logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

Na Bordierhütte a Riedgletscher

Na Bordierhütte a Riedgletscher

Plán, vyrazit si na Bordierhütte, projít se po ledovci Gasenried a při tom přespat na Alpje v nás s Danou uzrál ve chvíli, kdy jsme vloni dolezli na Alpju. Teda Dana si myslí, že tenhle plán hlavně uzrál v mé hlavě, ale znáte to pánové, že?

Vybavovat jsme se začali už vloni na Jungfrau, pak koupili vestičky od Sira Josepha, nepromokavé kalhoty, teplé Jégrovo prádlo, Merellky do nepohody, ešus, vařič, suchý líh, kempinkový příbor, krosny. Nakonec zůstal spacák. Tedy jen pro Danu, můj do +15 jsem považoval s tím, že budu mít na sobě navlečeno vše výše uvedené, za dostatečný. Když už jsme měli ty vestičky od Sira Josepha, tak bylo nabíledni, že jedině Pepík bude tím pravým spacákem. Koupili jsme ho od Pavla Klejny, našeho vrchního dodavatele vín. Trvalo mu sice několik dlouhých hodin, než svým výmluvným jazykem Danu přesvědčil, že jedině Pepík 500 – 190, je při její výšce 168 pro ní ten pravý, ale nakonec byl Pepa náš.

Pepík 500 – 190

Fakt je skvělej, v teple penzionu Astoria v Grachenu se velmi osvědčil :).

Přišel tolik očekávaný den D, tedy dnešek (7.7.2009). Ráno jsme vše zabalili a v deset vyrazili nahoru na Alpju s tím, že buď ještě dnes vylezeme i na Bordierhütte (2886 m.n.m.) a na zpáteční cestě na Alpje přespíme, nebo že dnes skončíme na Alpje a na Bordierhütte vyrazíme zítra brzo ráno.

Pravda, obloha se na nás už od rána mračila jek deset čertů, mlhavé cáry se válely po kopcích a sluníčko se ukázalo vždy tak na deset vteřin, aby se neřeklo.

Raději jsme se ani nepodívali v Infocentru na dnešní předpověď počasí. V Gasenriedu jsme začali stoupat.

Kousek pod Alpjou vyzkoušeli vařič a ešus a uvařili čaj, k tomu zakousli výborný chleba s uherákem, čerstvým kozím sýrem a ředkvičkami.

Mezitím, co jsme hodovali, začalo docela solidně pršet a mě se začal klubat pod zubem váček. Váček se mi klube vždy v nejméně vhodnou chvíli, vždy po nějakém maratonu a trvá zhruba 24 hodin, než uzraje a praskne. Krabičku první pomoci sebou máme, bohužel Paralen, nebo jiný prášek proti bolesti v ní není. No, nikdo nejsme dokonalý. Stoupáme dál, déšť sílí.

mlhavé cáry se válely po kopcích

Dorazíme na Alpju (2099 m.n.m.). Tedy myslíme si, že už jsme tam. Myslíme si to přesto, že místo vypadá úplně jinak, než si ho z loňska pamatujeme. Místo rozkvetlé alpské zahrádky, připomínající podhůří Himálají, jen měsíční krajina, z níž tu a tam raší nějaká kytka nebo stromek.

Procházíme podél hřmící vody, napájené jedním z posledních alpských ledovců. Je nám smutno, neboť si myslíme, že se tu za ten rok, co jsme tu nebyli, odehrála jedna ekologická zkáza. Místo však v sobě má neobyčejnou energii, i když jinou, než jsme čekali. Hřmící voda, měsíční krajina a rašící život.

Fascinováni jdeme dál proti proudu. Nakonec docházím až k patě ledovce. Uchvácen pozoruji pukliny v ledovci. To, co jsem až dosud považoval za homogenní skálu, se ukazuje jako tisíciletý led zasypaný horou kamení.

Vracíme se zpět. Dojdeme až k místu, kde voda padá strmě dolů do údolí a pokračujeme směrem na Bordierhütte. Po několika minutách s potěšením zjišťujeme, že to co jsme považovali za zničenou Alpju, Alpja nebyla a že ta si tu vesele kvete dál. Nacházíme kouzelné místo jak z pohádky. Ticho a klid.

Od údolíčka s hřmící řekou a měsíční krajinou nás dělí jen jeden ostroh a přeci jsme jak v jiném světě. Bohužel počasí není takové, jaké bychom na spaní pod širákem potřebovali. Dlouho se rozhodujeme, zda zůstat či jít. Necháváme zde věci a jdeme kousek směrem na Europahütte, z níž by měl být vidět Matterhorn, i když v dnešním počasí bychom neviděli ani Everest, kdyby stál několik metrů od nás. Matterhorn sice nevidíme, zato však vidíme sviště a kamzíky, jak se vesele pasou. Vracíme se k věcem, najednou se dělá hrozná zima. Bereme na sebe teplé věci, ještě chvíli lelkujeme a přemýšlíme: „zůstat – jít“, začíná hustě pršet a bouřit zespoda od Gasenriedu i odshora od ledovce Riedgletscher. To rozhoduje. Házíme torny na záda a mažeme dolů. Je nám líto, že tu nemůžeme zůstat a přespat, ale zdravý rozum tentokrát vítězí.

Zítra vstaneme brzo ráno, půjdeme nalehko, v krosně jen teplé prádlo, předpověď říká, že na Bordierhütte má být -2, trochu jídla, a to by bylo, abychom tam nedošli.

Miloš Škorpil foto
Na Bordierhütte a Riedgletscher Na Bordierhütte a Riedgletscher Na Bordierhütte a Riedgletscher Na Bordierhütte a Riedgletscher Na Bordierhütte a Riedgletscher Na Bordierhütte a Riedgletscher Na Bordierhütte a Riedgletscher

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (1 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

m | 9. 7. 2009 18.30 hod. | 195.22.48.xxx
Podle toho, jak Miloš píše, už tam asi zůstanou navěky.
Žádný návrat se nekoná.

Bernardová Květa | 9. 7. 2009 14.18 hod. | 194.149.232.xx
Prosím ,vraťte nám Danu zdravou, budeme ji potřebovat! Ale jinak přeji hezké zážitky a lepší počasí. K.

prohledávání Běžeckých článků

Běžecká literatura

všechny články Běžecká literatura

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví35
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe10
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

• Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»