logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak se správně obléct na běhání v zimě, abyste byli rychlejší než houser

Jak se správně obléct na běhání v zimě, abyste byli rychlejší než houser

Oblečení vám má co nejméně bránit v běhu a zároveň musí zabezpečit, abyste měli v teple celé tělo, tedy i ruce, nohy, obličej, zátylek, hlavu, uši. Cíl zní prostě, podívejte se, jak k němu dospět v praxi.

Tento článek vyšel na Běžecké škole vyšel 16.12.2013

Hlava a krk

Na hlavu patří teplá čepice nebo čelenka. Krk a bradu je dobré si chránit tunelem, nákrčníkem nebo lyžařskou kuklou, která nám v mrazu ochrání hlavu, uši, krk i obličej.

Bacha na „housera“

Vůbec nejdůležitější je si před zimou chránit zátylek a hlavu, jsou to místa jimiž uniká až 40 procent tělesného tepla. Pokud to podceníte, koledujete si o "housera", tedy zablokování zad. Když totiž prochladnete, dostanou se vaše svaly v důsledku chladu do kontrakce – smrští se a pěkně si vás ohnou. Pokud se vám to nezdá, vzpomeňte si, co podvědomě uděláte, když je vám zima. Ano, schoulíte se do klubíčka, abyste se zahřáli. A přesně to udělají vaše svaly.

Horní polovina těla a ruce

Je-li hodně velký mráz, oblékněte si na horní část těla několik vrstev. Vrstvení je dobré v tom, že se mezi každou vrstvou vytvoří vzduchová "bublina", která tepelné a izolační účinky oblečení zvyšuje. Takže si vezměte funkční tričko – nejlépe s dlouhým rukávem, je-li velký mráz, trika dvě – pak teplou, funkční mikinu a na ni běžeckou větrovku, kterou vítr neprofoukne. Na ruce patří samozřejmě rukavice. Mimochodem, pokud se vám podaří a zmrznou vám prsty, rozhodně nedávejte ruce k rozehřátému topení nebo do teplé vody, ale naopak do sněhu nebo studené vody.

A ještě poznámka, berete-li si na sebe více vrstev, samozřejmě tím nabýváte na objemu. Proto byste měli mít na zimu běžeckou bundu o číslo větší.

Od pasu dolů

Pokud mrzne fest, vezměte si na nohy dvě vrstvy. Jako první funkční spodky nebo dlouhé funkční trenky a podkolenky a na ně dlouhé elasťáky. Spodní vrstvu můžete vynechat, pokud vlastníte teplé elasťáky. Mají-li ještě navrch vrstvu, která vás ochrání před větrem a vodou, je to ideální. V mrazech si rozhodně berte teplé ponožky nebo podkolenky.

Boty

I když poběžíte po suchých, nenamrzlých cestách, vezměte si raději crosovky s hrubší podrážkou, mají lepší kontakt s povrchem než silniční obuv. Je to stejné jako se zimními pneumatikami. Pokud víte, že to bude klouzat a máte ve své sbírce crosovky s hřeby, rozhodně je použijte, případně si opatřete na dny, kdy to klouže, nesmeky.

Pokud je velký mráz, ale neklouže to, velmi oceníte letošní novinku firmy adidas – boost, hmotu, která si udržuje pružnost až do minus 20 stupňů. Oblíbí si ji zejména ti, kteří mají rádi, když cítí, že bota se noze poddá a umožní jí přirozené odvalení.

Rovnoměrné tempo, celková uvolněnost

Rovnoměrné tempo, stejně jako celková uvolněnost snižují riziko pádu. Když zaberete příliš zprudka, máte větší šanci, že uklouznete. Když jste celí ztuhlí, koordinace vašich pohybů je prakticky na nule, což v konečném důsledku také zvyšuje riziko pádu. Řachnout sebou pak není vůbec těžké.

Pokud se vydáte na běh delší jak hodinový, vezměte si s sebou termosku s teplým nápojem. Rozhodně nepijte při běhu studené nápoje, mohlo by to mít, kromě nachlazení, stejný následek, jako když si nebudete chránit hlavu a zátylek – "housera".

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Nedávno vyšlo druhé číslo běžeckého časopisu : Povinnost pro všechny běžce. Už jsou vydaná čtyří čísla a všechny si můžete objednat na webu…»
  • PROČ NECHODIT NA FUNKČNÍ TRÉNINK V BĚŽECKÝCH BOTÁCH? : A co ak pri funkcnom treningu aj beham (na pase)? Prave teraz totiz riesim tuto dilemu..z opacnej…»
  • PROČ NECHODIT NA FUNKČNÍ TRÉNINK V BĚŽECKÝCH BOTÁCH? : Možná jsem to přehlédl, ale nebylo by špatné upozornit, že se jedná o "komerční sdělení". »
  • Železo a běh, běh a železo, jak se to rýmuje? : Ahoj Miloši, moc ti fandím a držím palce. Napsal bys potom nějaké doporučení, jaké posilovací cviky…»
  • Datle – energetická, minerálová a vitamínová bomba na běžecké toulky a do vánočního pečiva : Dobrý den, doporučujete datle kombinovat i s jinými alternativami jako je med, melasa, apod.?…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků