logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Triky a pověry spojené s běháním. Dvacátý pátý tip Běžecké školy pro váš lepší života běh

Triky a pověry spojené s běháním. Dvacátý pátý tip Běžecké školy pro váš lepší života běh

Běhání není zdravé! Běh je jen pro mladý! Běh není pro starý! Běh není pro tlustý! Běh není pro lidi, co mají artrózu! Nikdy jsem neběhal a nikdo mě nepřinutí vyběhnout! Už jsem to zkoušel několikrát, ale nikdy to nedopadlo, takže znova už to zkoušet rozhodně nebudu!

Tento článek vyšel na Běžecké škole 5.8.2013

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Znovu zkoušet běhat nebudu!
  2. Nejčastější chyba, která vám běh otráví
    1. Příliš rychlý běh
  3. Snadná rada, která vám pomůže si běh zamilovat
    1. Zpomal
    2. Svůj tréninky si naplánuj v minutách, ne v kilometrech
  4. Běh není pro starý, tlustý a lidi s artrózou
    1. Tělo zdecimované dlouhodobou nečinností musíme připravit na start
  5. Vaše tělo je nyní ve stavu -5 a my jej musíme dostat na 0
  6. Běh je jen pro mladý
  7. Běhání není zdravé

Znovu zkoušet běhat nebudu!

Kolikrát jsem tato slova za posledních pár let slyšel. Většinou neříkám nic, ale myslím si svoje. Pak nenápadně začnu mluvit o tom, jak je vlastně lehké se naučit běhat, a co víc, jak lehce si člověk, byť dlouho běh zatracoval, běhání oblíbí. Oblíbí natolik, že si bez něj už vůbec nedovede svůj život představit. Jen tak mezi řečí naznačím, jak by měl člověk s běháním začít, jakých nejčastějších chyb se člověk, který se rozhodne běhat, dopouští a k čemu pak dojde.

Zarytý odpůrce začne pozorně poslouchat, přitakávat na popisované chyby, občas utrousí: „Přesně jako u mě“, a když se potkáme za pár týdnů, tak nadšeně vypráví o tom, jak je běh úžasný.

Nejčastější chyba, která vám běh otráví

Příliš rychlý běh

Adept běhání má v paměti uloženu informaci: „Běh je velmi usilovná činnost, je třeba vyběhnout co nejrychleji to jde a vydržet v tom tempu co nejdéle!" Tuhle informaci si odnesl ze školy, kde dostal jednou za rok úkol uběhnout co nejrychleji 300 metrů, 1000 metrů, 1500 metrů, a pak uběhnout v rámci Cooperova dvanáctiminutového testu co nejdelší vzdálenost. Jak to má udělat už mu nikdo neřekl. Neřekl mu nic o tom, že když to napálí, jeho svaly nezvyklé práci:

  • se za chvíli unaví
  • vyčerpají zásoby krevního cukru, které tam jsou pro případ, že bude utíkat před šavlozubým tygrem či jinou prehistorickou šelmou
  • zadusí se – nebudou mít dosti kyslíku

Ten kyslík že mu pak bude chybět i v mozku, takže ten nebude schopný podniknout žádný rozumný závěr a tak se bude snažit to překonat – přeci není taková s… Ten kyslík bude chybět i jeho metabolickému systému, takže mu dojde i energie, byť jeho tukové zásoby jsou téměř nedozírné.

Prostě po svém pokusu bude mít pocit, že je spíš blíže hrobu než tomu, pohnout se dopředu.

Snadná rada, která vám pomůže si běh zamilovat

Zpomal

Když na sebe oblečeš to, v čem ses rozhodl běhat a zavřeš za sebou dveře od bytu, nevystřel jako když ti za zadkem cvaknou zuby psa jako prase, ale vykroč pěkně důstojně a zvolna, jako by sis vyšel místo běhu na procházku. Běž/jdi takhle pět minut a zhluboka dýchej, když se svedeš nadechovat nosem (vydechovat můžeš ústy), tím líp. Pak se zvolna rozeběhni. Říkám zvolna, takže uber! Nejsi ve škole, aspoň ne v normální, tady jsi v Běžecké škole, tady víme, že nám nic neuteče, protože když teď dokážeme zvolnit a ovládnout své nutkání běžet jako Emil Zátopek či Jarmila Kratochvílová, tak vydržíme běžet dlouho, takže snadno doženeme ztrátu, kterou jsme nabrali na startu. A pak už se budeme svému stínu z minulosti jen vzdalovat.

Svůj tréninky si naplánuj v minutách, ne v kilometrech

Když si naplánuješ svůj trénink v kilometrech, tak se vystavuješ hned na začátku stresu, co když to nedám? Když si naplánuješ trénink v minutách, tak to dáš vždycky, protože minuta zůstává pořád minutou, takže ti postačí se udržet příslušný počet minut, které sis stanovil pro svůj trénink, na nohou. Když si to naplánuješ v kilometrech a fyzicky nebudeš mít na to, abys je uběhl v čase, který na to máš vyčleněn, tak budeš vždycky zklamaný a rozladěný. Buď příslušné kilometry neodběhneš, nebo je uběhneš, ale po běhu budeš natolik hotový, že ten den už neuděláš vůbec nic, a: „Prý běh člověku pomáhá uvolnit se, vyčistit si hlavu, dobít baterky…“

Běh není pro starý, tlustý a lidi s artrózou

Jasně, pro lidi s velkou nadváhou běh skutečně není, ale ne proto, že by to jejich tělo nikdy nezvládlo, ale proto, že to nezvládne bez možných zdravotních následků nyní. Pokud se týká věku, tam je to obdobné, pokud ten dříve narozený léta nic nedělal – myslím nesportoval. A pokud jde o artrózu a názor „odborníků“, odrazujících své pacienty s tím, že: „Běháním si tu svou artrózu jenom zhoršíte, copak nevíte, že jednou z příčin artrózy je přetěžování kloubů?“, tak souhlas, kdyby začal běhat člověk s artrózou (který se léta nehýbal a přivodil si tím nadváhu, kterou neúměrně zatěžoval své klouby), aniž by své tělo na běh připravil. Ale my jej nebudeme honit hned do běhání. My jeho tělo na běh připravíme chůzí.

Tělo zdecimované dlouhodobou nečinností musíme připravit na start

Sledovali jste někdy v televizi, jak se atleti před svým výkonem dlouho rozcvičují? Kdybyste měli možnost pozorovat celou rozcvičku, viděli byste, že rozcvička jim trvá většinou o hodně déle než vlastní výkon, na nějž se tak dlouho rozcvičovali. Je to prosté, rozcvičovali se tak dlouho, aby své tělo na výkon připravili, aby ho zahřáli, prokrvili, prokysličili. A to se na ten výkon připravovali už roky před tím. Jak jste své tělo připravili na vámi požadovaný výkon vy?

Vaše tělo je nyní ve stavu -5 a my jej musíme dostat na 0

Proč mínus 5? Protože:

  • svaly atrofovaly
  • kosti zřídly
  • šlachy, úpony, vazy jsou slaboučké a neustále napnuté jak tětiva luku před výstřelem
  • srdce máte až v krku, sotva vyjdete pár schodů – váš kardiovaskulární systém je v troskách
  • cévní systém je zanešený a krve by se v něm nedořezal

a to nemluvím o vaší váze, ale ta vezme za své, jen co začnete na sobě pracovat.

Tohle dostat do figury bude chvíli trvat, když budete vytrvalí a vaše rozhodnutí bude pevné, tak tomu dávám půl roku. Tedy půl roku na to, abychom vás vyladili na 0 a mohli jsme začít pracovat na nějaké sportovní formě, zatím budeme pracovat na vaší fyzické kondici, která vám pomůže také zlepšit vaše zdraví. Pokud se vám ten půlrok zdá hodně, tak se vás zeptám: „Jak dlouho už chodíte ke svému lékaři, aby dal vaše zdraví do figury?" Dovolím si říci, že to bude určitě víc jak půl roku, a to vám určitě při každé návštěvě říká, že vám nemůže nic zaručit. Já vám taky žádnou záruku nedám, i když si jsem jistý, že když to těch půl roku vydržíte, tak se vám velmi uleví a zjistíte, že je to dobrá cesta.

Běh je jen pro mladý

Největší hloupost, kterou vám může lékař říct. Běh je pro všechny, akorát těm dříve narozeným doporučuji nehonit se za každou vteřinou, přeci jenom roky nezastavíš. Běhat však můžete začít v každém věku. Stačí se řídit určitými pravidly

Běhání není zdravé

Tenhle mýtus šíří jen ti, co je jim cizí jakýkoliv pohyb a pak ti, kteří vědí, že běhání je zdravé, ale kdyby ho podporovali, tak by přišli o své životní jistoty. Prostě svůj business založili na tom, že budou člověka udržovat jen při takovém zdraví a v takové kondici, aby „přežil“, minimálně do té doby, než z něj vytáhnou, co to půjde. Pokud patříte k těm, kteří jim to až dosud „žrali“, tak vás asi těžko přesvědčím, jedině snad tím, že byste to na těch půl roku zkusili, vždycky se přeci můžete, jako po každé dietě, vrátit ke svému starému známému životnímu stylu. Já vás rozhodně lámat nebudu, na to už jsem starej pes. Pokud patříte k těm, kteří už blahodárný účinek běhu okusili, tak vás přesvědčovat nemusím, ale vy byste mohli nakazit ty, co dosud běh odmítali, třeba tím, že jim dáte tenhle článek přečíst.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (155 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martina | 17. 5. 2017 11.44 hod. | 195.113.197.xxx
Ahoj, začala jsem běhat téměř před rokem. Pamatuji si, že ty začátky byly opravdu šílené, ale je to lepší a lepší. Nejsem sice tak rychlá, jak kluci, se kterými chodíme skupinově běhat, ale snažím se. V sobotu běžím první marathon za sebou už mám několik překážkových běhů a běhy na 5, 10 a 15 km. Tak to doufám zvládnu. Stanovila jsem si čas 2:30, ale vše do limitu beru. Díky za tyhle rady hodně lidí nechápe moje nadšení pro běh.

Míša | 30. 9. 2016 23.46 hod. | 89.176.111.xxx
Milosi mate pravdu s temi lekari a jejich radami.Je mi 44 let a pred rokem a pul jem mela utrzeny meniskus, bohuzel jsem s tim pul roku chodila,tak ze se poskodila chrupavka.Po OP jsem mela problemy, ktere pretrvavaly delsi dobu.Pracuji jako servirka,tak ze me nozky potrebuji.I pres negativismus meho ortopeda jsem zacala s behem.Zacala jsem chuze, beh, pomalu jsem pridavala kilometry.Dnes po osmi mesicich behani jsi jdu zabehnout muj delsi beh tak osm km za hodku, lepsi us asi nebudu....ale tech deset bych taky chtela dat.Nemam zadne problemy s mym kolenem a me svalstvo zesililo.....Beh miluji a dela mi dobre.Tak ze behu zdar i vsem kolenarum preje Míša

Věra | 17. 7. 2016 15.46 hod. | 89.203.165.xx
skvělý pravdivý článek, stalo se mi přesně to samé, nenáviděný běh ze školy, v 45 letech běhám pravidelně 5x týdně, pořad Parta maraton byl skvělý!!!!!

Petra | 14. 7. 2014 16.07 hod. | 93.99.5.xx
RHB doktorka mi doporučila neběhat vzhledem k počínající artroze v kyčlích...naopak ortoped neviděl důvod, proč s vhodnou obuví neběhat :-)...tak jsem si od každého něco vzala a už neběhám 200 km měsíčně, ale spíš jen pohodově cca 25 km týdně...pomalejším tempem, v rozmezí tak 5 – 8 km. Běhávala jsem pravidelně kolem 10 km, což asi nebylo pro mé tělo to nejlepší....Je to tak správně nebo nějaké lepší doporučení? :-)...díky!! :-)

Petra | 14. 7. 2014 16.03 hod. | 93.99.5.xx
RHB doktorka mi doporučila neběhat vzhledem k počínající artroze v kyčlích...naopak ortoped neviděl důvod, proč s vhodnou obuví neběhat :-)...tak jsem si od každého něco vzala a už neběhám 200 km měsíčně, ale spíš jen pohodově cca 25 km týdně...pomalejším tempem, v rozmezí tak 5 – 8 km. Běhávala jsem pravidelně kolem 10 km, což asi nebylo pro mé tělo to nejlepší....Je to tak správně nebo nějaké lepší doporučení? :-)...díky!! :-)

Jirina | 9. 5. 2014 12.44 hod. | 90.179.53.xx
Ahoj mám dotaz jsem po operaci předního křížového vazů plus meniskus na levém koleni. Na operací jsem byla v únoru a minulý měsíc sem začala s lehkým behanim. Je mi 23let mám 165 cm a vážím kolem 70 kilo.samozrejmne zatím beham po rovném terénu a co dech vydrží jen se chci zeptat jestli má váha na to koleno a ten běh není špatně... Děkuji za odpověď ( jinak mi běhání pomáhá jak psychicky tak fyzicky)

Michal | 13. 11. 2013 20.25 hod. | 80.250.14.xxx
Doktorka mi zakazala behat. Pri nahodne kontrole mi zjistila dost vysoky tlak. Stejne je mi to divne, pred behem mam 200/110, dam pulmaraton za dve hodiny a tlak mi klesne tesne po behu na 110/80. Pak jde pomalu nahoru a rano mam zase 200. Jsem stihly, stravuji se zdrave, vubec tomu nerozumim co se deje. Nate s tim nekdo zkusenost?

Kub | 1. 9. 2013 3.36 hod. | 94.113.80.xxx
Dobry den,
Chtel bych se zeptat, jestli je hradecky pulmaraton vhodny pro bezce zacatecnika – po 10km WRP prvni pulmaraton. Neni to masova akce jako prazsky nebo jina RunCzech akce – bojim se, aby na startu nestalo 700 profiku. Doufam, ze mi rozumite, jak to myslim:)
Diky za odpoved
L.

fotoMiloš Škorpil: Jakube, i když Hradecký půlmaraton nebude tak lidsky našlapaný jako ten v Praze, nemusíš mít obavy, že jej poběží samí chrti. Spíš naopak, bude to svátek těch, kteří si chtějí běh hlavně užít.

Evžen | 6. 8. 2013 8.39 hod. | 37.48.42.xx
Běh JE jen pro mladý !!! Vždyť já už jsem pomalej zatímco mladej Škorpil běhá jako zajíc. :-))

fotoMiloš Škorpil: Evžene, máš pravdu, vnukovi už taky nestačím :)

Danuše | 5. 8. 2013 8.02 hod. | 90.176.137.xxx
Miloši právě teď si zabrnkal na mou strunu,protože já pozvala k běhu člověka mému srdci nejbližšího a světe div se on se lapil.O tom proč začal běhat(brzy napíšu) ,kdo to vlastně je,bude pro tebe určitě hodně velké překvapení.Nebudu tě déle napínat,tím člověkem je můj manžel Míra:)

fotoMiloš Škorpil: Dani, tak to je skvělá zpráva, tak to se těšíme na článeček i na Míru na soustředění ve Frantovkách :)

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Jsem 50letá ženská, která začala před rokem běhat, aby podpořila dceru a tak mě to chytlo, že se…»
  • TF – laktát – aerobní práh – bod varu : Teprve ve svých 40+ letech začínám zjišťovat co se vlastně děje v mém těle. Dřív mi to běhalo tak…»
  • Nohy hore : Také jsem po 30ti letech začal sportovat. V listopadu 2016 jsem začal běhat a nyní běhám 10-12 km …»
  • Běh v nás probouzí to nejlepší a učí nás naslouchat, vidět, slyšet a konat : Pěkný článek. Mluvíš mi z duše Miloši.Díky. »
  • Běh v nás probouzí to nejlepší a učí nás naslouchat, vidět, slyšet a konat : Krásný článek, i když je napsaný před lety, stále má co říct:-) »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků