logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Pětiprstky z pohledu odborníka na pohybový aparát

Pětiprstky z pohledu odborníka na pohybový aparát

Jedná se vlastně o „rukavice na nohy“. Proto neposkytují žádnou podporu noze a nožní klenbě. Poskytují pouze ochranu kůži proti přímému kontaktu s terénem. Proto jako reflexní léčbu pomocí chůze či běhu prostřednictvím dráždění plosky nohy nerovným terénem, chůzí či během v písku či jemném štěrku, případně během v lese, je lze absolutně doporučit. Pro delší chůzi či běh jsou vhodné pouze pro minimum lidí.

Málokdo se narodil s vrozeným ideálně symetrickým postavením nohou, kotníků ve vertikální ose, postavením celých dolních končetin beze sklonu k typu O či X. Bohužel pro 99 procent lidí platí to, co již mnohé výzkumy na renomovaných universitách dávno a opakovaně prokázaly. To, že naše nohy díky vrozené (v menší míře poúrazové) malé či větší asymetrii nejsou vhodné pro chození bez adekvátní podpory botou, případně pomocí adekvátní individuálně korigované vložky v ní a ještě kvalitní botou... I malá asymetrie v postavení nohy změní reakci svalů lýtka a následně celého těla na každý jednotlivý krok.

Tento vliv již postřehly firmy, které boty, včetně obuvi na sport, vyrábějí. Proto nejen pro sport dělají boty, které částečně korigují sklon k subtalární hyperpronaci či pro opačnou vadu funkce nohy. Jedná se o výrobu obuvi ve velkých množstevních číslech. Takže nelze při takové výrobě brát ohledy na individuální postavení nohou. Proto mohou vyrábět boty, které nohu správně podporují v jednom či opačném směru nejčastějších vad. Jedná se o pouze částečné vylepšení. Proto jsou zajímavé vlastně pro všechny lidi. Pouze musí vědět, který typ nohy mají. Ale pozor, jedná se o pomocnou korekci vedení nohy při pohybu, nikoliv plnohodnotnou!

Pro ty, kteří v kvalitní botě (nejen na sport) mají individuálně korigovanou (nikoliv jen tvarovanou) vložku je použití této obuvi s částečnou podporou vhodná pouze výjimečně – u lidí s velmi výraznou vadou, kteří potřebují ještě vynásobenou korekci vedení nohy – tj. podporu botou s korekcí včetně podpory vložkou v ní, také s korekcí. Toto jsou opravdu málo časté případy. Obecně lidé vystačí s onou individuálně korigovanou vložkou a botou s neutrálním postavením. Samozřejmě je lépe mít kvalitní obuv s onou pomocnou podporou než mít obuv úplně bez této možnosti podpory!

Výrobci obuvi vlastně tlačili vědce k výzkumu v této oblasti. Krom pětiprstů existovaly boty se zcela rozparcelovanou podrážkou ve snaze zapojit co nejvíc svalových skupin nohy do lokomoce člověka. Bohužel to byla slepá ulička. Snaha je vedena správným směrem, protože plná podpora klenby nohy opravdu vede k nedostatečnému procvičování a udržování funkce všech svalů nohy. Zpomalení tohoto negativního vývoje však lze speciálním cvičením, nikoliv speciální botou! Přesto je přínos použitím „pětiprstů“ možný, je třeba je však používat uvážlivě, bez přetěžování!! Zlepšení funkce a síly svalů v oblasti nohy pomocí speciálních bot je sen obuvnických firem. Byť některé pokusy vypadají i dnes velmi sympaticky, zatím nesplňují slibované!

Zpět k pětiprstům. Tyto výše uvedené aspekty funkce obuvi opravdu nemohou splňovat. Přesto se jedná o vynikající pomůcku. Jak jsem již uvedl, mezi speciální cvičení, která vedou k procvičení více svalů nohy, mohou pomoci právě pětiprsty. Nikdy však způsobem běhu na delší vzdálenosti. Vždy by se mělo jednat o kratší výběhy v době trvání v minutách, nikoliv desítkách minut. Souhrn takových proběhnutí však může za den dát sumu až 50 minut... bez rizika poškození. Rozděleně do minimálně 5ti intervalů se však o přetížení nejedná. Existují ještě speciální použití – například BEACH VOLLEYBALL si nedovedu bez nich v podmínkách klimatu v ČR představit.

Na závěr bych chtěl zdůraznit: NOHA je prostorový útvar, má svoji architektoniku, nohu nelze jen odizolovat od kontaktu s povrchem, na kterém chodíme či běháme. Je třeba nohu podepřít a případně (což je bohužel častější než si myslíme) korigovat vrozené či poúrazové asymetrie. Vliv této správné podpory není jen na nohu samotnou. Na funkci nohy při pohybu, při došlapu, reagují svaly lýtka… a následně celé tělo. Na nohu má zase vliv stav statiky těla… máme přibližně 233 kostí v těle a ty jsou správně funkčně propojeny. Bez udržování jejich souladu se však nikdo neobejde.

Redakční poznámka:
MUDr. Jiří Marek používá pětiprstky již dva roky, takže se dá říci, že je nazul dříve, než do České republiky přišly první zprávy o knize Born to run. To je dobré si uvědomit i proto, že jeho pohled na ně není v žádném případě tím, co se kolem nich nyní děje, nijak ovlivněn.

Jiří Marek foto
  • přečteno: 42652/39943×, 16 komentářů

Hodnoť článek

3 z 5 hvězd dobré (8 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Eva | 11. 2. 2014 9.38 hod. | 176.74.128.xx
Nevím, kde jste došli k dojmu, že lidé chodili miliony let bosky! už od pravěku si vyráběli boty, sice o dost primitivnější než dnes, ale je to tak. Více k tomu určitě najdete na internetu, např. základ wikipedia

Ondřej | 5. 2. 2014 4.23 hod. | 70.75.195.xxx
Jak bylo v několika příspěvcích předešlých řečeno – i já patřím mezi zaryté zastánce 5F, a nebýt ukrutné zimy tady v Calgary, nechodil bych v ničem jiném. Spory s bratrem (běžcem s naprosto odlišným pohledem na obutí a neustále podsouvající podobné články, načež reaguji zasíláním mu 5F odtud) jsou na denním pořádku a tak jako tento článek, i mnoho jiných zabývajících se touto tématikou má něco do sebe. Autorovi děkuji, každý kdo je rozumný a dokáže se zamyslet nad napsaném, si ze všeho vezme něco. Pro mě jsou však pětiprsťáky neodmyslitelnou součástí sportovního života. Už ve futsalu jsem se učil pohybovat víc na špičkách a být lépe připraven rychleji vystartovat za balónem či proti hráči. Squash i badminton bez nich? Kdepak. První obutí a první běh – cca dva kilometry – následně 5 dní potíží chodit do/ze schodů, svaly pekelně bolely. Postupné navyšování vzdálenosti, loňský půlmaraton jsem si v nich v součtu velmi užil, výšlapy v okolí Vancouveru na různé hiky, neměnil bych. Co dál, Maratón, beskydská sedmička...? A jen čas ukáže, nakolik má volba byla dobrá či naprosto hloupá.

Jakub | 13. 7. 2012 21.03 hod. | 217.66.160.xx
Jsem zarytý běžec, běhám rád, vlastně velmi rád. Před cca 5 měsíci jsem přešel na minimalistický běh a před 3 měsíci na pětiprstky. Moje reakce je jen pozitivní. Běh – ze začátku docela těžký, protože běh naboso je jiný než běh v botách – se stabilizoval a kdybych mohl, nesundám pětiprstky z nohou. Trpím na otlaky bot, kupuji si jen kvalitní boty, ale pětiprstky překonaly mé očekávání. Když jsem v nich dal poprvé 10 km, byl jsem celý rozlámaný, nyní si tělo zvyklo. Včera jsem v nich byl na výšlapu (na 4 km převýšení 500 m), nahoru jsem si to většinou vyběhl, dolů taky, jak to šlo (podotýkám přes špičku), dolů navíc v prudkém dešti a nepohodlí, a další den jsem měl nohy úplně v pohodě, nic mě nebolelo. Ptoriskluz vibramů je taky super (ale to je jiný příběh, nekluzkých bot je na trhu spousta). Takže skromný příspěvek – už běhám jen v pětiprstkách, bosky nebo minimalisticky, tělo si zvyklo a obyč. boty jsem rozložil. Máte-li někdo zájem o nějaké Asicsy nebo Ady, rád levně prodám :-)

Michal Gololobov | 11. 5. 2012 17.07 hod. | 80.188.192.xx
Diskuze sice starší, ale nedá mi to. V "pětiprsťácích" běhám a chodím už třetím rokem (takže také ještě před knihou BTR). A jsem ten, kdo je z nohy vlastně vůbec nesundá... buď bos, nebo v těchto botech. A opravdu nepociťuji, že by mi tělo stávkovalo a dožadovalo se ortopedických vložek. Spíše naopak. Jsem zastáncem myšlenky že "kvalitní boty" tu jsou max. 100 let – do té doby to byly různé sandály, dřeváky, mokasíny... a předtím – většínu lidského věku nic (naboso – stejně jako všechna zviřátka) – a nikdo mi nevymluví že je zdravější běhat a chodit naboso (popř, v minimal. obuvi) než si korigovat nohu a postaveni kostí v tělě ortopedickou vložkou. Jak zde již někdo řekl: výroba pacientů... samozřejmě nemluvím o případech velkých vrozených deformací, popř. poúrazových stavech.

Karel | 25. 5. 2011 14.12 hod. | 89.111.73.xxx
Miloši, vůbec jsem nečekal, že odpovíte! Těší mě to :) V zásadě naprosto souhlasím, že problém není černobílý. Reagoval jsem konkrétně na tvrzení o vrozené nevhodnosti chodidla k chůzi či běhu bosky, ne na nesporný fakt, že se k ní můžeme nenávratně propracovat během života (např. usilovným deformováním nastavení pohybového aparátu sezením). Prostě se zdráhám přijmout tvrzení o vrozené nezpůsobilosti 99% nohou k chůzi/běhu bos. To jedině; jinak odbornost a práci pana Marka uzávám.
Jinak předhazuji k diskuzi tuto tezi:
Že běh v botách s měkkou podrážkou je horší než chůze v botách. Chůze v botách se totiž od té bosky moc neliší – vzorec: pata-odvalení-špička. Naproti tomu běh v botách se od bosého běhu zásadně liší. V horším případě má vzorec jako chůze, v tom lepším sice došlap na špičku, ale zvýšená pata umožňuje se do ní opřít, tj. lytkové svaly nemusí vyvinout takovu brzdivou sílu. Pří běhu bosky pata zem maximálně pohladí (z vl. zkušenosti – na patu došlápnout nedokážu) – do konce bych řekl, že došlap na patu je tím méně možný, čím těžší běžec je (přesně naopak je to, když běží těžký běžec v botách).
Pokládám tedy otázku, jestli náhodou běh v botech nemá na nastavení napětí svalů, a konsekventně postavení kloubů, pánve páteře – prostě celého aprátu, stejně negativní vliv jako třeba ono sezení? Na to neznám odpověď, a přiznávám, že je něco na tom, co říkáte, Miloši, že v souhrnu ostatních deformujících faktorů, extrémní návrat k přirozenosti na několik desítek minut denně může mít spíše škodlivý dopad.
Moje osobní zkušenost je ta, že od té doby co běhám bos (v pětiprstech), mne nebolí nic z toho co mne chronicky bolelo řadu let (koleno, hamstring, pata); zase mne ale v místě kolem achilovky bolí (zřejmě) svaly a šlachy dlouhých ohýbačů prstů a palce nohy. To může nasvědčovat tomu, že noha je třiceti léty chůze a běhu v botách přenastavená a nezpůsobilá běhu bos; teď se jen uvidí jestli definitivně nebo ne. :o) PS omlouvám se za tak dlouhý spam. A běh je stejně – bosky nebo v botách – ten nejkrásnější pohyb co může člověk dělat!

Karel | 24. 5. 2011 15.08 hod. | 89.111.77.xxx
Diskuze je už starší, ale nedá mi to. Člověk je na planetě cca 4 milióny let; přitom většina západní civilizace chodí v botech pár set let – zkraje, většina až od dospělosti. Tak rychle fylogeneze prostě neprobíhá, proto jsem přesvědčen, že naše nohy jsou stvořeny k chůzi a běhu bosky. Každý odborník, který se něčemu věnuje, prostějen tak nepoře léta vlastní činnosti; proto argumentaci pana doktora chápu. Je ale velice snadno metodou "co řeknete, bude použito proti vám" napadnutelná, jak trefně ukázal adam. Je to jako s mojí sestrou, která jsa gynekoložka asi opravdu věří tomu, že hormonální antikoncepce, ženám prospívá. Fakt, že každé jedno lidské tělo má jedinečnou hormonální rovnováhu jíž zbytek systému koresponduje, a z něj logický závěr, že antikoncepce do lidského těla prostě nepatří, její přesvědčení nezlomí (samozřejmě ženskou hormonální antikoncepci pro její praktický přínos podporuji, ale není to důvod obhajovat její zdravíprospěšnost).

fotoMiloš Škorpil: Karle, tvé argumenty se mi moc líbí. Nechci, aby to vyznělo, že Jirku Marka chráním, ale na jeho podporu přeci jenom pár slov. Znám ho dobře, i jeho práci a tak vím, že to co napsal má opodstatnění minimálně v tom, že samozřejmě běhání bosky dobrý, nic proti tomu, ale myslet si, že se vše změní (problémy pohybového aparátu, dysfunkce nohou) tím že začneme běhat bosky nebo v pětiprstkách je omyl. To bychom museli takto chodit běhat zcela, ta hodinka dvě denně ve správných botách to nespasí. Pak jsou tu ještě problémy způsobené sezením a to už není otázka posledních 250 let. Prostě celé je to mnohem složitější než by se mohlo zdát, ale zároveň jednodušší. Vrátit se však do dob neandertálských, myslím tím způsob jak se člověk choval (chodil, běhal, ležel, málo kdy seděl) asi nikdo chtít nebude. Tak a teď je řada zase na vás :)

Slavok | 25. 4. 2011 16.07 hod. | 82.208.57.xxx
Prijde mi dost smutne pokud si nekdo mysli, ze lidi se rodi zdegenerovani a neschopni chuze a behu bez specialne tvarovanych bot a vlozek – pokud si to teda skutecne mysli a neni to jenom obchodni tah. Postupne bychom s takovou ideologii mohli dospet k tomu, ze clovek neni prirozene vubec staveny a pohyb a mel by sedet a presunovat se jenom v automobilu. Pro dostatecny rozvoj pohyboveho aparatu pak bude stacit presun k lednici a na zachod.

12Honzade | 25. 4. 2011 0.33 hod. | 80.243.99.xxx
Samozrejme odbornici jsou odbornici a ale je pro poradek potrebne dodat, ze neni k dispozici zadna reprezentativni studie, ktera by rikala neco o neodvratnych zmenach ci nevhodnosti petiprstek, ani o jejich omezenich..:)
Je to na urovni "ideologicke"... Ale abych podporil zdejsi diskusi.. ja taky opatrne vyuzivam five fingers uz od lonska, taky nejsem zadny mladik a k dobrym bezeckym navykum mam asi tak daleko jako mravenec ke slonovi:), nicmene si myslim, ze mi prave petiprsky pomohli a naucili behat vyrazne lepe.. Ono to totiz behat hodne spatne v nich "boli". Zatim jsem je pouzival 1xtydne, ale ted jak je teplo, tak to hodlam presunout urcite na 2x a pak se uvidi..:)..
Vubec tomu nerozumim, ale delam to opatrne uz pres rok a citim, ze je to velmi prinosne... Asi tak:). At se nam dobre a vesele beha.. 12:)

Petr | 24. 4. 2011 21.51 hod. | 77.48.233.xxx
Problém je jinde.
Měl jsem mírnou pronaci pravé nohy. Roky jsem běhal "správně" po patě v mnohých drahých tlumených botách s vyšetřením a vložkami od Casri. Přesto mě trvale léta bolel kyčelní kloub.
Začal jsem však běhat po špičkách, bosky a ve fivefingerskách. Podotýkám, že mi je 45 let. Postupně mě začaly navíc bolet svaly kolem kotníku, nártu, holení svaly a šlachy. Ale.... svaly kolem hlezenního kloubu a ostatní šlachy kolem kolen postupně zpevnily a světe div se – přestaly bolet a přestal mě po letech bolet i kyčelní kloub.
Podle mě by zodpovědná rada pro začínající běžce i hobíky měla znít: pokud to jde, vyhněte se tlumeným botám a v případě problémů velmi opatrně běhejte bosí, po špičkách, v minimalistických botách (staré dobré Botasky :-))) ) a postupně a kontrolovaně (pod dohledem takových osobností jako je pan Škorpil) uvolňujte ztuhlý kotník, klenbu, nárty, prsty, atd. Pomalé objemy a rychlosti, ale budete zdraví, bez bolestí zad, páteře, s napravenými nohami. Jenže...... !!!!
Jenže to není taková příležitost pro byznys obuvnických firem a vložky, vyšetření, rázové vlny, atd., které jenom udržují špatný stav, ale nezlepšují jej. Noha je sice dobře vedená a ukotvená – ale je jako v přaskáčích.
Ale já o budoucí běžce nemám strach – jednou přijde podobná situace jako popsat Karel Čapek v Bílé nemoci. Maršálek výměnou za své zdraví svolí k tomu, aby skončil s válečným výdělečným zbrojením (zbrojař Krüg ostrouhal). Doktor Galén zde říká smrtelně nemocnému Maršálkovi: "pojďme společně dělat MÍR". Maršálek po něm opakuje: "...ano budeme dělat mír." V té hře už bylo pozdě – válka byla neodvratná a doktor Galén umírá.
Už teď si výrobci uvědomují, že přestřelili a ubírají na tlumení, které jenom vyrábí další zranění. Tak uvidíme, kam to bude směřovat.
Petr

Adam | 24. 4. 2011 20.39 hod. | 88.103.43.xx
Milosi, hlavni argument zde je asymetrie doslapu nohy ve vertikalni rovine. Dale argumentacni linie pokracuje udajem o 99 % lidi, kteri nemaji symetricke postaveni nohou a z toho duvodu (argument) nemuzou chodit bez korekce za pomoci bot.
Nebudu zpochybnovat ten argument, ponecham stranou korekci pomoci cviceni, pouze ho pomoci logiky posunu dale.
Jestlize nelze zdrave chodit bez korekce (pominme to vyjimecne 1 %) a tedy je skodlive chodit bez boty, je minimalne stejne skodlive chodit s botou, ktera nedava chodidlu tu spravnou korekci. Jelikoz je ale mira a smer odchyleni u kazdeho jedince odlisny, je pro drtivou vetsinu lidi skodlive chozeni v jakychkoliv botach. Kazda noha kazdeho jedince tedy potrebuje svoji vlastni originalni vlozku a pro zachovani spravne prostorove vyvazenosti utvaru "noha" potrebuje tuto vlozku do kazde boty zvlast, aby respektovala jeji tvar, material, opotrebeni. Noha nicmene neni pouze prostorovym utvarem, ale je i utvarem menicim se v case. Z toho vyplyva, ze pro zdravi svych chodidel bych musel mit vlozku nejen v kazde bote, ale jeste je dostatecne casto obmenovat a prizpusobovat zmenam v chodidlech.
Nebudu to nejak siroce komentovat, jenom zopakuji, ze jsem dovodil logicke dusledky .toho, co v tomto clanku uvadi Dr. Marek.
Me osobne prijde vychyleni paty oproti spicce o vice nez centimetr (vetsina bezeckych bot) pro pohybovy aparat jako minimalne stejne velky problem, jako je vychyleni vertikalni.

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Five Fingers a běhání na boso

Běžecké vybavení

všechny články Běžecké vybavení

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků