logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

VO CO DE – o (z)matení pojmů

VO CO DE – o (z)matení pojmů

Jde o rozpor v zadání a vlastním provedení testování Mizuno Wave Ultima, uveřejněném na www.behej.com. Behej.com píše v nadpisu svého článku, jímž recenzi uvádí: „Mizuno Wave Ultima – pohodlí pro těžší běžce“ a přitom je z poloviny posuzovalo jako závodní obuv, jinak by nemohl dojít k těm závěrům, ke kterým nakonec došel!

Čtu a sám sebe se ptám: „Ví recenzent nebo recenzenti, co obnáší termín TRÉNINKOVÁ OBUV?“ Patrně ne. Jinak by nemohli napsat tuto recenzi tak, jak jí napsali. Nepopírám zjištěné mínusy – široký střih nedovolí dostatečně obepnout přední část nohy; měkký materiál má tendenci se časem roztáhnout; neumožňuje dynamický odraz.

Ano, to se dalo a nakonec muselo zjistit, k tomu nemuselo probíhat žádné testování, neboť termín „Tréninková běžecká obuv“ obnáší: „Je to taková obuv, která v maximální míře ochrání náš pohybový aparát – ne jen nohu (food – chodidlo), ochrání celou dolní končetinu a páteř, ona dokonce ochrání i svaly a vnitřní orgány, protože její hlavní vlastností je tlumit náraz při dopadu nohy běžce na podložku – snížit možnost dalšího chvění, které tímto nárazem se rozeběhne doslova celým tělem, nohu dobře vést – stabilizovat na podložce a noze poskytnout komfort – kvalitní polstrování.“

Už z výše uvedeného je zcela jasné a to i naprostému laikovi a běžeckému začátečníkovi, že ta bota není na trénink tempa a rychlosti.

Pokud server, který se honosí tím, že jeho tým je složen z odborníků na běhání, pustí do světa takovouto recenzi, znamená to jediné – odborníci, kteří jej spravují, odborníky nejsou.

Je mi líto, že musím toto psát, neboť jsem byl u jeho zrodu a podílel se na budování jeho dobrého jména a jeho věhlasu. Mohl jsem mlčet, když se dopouštěli různých menších chyb, ale tady už mlčet nemůžu.

Předem upozorňuji, že bych se v takovémto případě postavil za Mizuno, adidas, Nike, Asics, New balance, Saucony, Salomon, Scotty, či jakoukoliv jinou značku, kdyby bylo poškozováno jejich jméno.

Možná si vzpomenete, jak mě zarazilo, že Leonu nikdo předem neupozornil na tlak, vyplývající z pozornosti, kterou jí lidé budou věnovat během Hervis ½ maratonu Praha, stejné je to nyní u jednoho z testerů, kterému „za odměnu“ dají k otestování boty, které nejsou jednoznačně pro něj vhodné a on si v nich způsobí zdravotní problémy a je celkem jedno, že jej na skutečnost, že nejsou pro něj, upozorní. Co je to potom za odměnu.

Teď se vrátím k vlastnímu problému – mínusům

  • Široký střih nedovolí dostatečně obepnout přední část nohy – proti tomuto argumentu nic nemám – někdo máme nohu úzkou, jiný širokou a každý si má vybrat, co mu sedí. Ale přeci jenom něco. Ultima jsou určeny pro těžší běžce, jak známo větší síla, v tomto případě váha běžce, vytváří na jeho chodidlo větší tlak, v důsledku toho se jeho klenba propadá – noha se rozšiřuje, no a tím pádem i bota pro těžší běžce musí být širší!
  • Měkký materiál má tendenci se časem roztáhnout – tento argument bych bral, pokud bych testovanou botu nevystavoval zátěžím, na něž není stavěna. Je rozdíl v tlacích na svršek, pokud si jen pohodlně klušu, nebo běžím úsek dlouhý 200, 400, či 800 metrů na plné pecky, nebo běhám sprinty do kopce, či nějaké delší tempové úseky. Prostě pokud zatěžuji materiál silami, na něž není určen.

Jen na dokreslení toho, co zde píšu. Text recenze jsem znal už před jejím zveřejněním a při Jizerském ultramaratonu (50) jsem položil těm, co byli přítomni, jednoduchou otázku: „Co je to tréninková bota a jaké má mít vlastnosti?“ Všichni mi odpověděli: „Tréninková bota má hlavně ochránit nohu běžce!“ Na doplňující otázku: „Použili byste jí pro trénink rychlosti?“ Všichni shodně odpověděli: „ANI NÁHODOU, na to bych si vzal úplně jiné – polozávodní nebo závodní boty!“

Pro názornost ještě přikládám dvě instruktážní fotografie, na nichž jsou zobrazeni typičtí představitelé tréninkové a závodní (tempové) obuvi.

Podle prvního obrázku nemusí být rozdíl mezi nimi zcela zřejmý,

ale když si je otočíme podrážkou nahoru

a když je v ruce potěžkáme, musí rozdíl poznat i ten, který v životě neuběhl ani metr :))).

Miloš Škorpil foto
VO CO DE – o (z)matení pojmů

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (2 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Pavel Klejna | 28. 8. 2009 16.16 hod. | 194.228.83.xxx
Ahoj Miloši

mohl by ses trochu podrobněji rozepsat o tom budě č 3? – „neumožňují dynamický odraz".

Díky

Pyjár

fotoMiloš Škorpil: Pavle, rozvedu v článku, který bude věnován pojmům popisujícím vlastnosti běžecké obuvi

PetrS yblík | 27. 8. 2009 10.32 hod. | 193.165.106.xxx
Výběr boty je stejně věda. Já si tři roky myslel, že nej model od Asicsu Kayano bude i nej pro mě. Nakonec jsme se s pan Dr.Maškem shodli, že právě mnou prvotně zatracovaný Adidas (SNova C) je (pro mě) tou nejlepší volbou. Takže mé doporučení zní: pás, Casri, sportovní orthoped a samozřejmě dobrý subjektivní pocit.

fotoMiloš Škorpil: Petře,
díky za komentář, to je právě to oč běží, nejen, že podceňujeme výběr obuvi, často dáme na lákavý svršek, a nerespektujeme „rady moudrých dědků“, ale taky si neuvědomujeme, že většina našich problémů skutečně začíná od nohy – chodidla a je třeba věnovat výběru obuvi velkou péči. Že se vyplatí investovat spíše do bot, než pak do různých mastiček, utišujících léků a lékařů :))). Jinak brzy bude mít Běžecká škola nového partnera – pana Dr. Maška – osobně a i jeho stránky, které brzy spatří světlo světa a stanou se dalším zdrojem informací pro ty, co chtějí být skutečně znalí.

12Honzade | 27. 8. 2009 9.48 hod. | 195.113.13.xxx
Chtelo by se mi rici s panem Werichem „To je komicky, ze to rikaj prave mne":). Totiz presne tyhle boty jsem mel jako svoje „prvni“ poradnejsi bezecke boty. Jako pravy zacatecnik jsem neresil odraz/pnuti..:) ale zasel jsem do triexpertu (tim jim nechci delat reklamu, ale jsou nejbliz) a tam jsem se probehl na pasu a nechal si poradit podle mych cilu, jaky boty bych mel mit. Nabehal jsem v nich ~700km nez jsem je odlozil, asi nebyly nejlehci, ale moje zadani, abych si v nich pri sve vaze neublizil, mohl behat i na silnici a nenicil svuj pohybovy aparat, tak to urcite splnily. I svuj prvni maraton jsem v nich dal, jakypak copak:). Jako „tezsi“ bezec:) jsem si je moc uzil a ted uzivam MIZUNO Nirvana (taky treningove).
PS. ten článek o botách se mi moc líbí i proto, že mě jako statistikovi to občas přijde legrační, že testy speciálních věcí jako bot, u nichž záleží na tom, komu jsou určeny, netestuji právě ti lidé, kterým je to určeno… Ještě že, nenutěj chlapy testovat lodičky, to by byly recenze!:)

fotoMiloš Škorpil: Honzo,
Je vidět, že na to jdeš vědecky :))), a taky podle selského rozumu – holt správném Českej Honza :))), jak se zpívá: „Nic ve zlým, nic v dobrým“ :))), však ty mi rozumíš. Prostě když chceš běhat ve správných běžeckých botách, jdeš tam, kde ti dobře poradí a Triexpertu můžeš klidně na Běžecké škole dělat reklamu, kdy se ti zachce, trošku jsem je tam školil, ostatně na stěně mají ode mě podepsané certifikáty. Tak ať ti to běhá a přestane tě bolet zadek :))).

Jarda Martinek | 27. 8. 2009 8.54 hod. | 82.113.46.xx
Co píšeš, tak to je v pohodě. S tím souhlasím. Ono jsem to v podstatě rozvedl ještě na webu behej.com. Mám 6 párů bot, jen jedny jsou závodní a na speciální rychlostní tréninky (pokud nepočítám tretry) a ostatní jsou tréninkové. Lehké jsou asi přiměřeně, i ty by jsi je bral. Ale to co jsem prostě trénoval bylo o nějaký ten gram těžší, což jsem fakt cítil. Jinak souhlas se vším, co píšeš. Ahoj. Jarda

Jarda Martinek | 26. 8. 2009 21.50 hod. | 82.113.46.xx
Jedno české přísloví praví „darovanému koni na zuby nehleď". Průšvih byl v tom, když jsem po prvním běhu věděl, že mi nesedí, že to není ono a to už i v tom, že jsem jeden z mála běžců, který preferuje velikost boty šitou na míru, tudíž ne o 1/2 čísla větší, jak je to všeobecně doporučovano. To mám z fotbalu. A já je dostal větší. Musím mít pocit, že bota je srostlá s tělem a lehká. I tréniková bota musí být lehká. Pokud mám závodní, tak je ještě lehčí a přitom má vynikající odrazové vlastnosti. Cítíš, že letíš jak šíp, jak tě ženou a že jenom tím, že ji máš na noze máš výhodu oproti jiným.

fotoMiloš Škorpil: Jaroslave,
Chápu, už jsem měl s pár fotbalisty tu čest je přesvědčit o prospěšnosti větší boty, ale to není nyní náš problém. Ve svém článku nenarážím na tvou nekompetentnost, spíš se tě zastávám, ten kdo ti boty dával, tě měl poučit na co jsou určeny, k čemu a komu. Chápu i tvůj argument, že darovanému koni se na zuby nekouká. Věř mi ale, že tréninková bota nemůže být lehká, pokud má pohybový aparát ochránit před zraněním. Pokud lehké boty preferuješ, běhá se ti v nich dobře, ještě to neznamená, že je to je pro tvé tělo to nejlepší – jen si v nich prostě běh nejlépe užiješ a to není totéž. Je to ale tvá volba a tak to tak má být, jen čas ukáže, co je správné a co ne. Přeji ti brzké uzdravení a ještě spoustu šťastných a rychlých běžeckých kilometru.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běžecké boty

Běžecké vybavení

všechny články Běžecké vybavení

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví35
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe10
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků