logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Prvomaratonkyně

Prvomaratonkyně

To slovo ve mně vyvolává asociaci prvomájového průvodu. Nevím proč, ale asi že vidím před očima ta rozevlátá mávátka a ty masy lidí v ulicích. Tady však ty podobnosti nekončí, protože do průvodů lidi také chodili „dobrovolně a s veselou" a jejich ležérní krok doprovázely kapely. Po průvodu se šlo na pivo a na klobásu a k dostání byly ten den všude – byť s vystáním fronty – banány a pomeranče.

Tentokrát nepůjdeme do průvodu na 1. máje, ale 13. máje do něj přímo vběhneme. Mezi tisícovkami dalších běžců a běžkyň poběží i řada prvomaratonkyň a prvomaratonců. Jedné z nich jsem položil pár otázek, abyste si buď mohli zavzpomínat nad tím, když jste vy běželi svůj první maraton, nebo vy, co jej poběžíte, mohli srovnat své pocity s jejími.

Lucka Urbanová

Přestože Lucka poběží svůj první maraton, je v běžecké komunitě hodně známá, vždyť hodně běžkyň jí letos děkovalo, jak je dovedla do cíle jejich prvního půlmaratonu za 2:10.

Lucka začala běhat před dvěma roky a běhá hlavně na „pohodu“, přesto jí to nedá, a často má v hlavě ne brouka, ale nějaký čas, který chce zaběhnout. Pravda, k maratonu jsem jí trošku pomohl tím, že jsem ji motivoval večeří, pokud zaběhne pod 4:15, ale alespoň nemusí vymýšlet, nač běžet. A nyní už nechám mluvit ji:

Lucko, první maraton – těšíš se nebo se spíš bojíš?

Ze všech pocitů u mě převládá směsice těšení se a zvědavosti – něco jako dítě před Štědrým dnem. Strach vyloženě nemám, ale jdu do toho s velkou pokorou a respektem a tomu jsem přizpůsobila i své cíle.

Půlmaraton, dá se říci, máš v paži, tedy v nohách, na každém dalším se zlepšuješ, jakou zvolíš pro maraton taktiku? Půjde ti o čas, o tu večeři, nebo hlavně o to si užít oslavu běhu?

Tak hlad bude určitě velikej a večeře s olympijským trenérem je lákavá... ;-) Ale teď vážně. Maraton není vyloženě mým cílem, takže se neupínám k žádnému konkrétnímu času a dokonce ani k tomu, že ho vůbec doběhnu. Když jsem se přihlašovala, věřila jsem, že naběhám víc dlouhých běhů, ale od té doby jsem poněkud přehodnotila své běžecké priority, takže na maraton se pojedu hlavně proběhnout, potkat s kamarády a užít si to. Co se týká taktiky, hodinky rozhodně sledovat budu, ale řídit se jimi budu hlavně první kilometry, abych to v postartovní euforii nerozběhla zbytečně rychle. Až se dostatečně zklidním, poběžím tempem, které bude v danou chvíli mému tělu nejvíc vyhovovat a které pro mě bude tím pádem nejvýhodnější, a na hodinkách budu spíš pozorovat, jak jsem na tom. Když bych v závěru zjistila, že se blížím nějakému zajímavému času, pravděpodobně se zmáčknu, ale to je ještě daleko...

Jak budeš řešit jídlo před závodem a při něm, máš vymyšlenu nějakou taktiku, co, kdy, kde vezmeš, nebo to necháš na tom, co bude na občerstvovačkách nebo co vylovíš z ledvinky?

Stejně jako před jinými závody si poslední dny před maratonem budu důsledně hlídat pití. Co se týká jídla, stravuju se vcelku rozumně, takže žádné velké úpravy jídelníčku nechystám. V neděli ráno jednoznačně sáhnu po osvědčeném, což je pro mě kaše B4 Activity od Nutrendu, případně o něco později ještě energetická tyčinka. Při vlastním maratonu si ponesu datle, CarbonexTurbosnack, případně to na občerstvovačkách doplním nějakým banánem.

Budeš na občerstvovačkách zastavovat nebo budeš honit čas?

Na občerstvovačkách budu rozhodně přecházet do volné chůze a pokud bude potřeba chvilku počkat, tak klidně i zastavím. Dělám to, i když běžím na čas, a zatím to vždycky byly velmi dobře investované sekundy.

Poběžíš s vodičem, nebo poběžíš podle toho, jak se budeš v daný moment cítit?

Ačkoliv jsem si sama roli vodiče ozkoušela, při závodě se radši soustředím sama na sebe. Ráda si užívám klid, který mě naplňuje, když stojím na startu, a od chvíle, kdy se rozběhnu, vnímám především sebe a svůj běh. V tu chvíli jsem ve velmi intenzivním spojení se svým tělem, kterému se snažím maximálně naslouchat, a tomu přizpůsobuju i okamžité tempo bez ohledu na to, jak běží vodič nebo skupina, ve které zrovna běžím. Na maratonu bude ale vodičem na 4 hodiny můj kamarád Michal Vítů, takže pokud mi to poběží podobně rychle, je možné, že se s ním třeba kousek "svezu".

Probíháš si už nyní v hlavě celou trasou maratonu nebo se necháš překvapit, kudy se to vlastně běží, až tam budeš?

Koukala jsem na mapu a vím, že velká část vede po trase půlmaratonu. Ale při mém orientačním smyslu a neznalosti Prahy většinou stejně moc nevnímám, kudy zrovna běžím. Fascinuje mě, když potom čtu zážitky jiných běžců, kteří popisují, jak se jim běželo v konkrétním místě. Já většinou ani nevím, že se zrovna tam běželo. Spíš si pamatuju, že to bylo „na patnáctém kilometru“, nebo „tam, jak stál ten chlapík v zelené paruce a pískal na píšťalku“.

Máš nějaké motto, které ti pomáhá nemyslet na to, co tě čeká nebo naopak, které tě motivuje k tomu, abys zahnala obavy z toho, k čemu ses to zase nechala ode mě zblbnout?

Myšlenky na maraton se z hlavy vyhánět nesnažím, spíš naopak. To, co jsem nenaběhala, se budu snažit dohnat hlavou, takže s nimi pilně pracuju. Většinou mám ale motto pro vlastní závod, takovou běžeckou mantru, která mi pomáhá průběžně vracet pozornost tam, kde ji potřebuju. Při letošních závodech to bylo zejména k běžeckému stylu a k tomu, abych neběžela zbytečně usilovně. Mojí závodní mantrou tedy bylo: „Vytáhni se, uvolni se a užívej si to." Pro maraton bude buď stejná, nebo hodně podobná.

A místo závěrečné otázky spíš motivace pro ostatní – kdybys je vedla na maratonu, jakými slovy by ses z nich snažila sejmout břímě obav z toho, co je čeká?

Vztažmo k maratonu asi nejsem ta pravá, co by měla někomu něco radit, ale kdyby na to přišlo, nejspíš bych to na ně zkusila podobně jako sama na sebe. Podívala jsem se, kde všude mají být občerstvovačky a osvěžovačky, a těmi jsem si celou trať rozdělila, takže nepoběžím přes 42 km, ale cca 14 x 3 km.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (13 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Lucka | 10. 5. 2012 22.03 hod. | 88.100.198.xxx
Moc vám všem děkuju. Nevím, jestli bych si to neměla vytisknout a vzít s sebou pro případ krize. ;-) Bubo, dokonce to bude pětka a pak15 x (2 a kousek). ;-)

Věra D. | 10. 5. 2012 15.42 hod. | 85.239.228.xxx
Lucko, tak spolu zase poběžíme,.. i když mě již nepovodíš, ráda bych tě viděla co nejblíže před sebou.Tím chci motivovat hlavně sebe, tvoje motivace – večeře s Milošem je jasná. Přeji ti dobrou chuť!

Daniela | 10. 5. 2012 11.32 hod. | 147.231.138.xx
Lucko moc držím palce!!! Ať je pro tebe maraton usměvavý a nezapoměň na svou lehkonohost! :-) Máš můj obdiv!

štefan | 9. 5. 2012 11.59 hod. | 78.45.184.x
Lucko, už teď držím palce. Věřím, že to zvládneš s úsměvem.

1bubobubo | 8. 5. 2012 20.08 hod. | 82.150.185.xxx
Lucko, přeji ti hodně štěstí a pohodový běh. Budu držet pěsti! 14x3km? Myslím, že by to mohlo fungovat :-)))

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice103
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků