logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

V jednoduchosti je síla

V jednoduchosti je síla

Běh sám o sobě je velmi jednoduchá a užitečná pohybová aktivita, samozřejmě provádíme-li jej správně. Pokud si k němu občas přibereme runningové hole, může být ještě užitečnějším. Uznejte sami: proč jednoduše neběhat efektivněji a zdravěji, když to jde?

Nečekanou přínosnost, a přitom jednoduchost běhu s runningovými holemi pěkně vystihla dvojnásobná olympijská vítězka a držitelka světového rekordu v hodu oštěpem Bára Špotáková: „Nečekala bych, že to bude takový rozdíl. Líbí se mi, že si intenzitu můžete dávkovat sami. Dá se běžet tak, že se o hole opíráte jen trochu. Anebo hodně. Je to primitivní, ale funguje to“, říká.

„Mně se víc líbí spíš jednoduché věci. A vidím, že každodenní ,trapné‘ klusání ráno před snídaní funguje na tělo neuvěřitelně. Má ohromný vliv na další trénink. Hole jsou podobná věc. Jednoduchý princip je vždycky nejlepší“, dodává v rozhovoru pro Magazín Sport nejlepší oštěpařka světa.

To, že v jednoduchosti je síla, platí u běhu s holemi i reálně. Kvůli tomu, abyste dohnali důsledky zanedbávání vršku (břicho, záda, core, paže) při normálním běhu, nemusíte totiž chodit do posilovny „bojovat s železem“. Dynamickým, ale rovnoměrným zatěžováním trupu a ramen při správném odrážení holemi kromě posílení těchto oblastí také uvolníte svalstvo šíjové, jež bývá často ztuhlé. A o tom, že odlehčíte bedrům a kloubům nohou, nemůže být sporu.

Někteří běžci se úzkostlivě bojí, aby neměli nahoře svalů až příliš. Tak nebojte, „kulturistická bedna" nehrozí. Hole samotné jsou lehké a plynulé odrážení holemi bychom z tréninkového hlediska mohli možná přirovnat ke cvičení s malými medicinbaly. I u něj jsou totiž efektivně zapojeny břišní svaly a core, nejenom „bicáky“.

Další aspekt jednoduchosti: běh s runningovými holemi využijeme buď na náročnou, nebo relaxační variantu. V prvním případě poběžíme delší vzdálenost v obtížnějším terénu, případně si do běhu přidáme i odrazová nebo posilovací cvičení. Druhou, odpočinkovou možnost oceníme například druhý den po závodě či těžkém tréninku. Vybereme si rovinatý a travnatý úsek a naše nohy si budou lebedit, protože paže značnou část „práce" odvedou za ně.

Pokud jde o povrchy, na kterých můžeme běhat s runningovými holemi, je to opět jednoduché jako facka: na všech. Plně využít sílu paží nám samozřejmě umožní především povrchy měkké, do nichž se prodloužený hrot plynule zanoří, ale s pomocí gumových zakončení uspějeme i na površích tvrdých. No a když už nás po nějaké době souvislého běhu bolí paže, jednoduše pokračujeme dál s 

„V jednoduchosti je síla" ještě jednou. Runningové hole nemají žádné složité součástky či spojovací díly, které by se dříve či později (spíš dříve) rozbily. Jednoduše se upíná a rozepíná jejich poutko. Jednoduše je nelze zničit, to byste s nimi asi museli mlátit do žulových balvanů nebo po nich skákat na obrubníku. Takže nezbývá než popadnout hole a vyběhnout. Jak jednoduché…

Nerudný týpek

O tom že v jednoduchosti je síla, a že běhat se dá i s holí, tedy pardon s holemi, se můžete na vlastní nohy, ruce i oči přesvědčit, když v sobotu v deset dopoledne zaběhnete do Running Mall, kde Milan Kůtek už potřetí bude předvádět, co všechno se dá s běžeckými holemi vyvádět. Mě Milan na běhání s holemi nachytal, teď je řada na vás.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 7484/7300×, 2 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr | 28. 1. 2014 11.30 hod. | 88.101.210.xx
Ahoj je potreba byt clenem nebo muzu prijit z ulice?

fotoMiloš Škorpil: Petře, můžeš přijít normálně dveřma z ulice :). Není jen pro členy.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běh s holemi

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice104
Více času na sebe14
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou34

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků