logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Půlmaraton je za vámi, co dál? Logicky se nabízí maraton. O co jde a jak začít?

Půlmaraton je za vámi, co dál? Logicky se nabízí maraton. O co jde a jak začít?

Chcete-li jednou pokořit vzdálenost měřící 42195 metrů, tedy onen bájný maraton, nestačí vám jen vplout do maratonek, zavázat tkaničky a vyběhnout. Bude vás čekat dlouhá cesta, která vám přinese plno zážitků. Některé už jste poznali při cestě za poloviční tratí, při cestě ke zdolání půlmaratonu, ale je třeba hned tady na začátku si uvědomit jedno a sice: maraton nejsou dva půlmaratony! Maraton je mnohem, mnohem víc, takže i ty zážitky – jak fyzické, emotivní, tak duchovní – jsou mnohem silnější, než kdybyste ty z půlmaratonu zdvojnásobili.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Co můžete od tohoto seriálku přípravy na maraton očekávat?
    1. Trénink
    2. Regenerace
    3. Doplňování energie, vitamínů, stopových prvků a minerálů

Ať jsou vaše cíle pro maraton jakékoli, kdo je dobře připravený, zvyšuje své šance, aby maraton absolvoval v plánovaném čase a bez překonávání nepřekonatelných překážek – těch (nejen pomyslných) maratonských zdí. K tomu, aby to u vás takto platilo, budeme na Běžecké škole řídit vaše kroky během následujících šesti týdnů, zbývajících do doby, než bude odstartován Volkswagen pražský maraton.

Co můžete od tohoto seriálku přípravy na maraton očekávat?

  1. Jak zvyšovat tréninkové dávky, abyste se nezrušili dříve, než se postavíte na start maratonu?
  2. Přivede mě k mému maratonskému cíli spíše to, když prodloužím své tréninkové dávky nebo když zrychlím?
  3. Jak je to s výživou, když se budu připravovat na maraton? Mám toho sníst 2x nebo dokonce více než 2x víc, než při přípravě na půlmaraton, když se říká, že půlmaraton není zdaleka půlkou maratonu?
  4. Jak občerstvovat při tréninku, při bězích přesahujících 3 hodiny a v různých teplotách?
  5. Jak regenerovat v přípravě na maraton? Mám spát 2x víc? Kde na to vezmu všechno čas?
  6. Mám si na maraton pořídit nové maratonky, když budu muset běhat 2x a něco více, než doposud?
  7. Vystačím si se stejným oblečením a stejnými běžeckými doplňky, jako když jsem se připravoval na půlmaraton?
  8. Co styl, běhá se maraton stejným stylem jako půlmaraton nebo jsou tam nějaké tréninkové fígle?

Toto jsou nejčastější otázky, které běhají maratonským začátečníkům nejčastěji hlavou a jimž se budeme v následujících šesti týdnech věnovat. K nim pak přibude ještě jedno téma a to, co v den D.

Dneska si probereme hned to první téma a to: Jak zvyšovat tréninkové dávky, abyste se nezrušili dříve, než se postavíte na start maratonu.

I když bylo výše uvedeno, že maraton je více než dvojnásobek půlmaratonu, neznamená to, že ode dneška byste měli začít běhat 2x více než dosud. To by byla holá sebevražda a ta, jak známo, k cíli ještě nikoho nepřivedla, spíše naopak – musel začít v novém životě hezky se vším od začátku.

Navíc, pokud jste se rozhodli vyběhnout k tréninku na maraton až nyní a poté, co jste poprvé zdolali půlmaraton, kdy jste plni emocí a odhodlání a prostě – je to tam!, tak i když to rozhodně nedělám rád, musím vás trošku zbrzdit. Ne že bych vám snad chtěl váš úmysl rozmlouvat, to určitě ne, ale chtěl bych vás upozornit, že i když nyní doslova cítíte v každé buňce neskonalou sílu, tak vaše tělo je ve skutečnosti docela vyšťavené, tedy doslova prosté minerálů a stopových prvků, takže pro tento týden bych radil následný postup:

Trénink

Pondělí – volno. Úterý – lehký běh do 40 minut. Středa – volno, případně plavání, masáž nebo sauna. Čtvrtek – 50 minut lehkého běhu. Pátek – volno. Sobota – 29 kilometrů nebo 2/3 času z plánovaného času na maraton. Neděle – 30 minut lehkého běhu.

Regenerace

V tomto týdnu se snažte, pokud to bude jen trošku možné, spát 8 hodin denně.

Doplňování energie, vitamínů, stopových prvků a minerálů

Většina lidí má za to, že doplňovat energii, minerály, stopové prvky a vitamíny je třeba jen v době vrcholícího tréninku, v době zvýšeného výdeje. Chyba lávky. Musíte si uvědomit, že při půlmaratonu jste spotřebovali v těle skoro všechny zásoby, že tělo dostalo neskutečný záhul a teď potřebuje obnovit všechno, co jsme v něm zbourali. Obnovit a zregenerovat svaly, úpony, šlachy, klouby, kosti. Tělo si totiž bralo, aby vás podpořilo ve vašem výkonu, kde to jen šlo, a tak nyní musí všechny zásoby doplnit a ještě k tomu musí spravovat a látovat všechny škody, které při vašem výkonu (byť je nevidíte a ani necítíte, oblbnutí endorfiny), vznikly.

Kromě toho, že svou stravu v tomto týdnu obohatíte o bílkoviny – a pokud nejste ve své stravě na zeleninu a ovoce, tak i ty – bych vám doporučil doplňovat pomocí zelených potravin.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (27 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků