logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Tisíce kilometrů naboso. Július Pataky a jeho zkušenosti s bosonohým běháním

Tisíce kilometrů naboso. Július Pataky a jeho zkušenosti s bosonohým běháním

Kdo jiný by vám mohl říci o běhání naboso víc, než ten, kdo takto naběhal v České republice nejvíce kilometrů?

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Dýchání, rychlost, stabilita
  2. Bosý běh učí správnému stylu
  3. Stabilita, rovná se půl zdraví
  4. Ekonomika běhu
  5. Závěrečný apel

Dýchání, rychlost, stabilita

Kilometry naboso přibývají, i když vzhledem k počasí ne takovým tempem, jaké bych si přál. Nezbývá než část tréninku absolvovat v botách a pak zalézt za pec a čekat na příznivější počasí. Nebo na to, až se chodidla řádně otuží. Ono takové pobíhání naboso na namrzlé asfaltce posypané štěrkem má také něco do sebe. Má takový mnohdy až akupunkturní rozměr… Ale pojďme si teď dlouhé zimní večery zpříjemnit radami odborníka Júlia Patakyho, reflexního terapeuta, který už osmnáct let běhá naboso i maratony.

Autoři: Július Pataky (kurzíva), René Kujan
Foto: archiv J. Patakyho

Bosý běh učí správnému stylu

bosonohý běh

Jelikož jsem nikdy neměl trenéra nebo běžeckého poradce, dost jsem v tom ze začátku tápal. Chtěl jsem sledovat svou rychlost. A jak se mění při různém stylu. Ale ty hodinky, které jsem si koupil jako první, se ukázaly jako nepoužitelné, protože byly na principu krokoměru. A čidlo určené k přidělání na botu na holé chodidlo neupevníte. Až asi před sedmi lety jsem si koupil svoje první hodinky s GPS. S nimi jsem začal pozorovat, že se nemusím snažit běžet rychleji, stačí, když se soustředím na rovné držení těla, hluboký dech do břicha, krátký krok s dopadem na špičky a najednou okamžitá rychlost poskočí. Změna stylu trvá dlouho, když byl člověk dlouho předtím zvyklý běhat špatně. Ale při pohledu zpět se podařil pokrok. Stereotyp se zdá být pevně usídlen ve své pozici, ale pokud se mi podařilo udržet pozornost na kontrole stylu, tak se všechno začalo postupně měnit. Celý proces trvá už asi pět let a ani dnes nemůžu stoprocentně říct, že by styl naskočil automaticky, bez snahy, i když dnes už mnohem menší.

Stabilita, rovná se půl zdraví

Bosý běh je stabilní i na kluzkém terénu. Nyní v zimě, i když není sníh, je hodně kluzko, protože v noci půda zamrzne a přes den taje a na povrchu je mazlavá. Nohy dopadají na špičky blízko těžiště, takže když kloužou, klouže s nimi celé tělo jako při lyžování. Že jde o skutečně nebezpečný terén, čas od času zjistím, když mne ze stabilní pozice vychýlí můj pejsek (německá doga s 65 kg). Tedy, když se zapřu patou. To se pak jede jako na mýdle. Bosým stylem lze běhat i v některých sandálech a také nedochází k uklouznutí.

Bosé běhání mi dává jistotu, že si nezvrtnu kotník. V běžeckých botách při dopadu na patu nejsou šlachy na plosce nohy v plném provozu, takže kotník je fakticky v uvolněném stavu. Stačí větší nerovnost terénu nebo kamínek a při prudkém zvrtnutí na něm může dojít k bolestivému natažení vazů, které drží kotník pohromadě. U bosého běhu při správné pozici těla a dopadu na špičky k tomu dojít nemůže. Těžko se to vysvětluje, ale lze se o tom přesvědčit pokusem: Ve stoji na celém chodidle lze vnější kotník vyklenout směrem do strany lehce. Ve stoji na špičkách toto vyklenutí není možné, protože kotník je zpevněn jak z vnější, tak z vnitřní strany napnutými šlachami. Při běhu potom nerovnosti nezpůsobí vyosení chodidla.

Ekonomika běhu

bosonohý běh

Myslím na to, jak pružinám v mém chodidle po odrazu dát čas na odpočinek tím, že si více „kopu do zadku“. Noha má při opisování vysoké trajektorie čas si odpočinout. Také kolena tím zvedám o trošku výš. Pak znovu pružně dopadne špička na zem a celý proces se opakuje. Svou váhu těla přeměňuji v pružinách chodidla v energii, kterou na dlouhé trati potřebuji. Soustředěn na tento úkon najednou zjišťuji, že hodinky ukazují 15 km/hod. Podaří-li se mi k tomu ještě dýchat bránicí do břicha, tak přestávám cítit únavu a mohl bych běžet donekonečna. Ale mou pozornost záhy upoutá něco jiného a pohoda běhu je pryč. Dostat to do automatiky, o tom ten trénink vlastně je.

Závěrečný apel

Projekt běsého bohání je věnován sportovcům na vozíku. Za každý naboso naběhaný kilometr posílám vozíčkářům korunu. Máte-li rádi magory, výzvy a sny, prosím, připojte se! I malý dar je velká pomoc. Můžete sledovat mé výkony a za každý boso-kilometr věnovat určitou částku, nebo si začněte plnit svoje vlastní sportovní sny, přijďte za námi se svým vlastním projektem, staňte se Spojenci!

Tuto rubriku připravujeme s laskavou podporou reflexních terapeutů manželů Patakyových.

Naběhané kilometry naboso a další informace sledujte zde.

René Kujan foto
  • přečteno: 7991/7552×, 4 komentáře
Tisíce kilometrů naboso. Július Pataky a jeho zkušenosti s bosonohým běháním Tisíce kilometrů naboso. Július Pataky a jeho zkušenosti s bosonohým běháním

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (12 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Pavel Kaiser | 26. 5. 2014 13.03 hod. | 94.113.164.xx
Prima článek, dnes zkusím prvních pár set metrů naboso a uvidím, jako dítě jsem chodil bos velmi rád a dlouho. Teď už dlouho ne... Chtěl bych poprosit o zkušenost s během po asfaltu, kterému se u nás nevyhnu – boty s sebou nebo i po takto tvrdém povrchu lze v pohodě bez bot? Děkuji! A případně zkušenost, jak se dá spojit bosý běh s technikou Chi Running, kterou se také učím – pokud někdo takovou zkušenost má. Díky!

René | 11. 2. 2014 14.52 hod. | 93.99.179.xx
To David: Jestli byla otázka namířena na J. Patakyho, tak ten asi všude. Jen o zamrzlých, auty rozježděných cestách říká, že "je nemá rád", přesto je ale schopen po nich běžet. Pokud na mne, tak já zatím jen na "snadnějších" podkladech: cyklostezky, tráva, lesní a polní cesty, chodníky. Zamrzlé, rozježděné cesty taky nemám rád :), zatím jsem nucen vyhýbat se štěrku a povrchům z ostrých kamínků.
To Tomáš: S Rungo už na něčem podobném pracujeme. Snad to brzy někam dopracujeme :)

David | 6. 2. 2014 18.58 hod. | 90.177.235.xxx
Dobrý den, jednoduchá (možná až hloupá) otázka: kde běháte? Na jakém povrchu? Díky

Tomáš | 5. 2. 2014 12.26 hod. | 81.201.60.xxx
Děkuji za podnětný a zajímavý článek,především o dobrém běžeckém postoji.Nešlo by časem umístit třeba na Rungo video s Juliusem P.?Zájem by určitě byl..

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Pomáhej během

všechny články Pomáhej během

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běžecké středy Běžecké školy na Praze 14 – Černém Mostě : Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda i v letošním roce probíhá příprava pokročilých běžců, zda…»
  • Trasa půlmaratonu vede mezi skvosty Karlových Varů : Dobrý den, mapa závodu je vždy dostupná na stránce runczech.com Může se stát, že trasa se nebude…»
  • Trasa půlmaratonu vede mezi skvosty Karlových Varů : nevíte proč někdo sem nedal mapku trasy půlmaratonu? »
  • Triky a pověry spojené s běháním. Dvacátý pátý tip Běžecké školy pro váš lepší života běh : Ahoj, začala jsem běhat téměř před rokem. Pamatuji si, že ty začátky byly opravdu šílené, ale je to…»
  • Zapomeňte na hubnutí, žijte, abyste zvýšili svou vitalitu a chuť do života : Moc krásný článek ... souhlasím. Skvělé motto na závěr a knihu od A.L.Gittleman mohu vřele…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků