logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Čtyřicet běžeckých vychytávek – vychytávka třicátá první až čtyřicátá

Čtyřicet běžeckých vychytávek – vychytávka třicátá první až čtyřicátá

Tak dneska to bude o strachu z bloudění, z nachlazení, že nebudete moci běhat. Taky ale ze strachu co dělat, aby to na vás na trati závodu nepřišlo, nebo abyste ve tmě nezakopli, či neuklouzli na spadaném listí. O problémech spojených s pomalým běháním, strachu se zastavit, zkolabování nebo dokonce z maratonské „zdi“.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běžecké strachy
    1. 31. Hlavně nezabloudit
    2. 32. Žádné nachlazení prosím
    3. 33. Strach z pocitu, že se mi něco stane a nebudu moci běhat
    4. 34. Strach, že budete muset za keřík
    5. 35. Strach z běhání ve tmě
    6. 36. Strach z běhání v podzimním terénu
    7. 37. Strach z běhání pomalu
    8. 38. Strach, že když se zastavíte, už se nerozeběhnete
    9. 39. Strach ze zkolabování
    10. 40. Strach z maratonské zdi

Běžecké strachy

31. Hlavně nezabloudit

Už jste někdy slyšeli nebo četli o běžci, který se v našich zeměpisných šířkách tak zaběhl, že by musel strávit noc venku? Jestli ano, tak sem s ním, určitě to bude velmi inspirativní článek:). Ale vtipy stranou, takovéto nebezpečí je minimální. Každopádně je dobré se předem podívat na plán trasy na mapě. Pokud máte chytré aplikace v mobilu, tak se také určitě najdete, tedy v případě, že jste si mobil předem dobili a vzali sebou. To samé platí o dalších GPS navigacích. Jo a pak tu samozřejmě ještě máme lišejník, mravence a slunce, že jo Tomáši, Lenko, Buldoku? Rozhodně je dobré říct svému partnerovi nebo alespoň někomu, zvláště chystáte-li se do složitějšího terénu, kam máte namířeno, kudy přibližně povedou vaše kroky a kdy byste se měli asi tak vrátit. Rozhodně nezaškodí si sebou vzít i nějakou hotovost. Nikdy nevíte, kde z toho lesa vyběhnete a zda budete mít ještě sílu doběhnout zpátky domů. Taky si pak budete moci koupit něco k snědku a pití, a ne jako Buldok na maratonu v Praze, když pak u Vietnamců škemral o banány.
Jak na bloudění Odvážný není ten, kdo nemá strach, ale ten, kdo ho má a překoná.

32. Žádné nachlazení prosím

Běh by vás měl učinit odolnějšími proti onemocnění, protože posiluje imunitní systém. To je vědecky dokázáno. Ptáte se, proč je u maratonských běžců v rozhodujících fázích přípravy nebezpečí nachlazení tak velké? Je to proto, že maratonská příprava u mnohých běžců překračuje zdravou míru a co je mnohem důležitější, zapomínají na to, že čím více sil vydají v tréninku, tím více času by měli věnovat regeneraci a spánku. Na každých přidaných 10 kilometrů tréninku týdně byste měli přidat 30 minut spánku navíc. Kdo tedy zvýší svou kilometráž ze 40 na 60 kilometrů týdně, měl by spát o hodinu více. Jedno z nejlepších opatření proti infekcím dýchacích cest je přiměřený vytrvalostní trénink. Naopak ale, pokud se překročí rozumné hranice viz smysluplné stupňování, dojde k přetrénování, které je naopak největším zabíječem imunity a vy se stanete mnohem náchylní proto něco chytit. Takže si nezapomeňte naplánovat ve vašem plánu pravidelné dny odpočinku a postarejte se o to, abyste i dostatečně spali.
Jak se postavit strachu z nachlazení Zdravé tělo je pokojíčkem pro duši, zatímco nemocné je vězením.

33. Strach z pocitu, že se mi něco stane a nebudu moci běhat

Z toho, že nebudou moci kvůli zranění běhat, mají strach snad všichni běžci. Může to vypadat, že běhání je pro vás něčím naprosto nenahraditelným. Tak to však není. Existují mnohé alternativní vytrvalostní sporty, které vám poskytnou podobné uspokojení jako běhání. K tomu je však potřeba mít trošku odstup a nadhled a také být „vždy připraven" jak říkali staří Sokolové. Ideální je, když si do svého týdenního tréninkového plánu rovnou zařadíte třeba den, kdy budete jezdit na kole, plavat, jezdit na inlinech apod.
Jak proti strachu, že nebudete moci běhat“You better run for your life if you can" – Beatles

34. Strach, že budete muset za keřík

Při běhu je krev ze zažívacího ústrojí odváděna ke svalům, aby je dostatečně zásobila kyslíkem. Obsah střev je však nadále bohatý na tekutiny, což vede díky otřesům způsobeným během k tomu, že je rychle posouván střevem ke konečníku. Toto může vést k tomu, že nucení na stolici je velmi intenzivní až nezvladatelné. No a pak nastává čas hledání keříku – máte problém, kam s tím. Z toho důvodu je důležité, abyste těsně před během nevypili velké množství tekutin, ale toto si rozdělili do více malých dávek, tím odlehčíte střevům, neboť přijaté tekutiny se postupně vstřebají. Také byste se měli před během vyvarovat stravě bohaté na vlákninu (semínka, celozrnné potraviny, některé druhy ovoce a zeleniny). Jestliže budete mít problém i přes výše doporučený postup, vyzkoušejte třeba živočišné uhlí.
Jak proti strachu, že budete muset za keřík Odvahou je vydržet ještě o minutu déle, než keřík najdete.

35. Strach z běhání ve tmě

Pořiďte si čelovku, kterou nemusíte nosit jen na hlavě. Pokud nevypadáte jak medvídek Pú, tak si jí můžete umístit i na břicho či na hruď. Dobré je, obzvláště pokud běháte na nějaké komunikaci, kde jezdí dopravní prostředky, si opatřit oblečení s fluoreskujícími nášivkami, či výstražnou vestu, případně jiné bezpečnostní oblečení. Můžete si také opatřit blikající pásy či blikačky, které se dají umístit jak na ruku, tak na nohu.
Jak proti strachu běhání ve tmě Z vlastní zkušenosti vím, že nejvíce vás ochrání oděv, jenž má velkou reflexní plochu, na níž když si posvítí automobil už z dálky, tak vás zaznamená nejméně na vzdálenost 300 metrů. Pokud použijete běžné blikačky a navíc je ještě třeba deštivo, tak vás uvidí až těsně před tím, než bude u vás.

36. Strach z běhání v podzimním terénu

Spadané podzimní listí přímo člověka vybízí, aby si šel zaběhat. Listí však může představovat riziko skrytí nerovností, které jsou pod ním. V případě, že navlhne, tak pěkně klouže. Pokud máte v plánu běhat rychlejší úseky a chystáte se právě na trať, kde je spadané listí, popřemýšlejte o tom, zda je to vhodné. Listí kromě toho, že vám při prudším odrazu může po něm ujet noha a můžete si třeba způsobit natržený zadek, tak také může skrývat různé kamínky či kořeny, což může vést buď k zakopnutí nebo distorzím kotníku.
Jak proti strachu z běhání v podzimním terénu Na podzim byste měli běhat spíše volnějším tempem, nabíhat objemy, pokud toto dodržíte, nebudete muset mít z běhání po listí žádné obavy.

37. Strach z běhání pomalu

Trpíte výmluvami, že běhat pomalu je ztráta času. Že běhat pomalu je vám trapné. Že každého, kdo běží před vámi, je třeba předběhnout. Pokud vám připadá pomalé běhání nudné, zaměstnejte svůj mozek. Poslouchejte hudbu nebo nějaký čtený text. Domluvte se s běžeckým partnerem, že poběžíte s ním a budete si povídat, v ideálním případě nebude tak dobrý jako vy a bude vás trošku brzdit. Pokud je vám pomalé běhání trapné, popřemýšlejte o tom, proč vlastně běháte. Jestli sami pro sebe, nebo proto, abyste druhé ohromovali. Pokud je toto váš případ, tak běhejte někde, kdo nikdo nechodí či neběhá. Pokud patříte mezi ty, co mají potřebu stále závodit – někoho předbíhat, zkuste jít běhat na dráhu a běhejte v opačném směru než ostatní, nebo zkuste běhání na pásu.
Jak proti vyzrát na strach z pomalého běhání Chvilku si počkejte, už pro vás připravujeme tričko, které bude pro vás jak vyšité. Na zádech totiž bude mít nápis: Běhám tak pomalu, protože mi to řekl Miloš.

38. Strach, že když se zastavíte, už se nerozeběhnete

Hodně lidí, kteří začínají běhat, mají strach z toho, že když neuběhnou celou plánovanou vzdálenost v kuse, když se zastaví, tak už se nerozeběhnou. Nemáte-li odvahu postavit se tomuto strachu, tak udělejte to, že si naplánujete delší trasu než obvykle a vyběhnete na ní s nějakým partnerem, který už je běžecky dál než vy. Ve chvíli, kdy už vám to nepůjde běžet, kdy přejdete do chůze, vám parťák na trati pomůže v tom, že se před ním budete cítit blbě a po krátké chodecké vložce se znovu zkusíte rozeběhnout a zjistíte, že to jde. Stačí dvě tři zopakování a bude po strachu, naopak zjistíte, že to není žádná hanba, ba právě naopak, že při krátké chodecké vložce naberete dech, uvolníte svaly a pak se vám poběží zase lépe než před chodeckou vložkou.
Jak vyzrát na strach, že už se nerozeběhnete Dobrým nástrojem na strach z opětovného rozeběhnutí se, je přihlásit se na běžecký závod, doporučuji tak na 5 – 8 km, a na startu to přepálit. Po pár kilometrech přejdete do chůze naprosto samovolně, a pak vám bude blbé jen tak jít a zkusíte se znovu rozeběhnout. Opakovanými pokusy o běh, střídáním běhu a chůze, zjistíte, že se rozeběhnete docela dobře, jen je potřeba zapracovat na přiměřeném tempu. Prostě a jednoduše, do cíle je třeba se dostat tak či tak.

39. Strach ze zkolabování

Začíná se to stávat na velkých běžeckých závodech, hlavně maratonech, skoro pravidlem, že řada běžců na trati zkolabuje nebo dokoncezemře! Příčin je několik. Většina kolabujících však je z těch, kteří nastupují na trať zcela nepřipraveni a bez informací, jak se na maraton připravit pravidelným tréninkem, jak maraton rozeběhnout, jak maraton běžet, jak se na trati občerstvovat, jak se chránit proti přehřátí. Druhým důvodem bývá „přepití“. Tedy přepití se iontovým nápojem a následným odvodněním už tak dehydratované buňky. Třetím důvodem je strach z bolesti a braní si prášků na bolest jen z preventivních důvodů. To pak způsobí, že takový běžec nezachytí volání organizmu, že je přetížen, jde „přes bolest" a padá.
Jak vyzrát na strach ze zkolabování Chcete-li se zbavit strachu ze zkolabování, nastudujte si články z Běžecké školy, můžete začít Běžeckým rokem.

40. Strach z maratonské zdi

Kdo ji sem postavil? Co? Tu zeď! Strach z maratonské zdi mají snad všichni, kteří kdy nastoupili na start maratonu. Tedy minimálně všichni, kteří na jeho trať nastupují poprvé. Ten strach je zcela oprávněný a legitimní, ale na druhou stranu maratonskou zeď nikdy nespatříte, rozhodně ne v té podobě, že by se před vás najednou postavila. Ta zeď má jednoho základního jmenovatele, tím je přepálené tempo. Pokud se rozeběhnete rozumně v tom tempu, na nějž jste se připravovali, nepodlehnete tempu těch, kteří se řítí po startu kolem vás, nepodlehnete stíhacímu reflexu, tak se zdi bát nemusíte. Pokud ano, tak ani v tom případě se nemusíte ještě obávat, pokud se stačíte opanovat a po dvou, maximálně třech kilometrech zvolníte, vydýcháte se a pak přejdete do svého závodního tempa.
Jak se vypořádat s maratonskou zdí Pokud si na vás zeď „počká“, už s tím nic moc nenaděláte, jedinou možnost, kterou máte, je mířit do cíle krok za krokem s vědomím, že každým krokem, každým absolvovaným metrem, jste blíže cíli. A taky zapomeňte na jakýkoliv výsledný čas.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (19 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Lubomir Palij | 2. 11. 2016 17.23 hod. | 89.248.248.xxx
S těma jonťákama mám na závodech taky problém. Nikdy nevím resp. neodhadnu kolik ho vlastně vypít. Instinkt mám zrovna na tohle absolutně vypnutý.

Honza | 2. 11. 2016 10.25 hod. | 141.0.15.x
Zajímalo by mě vic informací k bodu prepiti jontakem. To mě v nikdy nenapadlo. Budu rad za podrobnejsi info.

Honza | 15. 2. 2012 20.57 hod. | 85.193.31.xx
Jsem z Jirkova a snažím se běhat. Běhat za tmy mi nevadí, stejně to po práci jinak nejde. A teď musím, za cíl mám pražský maraton :-)

Andik | 18. 11. 2011 11.55 hod. | 94.112.141.xxx
Miloši, díky za skvělou nabídku, jsem ze severních Čech, přesněji z Jirkova. Kdyby se pár lidí našlo, byla bych moc ráda..

Pert | 16. 11. 2011 11.45 hod. | 82.99.162.xx
I my s Mončou se těšíme na to triko,a s tou čelovkou to mohu potvrdit,opravdu výkonná dělá divy,mám ji namontovanou i na kole a občas mě problikne i auto

ll | 14. 11. 2011 13.57 hod. | 90.180.58.xxx
2 Andik se slusnou čelovkou se mu stačí zpříma podívat do očí a pokud to ma dost lumenů tak už pár vteřin nic neuvidí . Dneska se už dělaj i jakýmsi obranným stroboskopem :) Ale slzák je slzák :)

Andík | 14. 11. 2011 13.11 hod. | 213.129.135.xxx
Skvělé čtení, jako vždy! I já bych si jedno takové triko pořídila, dobrý nápad:) Jen co se týče běhání ve tmě, nemám ani tak strach, že zakopnu, nebo nebudu viděna, ale že vběhnu do náručí nějakému zvrhlíkovi... Takže pro mě teď běhání bez partnera na pár měsíců skončilo, bojím se, že bych se nespasila ani pepřákem... anebo obíhat panelák...

fotoMiloš Škorpil: Andreo, odkud jsi? Kde pobíháš? Ptám se proto, že bychom mohli dát na školu echo, protože nejsi sama, o tom, že si můžete založit svůj běžecký kroužek, a to kdekoliv a pak byste tam mohli i v zimě pobíhat ve skupince a nemuseli se bát setkání s zvrhlíkem.

Danuše | 14. 11. 2011 10.31 hod. | 90.176.137.xxx
Jedno tryčko si zamlouvám i já.Mě naopak nevadí,když mě předběhnou,jelikož jak už někdo tady napsal i ten poslední má velký aplaus a možná ten největší :))

Jana | 14. 11. 2011 8.56 hod. | 88.100.136.xx
To tričko si objednám,mooooc se mi to líbí. Ještě bych připsala ,,Běda tobě,jestli mne předběhneš"

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Čtyřicet běžeckých vychytávek

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví35
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe10
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků