit se párkrát za týden volně proběhnout. Můžeš více specifikovat, co to párkrát volné proběhnutí znamená?

Tak to je trošku mystifikace, autorovi jsem říkal, že jsem neběhal žádné intervaly, ale rozhodně jsem neběhal jenom volně. Kilometrové intervaly jsem letos běžel pouze jednou. Delší nebo kratší intervaly neběhám vůbec. Hlavní důvod je, že většinou trénuji sám a intervaly mě nebaví. Moje hlavní tréninkové jednotky jsou tempové běhy do 10 km. Baví mě běhat s GPS (Globalsat GH625) podle tepové frekvence a přitom si „cvakat“ kilometrové mezičasy. Problém je, že běhám pouze v lese a trať je proto většinou členitá. Také orientační běh, který provozuji minimálně jednou týdně, se většinou běhá v členitém terénu na tratích okolo 10 km. Těžko říct, zda mi naběhané kilometry v kopcích byly v závodě výhodou, či mě naopak brzdil nedostatek rychlostních tréninků.

Trénikový deník si píšu s pomocí GPS a softwaru SportTracks, nicméně žádný tréninkový plán nemám. Pro tréninkovou jednotku se většinou rozhodnu na místě podle pocitu.

Jak probíhala tvoje příprava před samotným závodem?

Večer před závodem jsem si dal 4 piva na „doplnění iontů“. Vím, že tímto tvrzením neudělám velkou radost trenérům, ale den před závodem ani v den závodu jsem se nerozcvičil ani nerozběhal. Neříkám, že je to správně, jenom chci říct, že se bez toho dá občas „přežít“.

Když jsi takhle rázně vlétl do české běžecké špičky, budeš nyní více preferovat běžecké závody nebo závody v orientačním běhu?

Skutečně přemýšlím, že se začnu věnovat běžeckým závodům naplno. V první řadě, běžecké závody jsou mnohem méně náročné na čas. Také věřím, že bych mohl dosáhnout většího zadostiučinění, jelikož mé orientační schopnosti nezbytné pro orientační běh nejsou nejlepší. :D

Jaké jsou tvé běžecké sny?

První věc, která mě momentálně napadá, je být prvním Čechem na Pražském půlmaratonu.

Otázky na tělo:

Řešíš běžecký styl nebo to necháváš na přírodě?

Bylo mi řečeno, že mám hezký styl, takže neřeším. :D

V jakých botách běháš? V jakých jsi v Praze běžel?

Četl jsem, že se nevyplatí investovat horentní sumy do tréninkových běžeckých bot, takže kupuji pouze základní modely okolo 1000 Kč, ale zato je pravidelně měním zhruba po 500 km.

Na pražský půlmaraton jsem si koupil odlehčené Adidas adizero adios.

Na popud některých vědců a antropologů jsem také nedávno začal běhat v takzvaných botách nebotách (Vibram Fivefingers, ale existuje i více značek). Jedná se o boty, jejichž 3 mm podrážka poskytuje pouze minimální ochranu. Propagátoři běhu na boso tvrdí, že běžecká noha v klasických běžeckých botách trpí a že nejzdravější způsob běhu je naboso. Zatím tyto boty používám pouze na běhy v terénu, ale možná brzy přejdu i na asfalt.

Dýcháš ústy nebo nosem?

Při běhu převážně ústy, pokožka dýchá stále. :D

Co strava, držíš se nějakých stravovacích doporučení nebo prostě jíš, na co máš chuť?

Snažím se jíst zdravě, nicméně přiznávám, že moje návyky nejsou dokonalé.

Co dodat? Snad jen to, že Aleš je doslova a do písmene příroďák – běžec z přírody :) a přeji mu, aby mu životní nadhled a optimismus vydržely vždy a v každé situaci.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Aleš Drahokoupil | 7. 4. 2011 0.14 hod. | 78.102.87.xxx
Jenom pro doplnění abych ukázal že ke slušnému půlmaratonu stačí relativně málo tréninku píšu svůj týdenní tréninkový program: jednou fartlek do 20 km, jednou až dvakrát tempový běh do 10 km, jeden až dva závody v orientačním běhu okolo 10 km a zbytek výklusy do 10 km.

Aleš Drahokoupil | 6. 4. 2011 20.53 hod. | 78.102.87.xxx
Díky moc za gratulace!

Milan | 4. 4. 2011 18.45 hod. | 46.135.96.xx
Neuvěřitelné! Klobouk dolů Aleši!

Filip Kessler | 4. 4. 2011 13.56 hod. | 147.231.138.xx
Gratuluju ke krásnému výkonu. Ani Aleš neunikl mému objektivu na mámesově mostě před cílem půlmaratonu a jeho fotka bude záhy spolu s statními viset na běžecké škole..

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecké akce

všechny články Běžecké akce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví37
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice96
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků