logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu

Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu

Jakmile spadne teplota pod bod mrazu, začne se všude řešit: do kolika mínusových stupňů se dá běhat, do kolika stupňů je to zdravé a kdy už je lepší vůbec nevystrkovat nos a zůstat někde pěkně v teploučku. Případně se řeší, jak se na běh v mrazu obléknout, obout.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Odpovídající oblečení je pro běhání v zimě a mrazu základ
  2. Šest nejdůležitějších zásad platících pro zimní trénink

Dokud není zima jak v morně, to u mě znamená, pokud teploty (teda to je blbej termín pro mráz) nespadnou po mínus 20 stupňů, tak se dá venku klidně běhat. Ono se dá ale běhat i tehdy, když teploty spadnou pod mínus 20, ale to se naštěstí u nás zas tak často neděje, takže zůstaneme u hranice – 20 stupňů.

Odpovídající oblečení je pro běhání v zimě a mrazu základ

I v takto nízkých teplotách platí, že by se měl běžec či běžkyně obléci tak, aby se poté, co za ním zaklapnou venkovní dveře (myslím zvenku) nerozklepal jak ratlík, ale pociťoval jen mírný chlad.

Při takto nízkých teplotách je potřeba opravdu důmyslně vrstvit. Znáte to:

  • První vrstva – zateplené funkční tričko s dlouhým rukávem a rolákem
  • Druhá vrstva – teplá funkční mikina
  • Třetí vrstva – běžecká bunda (podle stupňů pod nulou se pak rozhodnout, jestli zateplená či jen větrovka)
  • Nultá nebo čtvrtá vrstva – při teplotách pod – 15 stupňů bych těm, kteří poběží opravdu volně, případně budou při běhu na jiného čekat, doporučil ještě „nultou" nebo čtvrtou vrstvu– funkční tričko bez rukávů, nebo péřovou vestičku.

Na ruce každopádně rukavice, na hlavu čepici a pod ní tunel, který ochrání krk (zátylek – jímž odchází z těla nejvíce tepla) a obličej a zabrání tomu, abyste vdechovali velmi chladný vzduch. Sice budete vypadat jak babka, taky tomuhle použití tunelu říkám „na babičku“, ale mně osobně to vyhovuje daleko více než jakákoliv kukla.

Šest nejdůležitějších zásad platících pro zimní trénink

  • Zásada první – odpovídající oblečení, viz výše.
  • Zásada druhá – čím rychleji se chystáte běžet, tím méně na sebe.
  • Zásada třetí – absolvujete-li v zimě venku intenzivní trénink, naplánujtesi jej jen na tak dlouho, abyste byli schopní být po celou dobu v pohybu. V zimě zapomeňte při běhu na přestávky, kdy neběžíte a jen se vydýcháváte, místo toho zařazujte meziklus.
  • Zásada čtvrtá – běháte-li intervalový trénink v zimě venku, snažte se jej odběhat co nejblíže bydlišti či místu, z něhož vybíháte a do nějž se vracíte osprchovat a převléknout. V zimě vás neohrožuje ani tak mráz, jako to, že vám daleko od domova dojdou síly a vy se budete muset domů vracet „indiánem" nebo pěšky.
  • Zásada pátána delší trénink teplé pití s sebou. Při zimních výbězích jak běžci, tak i lyžaři zapomínají pít. Mají za to, že když se nepotí, pít nepotřebují. I když se pocitově nepotíte, tak vodu ztrácíte, stačí když se podíváte na ty obláčky, co vám jdou od úst, nebo na ty zmrazky kolem očí a úst, které z vlhkosti obsažené ve vašem dechu kouzlí mistr mráz. Takže si opatřete malou termosku na čaj nebo jakýkoliv teplý nápoj, který, i když to láká, by měl zůstat bez alkoholu, protože ten roztahuje póry a zrychluje únik tepla z těla a s ním i tekutin, takže pak je snad lepší s sebou nic netahat a nepít.
  • Zásada šestápo běhu rychle do sprchy a do suchého.
  • Pro běhání v zimě platí ještě více než na podzim či na jaře, že hned po běhu byste měli okamžitě zamířit do sprchy a po ní se hned převléknout do suchého.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (77 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr | 11. 1. 2017 9.02 hod. | 77.236.206.xxx
Ahoj všem
K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od podzimu běhám jen v termotriku s dlouh.rukávem,, čepice rukavky a nákrčník je nutnost no a jak postupně padají teploty, tak se člověk otužuje.Po doběhnutí následuje sprcha, ovšem studená, teda v porovnání s venkem vlastně docela teplá:-))

Lena Retrosmile | 2. 1. 2017 14.20 hod. | 193.86.132.xx
Poprvé jsem se rozeběhla v dubnu 2016 a běhala do léta, než jsem přesedlala na koloběžku. Teď v prosinci, kdy mi ježíšek nadělil nové barefoot botky, jsem se znovu zamilovala do běhu a musím říct, že je to o dost příjemnější než v letních parných dnech :) Těším se, jak si zase vylepším kondičku a opět jsem se dostala do stavů závislosti, kdy mám chut běžet až na kraj světa.. Děkuji za tyto stránky, hodně se tu inspiruji ;)

Monika | 5. 11. 2016 17.08 hod. | 78.102.219.xx
Je mi 47 a celý život cvičím jógu, jezdím na kole a od letošního března mi přibylo běhání. Běhám v průměru 4x týdně cca 45 minut. Běhám v přírodě, Bez měření, jen tak pro radost:-). Ohromně mi to pomáhá psychicky. I když mám někdy v práci"den blbec" vždycky to vyběhám. Přečetla jsem všechny články a viděla všechny videa o běhání . Každý den, zde přibude aspoň jeden nový článek ,Jsou stručný, vtipný a nabitý informacemi a zkušenostmi. Miloši, moc ti děkuji, za to co děláš pro ostatní, "a to i bezplatně" . Momentálně nemáme peněz nazbyt, ale jednou bych se s tebou ráda setkala osobně. Jsou to cenné informace. Díky nim vím jak běhat, jak se obléknout, jak dýchat, jaké boty si vybrat:-) Jen díky tobě jsem u běhání vydržela a dělá mi radost, zapomenout na všechny starosti, občas jako bych se vznášela:-) :-) Monika
Miloši, moc děkuji, že ještě jsou takoví lidé jako ty:-)

Petra | 19. 1. 2016 17.05 hod. | 194.228.11.xx
Běhám již 3.rok a musím říci, že neznám špatného počasí pro běh. Pokud tedy nepadají trakaře. Pravda, v těchto mrazech je to bída se zahřátím, ale dá se to. Naopak v létě, když teploty vylezou nad 30, je to taky fuška. Takže jen do toho!!!!!!! Když si myslím, že mám energie na rozdávání, většinou se mi běží na houby. Naopak, když se musím nutit, uběhla bych maraton. Takže si říkám: není důležitý kdy, jak a kolik, ale hlavně, že se člověk donutí a má dobrý pocit.

jeenda | 18. 1. 2016 19.38 hod. | 213.19.67.xx
Ahoj
dnes bylo okolo 16hod na vysočině -8.vyrazil jsem uběhnout 4,5km vše v pohodě jen šátek přes ústa .Jde to musí se s rozumem.

jeenda | 18. 1. 2016 19.37 hod. | 213.19.67.xx
Ahoj
dnes bylo okolo 16hod na vysočině -8.vyrazil jsem uběhnout 4,5km vše v pohodě jen šátek přes ústa .Jde to musí se s rozumem.

Nikol | 11. 1. 2016 21.06 hod. | 94.112.253.xxx
Dobrý den,
chtěla jsem začít běhat jsem naprostý začátečník. Každý mě od toho zrazuje ať počkám na teplejší dny. Chtěla bych znát váš názor jestli mám začít teď nebo počkat.
Děkuji za odpověď

mato | 23. 6. 2015 23.38 hod. | 89.102.198.xxx
Nebeham v zime za zlych podmienok, ale nikdy som nemal viac ako tricko + mikinu (+ ciapku). Casto dokonca iba obycajne bavlnene tricko (podla pocasia, malo sa potim). Tretiu vrstvu by som si dal ked tak iba proti vetru. V comkolvek teplejsom by mi bolo neskor horuco a pohyb by som si uz tak neuzival. Vlastne myslim, ze som nikdy pri sporte v zime nemal viac ako 3 vrstvy. Ked sa clovek hybe (a je chraneny pred vetrom), tak by mu zima asi byt nemala. (U zien to byva trochu inak, tie maju horsie samovyhrievanie (pritom vraj maju viac tukovej vrstvy, hm)).

Blanka | 1. 1. 2015 8.16 hod. | 212.4.142.xx
Božske nesmeky,jsem znovuzrozena.U nas na vsi totiž je vše zaváté.nikdo nam cestičky neprotahne,jsem závisla na jedne trase a rambo nejsem abych běhala ve sněhu.Takže přeji všem hodně zdraví a splnění všech běžeckých snú

mgr.pavel | 29. 12. 2014 8.45 hod. | 83.240.65.xx
Dobrý den,
rád bych si přes zimu udržel výkonnost na 10km trati (běhám ji za cca 43minut). Vím, že je vhodné běhat pomalu (60-75% tepovky), což je u mne cca 6minut/km. Jestliže se chci soustředit na udržení výkonnosti na 10km, stačí na to běžet cca 45minut (a uběhnout 7.5km), anebo bych měl běhat celou hodinu na 10km?

1 . 2 . 3 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví36
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice93
Více času na sebe11
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků