logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běh s holemi jako živý: videoukázky

Běh s holemi jako živý: videoukázky

Dost bylo fotek! Teda dobrých fotek není nikdy dost, ale mnohem názornější představu o tom, jak vlastně běh s runningovými holemi (nordic running) vypadá, si můžete nyní udělat na základě krátkých videoukázek.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Běh po rovině
  2. Běh naboso
  3. Běh do kopce
  4. Běh z kopce
  5. Běh v terénu se změnami směru
  6. S holemi si můžete zaběhat, stejně jako Petr Koukal i vy

Pořídili jsme je s Alešem Tvrzníkem pro účely naší další práce do souěže European Athletics Innovation Awards, v jejímž předchozím kole (2012) jsme zvítězili v kategorii Open. Snažili jsme se zaznamenat nejen všechny hlavní možnosti běhu s holemi (po rovině, zrychlovaný, do kopce, z kopce, v různých terénech, naboso, se změnami směru, po asfaltu, atd.), ale i různá cvičení s holemi (běžecká, protahovací, odrazová, posilovací).

Pojďme se dnes podívat na některé z nich. Zhruba půlminutová videa ukazují vždy nejprve běh s holemi normální rychlostí a pak zpomaleně, což by nám mělo umožnit lépe si uvědomit správné technické provedení a návaznost jednotlivých pohybových fází.

běh po rovině

Běh po rovině

Běh s holemi po rovině naživo

Ano, je to tak: Nordic running má blíže k běhu na lyžích (klasickou technikou), než k nordic walkingu. Odraz holí je ale časově i prostorově kratší než při jízdě na běžkách – můžeme ho přirovnat ke střední fázi běžkařského odrazu, neboť paže se nedostávají výrazně před trup ani za trup. Pohyb ruky po rukojeti je mírně klouzavý – sevření není ani křečovitě pevné, ani příliš uvolněné (tak by to mělo být i při normálním běhu).

Běh naboso

Běh naboso s holemi a naživo

Technika při „barefoot nordic runningu“, čili běhu s holemi naboso, je stejná. Zdůrazním především správný pohyb loktů podél těla v předozadním směru, ne do stran (taky s tím bojujete?). Oproti běhu v botách ale noha přirozeně našlapuje na přední část chodidla a prsty se automaticky zapojují do odrazu. Náš běžecký krok bude – a to nejen pocitově – díky holím ještě odlehčenější. Bosoběh s holemi se tak může stát mezičlánkem k opravdovému běhání naboso.

běh do kopce

Běh do kopce

Běh do kopce naživo

Správně dlouhé runningové hole při vybíhání kopce zabraňují nežádoucímu předklonu trupu s vysazením hýždí, náklon trupu ke svahu je s jejich využitím naopak optimální. Díky většímu zapojení svalových skupin paží a ramen dochází k výraznějšímu odrazu holemi, čímž „vršek“ přebírá značnou část práce dolních končetin (nohy jsou významně odlehčeny). To nám umožní zvládnout při tréninku více kopců a ještě si při tom užitečně zaposilovat často opomíjené partie.

Běh z kopce

Běh z koce naživo

Síla působící na pohybový aparát při dokroku je při seběhu vlivem gravitace větší, než při běhu na rovině. Díky opoře o hůl a zapojení svalových skupin paží a ramen dochází k její výrazné eliminaci. Důležité je udržení mírného náklonu trupu („nepřisedáme“, nezakláníme se) a dokrok bez výraznějšího silového nárazu přes paty. Stejně jako při běhu na rovině je úhel v lokti oporové paže při zahájení odrazu holí žádoucích 90 stupňů („nešmrdláme lokty proklatě nízko“).

slalom s holemi

Běh v terénu se změnami směru

Slalom s holemi naživo

Aby to nevypadalo, že nordic running se dá provozovat jen na kýčovitě zastřiženém parkovém trávníčku. Jeho další výhody (stabilita, prevence zranění, větší energetický výdej, zpestření tréninku, atd.) vyniknou nejvíce v nerovném měkkém terénu – na přírodních loukách, lesních cestách či upravených polích. Více makat musí jak naše nohy, tak paže se zapichujícími holemi. Ale dá se běžet až submaximální rychlostí, což můžeme využít třeba při přírodních slalomech.

S holemi si můžete zaběhat, stejně jako Petr Koukal i vy

Běh s runningovými holemi začínají kromě běžců praktikovat i další sportovci – příkladem za všechny budiž nejlepší český badmintonista a vlajkonoš olympijské výpravy (Londýn 2012) Petr Koukal. A kde máte šanci si jej osvojit vy? Buď na červencovém soustředění Běžecké školy, nebo na některé z našich výukových akcí (více zde).

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 8748/8363×
Běh s holemi jako živý: videoukázky Běh s holemi jako živý: videoukázky Běh s holemi jako živý: videoukázky

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (6 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků