logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Almanach běhání v zimě aneb vše, co by vás mělo při běhání v zimě ochránit a pomoci vám ho ve zdraví přežít

Almanach běhání v zimě aneb vše, co by vás mělo při běhání v zimě ochránit a pomoci vám ho ve zdraví přežít

Možná v těch informacích, které najdete v tomto článku, či v odkazech na články, v nichž je popsáno, jak byste se měli v zimě oblékat, obouvat, jak byste se měli stravovat, jak pít, jak trénovat, nenajdete úplně všechny odpovědi na vaše otázky spojené se zimním běháním. Rozhodně jich tam ale najdete tolik, aby vaše zimní běhání mělo ten efekt, že na jaře se budete stavět na starty běžeckých závodů v plné síle a dobré formě.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Rizika a záludnosti běhání v zimě a jak se před nimi chránit
    1. Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu
    2. Běžecká zima je tady. Jak se co nejlépe ochránit před jejími riziky
    3. Jak přežít běhání v zimě ve zdraví
    4. Šest tipů, jak utéct nachlazení
    5. Běhání na sněhu a ledu
    6. Běhání na sněhu a v zimě 2.
    7. Běhání na sněhu a v zimě 3. – Prevence zranění
    8. Běhání na sněhu a v zimě 4. – výživa
    9. 7 žhavých tipů pro studené dny
  2. Jak se na běh v zimě oblékat a obout
    1. Běhání v zimě (mrazu) a dešti – dobré je být v teple v suchu a moc neklouzat
    2. Běžecké boty a nesmeky na zimu 2013/2014
  3. Běžecký trénink v zimě
    1. Běhání mezi svátky vánočními a Novým rokem
    2. 10 tipů, jak si v zimě zadělat na top formu na jaře a v létě
    3. Kruhový trénink
    4. Alternativní způsoby tréninku běžce v zimě
    5. Jak si zpestřit trénink na běžeckém páse, když je venku zima jako v morně
    6. Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy

Rizika a záludnosti běhání v zimě a jak se před nimi chránit

Někdo má v zimě největší strach ze zimy, jiný z toho, že to klouže, jiný z nachlazení… Každý to máme trošku jinak, ale když si to pak mezi sebou probereme, tak zjistíme, že to máme stejně, jen něčemu přisuzujeme větší míru důležitosti a něčemu menší. Zkušenosti nás pak poučí, jestli jsme na to pohlíželi okem zkušeným, zmučeným, optimisty či pesimisty. V článcích, na něž vás odkáži v této kapitole, najdete informace o tom, co vás nejspíše může při běhání v zimě potkat nebo zaskočit. Kolik si toho odnesete do praktického života už je čistě na vás. Každopádně i když málo, tak budete vědět, kde zapátrat, abyste si své vědomosti doplnili.

Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu

Jakmile spadne teplota pod bod mrazu, začne se všude řešit: do kolika mínusových stupňů se dá běhat, do kolika stupňů je to zdravé a kdy už je lepší vůbec nevystrkovat nos a zůstat někde pěkně v teploučku. Případně se řeší, jak se na běh v mrazu obléknout, obout.

Běžecká zima je tady. Jak se co nejlépe ochránit před jejími riziky

„Zima, zima, zima, zima je veliká, koho sníh nehřeje, ten to rýmou odpyká…" Zima a vlhko, to je to, co běžce v začátku zimy nejvíce ohrožuje. V pokročilejší zimě, kdy mrzne až praští, běžec snáší mráz daleko lépe než právě v období, kdy zima nastává, kdy teploty jsou kolem bodu mrazu, či mírně pod ním a je vysoká vlhkost vzduchu. Tyhle podmínky jsou pro pobyt člověka nejnebezpečnější a také nejméně oblíbené. Ale i v takových podmínkách se dá běhat tak, aby to bylo zdravé a bezpečné.

Jak přežít běhání v zimě ve zdraví

Ti, co nemají rádi běhání na pásu, to nemají v zimě rozhodně snadné. Na cestách a silnicích jsou zmrazky nebo různá vrstva sněhu. Když se zadaří, tak to pěkně klouže a mimo cesty se boříte po kolena ve sněhu a také všechny nerovnosti sníh skrývá, takže o překvapení není nouze. Když se k tomu přidá vítr, který vám vhání sníh do očí, tak si dobře zabrečíte. Takže, jak přežít běhání v zimě a venku ve zdraví.

Šest tipů, jak utéct nachlazení

Každý rok v tuto dobu položí nachlazení milióny běžkyň, a což teprve běžců! Jako na potvoru nás to položí vždy v nejméně vhodnou dobu, ale kdy je vhodná doba lehnout si či vynechat trénink kvůli „obyčejnému" nachlazení? Takže níže najdete šest tipů, které vám mohou pomoci si tuhle nepříjemnou zkoušku „ohněm" nechat utéct.

Běhání na sněhu a ledu

Běhání v čerstvém sněhu, udupaném sněhu či na ledovce má svá specifika. Taktéž běhání v zimě a mrazu má svá pravidla. Z těchto pak lze odvodit určité zásady, které bychom měli dodržovat a ctít, pokud chceme, aby to bylo naší běžecké formě, naší kondici a našemu zdraví prospěšné. Jak tedy běhat za těchto podmínek, abychom si to užili a ve zdraví to přežili,

Běhání na sněhu a v zimě 2.

Jak už bylo napsáno v článku: Běhání na sněhu a ledu, běhání v zimě má svá pravidla, která je dobré mít na paměti ještě předtím, než vůbec vyběhneme. Oblečení a vůbec doplňky, které bychom měli mít na sobě nebo s sebou, zvláště když se chystáme na dlouhé výběhy nebo někam, kde nevíme úplně přesně, jak to tam bude vypadat, je dosti obšírnou kapitolou, takže to si probereme podrobněji.

Běhání na sněhu a v zimě 3. – Prevence zranění

Při běhání v zimě nám hrozí v daleko větší míře zranění než v jiných obdobích roku. Je to dáno zejména povětrnostními podmínkami – sníh, led, chladno až zima. Z toho důvodu je důležité více než kdy jindy se věnovat prevenci – rozcvičení a protažení.

Běhání na sněhu a v zimě 4. – výživa

Většina lidí vám řekne, že běhá proto, aby se nemuseli omezovat v jídle. Takže by se mohlo říci, že zabývat se nějakou speciální běžeckou výživou, nebo dokonce nějakou speciální běžeckou výživou pro zimní měsíce, nemá vůbec žádný význam, ale ono to je trošku jinak.

7 žhavých tipů pro studené dny

Ranní mlhy, studený vítr, mráz zalézající za nehty, tma, sníh, bláto, náledí, tohle všechno svádí člověka v zimě hodit běžeckou výbavu do kouta a vytáhnout ji až s prvními jarními paprsky. Jestli i vás občas napadají takovéto myšlenky, tak hoďte raději do kouta je, na sebe oblečte zimní běžeckou výbavu a běžte se s tou zimou poprat. Pokud s běháním začínáte, nebo jste si ještě neosvojili všechny triky, jak se zimou v zimě vyběhnout, tak tady jích máte 7.

Jak se na běh v zimě oblékat a obout

Běhání v zimě (mrazu) a dešti – dobré je být v teple v suchu a moc neklouzat

Konečně nám začal ten správný marast. Poslouchám, jak déšť vyťukává stále svou na skleněné tabule mého střešního okna. Kde jsou ta rána, kdy mě probouzelo sluníčko šimrající pod nosem? Fuj, tak dneska mě rozhodně ven nikdo nedostane. Uvařím si grog nebo dobrej svařáček, vezmu do ruky knížku a notebook, chvíli si budu číst, chvíli spát, chvíli psát, třeba o tom, jak běhat v dešti.

Běžecké boty a nesmeky na zimu 2013/2014

V jakých běžeckých botách, nebo v čem je dobré běhat v zimě? Řekli jsme si, že to je spíše otázka pro ty, co běžeckou obuv a nesmeky prodávají, aby vám představili svou nabídku pro nadcházející zimu. A výsledek? Ten si můžete přečíst a prohlédnout zde. Výběr už necháme čistě na vás.

Běžecký trénink v zimě

Běhání mezi svátky vánočními a Novým rokem

Sváteční dny lákají spíše k tomu, oddávat se sladkému nicnedělání, či spíše věnování se vzájemnému družení a oslavování, že to staré je za námi a odchází, a to nové přicházející by mohlo být lepší. Vesměs to znamená spoustu kalorií ať už z vydatné krmě či z vydatného popíjení. Proto by se docela hodilo mezi tím vším zaběhnout si trochu provětrat hlavu a protáhnout tělo.

10 tipů, jak si v zimě zadělat na top formu na jaře a v létě

Přestože kalendářně ještě zima není, tak do většiny území České republiky se už pevně zahryzla a olizuje jej svými ledovými a sněhovými jazyky. Kalendářně je stále ještě období pozdního podzimu, což značí čas sklizně a ukládání se k odpočinku. Tomu by měly odpovídat naše aktivity, to znamená, měli bychom zakonzervovat, co jsme se v právě uplynulé sezóně naučili – kam jsme ve svém tréninkovém úsilí dospěli. Ale běžecká sezóna 2014 se blíží a nebude se ptát, co jsi dělal v zimě, prostě ti to spočítá. Tady je 10 tipů, jak to navléct, aby to počítání dopadlo pro vás dobře.

Kruhový trénink

Kruhový trénink – komplexní posilování s vlastní vahou

7 tipů, které vám pomohou brzy nabrat fyzickou kondici

Alternativní způsoby tréninku běžce v zimě

Kdo trénuje v zimě alternativně, užije si toto období i jinak a dalším plusem je, že se o to víc bude těšit na své běžecké tréninky.

Jak si zpestřit trénink na běžeckém páse, když je venku zima jako v morně

Běhání na běžeckém pásu mnozí běžci neuznávají, mnozí jej nemají v lásce, ale v nezbytném případě (nedostatek času, tma, zima či jiná nekalota) na něj vběhnou, mnozí mu dávají v zimě jednoznačně přednost. Ať tak či onak, je to většinou pruda, ale vždy tomu tak být nemusí, zvláště když vyzkoušíte níže uvedené tři nápady, jak na běžeckém páse potrénovat.

Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy

Nejenom během živ je člověk. Určitě nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že většina lidí, kteří se buď už přihlásili na Hervis 1/2Maraton Praha, nebo vážně zvažují tuto přihlášku podat, řeší dilema: lyžování, zimní dovolená… x stihnu kvalitně natrénovat? Nebojte se, stihnete, vždyť kvalitně natrénovat neznamená jen běhat.

Přeji vám zdraví a aby váš běh měl vždy šťastný konec!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (34 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví35
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe10
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou30

kde se diskutuje

  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků