logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Stabilita + mobilita = -21minut

Stabilita + mobilita = -21minut

V současné době se již nepovažuji za maratonského novorozence. Se součtem celkově pěti proběhaných let a osmi dokončených maratonů jsem se posunula ke konci období kojeneckého a zároveň na začátek batolecího. Znamená to, že jsem se již mnoho naučila, na druhé straně nemálo je ještě přede mnou. Vývoj není dokončen, stále je potřeba vstřebávat a učit se.

Mnohokrát jsem si také řekla, nebudu běhat pro čas, ale pro radost. Jistě nejsem sama. Jakmile se však postavím na startovní čáru, všechno je jinak… Řekněme, že člověk běží nejen pro radost ze samotného běhu, z pohybu, ale také pro radost z dosaženého času. Je to tak?

Tři poslední léta jsem se kondičně nikam neposunula a smířila jsem se s tím, že to tak už bude pořád. Desítka pod padesát, půlmaraton za sto pět a maraton za tři padesát. Ať jsem se snažila sebevíc, výsledek byl stejný, jako když jsem se moc nesnažila.

Před dvěma lety se mi dostal k rukám Run a v něm nějaké články o stabilizačně-mobilizační technice. Na takové a podobné záležitosti se většinou dívám hodně kriticky, takových technik je, proto jsem to kamsi založila a běhala si po svém dál, jak to šlo. Před rokem však přišli ke mně do ordinace dobří známí a přinesli pružné lano, které je právě v této technice využíváno. Otázka zněla jasně, pamatuji se na to, jako by to bylo včera: „… a tohle znáš…“? „No kdesi jsem o tom četla…“. Všechny časopisy mám schované, netrvalo dlouho a znovu jsem četla text, kde se tvrdilo, že většina účastníků olympijského maratonu v Pekingu běžela špatně (V. Březinová-Kadeřábková, Nebuďte bezpáteřní, Run 1/2, 2009).

Asi na tom něco bude. Zakoupila jsem tedy potřebnou pomůcku a začala jsem cvičit. Sama dle návodu v knize. Něco o pohybovém systému vím, nebude to přece žádný problém. Blížila se květnová Praha a já s velkým tréninkovým výpadkem, který byl způsoben nemocí v průběhu přípravy, jsem přijela na start. Bez jakýchkoli ambicí. O to větší bylo překvapení, že se mi běželo poměrně snadno a bez pár vteřin jsem téměř vyrovnala svůj doposud zdejší nejlepší čas (3:47:46).

Hledám termíny kurzů SM systému… Začínám v září (2011). V druhé půlce října jdu na trať svého oblíbeného Chřibského maratonu. Výsledný čas 3:43:50. Začínám se technikou zabývat podrobně. Cvičím, jak to jen jde, běhám podle toho, jak je čas (jak rodina a hromada práce dovolí). Tréninkový deník si nevedu, ale neřekla bych, že jsem zvýšila objem nebo zařadila víc kvalitu. K běhání se dostávám maximálně 4x týdně.

Někdy je to mravenčí práce, před zrcadlem, zkoordinovat optimální napřímení trupu (páteře) a propojit toto s jeho rotacemi. Je zapotřebí aktivovat, zapojit spirálně orientované svalové skupiny, ale také současně aktivně protáhnout partie, které mají tendence ke zkracování a omezování pohybu. Přepracovat pohybové stereotypy, které používáme řadu let, něco stojí. Stojí to čas a trpělivost. Odměnou nám je však plynulý koordinovaný pohyb s minimálním rizikem přetížení. Myslím, že jsem to pochopila. K tomu, aby byl běh skutečným přínosem pro zdraví, aby nebyl příčinou věčných zranění a bolestí, není potřeba velké síly. Návrat jakési rovnováhy do pohybového systému přinese jakémukoli pohybu úplně jiné možnosti. Třeba už na začátku zmiňovanou rychlost.

Letos jsem opět stála na startu květnové Prahy. Přemýšlím, jestli se mi může podařit překonat můj nový maratonský čas 3:26:06, a stále marně vyhlížím únavu…

Autorem fotografie je Dr. Smíšek

Jitka Stehlíková foto
  • přečteno: 13965/13437×, 4 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (28 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Pavlína | 2. 6. 2012 22.06 hod. | 217.112.172.xx
Jitulíku, četla jsem to s nadšením a vývoj vstřebávala jako detektivku. Máš palec nahoru a budu Ti fandit dál! Nebudu psát "zlom vaz" :oD :oD :oD, ale hodně štěstí! :o)

Iris | 30. 5. 2012 21.52 hod. | 77.242.90.xxx
Ahoj Jitko, skvělý článek, díky! Více o takovýchto věcech, je to strašně důležité. Chvála SM systému, nic nezachránilo přítele od operace ploténky, jako právě tohle. :-) SM opravdu všem doporučuji, ať už běžcům či neběžcům. Právě mám za sebou pěknou SM půlhodinku a hned je mi lépe :-D. Ať se daří šířit ji dále!

Tom | 30. 5. 2012 11.01 hod. | 147.231.112.xxx
Velmi zajímavé, inspirativní, k zamyšlení.

Daniela | 30. 5. 2012 10.48 hod. | 147.231.138.xx
Ahoj Jitko, díky za hezký článek. Jen mne utvrzuje v tom, že dělám dobře. Na Želivském soustředění pořádaném běžeckou školou byla též přednáška o SM-systému od Katky Smíškové. Povídání mne přesvědčilo a tak jsem se rozhodla, že cvičení též vyzkouším. Nejde mi sice primárně o zlepšení času, ale především o správné držení těla. Tři cvičení za mnou, další přede mnou a mám pocit, že to funguje... To jsem zvědavá, jestli to časem bude mít vliv i na ten závodní čas. :-))

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

kde se diskutuje

  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»
  • Běh mi zachránil život : Krásná povídka,ale trochu upravená. Nikdy nemělas 70kg a v ostatním je trochu nadsázka.Moc dobře tě…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků