logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Koloběžka a běžec – koloběžec začátečník

Koloběžka a běžec – koloběžec začátečník

Koloběžka je pro běžce výborný tréninkový doplněk. Při jízdě na koloběžce totiž zatěžujeme stejné svalové skupiny jako při běhu a navíc, a to dost výrazně, i  zádové svalstvo, které se při běhu nese.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Vzhůru na koloběžku
  2. Jak jezdit

Při koloběhu se mění poměr intenzity zatížení jednotlivých svalových skupin, což samo o sobě způsobuje, že je tělo neustále vystavováno měnícím se podnětům, takže tréninkový efekt je vyšší než při běhu. Koloběh ocení jak sprintér či mílař, tak i vytrvalec.

Kdo si jízdu na koloběžce zkusil, tak už trošku ví, o čem to je, ale určitě mu neuškodí, když si i on nastuduje tuto první lekci. První lekce je ale určená hlavně těm, kteří na koloběžce ještě nestáli, nebo už zapomněli, jaké to je.

Pokud jste běžec začátečník a začínáte běhat třeba proto, abyste trochu upravili svou tělesnou hmotnost, může být koloběžka obzvláště velkým pomocníkem. Koloběh je běh bez tvrdých dopadů a otřesů. Když tedy z běhu klouby a šlachy bolí, je koloběžka výborným pomocníkem. Při jízdě můžete také simulovat pomalý běh a máte tak při každém odrazu dost času na pilování běžeckého stylu. Pro pokročilé běžce je pak koloběžka výbornou aktivitou pro regeneraci.

Vzhůru na koloběžku

Pro začátek stačí, když si koloběžku půjčíte od svých nebo sousedovic dětí a je jedno, jestli má velká kola nebo malá polyuretanová kolečka. Typ koloběžky vás jen omezí v tom, kam můžete s koloběžkou jet. Hlavně ale dejte pozor na její nosnost, abyste jí neprostáli (na koloběžce se stojí, takže termín neprosedli není na místě).

Teprve až se vám koloběh zalíbí, vyplatí se investovat do opravdu sportovní koloběžky. Začínal jsem stejně a dnes mám 5 koloběžek. Pro každý terén a účel jinou.

Jak jezdit

Existuje mnoho doporučení, jaký je nejlepší postoj jezdce na koloběžce a o těch vám povíme v příštím díle. Dvě rady pro začátek postačí:

  1. Stůjte a jeďte na koloběžce tak, aby vám to bylo příjemné a pohodlné.
  2. Na koloběžce střídejte nohy.

Třeba to někoho překvapí, ale nejvíce zatěžovaná noha je ta, na které stojíte (dřepujete). Na rovné cestě střídejte nohy po deseti odrazech, ale klidně i dříve. Svůj střídající interval si najděte sami, nohy střídejte těsně před tím, než vás ta, na níž stojíte, začne bolet.

Jedna noha bude vždycky ta šikovnější, ale je to jen otázka cviku. Za odrazovou nohou se „neotáčejte" a snažte se držet trup ve směru jízdy tak, aby se odrazová noha vracela podél stupátka. Jsou jezdci, kteří se při odrazu zkroutí tak, že vrací odrazovou nohu nad zadním kolem. Snaží se tak ulehčit namáhané stojné noze.

Takže hezky do dřepu. Nikam nespadnete. Držíte se přeci řídítekTakže hezky do dřepu. Nikam nespadnete. Držíte se přeci řídítek.

Dneska zůstaneme jen u teorie, respektive u učení se správné technice, příště už si k technice přidáme i trošku toho opravdového tréninku.

Až budete mít za sebou pár lekcí a hlavně tréninkových jízd, budete moci začít přemýšlet třeba i o něčem podobném.

.

Václav Jun foto
  • přečteno: 18468/17520×, 1 komentář
Koloběžka a běžec – koloběžec začátečník

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (26 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

w | 7. 5. 2017 18.42 hod. | 213.29.3.x
to je příšerný

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Průvodce běžeckými časopisy : O běhu a kultuře kolem ní píše i časopis B magazine (Béčko). Klade důraz na kvalitní grafické…»
  • Běžecká obuv vhodná pro začínající běžce a běžkyně : Ahoj, u bot se často uvádí "drop " , že to je rozdíl podrážky pata špička vím, ale jaký…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Dobry vecer, dnes jedu druhy den 16/8, ale mam problem snist 3x velke porce. Nehladovim. Dnes jsem…»
  • Přetrénovanost je jako zranění. Léčba vyžaduje trpělivost : Dobrý den, asi se budu ptát blbě, ale co znamená "nohy jako z tvarohu"? Slyším to poprvé…»
  • Dýchání při běhu. Proč je lepší a účinnější dýchání (nadechování) nosem : S dýchaním nosom mám pozitívne skúsenosti.Dokonca intervalový tréning v zime sa lepšie znáša. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků