logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Rok poté – 2.10.2013

Rok poté – 2.10.2013

Když jsem loni na Ostravském maratonu překonal hranici 3 hodin, tak jsem byl velmi rád, neboť jsem tím překonal významnou metu a definitivně se vymanil z pozice outsidera. Věděl jsem, že je to kvalitní výkon, avšak nedocenil jsem dostatečně, co všechno mu předcházelo.

V době maratonu jsem byl v obrovské euforii, takže jsem překonal všechny problémy, které se vyskytly, včetně kumulované únavy vyplývající z náročného tréninku v posledních týdnech před maratonem, spočívající ve vysoké kilometráži a současně i vysoké intenzitě. Také jsem si dost hlídal jídelníček a snažil se výrazněji snížit hmotnost, což se mi též podařilo. Zkusil jsem i vlastní verzi superkompenzační diety a hlavně si hodně věřil, takže mě nezaskočilo například ani to, že trať byla kopcovitá, o čemž jsem nevěděl. Jedinou kaňkou jsou dodnes trvající pochyby, že trať byla o něco kratší, což už je nyní veřejným tajemstvím. Mrzí mě to o to více, že jsem závod běžel kontrolovaným způsobem tak, aby mi vyšel čas pod 3 h s co nejmenším rizikem (měl jsem 2:59:30), avšak například i podle tepové frekvence usuzuji, že jsem býval dokázal běžet rychleji, kdyby to bylo potřebné. Po závodu jsem se setkal s příznivou reakcí mnoha lidí, známých i neznámých, a byl velmi spokojen. Věřil jsem přitom, že bych mohl v zlepšování dále pokračovat a například v článku na Běžecké škole psal i o tom, že bych snad mohl běhat maratony pod 2:48

Aniž bych si to úplně uvědomoval, tak okamžitě po závodu nastala velká úleva a zároveň ztráta motivace. Jako první jsem přestal hlídat jídelníček a hmotnost stoupla během měsíce o 4 kg. Sice jsem ještě zaběhl několik dobrých závodů, ale osobáky už nepadly, což jsem částečně správně přičítal i únavě z náročné sezony. Následně jsem prožil nepříliš dobrou zimu, kdy se mi moc nechtělo běhat ve sněhu, ale měl jsem i určité psychické problémy. Na jaře jsem pak nenavázal na výkony z předchozích let a první závody zaběhl velmi špatně. Pak jsem se sice o něco zlepšil, ale v Pardubicích jsem měl půlmaraton za 1:27:10, tedy o necelou minutu horší než loni, na PIM maratonu jsem pak měl určité problémy v průběhu závodu a dokončil ho za 3:11:45. Pak jsem začal běhat závody na atletické lize, tam se mi celkem dařilo, i když jsem zaběhl jen jeden osobák, a to na 3 km. Ke konci června jsem se pak konečně dostal do lepší formy, což souviselo se sérií náročnějších tréninků i závodů a též poklesem hmotnosti, byť ne na loňskou úroveň. Zaběhl jsem velmi dobře ligovou desítku (38:46, když osobák mám 38:27, avšak jen z tréninku) a pak o něco málo překonal osobák na hodinovku (15 315 metrů). Věřil jsem, že je to dobrý signál pro další měsíce, avšak tělu se vysoká zátěž nelíbila, a vlastně z ničeho nic jsem začal mít při běhu problémy s dysbalancí a celkově se mi běhalo špatně.

Špatný běžecký stav byl doprovázen i stresy, nesouvisejícími s běháním, což následně vedlo k přejídání a k rychlému růstu hmotnosti. Ke konci července pak byla obrovská vedra, ve kterých se mi neběhalo dobře, v srpnu a září jsem pak zkoušel různé vzdálenosti, ale nejlépe se mi dařilo jen na velmi krátkých vzdálenostech, od 400 m po 1500 m, zatímco delší vzdálenosti jsem běhal stále hůře a hůře. Jediný delší závod, který se mi celkem povedl, byl charitativní Velkomoravský půlmaraton, kde jsem doběhl na 9. místě v čase 1:35:10 na trati, kde cíl byl o 300 metrů výše než start, a třeba letošní Ostravský maraton měl za 3:21:27, tedy o 22 minut pomaleji než loni. Bylo mi jasné, že při současné výkonnosti nebylo možné očekávat příliš lepší výsledek, a do Ostravy jsem jel spíše kvůli tomu, abych se potkal s kamarády a abych si tam tréninkově zaběhal, bylo to super. K maratonu pod 3 h, natož pod 2:48, to samozřejmě bylo neskutečně daleko …

Letošní běhání má ale i spoustu pozitivního. Především jsem si jistý, že mi výrazně pomáhalo psychicky, protože bez něj bych nedokázal mnohé problémy zvládnout tak dobře. Je lepší si jít i o půlnoci zaběhat, než se trápit depresemi či dělat ještě něco horšího. Běh je prostředkem, který mi dává radost, pohodu, energii, zbavuje mě bolestí hlavy, únavy a podobně. Dále je to místem setkávání s Bohem (v modlitbě a meditaci), i s kamarády, ať už osobně, či přes mail. Je super, že jsem konečně poznal, že tito stojí při mně i tehdy, kdy se mi tolik nedaří, a že mě neposuzují jen podle zlepšování, které jsem dosahoval. Dále hodnotím jako velmi pozitivní, že jsem si uchoval osobní přístup k běhání, včetně toho, že je běh zcela přirozenou součástí mého života. Běhám nadále všude, na úřady, za rodiči, do kostela, na nákup, na oběd, a je to tak správně. Jako pozitivní hodnotím i spojení svého běhání s duchovní a charitativní stránkou. Již od 17. května 2012 běhám každodenně, čímž jsem přinesl peníze pro Sportovní klub vozíčkářů, a super akce byly Charismatický běh, který jsem už poněkolikáté pořádal, a též již zmiňovaný charitativní Velkomoravský půlmaraton.

Jako pozitivní hodnotím i to, že jsem měl odvahu zúčastnit se některých závodů, kde jsem neměl šanci na dobrý výsledek, ať už jsou to třeba 400 m či 800 m na lize, či dokonce 10 km chůze na lize, kde jsem byl těsně před cílem diskvalifikován, tak třeba aktuálně Ostravský maraton. Dříve jsem se více stresoval tím, že nezaběhnu dobře, a tím zklamu sebe i druhé, tentokrát jsem to tolik nebral. Dobré je i to, že jsem měl odvahu běhat „po svém" až do té míry, že jsem si dovolil běžet bosý, jednou 1500 metrů na Mistrovství republiky veteránů, podruhé pak 400 metrů na lize, vždy velmi blízko osobákům. Jako skvělé vidím i to, že se mi podařilo zůstat nezraněn, což svědčí o tom, že s Boží pomocí umím dobře naslouchat svému tělu a nezatěžuji ho výrazně více, než je zdrávo. Nakonec, i problémy na začátku července jsem rychle správně vyhodnotil a zareagoval správným způsobem.

Konečně, mám obrovskou radost, že když nemohu nyní běhat osobáky sám, tak mohu k osobákům pomáhat druhým, pomocí svých rad, postavených na matematických metodách, které jsem postupně vyvinul. Během pár týdnů jsem viděl spoustu zlepšení mých kamarádů, z nichž jsem mnohé nikdy neviděl, z nichž jsem měl velkou radost. Vím, že si to odběhali sami, a já jim pomohl třeba jen psychicky tím, že jsem jim napsal, že je v jejich možnostech zaběhnout to či ono, a oni to opravdu dali, super. Kdybych se nemohl o své zkušenosti podělit s dalšími lidmi, tak by mě to moc mrzelo, pak by to bylo „k ničemu“.

Mám-li souhrnně zhodnotit celých 12 měsíců od loňského úspěchu, tak to musím brát jako úspěch, hlavně v psychické rovině, protože o výkonnostním úspěchu rozhodně hovořit nelze, i když propadákem tato sezona též neskončila. Mé cíle pro další období jsou stejné: především si uchovat pozitivní vztah k běhání, životu a lidem kolem sebe. Pokud bych mohl nadále běhat každodenně, tak by to bylo fajn, a pokud bych mohl pomáhat dalším k zlepšování, tak by to bylo super. Zároveň ale znovu cítím touhu ještě v běhání „něčeho dosáhnout“. Jsem si stoprocentně jistý, že výkonnostní stagnace byla namístě, a že rok, který jsem prožil, nebyl ani z výkonnostního hlediska tragický. Dobře vím, kolik úsilí bylo třeba, abych se dostal tam, kam jsem došel minulý rok, ale věřím, že nebude nemožné to zopakovat. Aktuálně si nedávám žádné konkrétní výkonnostní cíle, ale věřím, že jednou ještě dokážu zaběhnout jak dobré maratony, tak i ultramaratony, ale nepohrdnu ani kratšími vzdálenostmi:-).

Děkuji všem za úžasnou podporu a těším se na další setkávání i sdílení s vámi.

Petr Kaňovský foto
  • přečteno: 9144/8734×, 10 komentářů

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (30 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr Kaňovský | 25. 11. 2013 12.38 hod. | 62.245.112.xxx
Přesně v duchu celého článku jsem pokračoval v běhání i na podzim, a nakonec jsem zaběhl osobák v půlmaratonu, což mě velmi potěšilo: www.kanovsky.cz/komentare.php?Cislo=260
Ještě více mě potěšilo větší množství osobáků všech těch kamarádů, kterými jsem snad trošku pomohl svými radami. :-)

JJ – Liberec :-) | 16. 10. 2013 17.03 hod. | 83.208.228.xxx
Moc hezký článek, velice motivační.
Po přečtení člověk dostane chuť jít si zaběhat, ale lenost mě opět přemohla :-(
Hodně úspěchů v běhání.

Jana | 9. 10. 2013 13.09 hod. | 62.168.16.xxx
Petře, krásné čtení, ať se Ti i nadále daří!

RoBo | 7. 10. 2013 10.04 hod. | 85.71.78.xxx
I já se přidávám k díkům Petrovi za jeho obrovskou ochotu, radu a pomoc při mojich začátečnických "krůčcích" a jeho pozitvnímu přístupu k běhu a životu zvlášť. Velký dík.

Klára | 6. 10. 2013 22.40 hod. | 91.225.86.x
Petře i já přeju vše dobré a taky ode mě díky moc.

Petr Kaňovský | 5. 10. 2013 20.33 hod. | 62.245.112.xxx
Děkuji vám všem a těším se, až se zase setkáme, osobně či aspoň přes mail.

Michal Holík | 5. 10. 2013 17.21 hod. | 89.173.66.xx
Peter, krásny článok. Svet je malý, lebo upozornenie naň mi prišlo z Austrálie od R. Skrúcaného. Nech sa Ti naďalej darí a zachovávaj si svoje hodnoty života !

PaKo | 4. 10. 2013 18.30 hod. | 178.255.168.xx
Ano Petře, jsem jedním z těch, kteří se díky tvé tabulce a hlavně díky tobě nečekaně zlepšil zatím jen na kratších tratích, ale delší jsou v plánu. Doufám, že se někdy setkáme. Ať ti to brzy běhá alespoň tak rychle jako před rokem!

LemonaidLucy | 4. 10. 2013 15.14 hod. | 212.79.108.x
Krasny clanek Petre, diky za nej.

Pavel Milička | 4. 10. 2013 13.34 hod. | 84.16.113.xx
Jsem outsider! Díky za článek.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Hledám možnou léčbu chronickėho zánětu Achil.šlachy.Bohužel mi nic ze standartních léčebných metod…»
  • Od gaučinku k běhu : Tak pod 4 to nebylo :-) čas 4:23:31. Tak příště »
  • Běhání v terénu. K čemu všemu vám může být v životě dobré umět běhat cestou necestou : I když běhám jen pro radost (dobrá, začal, jsem před pár dny), tak km za půl hodiny ( po 15 km tam…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : chtěl jsem napsat 2 měsíce a čtyři dny »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : pokračování: jsem přesně 2 a čtyři dny měsíce od operace a chodím bez berlí, musím sice pomalu, ale…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků