logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běžecká abeceda

Běžecká abeceda

Správný, správně provedený běžecký styl vám ještě nezaručí, že budete vítěz. Vždyť třeba při pohledu na běh Emila Zátopka či Pauly Radcliffe, myslím estetiku běhu, srdce atletického fajnšmekra zrovna neplesá a přesto vítězili o parník. Kdo se však nerodí s talentem pro běh jako Emil Zátopek či Paula Radcliffe, tomu práce na běžeckém stylu může pomoci k lepším výkonům.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běžecká abeceda – základ správného běžeckého stylu
    1. Důležité upozornění pro začátečníky
    2. Na co si dát ještě pozor:

Jedním z prostředků, který vám může pomoci naučit se běhat technicky správně a elegantně, je běžecká abeceda.

Běžecká abeceda – základ správného běžeckého stylu

Běžeckou abecedu mají běžně zahrnutou do svých tréninkových jednotek běžci běhající na dráze. Tam se to zkrátka musí. Běžci, kteří běhají „jen pro radost“, běžci, kteří nikdy neprošli atletickým drilem, považují vše kromě sbírání kilometrů většinou za ztrátu času. A to je velká chyba. Stejně tak jako je důležité do svého tréninku zařadit posilování, regeneraci, intervalový trénink, je důležité se věnovat i práci na svém běžeckém stylu, respektive běžecké abecedě. Běžecká abeceda v sobě totiž sdružuje prvky posilování, koordinace, protahování a hry, což oceníte až ve chvíli, kdy ji začnete provádět, až se ji naučíte a začnete se skrze ni bavit. Pak najednou zjistíte, že je účelnější se věnovat pravidelně běžecké abecedě, i když to bude znamenat třeba o deset či patnáct kilometrů méně na vašem týdenním kilometrovém účtu.

Jinými slovy – běžeckou abecedou docílíte, že kromě běžeckého pohybu zlepšíte i:

  • jemnou motoriku
  • pohyblivost
  • smysl pro rytmus

Důležité upozornění pro začátečníky

Běžecká abeceda se dá provádět v botách, nebo i bosky nebo v pětiprstkách. Pro ty, co běžeckou abecedu nikdy neprováděli a rozhodnou se ji zařadit do svého tréninku, bych rád předeslal, že je dobré ji začít provádět v běžeckých botách. Jde o to, že začnete cvičit svalové skupiny, které jste až dosud nechávali „ležet" ladem. Při provádění abecedy bosky či v pětiprstkách byste zapojili i další svalové skupiny, což by nemusely zvládnout úpony, šlachy a kosti, a to by mohlo vést následně ke zranění.

Takže rada zní – zařaďte běžeckou abecedu pravidelně do svých tréninkových plánů, ale rozumně!

Na co si dát ještě pozor:

  • Pro provádění atletické abecedy si najděte rovnou cestu, která měří 5 – 20 metrů.
  • Jednotlivá písmena běžecké abecedy se snažte provádět absolutně čistě – důležitější je kvalita než kvantita.

  • Začněte dvěma opakováními jednotlivých písmen – cviků
  • Před tím, než začnete provádět běžeckou abecedu, je důležité se lehce rozehřát – rozklusat se, a také se lehce protáhnout.
  • Protahování však nepřežeňte – svaly by neměly být před abecedou úplně uvolněné, měli byste v nich cítit lehký tah (tenzi).

Běžeckou abecedu byste měli provádět jen tehdy, když se cítíte dobře a v plné síle.Rozhodně ji nezařazujte do svého tréninku na konci tréninkové fáze. Jen tak budete schopni provádět cvičení čistě a koncentrovaně. Jak určitě brzy zjistíte, je to náročnější, než jste si mysleli, takže můžete očekávat příští den i svalovou horečku. Ta je neklamnou známkou toho, že jste zapojovali svaly (svalové skupiny), které se při tréninku dosud flákaly. To je také to, proč výše píšeme, že byste měli běžeckou abecedu nejdříve provádět v botách. Ale jak se říká: „Cvičení dělá mistra“, takže pokud chcete být mistr, bylo by dobré začít s cvičením.

A zde si ukážeme, jak mají vypadat: liftink, skipink, vysoká kolena a zakopávání – první písmena běžecké abecedy

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (18 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecká abeceda

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Nike přichází s první kolekcí pro jógu : Jóo, jóó... Co dobrého se na západ dostane, tak je vzápětí degradováno do byznysem zaneřáděného…»
  • Běháním proti cukrovce : Děkuji za článek, v jaké tepové frekvenci (% MAX) jste prosím běhal? Moje zkušenost je,když běhám v…»
  • Jak vybrat správnou běžeckou obuv pro sebe? Nechte ji vybrat vaše nohy! : Dobrý den, neodpověděl jste na komentář Lukáše ze dne 26.08.2014 ohledně běhu ve vivobarefoot…»
  • Tak jak je to vůbec s tou snídaní – je anebo není tím nejdůležitějším jídlem dne? Třetí tip Běžecké školy pro váš šťastný života běh : Mne se ten článek také líbí. Už toho bylo napsáno tolik, že řídit se tím vším je sebevražda.…»
  • VYTRVALOST, základ každého dobrého běžce : Dobrý den, stejně jako jiné víkendy jsem i minulou neděli zařadil dlouhý běh na 30km. Běželo se mi…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků