logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jsem schopný uběhnout pět, deset, patnáct kilometrů, půlmaraton nebo maraton?

Jsem schopný uběhnout pět, deset, patnáct kilometrů, půlmaraton nebo maraton?

Atleti tvrdí, že běh začíná až od rychlosti, jíž jste schopni urazit za hodinu po svých 10 kilometrů. Atleti též tvrdí, že maratoncem je ten, který uběhne maraton pod 3 hodiny. Také v tom cítíte rozpor? Když jste schopni běžet a za hodinu uběhnout deset kilometrů, jste běžec (běžkyně). Když jste schopni uběhnout maraton za 4 hodiny či pod 4 hodiny, tedy být schopni běžet celých 42, 195 km rychlostí 10,5 km za hodinu, tak jste sice běžec, ale maratonec ani náhodou. Mají to ti atleti tedy dost svérázně nastavené! No nic, to je jejich problém, my ostatní víme, že jde o to absolvovat maraton za čas, který na to máme stanoven pořadatelem a atleti, ať si běhají své maratony pod 3 hodiny, když je to tak bere.

Otázkou, uvedenou v názvu, začíná mnoho dotazů těch, kteří touží prožívat stejnou radost z běhání, o níž čtou na Běžecké škole, ale zatím se bojí, aby je běh nezklamal.

Myslíte si, že je to otázka postrádající logiku? Myslíte si, že uběhnout 5, 10, 15 kilometrů, půlmaraton nebo maraton může každý, nebo je to jen výsada vyvolených?

Běžec, který prošel drilem atletického tréninku od žáčků či dorostenců, který byl vychován v tom, že každý kdo neuběhne za hodinu alespoň 10 km je chodec, vám odpoví, že je to výsada vyvolených. Člověk nezatížený běžeckou minulostí vám řekne: „Jsi zdravý? Pak běž do toho. Já, přestože jsem zatížen běžeckou minulostí, vám odpovím také: „Jsi zdravý? Běž do toho. Každý může zaběhnout 5, 10, 15 kilometrů, půlmaraton, maraton, či dokonce ultramaraton. Chce to jen jedno! Začít s tréninkem a to s tréninkem přiměřeným současné fyzické kondici nového adepta běhání. Chce to taky spoustu trpělivosti, ale výsledek stojí za to.

Před lety uspořádal časopis Runner´s World anketu o běhu v USA, kde mimo jiné zprůměroval výkony mužů na závodech uspořádaných v USA na tratích 5 km, 10 km, půlmaratonu a maratonu. Tady jsou výsledky, ke kterým dospěli:

Průměrný výkon běžců/běžkyň, kteří proběhli cílem:

trať muži ženy
5 kilometrů 26:33 32:26
10 kilometrů 53:05 1:00:59
půlmaraton 1:58 2:17
maraton 4:20 5:51

Až se budete sami sebe ptát: „Jsem schopný uběhnout pět, deset, patnáct kilometrů, půlmaraton, maraton?“, nemějte před očima časy, které běhají „Afričani“, dokonce nemějte před očima časy, jimiž běhají vítězové na závodech v České nebo Slovenské republice. Promítněte si před očima výše uvedené průměrné časy Američanů a Američanek, a s klidným svědomím začněte běhat, protože na tyhle časy většina z vás má.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (78 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr Kaňovský | 29. 9. 2016 18.51 hod. | 94.112.66.xxx
Na výkonnosti druhých nezáleží a na řečech druhých též ne, ty bývají k lidem všech výkonností. Důležité je řídit se tím, co chcete sami, ostatně v každém závodu bude někdo první, někdo uprostřed a někdo poslední. Takže jediné, co zbývá, je zodpovědět si, jestli opravdu ten maraton uběhnout chceme a pokud ano, tak do toho jít, na řeči druhých pak nedat, ty nejsou podstatné, naproti tomu dát více na odezvu svého těla a věnovat k splnění toho kterého cíle adekvátní úsilí a čas, aby si člověk kvůli tomu třeba nějak neublížil. Jinak platí to, co je v článku, takže když člověk uběhne závod v limitu daném pořadatelem, tak je samozřejmě vše v pořádku. Je to jen na vás!
Jinak si lze všimnout, že u žen je průměrné tempo desítky lepší než tempo pětky, to je samozřejmě dáno odlišnou strukturou závodů a lidí, kteří na ně chodí, jinak vesměs platí, že lidé běhající desítku kolem 60 minut jsou schopni pětku za 26-27 minut dát a tyto výkony bych považoval víceméné za rovnocenné.

Kateřina | 29. 9. 2016 14.07 hod. | 82.142.88.xxx
Tak na pět kiláků jsem průměrný americký muž, na deseti kilácích se ovšem stávám průměrnou ženou :D asi se budu muset méně kochat krajinou a více makat a nebo se smířit s tím, že ženou zůstanu. Hlavně aby si to člověk užil a cítil se v pohodě. Moc hezký článek!

honza | 26. 12. 2015 15.15 hod. | 79.170.253.x
také jsem průměrná američanka jak časem , tak váhou ale ale bojuju dál...

Jana | 30. 11. 2015 12.36 hod. | 176.101.148.x
I já bych si přála uběhnout maraton i půlmaraton rychleji...ale myslím, že to, že někdo "jen" uběhne maraton není znehodnocení běhu. Běhám docela dlouho a pravidelně, ale na maraton jsem si nikdy netroufla. A pak jsem dostala k narozeninám starovní číslo. Pro mě to byl test, zda obstojím sama před sebou, zda dokážu dost trénovat a naběhat takový objem, abych to zvládla. Zda vyběhnu, i když se mi zrovna nechce. Můj cíl byl uběhnout maraton, a to tak, aby mě to nestálo zdraví a byla jsem v pohodě. Podařilo se. Běhala jsem jako o život, v neděli dlouhé běhy a za jakéhokoliv počasí. Čas nebyl excelentní, ale podle plánu. Byla jsem překvapená, že mě další dny nic nebolí, jen jsem byla pár týdnů při námaze víc unavená. Ale v mém věku je to asi normální. Myslím si,ať si každý běhá pro co chce. Pro výkon nebo pro jen tak pro pocit, že něco zvládne. Hlavně, když z toho máme radost, ne?

Lidka | 27. 11. 2015 18.18 hod. | 85.207.22.xxx
Jejda, to jsi mě Miloši opět potěšil. Myslela jsem si, že běhám jak průměrná moravská babička a vida, podle statistiky jsem průměrný americký chlapík. Super, jdu do botasek, plašit pokuřující mládež u chodníků...:)

Adam | 26. 11. 2015 23.17 hod. | 89.103.6.xx
Možná vložím kontroverzní příspěvek, ale nedá mi to:)
Přiznám, že běhám od mala a že jsem si prošel těmi žáky a dorostenci.. na druhou stranu nikomu neříkám, že běh začíná na 10km pod hodinu nebo že maratoncem je ten, kdo ho dá pod 3 hodiny.. každý běhá na to, na co má, na co natrénoval a co mu dělá radost.
Přeskočím to, že lidé, aniž by nějakou delší dobu soustavně běhali, se vrhají rovnou do maratonů. Proč nezačít od kratší distance, kde se naučím techniku, vybuduju si nějakou základní rychlost a pak se klidně můžu posouvat na delší vzdálnosti. Mně to tak příde přirozěné. Dnes ale každý chce na FB napsat, že uběhl maraton.. 5km přece dá každý, ale já uběhl maraton, světe sedni si na zadek :)
Mně osobně tak teď často příde, že místo toho, aby se lidé adekvátně připravili na tak dlouhý závod a podali výkon, co by za něco stál, tak raději 'jen' dokončí. Hlavně abych měl další zářez. Já třeba maraton ještě neběžel, je mi 30 a myslím, že na to mám ještě čas, že jsem ještě nevyčerpal svoje možnosti na 5-20km...
Často se tak sám sebe ptám, neznehodnocuje to pak ten sport? To ať si každý odpoví sám, se svým svědomím, jak se na závod připravil ;)
Nemyslel jsem ten můj příspěvek jako flame, ani jako přilití oleje do ohně. Myslel jsem ho pouze jako zamyšlení, jestli by nestálo za to se k tomu maratonu postupně dopracovat a podat výkon, na který bych mohl být právem hrdý. A nemusí to platit jen pro maraton :)
Přeju všem ať to běhá, ať vás nic nebolí a máte z běhu stejnou radost jako já!
Adam

Petr Donner | 26. 11. 2015 17.40 hod. | 83.69.52.xx
Obdivuji všechny kteří do toho jdou a je jedno zda běhají maraton za 4:30 nebo 2:20. Maraton BOLÍ při každé rychlosti. Jde jen o to, zda budu chtít jít do dalšího a když už ano, tak jak znám běžce určitě se budu chtít zlepšit. Tady teprve nastává ten zlom, kdy dojdu k tomu, že jenom pravidelným ale ne už běháním ale tréninkem se posunu dál. To je ten okamžik kdy se stávám BĚŽCEM. Od této chvíle jsem propadl dlouhým běhům a začlenil se do party stejných nadšenců kteří se těší nejenom na závody, ale na společná setkání kde se řeší všechno co se běhání týče. Bolístky, rady na bolístky, jaké boty do terénu, na silnici atd....Najednou zjistíš, že potřebuješ trenéra, protože vidíš že ti co ho mají se zlepšují a ty se nemůžeš pohnout z místa. Pak teprve začne ta pravá běžecká řehole. To je ta doba, kdy pod jeho vedením se začneš zlepšovat ne o minuty, ale o desítky minut a každý večer, kdy v posteli na noťasu rozebíráš dnešní trénink a zjistíš, že budeš před spaním protahovat a vůbec ti nepřijde divné, že před rokem by jsi tomu nevěřil. Usínáš s vědomím že jsi udělal v tréninku malinký krůček a nemůžeš se dočkat druhého dne až zase vyběhneš.

David | 21. 1. 2014 21.31 hod. | 79.170.249.x
To je zajimave, ze prumerna rychlost muzu na 5 a 10 km je skoro stejna.

Ondřej | 21. 1. 2014 13.50 hod. | 193.245.34.xx
Koukám, že loni v březnu jsem začal jako průměrná američanka, ale v září už ze mě byl průměrný američan. To jsem zvědav, co ze mě bude letos. :-)

Hanka | 21. 1. 2014 11.20 hod. | 90.183.250.xxx
Taky jsem myslela, že jsem pomalá, a teď koukám, že jsem průměrnej americkej chlap :-) Jdu se proběhnout :-)

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Začínáme s během

všechny články Začínáme s během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běžecké středy Běžecké školy na Praze 14 – Černém Mostě : Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda i v letošním roce probíhá příprava pokročilých běžců, zda…»
  • Trasa půlmaratonu vede mezi skvosty Karlových Varů : Dobrý den, mapa závodu je vždy dostupná na stránce runczech.com Může se stát, že trasa se nebude…»
  • Trasa půlmaratonu vede mezi skvosty Karlových Varů : nevíte proč někdo sem nedal mapku trasy půlmaratonu? »
  • Triky a pověry spojené s běháním. Dvacátý pátý tip Běžecké školy pro váš lepší života běh : Ahoj, začala jsem běhat téměř před rokem. Pamatuji si, že ty začátky byly opravdu šílené, ale je to…»
  • Zapomeňte na hubnutí, žijte, abyste zvýšili svou vitalitu a chuť do života : Moc krásný článek ... souhlasím. Skvělé motto na závěr a knihu od A.L.Gittleman mohu vřele…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků