logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak přežít běhání v zimě ve zdraví

Jak přežít běhání v zimě ve zdraví

Ti, co nemají rádi běhání na pásu, to nemají v zimě rozhodně snadné. Na cestách a silnicích jsou zmrazky nebo různá vrstva sněhu. Když se zadaří, tak to pěkně klouže a mimo cesty se boříte po kolena ve sněhu a také všechny nerovnosti sníh skrývá, takže o překvapení není nouze. Když se k tomu přidá vítr, který vám vhání sníh do očí, tak si dobře zabrečíte. Tedy pokud nejste Petr Syblík, který si to vysloveně užívá.

Následujících sedm tipů a triků, plus jeden, by vám mohlo pomoci zimní běhání venku zpříjemnit.

7 tipů pro běhání v zimě venku. Plus, jak se na běhání venku obléci

Tip první – než vyběhnete, podívejte se z okna, jak je venku

Dříve, než vůbec vyběhnete, podívejte se z okna, jak to venku vypadá, abyste pak nebyli najednou překvapeni, že:

  • čerstvě nasněžilo,
  • začalo tát,
  • vše je namrzlé,
  • venku se žení všichni čerti a není vidět na krok.

Inov8 o-rock 280 či 340

Když zjistíte, že na cestě je klouzačka, tak zkuste běžet po okraji cesty, kde to většinou nebývá tak uklouzané. Tedy pokud ve vašem okolí neběhá spousta běžců, kteří měli stejný nápad, pak vám ani tento tip nepomůže a bude lepší si rovnou připravit nesmeky, nebo si pořídit Inov8 o-rock 280 či 340. Ti, co běhají rádi po lesích, mohou využít projetých kolejí po autě či po traktoru, ale pak je třeba si dávat pozor na zmrzlé otisky pneumatik.

Tip druhý – čerstvý vzduch posiluje obranyschopnost těla

Máte dojem, že v zimě máte předem naprogramováno, že se musíte nachladit? Tak to rozhodně není! Pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu posiluje imunitní systém. V zimním období je vhodnější běhat kratší trasy, ale zato častěji. Dobré je, když se pohybem zahřejete ještě před tím, než vyběhnete. Zkuste si párkrát poskočit do výšky sounož, a pak po jedné a druhé noze. Astmatici by při velmi studeném a suchém vzduchu neměli raději běhat venku vůbec.

Tip třetí – zacibulujte se

Ještě důležitější než v teplejších měsících je funkčnost vašeho sportovního oblečení. Zapomeňte raději na bavlnu, neboť tak rychle neodvádí pot od těla jako funkční materiály ze syntetických materiálů, a tím pádem je tělo ochlazováno a mrzne. Myslete na to i při výběru pokrývky hlavy a rukavic. Uvědomte si, že hlavou a rukama ztrácí člověk 40% tělesného tepla.

Tip čtvrtý – nadechujte se nosem – vydechujte ústy

Kdo se nadechuje studeného vzduchu ústy, pak u něj hrozí podráždění a zachlazení průdušek. Lehká šála, šátek nebo rolák ochrání váš krk, a vás následně před bolestí v krku.

Tip pátý – budiž světlo

V zimě se stmívá velmi záhy, proto je vhodné běhat v dobře viditelném, nejlépe reflexním oblečení. Vylepšit to můžete blikačkou a čelovkou. A ještě jeden trik. Máte-li zrovna náladu pod psa, zvednout si ji můžete nasazením sportovních brýlí s oranžovými nebo růžovými (průhlednými) skly.

Tip šestý – nezapomínejte pít

V zimě má člověk většinou menší žízeň a také máme pocit, že se při běhu méně potíme. Z těchto důvodů také méně pijeme, ale tělo přesto potřebuje dostatečný přísun tekutin – v podstatě stejný jako v teplých měsících. V zimě ztrácíme hodně tělesných tekutin, protože je suchý vzduch.

Tip sedmý – rychle do tepla

Strečink venku by pro vás měl být v zimních měsících tabu. Je lepší ho provést až po osprchování a převlečení do suchého oděvu.

Jak se na běhání v zimě venku obléci

Při běhání v zimě venku je vhodnější běhat v trailové obuvi, tedy obuvi, která má hrubší desén podrážky a její svršek je ošetřen proti vlhkosti (Goretex nebo nanotechnologie), takže vám zůstanou nohy v suchu a teple, a méně to klouže.

Na nohy si natáhněte zateplené funkční elasťáky, nemáte-li zateplené elasťáky, tak můžete použít funkční dlouhé spodky pod elasťáky, v nichž běháte obvykle. Není také od věci si opatřit speciální elasťáky, které mají na přední straně stehen vrstvu proti profouknutí.

slabá funkční fleeska

Na horní polovinu těla se doporučuje použít známý cibulový princip – vrstvení:

  • na tělo silnější funkční tričko s dlouhými rukávy
  • na tričko slabou funkční fleesku (ne bundu, ale něco jako chlupaté triko)
  • na fleesku pak lehkou softshellovou bundu

V této kombinaci se nebudete klepat ani při velmi nízkých teplotách.

Na hlavu si vezměte čepici. Ideální je, když má tato na čele a uších ochranu proti větru.

Na krk šálu nebo multifunkční šátek, který můžete použít i na ochranu úst. Na ruce rukavice.

Máte-li citlivou pleť, chraňte si tváře natřením mastnějším krémem, můžete použít i vazelínu. Při slunečném počasí se doporučuje ochrana proti UV záření, protože sníh odráží sluneční paprsky. V tomto případě nezaškodí nasadit sluneční brýle.

Jste-li oblečeni přiměřeně venkovním podmínkám a jste správně obuti, pak nemusíte mít strach vyběhnout a svůj běh si i v zimě užít.

Miloš Škorpil foto
Jak přežít běhání v zimě ve zdraví Jak přežít běhání v zimě ve zdraví

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (24 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr | 12. 1. 2013 22.14 hod. | 188.167.106.xxx
Mam jednu otazku. Vsade sa hovori ze je treba hydratovat s cim suhlasim. Ale pri dlhych zimnych behoch je iontach v plastovych flaskach tak ladovy, ze sa neda pit. Mate nejake tipy ako ho udrzat v ako-tak pitelnej teplote?

vytrvalec | 18. 1. 2012 15.02 hod. | 81.30.244.x
Na nohy obouvám v zimě Adidas Kanadia GTX. Goretexovou membránu jen občas přestříknu impregnací. Boty jsou to dobré, proto jsem je letos v dětském čísle koupil i pro svého desetiletého synka, který se mnou občas také vyběhne. Přes lehkou moirovou čepici nasazuji kšiltovku, která má v kšiltu všité dvě LED diody. Ty se rozsvicují zmáčknutím kšiltu, dvě lehké knoflíkové baterie CR 2032 a další vypínač jsou v plochém pouzdýrku, které je vsazené z boku čepice. Kšiltovka nesvítí nikterak daleko, ale na noční klusání lesem v tempu 5 min/km mi stačí. Čepici jsem loni zakoupil v obchodě s pracovními pomůckami za dvě stovky a mám v ní stále ještě původní baterie

Miloš | 16. 1. 2012 21.59 hod. | 82.202.98.xx
Mám velmi dobré zkušenosti s nesmeky značky Yaktrax, zakoupeno v Triexpertu. Nasazuji na trailové boty a je to naprosto v pohodě. Zvládnete bez problémů kombinaci asfaltu, sněhu i ledu.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice104
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků