logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání dětí. Kdy začít, jak začít, jak připravit trénink

Běhání dětí. Kdy začít, jak začít, jak připravit trénink

Běháte. Když se vám narodí prcek, šoupnete ho do speciálního sportovního kočárku a běháte i s ním. Jenže pak někdy přijde okamžik, kdy vám z kočárku vyroste, a vy začnete přemýšlet, jak byste s ním mohli běhat i nadále – po svých a po jeho. Děti běhají rády, ale aby radost z běhu hned zase neztratily, je dobré dbát na několik věcí.

Tento článek vyšel na Běžecké škole 13.10.2013

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Jaký je nejlepší věk na to, aby děti mohly běhat s vámi?
  2. Jak často by dítě mělo trénovat?
  3. Jak dlouhé trasy mohou děti běhat?
  4. Mají i malé děti cit pro tempo?
  5. Co když vám dítě při běhu náhle masivně zčervená?
  6. Měly by děti dělat i jiné sporty než běhání?
  7. Je špatné, když má dítě při běhu hodně vysoký puls?
  8. V jakém terénu byste měli s dětmi běhat?
  9. Jaké tréninkové formy se doporučují pro trénink s dětmi?
  10. Kdy je správný čas pro první závod?
  11. Měl bych při závodě běžet s ním?
  12. Na co byste měli dát pozor při výběru bot pro děti?

Jaký je nejlepší věk na to, aby děti mohly běhat s vámi?

Nejvíce dětí začne dělat své první váhavé běžecké krůčky mezi devátým a dvanáctým měsícem. Ve 14 – 15 měsících už umí většinou běhat docela dobře. Jestli byste je chtěli vzít s sebou na vaši běžeckou rundu už teď, tak s tím ještě počkejte. Existují sice děti, které už ve 3 nebo 4 letech rodiče přihlásí na různé dětské závody, ale měli byste si dobře rozmyslet, jestli je vaše dítě na to dost zralé. Je tu nebezpečí, že když se dítě přetíží, ztratí chuť běhat – a to přece rozhodně nechcete! Dobrý věk pro začátek vašeho společného běhání je cca 5 let, ale zpočátku se držte zpátky a běhejte s dítětem krátké trasy, maximálně cca 1 km.

Jak často by dítě mělo trénovat?

Jestliže vaše dítě běhání baví, můžete s ním běhat 1x – 2x týdně. Více by to zpočátku být nemělo, dětský organismus se zvýšeným nárokům musí přizpůsobit, a naopak – vy musíte přizpůsobit zatížení fyzickým možnostem dítěte.

Jak dlouhé trasy mohou děti běhat?

Až do věku 8 let by děti měly běhat 1, max. 1,5 km v kuse, to odpovídá času od pěti do deseti minut. S přídavky byste měli být velmi opatrní, a jestliže bude chtít vaše dítě zařadit pauzu, rozhodně ho nenuťte pokračovat v běhu!

Mají i malé děti cit pro tempo?

Ne. Když to přeženeme, znají děti vlastně jen dvě rychlosti: běžet na plný plyn nebo stát. Už to vysvětluje, proč byste neměli s dětmi běhat dlouhé trasy v kuse v rovnoměrném tempu.

Co když vám dítě při běhu náhle masivně zčervená?

To je úplně normální, děti mají vyšší tělesnou teplotu. K tomu disponují menší tvorbou potu než dospělí a s tím je spojena také menší schopnost odvádět teplo prostřednictvím pocení celkově. Dětské tělíčko pumpuje tudíž při sportovní činnosti více krve pod kůži, což způsobí tu pěkně červenou barvu v obličeji. Také vás nemusí znepokojovat, že děti hodně nahlas dýchají, více než dospělí. Vzhledem k horší termoregulaci prostřednictvím vodního hospodaření byste měli být při běhání s dětmi zvláště opatrní v horkých dnech, a také myslet na dostatečné doplňování tekutin.

Měly by děti dělat i jiné sporty než běhání?

V každém případě ano, na to, aby se věnovaly jen jedné disciplíně, je ještě příliš brzy. U dětí, které se zabývají různými sportovními aktivitami, jsou motorické schopnosti jako pohyblivost, rychlost nebo koordinace často mnohem více rozvinuty než u stejně starých nesportujících dětí. Z lékařského hlediska se dá doporučit lehká atletika, protože v rámci ní mohou děti vyzkoušet celou řadu různých disciplín.

Je špatné, když má dítě při běhu hodně vysoký puls?

Ne, pokud to není způsobeno kardiovaskulárním onemocněním. Přesto byste měli dbát na to, aby děti neměly vysokou tepovou frekvenci příliš dlouho. Děti mají vyšší klidovou tepovou frekvenci než dospělí, v závislosti na věku je až 120 tepů/min. běžná hodnota, oproti 60 – 80 u dospělých. Adekvátně vyšší je puls i při zatížení – 200 tepů/min. není u dětí žádná vzácnost.

V jakém terénu byste měli s dětmi běhat?

Dospělí běhají proto, aby se udrželi fit a/nebo si vylepšili své osobáčky. Při tom nehraje žádnou důležitou roli, jestli je trasa na trénink nějak zvlášť zajímavá nebo ne. Děti naproti tomu běhají pro radost z pohybu a chtějí na trase objevovat stále něco nového. Pro ně je trasa kolem domu podstatně méně atraktivní než když se s nimi proběhnete v lese, v parku nebo loukami. Ještě zajímavější pro ně bude, když si budou moci občas vyběhnout nějaký kopeček.

Jaké tréninkové formy se doporučují pro trénink s dětmi?

Běhání se nejlépe učí hrou. S drilem u dětí daleko nedoběhnete. Ani cílený intervalový trénink nebo tempové běhy nejsou zrovna to pravé. Zkuste sestavovat trénink co nejvariabilnější. Měňte rychlost, běhejte s dětmi slalom mezi stromy nebo běhejte pozadu, po straně nebo třeba po jedné noze. Běh se také dá spojit s různými dalšími úkoly (na některém místě třeba musí dítě zazpívat nějakou písničku, něco jednoduchého spočítat apod.). Při takové formě „tréninku" často děti ani nepostřehnou, jak už jsou na trase dlouho.

Kdy je správný čas pro první závod?

Paušálně se to říci nedá. Dětských závodů na 400 nebo 500 m se mohou děti zúčastnit už několik týdnů po začátku běžeckých tréninků. Všechny ty věci okolo závodů, jako startovní číslo, měření času a vbíhání do cíle je budou ještě více motivovat a budou nadšené. Než je přihlásíte na nějaký delší běh, musíte vědět, že to zvládnou, jinak dojde akorát tak na slzičky a demotivaci. Jak už bylo řečeno, tak asi do 8 let by děti stejně delší trasy než 1,5 km neměly běhat, a i při závodě platí to, co při tréninku – tedy že pauzy jsou povolené a to, že to dítě prostě „zabalí“, není žádná ostuda.

Měl bych při závodě běžet s ním?

I když je to při mnoha dětských závodech povoleno, raději to nedělejte. Může se totiž stát, že místo vašeho dítka budete tempo určovat vy a lehce se vám přihodí, že dítě prostě uženete. Takže bude lepší, když budete fandit někde podél trasy.

Na co byste měli dát pozor při výběru bot pro děti?

Sehnat dětské běžecké boty není tak snadné. Když už najdete obchod, kde je vedou, dejte si s jejich zkoušením načas. Dětské nohy mají jiný tvar než nohy dospěláka, jsou plošší. Nedejte na to, že se jim líbí barva, případně značka, a důkladně vyzkoušejte, jestli mají prsty v botách dost místa, jestli boty nikde netlačí a na noze skutečně sedí. Protože děti rychle rostou, může se vám stát, že budou v některém roce potřebovat i dva páry.

Přejeme vám hodně společně naběhaných kilometrů, které budou příjemné pro vás i pro vaše děti!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (56 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Martin | 25. 4. 2017 14.24 hod. | 195.212.29.xxx
Moc pěkný článek, já mam devítiletého kluka, který miluje sporty, dělá hlavně fotbal, hraje, chytá, chodí k profesionálnímu brankářskému trenérovi. Teď mně pro změnu otravuje, že by chtěl jít semnou běhat, ja nejsem žádný profík, radějí běhám na hřišti, proto jsem si rád přečetl nějaké další informace. Jen mne zajímá jedna věc, Jak je to s běháním u dětí, které třeba trénují fotbal. Takže prakticky 3x týdně běhají cca půl hodiny v kuse ... různým tempem. Vidím to, že někteří zvladají sprint v 8-9 letech, někteří zase nikdy.

Martin | 23. 11. 2016 21.26 hod. | 194.228.20.xx
Ahoj téma děti a běh je podle mě dost individuální. Mám skoro desetiletou dceru, která jezdí závodně na kole. Běh ji baví jako doplňkový sport a před rokem a půl mi řekla ze by ráda běžela deset kilometrů. Tak jsme běželi a ona to uběhla bez odpočinku a plně naplněna. Od té doby jsme běželi několik desetikilometrovych závodu a nikdy nedoběhla poslední.
Letos 17. záři běžela půlmaraton o zápis do knihy rekordů. Chtěla si splnit sen který si vzala do hlavy a my se ženou jsme ji podpořili. Před závodem jsme s ni byli u ortopeda, fyzioterapeuta, pediatra a kardiologa, který ji dělal zatezovy test. Všichni nam potvrdili ze muže běžet.
Dokonce od mého táty jsem vyslechl že to přehráním s ambicemi a já opravdu žádné nemám. Na 1/2 maratonu jsem měl kamaráda také sportovce který fotil a po zavodě mi řekl. Kdo ji nevidí běžet nemůže te soudit.Na 15 km kdyz jsem ji viděl s lehkosti a radosti běžet tak jsem nechápal.
Vendulka uběhla Brdský terénní 1/2 maraton v devíti letech v čase 2:34:34 a je zapsaná v české databance rekordů jako nejmladší 1/2 maratonistka.
Teď poběžíme Kbelskou desítku 4.3.2017 kterou loni zaběhla v čase 1:02
Taky nemám rád rodiče kteří na děti řvou při závodech. Od doby co naše Vendulka začala běhat dlouhé tratě stal se ze mne nosič vody, svačinář a doprovod takže každy takový závod běžím s ni a oba nás to moc baví.
Mějte se krásně a ať to všem běhá

Dušan | 21. 7. 2015 10.19 hod. | 89.233.173.x
Martine, mám osmiletýho kluka. Začali jsme taky cca před dvěma lety kilometrovým kolečkem. Taky jsem ho musel pořád brzdit, časem jsme to ale vychytali. :-) Hrozně rád povídá o počítačovejch hrách, což obvykle nikdo nevydrží poslouchat déle než 2 minuty. Při běhu se kousnu a vydržím to celý běh, ještě to s manželkou přiživujeme zvídavými dotazy. Synek tak dnes bez zadýchání (celou dobu mele pusou) uběhne přes 10 km (prodlužujeme pomalu a opatrně, zatím žádné potíže), běžíme pomalu, protože mi povídá, drží pomalý tempo vedle mě, občas v exponovaných fázích vyprávění proloženo poskoky neposedného kůzlátka, kopce chodíme, stavíme se v hospodě na polívku a pivko, prostě báječný rodinný výlety, který nás všechny hodně baví. Takže že to na delší trasy nejde není žádné tabu, jen najít způsob, jak nenechat dítě uhnat. :-)

Ondřej | 14. 10. 2013 20.30 hod. | 89.177.244.xxx
Souhlas s tím, že seriózní systematické běhání má smysl od pěti let, však sem míří i svazová akce atletické školky (www.atletikaprodeti.cz/atleticke-skolky-a-pripravky_1).
Leckde ale na závodech (Hulín, Prusinovice, Pečky, Mikulčice, Slopné – řazeno v kalendářním roce chronologicky) vypisují kategorie pro ty úplně nejmenší. Vzdálenosti jsou 30 – 60 – 100 metrů, sportovní obuv nemá cenu řešit, nějaký trénink, natož systematický už vůbec ne. Ambiciózní rodiče mouhou být problém (ale většinou nejsou) a děcka se u toho v naprosté většině skvěle baví, baví se i rodiče a diváci. Ostatně nejmladší (šestnáctiměsíční) účastník Slopenské desítky "sepsal" svoje zážitky tady: blog.pokludovi.eu/2013/08/25-srpen-modry-tym-posiluje-aneb-slopenska-desitka/
Ale možná má jen příliš ambiciózního tatínka.

MichalCh | 14. 10. 2013 19.41 hod. | 46.13.59.xxx
Výborný článek! Nejhorší jsou rodiče, kteří si na svých malých dětech hojí svoje nenaplněné ambice. Řvoucí rodič a plačící dítě na dětských závodech je pohled k zabití.

Martin | 14. 10. 2013 18.16 hod. | 213.192.60.xx
Článek, který se mi zrovna hodí. :) Sám jsem začal běhat před půl rokem a chytlo mě to. Mám skoro osmiletou dceru, která když mě vidí, tak se chce přidat.:) A zrovna dneska, když vyšel tenhle článek, tak jsem si říkal, že zkusíme oběhnout kousek kolem domu. Uběhli jsme 1250 m za 8:30, musel jsem jí celou cestu dost brzdit, což odpovídá tomu odstavci o tempu, ale hlavně jsem si hlídal, jak dýchá. No, ale co chci říct, po tom kilometru jí to přišlo strašně málo...mám tedy nechat tu délku na ní, aby si řekla kam doběhne, nebo to víc řídit? Jak udělat nějaký treninkový plán? Vůbec mi nejde o závody, ale spíš, abychom to nepřehnali a na druhou stranu se to někam trochu vyvíjelo...jinak extra aktivně nesportuje, chodí dvakrát týdně na přípravku tancování a jednou týdně plavat, kde je schopná zaplavat docela bez problémů 1 km. Díky za každou radu ;) Martin

Adam | 14. 10. 2013 17.10 hod. | 146.102.68.xxx
K detskym botam bych dodal, ze existuji meridla delky vcetne minimalniho potrebneho nadmerku (treba Plus12). Jednoduchy test dostatku mista je mj. vyndat vlozku a dite na ni postavit – vidite nejen delku, ale i sirku (hlavne uzka spice je tragedii vetsiny detske obuvi). S cerstve dvouletou dcerkou jsme se prosli pred tydnem na orientaku – dohromady cca 3 km. Bezela, kdyz chtela, kdyz chtelam, tak sla, a kdyz chtela, tak stala.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků