logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb?

Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb?

Co vám poradí většina lékařů, když za nimi přijdete s tím, že vás bolí klouby a řeknete jim: „Pane doktore, začala/začal jsem běhat a najednou mě začalo píchat v koleni, bolet kotník, kyčle, co s tím mám dělat?" Většina lékařů vám poradí: „Tak to nedělejte, když vám to působí problémy!" No a to je ta největší hloupost, kterou vám mohli poradit!

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Proč klouby bolí i ty, co jen sedí a nehýbou se, nebo se hýbou jen velmi málo
  2. Klouby jsou tlumiče a je nutné se o ně dobře starat
  3. Zdravý a poškozený kloub

Klouby vás většinou nezačnou bolet, pokud jste předtím neutrpěli nějaké zranění, nebo pokud tam není nějaký jiný zdravotní problém, třeba zánět, protože jste se začali hýbat, ale protože jste je až dosud zanedbávali – že jste se nehýbali. Klouby jsou stejně živé organizmy jako kosti, u nichž také máme dojem, že je to jen něco, co nám pomáhá držet pohromadě, jako něco, co dosáhlo vrcholu vývoje v našich devatenácti letech a pak už to jen stárne a působí problémy.

Proč klouby bolí i ty, co jen sedí a nehýbou se, nebo se hýbou jen velmi málo

U kloubů se to má tak, když je nepoužíváme, poklidně si sedíme celý den na kancelářské židli, v autě a pak doma ve fotelu, tak prostě zatuhnou. Přestanou se přirozeně promazávat. Když necháte stát auto několik let v garáži a pak s ním vyjedete, přesto, že bude mít v sobě benzín a olej, bude celé zatuhlé, protože jste nejezdili, válce a všelijaká ta hejblata uvnitř tak nebyla pravidelně promazávána. Olej si ležel v poklidu v olejové vaně a ten zbytek, co byl mezi těmi hejblaty, do vany ještě stekl. Ve vašem těle sice olej nikam nestekl, ale tělo přestalo vyrábět kloubní mazivo.

Pokud se člověk pravidelně hýbe, neutrpěl nějaké zranění (na lyžích, při kontaktním sportu nebo někde jinde), nemá vrozené (generativní) zdravotní problémy, používá k chůzi a běhání správné boty, má správný chodecký resp. běžecký styl a nadměrně klouby nepřetěžuje, není důvod, aby měl z jejich bolesti obavy, aby ho klouby vůbec bolely.

Většinou lidi klouby bolí z nedostatku pohybu, protože klouby lidského těla jsou stvořeny tak, aby byly co nejpohyblivější – aby se co nejvíce hýbaly.

Klouby jsou pohyblivá spojení mezi kostmi, jsou s nimi pevně spojeny silnými elastickými vazy a vazivovou tkání. Kloubní pouzdra jsou vystlána chrupavkou, takže se kosti navzájem neodírají – nezpůsobují bolest či jiné potíže.

Klouby jsou tlumiče a je nutné se o ně dobře starat

Klouby v našem těle plní obdobnou funkci jako tlumiče v autě. Jejich kloubní pouzdra jsou naplněna kloubním mazem, který obsahuje značné množství proteoglykanů. To jsou buňky, které nasávají vodu a minerály jako houba. Právě proteoglykany umožňují zdravému kloubu tak zázračně měkce a poddajně pracovat. Když začnou proteoglykany vlivem špatného vyživování kloubů ubývat (na jejich vyživování má vliv i pohyb), kloubní mazivo řídne, klouby začnou ztrácet svou vrozenou pohyblivost. Začne docházet k oslabování chrupavky, kloubní hlavice začnou o sebe dřít, dojde k zánětu a to vše vyvolá BOLEST!

Prvním varováním, že s klouby není něco v pořádku je občasná bolest, když promokneme – klouby provlhnou, když klouby prochladnou, když je přetížíme. Proto bychom měli klouby udržovat v suchu a teple (funkční prádlo).

Když se bolesti kloubů objeví, je dobré, i přes to, co jsem v úvodu uvedl, vyhledat lékaře, ale lékaře sportovního, který ZNÁ a nepošle vás zpět do fotelu.

Při bolesti kloubů je dobré zajít za fyzioterapeutem, zajet si na víkend do lázní a nechat si tam udělat teplé zábaly, nechat se poučit, jak si pak ty zábaly můžete dělat sami. Rozhodně však neřešte bolesti kloubů tím, že je necháte „zrezivět“, že se přestanete hýbat.

Zdravý a poškozený kloub

Zdravé koleno

Poškozené koleno

Pokud jde o výživu, pokud vás zánět postihne – je akutní, doporučuji Flobenzym a na doléčení a i jako prevenci Wobenzym. Pokud jsou tyto enzymatické preparáty pro vaši kapsu příliš, tak také existuje náhradní řešení – trávicí enzymy, ty je však třeba brát tak dvě hodiny po jídle, aby je tělo nepoužilo na metabolické procesy po jídle.

Pokud jde o výživové kloubní preparáty, já již více jak deset let používám preventivně bioaktivní glukosamin sulfát, na trhu je však celá řada dalších produktů, a i když se výrobci a dodavatelé předhánějí v tom, v čem je který lepší, velký rozdíl mezi nimi není. Rozhodně není na škodu si občas dát kolínko nebo ovárek s hořčicí a křenem, nejen, že si na nich pochutnáte, ale ještě poskytnete vašim kloubům tu správnou výživu.

Zapamatujte si ale, že problémy s klouby si většinou způsobíte tím, že:

  • se nehýbete
  • klouby přetěžujete
  • klouby vystavíte vlhku a chladu
  • pro chůzi a běh používáte nevhodnou obuv
  • máte špatný styl chůze nebo špatný styl běhu
Miloš Škorpil foto
Bolest kloubů. Jak jí předcházet, co s tím, když už omezuje náš pohyb?

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (22 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Robin Hudeček | 21. 9. 2016 12.54 hod. | 85.93.124.xxx
Dobrý den, jaký je váš názor na přípravek Alavis? equiservis.cz/vybaveni-pro-kone/potreby-pro-psy/krmiva-pro-psy/ našel jsem na něj vesměs jen pozitivní ohlasy, ačkoli je primárně určen pro zvířata. děkuji. hudeček.

Forest | 13. 9. 2016 20.23 hod. | 194.8.252.xx
Já jsem začal používat Alavis Triple Blend pro koně a oproti různým srajdám pro lidi tohle opravdu funguje.
Klidně se smějte, máte plné právo, ale i našemu kocourovi, který se nemohl přes tři týdny vylízat z něčeho jako vymknutého kolene/kotníku (?) tak se to během pár dnů zlepšilo naprosto zlomově – třitýdny nic a pak, během dvou dnů jako když proutkem švihne? Divné, že? ;)
Stačí si přečíst složení a člověk pochopí aneb "chytrému napověz, hloupého kopni" ;)

Martin | 22. 8. 2016 12.33 hod. | 90.182.179.xx
já na klouby používám 2x za rok Enzycol dna.. spíše na očistu.. ale prý je super na dnu a na snížení kyseliny močové a působí protizánětlivě..

Radek | 29. 3. 2015 21.12 hod. | 89.176.131.xxx
Určitě Geladrink vyzkouším, dík moc za radu, nevěděl jsem, že něco takového existuje. Bude se mi to hodit já mám totiž zase takový reflex, že když chci polknout jakýkoliv prášek tak se mi stáhne krk a málem se tim udusím. :(

Jirka | 29. 3. 2015 18.38 hod. | 212.79.110.xxx
Nechtěl jsem svojí poznámkou narušit svobodnou výměnu informací o zkušenostech s konkrétními přípravky. To je určitě užitečná věc. Jen mně přišlo, že sem byl ten příspěvek nějak bez kontextu vpálen, tak to na mě udělalo ten "reklamní" dojem. Jsem rád, že jsem se splet ...

Jiřka | 29. 3. 2015 15.38 hod. | 78.45.26.xxx
Já už vyzkoušela všechny a měním je, nějak po delší době mi přestávají věci chutnat a nejde jen o Geladrink mám to tak i s pečivem a podobným :D Nejlepší Geladrink je pro mě, ale černý rybíz :)

Radek | 29. 3. 2015 13.35 hod. | 89.176.131.xxx
Jsem rád, že mi odpovídáte na mé dotazy. Taky už jsem nějaké přípravky vyzkoušel a nic mi nesedělo. Proto budu rád, když budu mít informace od někoho, kdo už to má vyzkoušené. Pokud to dobře chápu, je více příchutí Geladrinku? Jaký je nejlepší?

Jiřka | 29. 3. 2015 13.23 hod. | 78.45.26.xxx
Miloši, děkuji je to takhle opravdu myšleno :)

Jiřka | 29. 3. 2015 13.21 hod. | 78.45.26.xxx
Nemusíte užívat obojí jako prevence stačí klidně nápoj. Kombinování je spíš pro ty co mají opravdu potíže si myslím. Pokud chcete jen něco jako prevenci tak stačí samotný Geladrink.
Dobrý den Jirko, moc nechápu jak jste přišel na to, že má rada má něco spojeného s reklamou a docela mě mrzí pokud, někdo tyto věci píše za peníze. Já ráda ve volném čase prozkoumávám různé články a diskuze a svůj názor k nim píšu. Ráda se i vracím a pomáhám když se mě někdo na něco zeptá. Ráda tedy odpovím i panu Radkovy na jeho dotazy. Sama sem se docela v těchto přípravcích na klouby vymáchala a utratila za ně dost peněz. Proto když jsem spokojená tak se ráda podělím o zkušenost.

Radek | 29. 3. 2015 13.13 hod. | 89.176.131.xxx
To zní dobře, teď koukám na internet a má se to kombinovat, ale i s nějakýma tobolkama tak to už je zase, ale drahé si myslím a já měl docela chuť to vyzkoušet. :(

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecká zranění

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků