logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Trénink pro začátečníky i pokročilé

Trénink pro začátečníky a pokročilé je seriál článků, z nichž každý obsahuje týdenní – obecný tréninkový plán. Od začátku prosince to již nebude pro začátečníky, vytrvalce a tempaře, ale pro ty, co začínají běhat a chtějí uběhnout 10 km, maraton, ultramaraton (100 km resp. 12 hodin). + … Plus znamená, že kromě tréninkových plánů článek obsahuje vždy nějaké rady, o něž si buď napíšete přes poradnu nebo v komentářích k uvedeným článkům, nebo budou nějak reagovat na to, co je v dané chvíli důležité říci – třeba vzhledem k počasí, či k tématu, které se v běžeckých kruzích přetřásá.

Jak správné dýchat a píchání v boku

Běžecký trénink
Jak správné dýchat a píchání v boku

Zní to velmi jednoduše, ale v praxi se ukazuje, že většina lidí neumí správně dýchat. Navíc většina lidí ani netuší, že dýchá špatně. Naučili se to přeci ve chvíli, kdy je v porodnici plácli přes zadek, aby je donutili vyjádřit svůj první nesouhlas a vykřičet ho na celé kolo. A právě při té příležitosti se pořádně nadechli, museli, jinak by nemohli začít křičet. Ve chvíli, kdy spustili svůj ryk, pak zase pořádně vydechli. A o to jde, nádech a výdech musí být při běhu dynamický, jeho dynamika musí odpovídat tempu, kterým běžíme. To je to celé.

Miloš Škorpil, 24. 8. 2016, 54916×

Energie – jak získává lidské tělo energii během běhu

Běžecká poradna
Energie – jak získává lidské tělo energii během běhu

Jste, to co jíte, ale energii získáváte podle toho, jak běháte. Energie pro své tělo získáváme ze stravy, která se v trávicím ústrojí prostřednictvím komplexních metabolických procesů (metabolismu) postupně přeměňuje na chemickou energii. Tyto procesy potřebují ke svému fungování kyslík. Kyslík je do lidského těla transportován nejprve dýchacím systémem – ústní dutina (většinou), nosní dutiny (lepší), průdušky, plíce, odtud do krve a jejím prostřednictvím cévním systémem do celého těla.

Miloš Škorpil, 18. 7. 2016, 37748×

Železo (Fe) – bez něj to neudýcháte – nerozdýcháte

Běžecká poradna
Železo (Fe) – bez něj to neudýcháte – nerozdýcháte

Cítíte se už dlouho jako chcíplý pes či jako chcíplá fena :), máte problém se k čemukoliv dokopat? Může to být tím, že si na sebe příliš nakládáte a nedopřáváte si Kit-Kat :) – pauzu, ale také to může být tím, že se vašemu tělu nedostává železa. Zkuste si dojít do sběrných surovin, tam se ho válí, a trošku si ho zakousněte :).

Miloš Škorpil, 19. 6. 2016, 129182×

Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo

Běžecká poradna
Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo

Člověk je ve své podstatě líný tvor, ale hrozně nerad to slyší, proto tak rád slyší na všechno, na všechny, kdo udělají vše za něj. Běžecká škola za nikoho nic neudělá a přesto jí navštěvuje každým dnem více lidí, což by mohlo popírat to, co jsem napsal výše, ale nepopírá. Protože kromě toho, že člověk je tvor líný, je i tvorem velmi zvídavým a hledajícím, a chce VĚDĚT, chce VIDĚT, chce něco překonávat a nejlepší ze všeho je překonávat SEBE, svou LENOST.

Miloš Škorpil, 21. 12. 2015, 38183×

Lze se řídit radami našich předchůdců – předků?

Běžecký trénink
Lze se řídit radami našich předchůdců – předků?

Přes Poradnu přišel tento dotaz:
„Asi po 15 letech bych chtěl začít něco dělat pro své zdraví, hlavně zhubnout. Je mi 46 let, měřím 178 cm a vážím 95 kg. Mám starší publikaci z roku 1989 Všetko o behu, autor Dušan Hamar, tak nevím, zda čerpat vědomosti z ní a nebo se taky všechno již v běhu po roce 1989, tak jako všechno ostatní, změnilo. V knize je doporučováno, aby tepová frekvence nepřesahovala 130 -140 t/min, aby tělo získávalo energii z uložených tuků. Trénink pak x-krát 30 min týdně. Prosím o krátkou radu a zda je vhodné si pořídit nějaký měřič tepové frekvence. Vím, že nemůžete doporučovat konkrétní výrobky, tak prosím alespoň cenové rozmezí, tak abych si nepořídil jenom nějaký nefunkční krám.
Zbyněk Štork.

Miloš Škorpil, 24. 11. 2009, 15853×

Tempo (čas) na 1 km versus tepová frekvence

Běžecký trénink
Tempo (čas) na 1 km versus tepová frekvence

Řídit se při tréninku raději rychlostí, to znamená tempem na jeden kilometr, nebo tepovou frekvencí? Co je víc? Co přináší větší tréninkový efekt, kterým je lepší trénovanost, schopnost běžet rychleji a déle? Rozhodně lepší efekt přináší, řídí-li se člověk při tréninku hodnotami tepové frekvence a tempo na kilometr má jen jako kontrolní ukazatel, jestli jeho trénink směřuje k vytčenému cíli.

Miloš Škorpil, 3. 11. 2009, 45893×

Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat

Běžecký trénink
Běžecké boty – co si všechno při výběru ohlídat

Dotaz, na nějž jsem odpovídal snad nejčastěji ve svém životě. Oč jednodušší to bylo v době, kdy nebyl žádný výběr a běhali jsme ve všem, co nám umožnilo neběhat bos :). Jsem si však jistý, že brzo dostanu podobný dotaz znovu. Problém je v tom, že naše nohy jsou tak specifické jako otisky našich prstů. Prostě co člověk, to originál. Aby se to ještě zkomplikovalo, přidají se k tomu specifika našeho běžeckého stylu, naše váha, různé dysfunkce nohy – chodidla, jestli máte nohy do O nebo do X, či rovné jak dobře vystružená násada. Je to takový „malý“ oříšek pro 12Honzade či 34Honzaběží, aby nám spočítal, kolik možností se tu nabízí. Ale dobře, jdu se pokusit o nemožné.

Miloš Škorpil, 13. 10. 2009, 32397×

Podzimní běhání – jak a co na sebe navléct a proč

Běžecký trénink
Podzimní běhání – jak a co na sebe navléct a proč

Začal nám podzim, meteorologové sice stále slibují pokračující babí léto, ale jak známo baby mají často různé rozmary, a tak věřit babímu létu se nevyplácí a je lepší se na podzimní běhání vybavit bez ohledu na to, co nám baby a babí léto slibují :).

Podzimní běhání má svoje „specifíka“ jak nám s oblibou říkával major Kylar na vojně.

Miloš Škorpil, 6. 10. 2009, 27278×

Tréninkový plán – jak na něj

Běžecký trénink
Tréninkový plán – jak na něj

To, po čem nejvíce voláte, jsou články a tréninkové plány. Zapátral jsem v hlubinách svého notebooku a objevil historii. Jak sami víte – vše už tu jednou bylo, takže pro některé z vás budou tyto články stará vesta, ale pro ty, co začínají až nyní, to budou poklady, které hledají a nenacházejí. Výhoda Běžecké školy je v tom, že zde mohu vše vkládat tak, aby to mělo určitý řád, v jehož rámci není těžké se pak orientovat v tom, co hledám – hledáte.

Miloš Škorpil, 29. 9. 2009, 26580×

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků