logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

V jednoduchosti je síla

V jednoduchosti je síla

Běh sám o sobě je velmi jednoduchá a užitečná pohybová aktivita, samozřejmě provádíme-li jej správně. Pokud si k němu občas přibereme runningové hole, může být ještě užitečnějším. Uznejte sami: proč jednoduše neběhat efektivněji a zdravěji, když to jde?

Nečekanou přínosnost, a přitom jednoduchost běhu s runningovými holemi pěkně vystihla dvojnásobná olympijská vítězka a držitelka světového rekordu v hodu oštěpem Bára Špotáková: „Nečekala bych, že to bude takový rozdíl. Líbí se mi, že si intenzitu můžete dávkovat sami. Dá se běžet tak, že se o hole opíráte jen trochu. Anebo hodně. Je to primitivní, ale funguje to“, říká.

„Mně se víc líbí spíš jednoduché věci. A vidím, že každodenní ,trapné‘ klusání ráno před snídaní funguje na tělo neuvěřitelně. Má ohromný vliv na další trénink. Hole jsou podobná věc. Jednoduchý princip je vždycky nejlepší“, dodává v rozhovoru pro Magazín Sport nejlepší oštěpařka světa.

To, že v jednoduchosti je síla, platí u běhu s holemi i reálně. Kvůli tomu, abyste dohnali důsledky zanedbávání vršku (břicho, záda, core, paže) při normálním běhu, nemusíte totiž chodit do posilovny „bojovat s železem“. Dynamickým, ale rovnoměrným zatěžováním trupu a ramen při správném odrážení holemi kromě posílení těchto oblastí také uvolníte svalstvo šíjové, jež bývá často ztuhlé. A o tom, že odlehčíte bedrům a kloubům nohou, nemůže být sporu.

Někteří běžci se úzkostlivě bojí, aby neměli nahoře svalů až příliš. Tak nebojte, „kulturistická bedna" nehrozí. Hole samotné jsou lehké a plynulé odrážení holemi bychom z tréninkového hlediska mohli možná přirovnat ke cvičení s malými medicinbaly. I u něj jsou totiž efektivně zapojeny břišní svaly a core, nejenom „bicáky“.

Další aspekt jednoduchosti: běh s runningovými holemi využijeme buď na náročnou, nebo relaxační variantu. V prvním případě poběžíme delší vzdálenost v obtížnějším terénu, případně si do běhu přidáme i odrazová nebo posilovací cvičení. Druhou, odpočinkovou možnost oceníme například druhý den po závodě či těžkém tréninku. Vybereme si rovinatý a travnatý úsek a naše nohy si budou lebedit, protože paže značnou část „práce" odvedou za ně.

Pokud jde o povrchy, na kterých můžeme běhat s runningovými holemi, je to opět jednoduché jako facka: na všech. Plně využít sílu paží nám samozřejmě umožní především povrchy měkké, do nichž se prodloužený hrot plynule zanoří, ale s pomocí gumových zakončení uspějeme i na površích tvrdých. No a když už nás po nějaké době souvislého běhu bolí paže, jednoduše pokračujeme dál s 

„V jednoduchosti je síla" ještě jednou. Runningové hole nemají žádné složité součástky či spojovací díly, které by se dříve či později (spíš dříve) rozbily. Jednoduše se upíná a rozepíná jejich poutko. Jednoduše je nelze zničit, to byste s nimi asi museli mlátit do žulových balvanů nebo po nich skákat na obrubníku. Takže nezbývá než popadnout hole a vyběhnout. Jak jednoduché…

Nerudný týpek

O tom že v jednoduchosti je síla, a že běhat se dá i s holí, tedy pardon s holemi, se můžete na vlastní nohy, ruce i oči přesvědčit, když v sobotu v deset dopoledne zaběhnete do Running Mall, kde Milan Kůtek už potřetí bude předvádět, co všechno se dá s běžeckými holemi vyvádět. Mě Milan na běhání s holemi nachytal, teď je řada na vás.

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 10555/10313×, 2 komentáře

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (5 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr | 28. 1. 2014 11.30 hod. | 88.101.210.xx
Ahoj je potreba byt clenem nebo muzu prijit z ulice?

fotoMiloš Škorpil: Petře, můžeš přijít normálně dveřma z ulice :). Není jen pro členy.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál Běh s holemi

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Jak se vrátit do běžeckého tréninku po pauze trvající 4 – 6 týdnů : zdravím poslední dobou mám skoro po každém běhu problém s koleny,prostě mě začnou bolet.nevíte co s…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Doporučuji při potížích klid a počkat. Běhala jsem dlouho přes bolesti a nedopřála při občasném…»
  • 7 tipů pro běhání na pásu : vopruz :-( »
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dobry den, v cervnu 17 jsem zacal opet behat a hodne aktivne zit. Zhruba po mesici se ozvala leva…»
  • Pomalé běhání, cesta nejen k běžecké dlouhověkosti : Jitko, 60 metrů stupňovaně se běží tak, že začínáš běžet velmi pomalu a postupně, cca po 10 metrech…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků