logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Běhání na běžeckém pásu

Běhání na běžeckém pásu

Přišel mi dotaz, tentokrát přes naší anketku, a v něm stojí: „A taky snad letos uběhnu PIM. Co mi chybí ? Běhám celý leden ve fitku na běhátku. V tomto počasí je to pohodlnější, pro mě jako kancelářskou krysu někdy i jediné možné řešení. Přiznávám, že mě to běhání ve fitku nijak neuráží. Rád bych našel nějaké rady či doporučení jak běhat ve fitku. Zatím jsem tu našel pouze jak se rozcvičit. Je běhání na běhátku třeba i v létě dobré? Jak si zpříjemnit monotónnost (já si vždy zvolím nějaký přednastavený profil, aby to nebylo tak fádní). Teď běhám na tep, na 65 % TF max – abych hubnul (zase nějaké zpestření). Jak simulovat běh v terénu, jaký gradient, jaké stoupání si navolit? Jak moc se běh na běhátku liší od toho v terénu po rovině na asfaltu? Dá se na běhátku efektivně běhat i intervalově? Zkrátka a dobře, jak běhat na běhátku? Pavel.

Jak běhat na běžeckém pásu?

Úplně stejně, jako když běháte venku. Mě osobně, tak jako Pavla, běhání ve fitku na běžeckém pásu neuráží, není proč. Ostatně pro mnohé je to opravdu jediná možnost, jak od pozdního podzimu do časného jara vůbec běhat. Na běžeckém pásu se dají odběhat všechny běžecké tréninky, které potřebujete odběhat, to znamená:

  • vytrvalostní běhy
  • tempové běhy
  • rychlost
  • běh do kopce

jediné, co na běhátku natrénovat nelze, je běh z kopce.

Nastavení profilu

Když to vezmu postupně podle Pavlových otázek, tak ohledně přednastavení určitého profilu se Pavel zmiňuje už sám. Samozřejmě záleží na tom,jakým typem běžeckého pásu je příslušné fitko vybaveno, ne na všech se dá profil navolit.

Nastavení běhu v terénu

Zase to záleží na daném typu běžeckého pásu, na některém si můžete nastavit jakýkoliv trénink dle své představy. Třeba se chystáte na nějaký konkrétní závod v terénu, do vrchu, horský běh, z propozic znáte délku a celkový profil, pak není problém to celé převést do programu na běhátku, zvolit rychlost a vyběhnout. Rychlost pak můžete během samotného běhu korigovat v součinnosti s hodnotami vaší aktuální tepové frekvence a to tak, abyste nemuseli přecházet do chůze.

Pokud chcete trénovat zároveň sílu i vytrvalost, tak si nastavte hodnoty převýšení od 3 do 4, pokud chcete natrénovat krátké např. minutové výběhy kopců, nastavte si 7. S tím, že pak zase poběžíte 2 minuty po rovině. Tyhle rady berte však spíše jako obecný mustr. Neznám vaše fyzické možnosti a tak u toho, kdo běžně běhá běhy do kopce, mohou tyto hodnoty vzbudit úsměv, pro toho, kdo začíná běhat, pak hrůzu.

Rozdíl mezi během na tvrdém podkladu a na pružném pásu

Rozdíl je zejména v tom, že pás na rozdíl od asfaltu nebo betonu pruží a tak jsou při běhu na něm zatěžovány některé úpony a šlachy a tím i svalové skupiny více než při běhání na pevném podkladu. Hlavně jsou to achilovky a úpony kolem hlezenních kloubů (kotníků). Právě proto je tak důležité se před vstupem na běžecký pás rozcvičit na jiném aerobním trenažéru.
Je docela možné, že zjistíte, že máte nějaké mezižeberní svaly – pás vám vrací údery jinak než tvrdý podklad a tím pádem dochází v ostatních částech těla k rozechvívání – zatěžování svalových skupin, které při běhu venku nejsou vůbec v činnosti.
Po prvních trénincích na běžeckém pásu vás mohou bolet i holeně a zánártí. Abyste se těmto problémům vyhnuli, tak i když jste zkušení běžci, nejdříve nechte své tělo s běžeckým pásem seznámit a první tři tréninky na něm běhejte nejvýše půl hodinky a to ve volném tempu, tedy do 70 % TF max, a až teprve potom začněte běhat své obvyklé vzdálenosti a zátěže.

Intervalový trénink

Na běžeckém pásu můžete naběhat všechny tréninky, které se běhají venku, tedy i jakýkoliv intervalový trénink.

Na co si dát při běhání ve fitku pozor?

Pitný režim

Ve fitku je zpravidla teplý a suchý vzduch, který se navíc ani nehne, to poznáte docela rychle, protože se začnete potit dřív, než jste normálně zvyklí, nezapomínejte tedy při běhu na běžeckém páse pít. I když máte naplánován běh třeba jen na půl hodiny, vezměte si sebou, nebo před vyběhnutím si kupte, půl litru vody a tu během tréninku postupně vypijte.

Vyšší potivost

Vyšší pocení znamená, že vám bude téct pot do očí, berte si tedy do fitka ručník, jímž se budete moci kdykoliv otřít nebo čelenku. Pokud máte naplánován opravdu dlouhý běh, vezměte si sebou několik triček na převléknutí a to i v případě, že běháte ve funkčním prádle, pot tekoucí mezi půlkami není nic příjemného a vlk či různé opruzeniny taky nic moc.

Lze běhat ve fitku na běžeckém páse i v létě?

Tak běhat určitě lze ve fitku i v létě, ale je potřeba si uvědomit, že obzvláště když jsem kancelářskou krysou toho denního světla moc neužiji a z toho pak, i když budu fyzicky celý rok aktivní ve fitku, mohu trpět depresemi z nedostatku slunečního světla, které je pro lidské tělo nejen lékem, vždyť jste určitě slyšeli, že kam nemůže slunce, chodí lékař, ale doslova zdrojem energie, kterou nelze ničím jiným nahradit. Takže v létě bych doporučoval běhat venku a do fitka zajít jen v nejnutnějším případě.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Petr | 12. 10. 2015 5.53 hod. | 115.114.8.xxx
Jsem pracovně pár let v Indii a běžecký pás tady má tu hlavní výhodu, že mě při běhu nepřepadávají smečky toulavých psů, žebráci a nehrozí mi na ulici kolize s rikšou či motorkou v protisměru :-)

Natálka | 17. 8. 2015 12.50 hod. | 84.242.64.xx
Já běhám na běžeckým pásu pouze přes zimní sezónu, protože přes zimu když vyběhnu ven, tak jsme hned nemocná, jak dýchám ten studený vzduch. Běžící pás mě moc nebaví, je to pro mě takové nezáživné ne jako když jsem venku a krajina mi utíká. Začala jsem chodit do posilovny do ženské posilovny, ale běžící pásy jsou vždycky obsazené. Takže chvilku posiluji a když se uvolní pás, tak hned na něj letím, aby mi ho někdo nezabral. Nakonec jsem začala po nějaké době chodit do mužské posilovny, ale tam mi zase nevyhovuje, jak na mě chlapy koukají. Poslední kapkou bylo, když mě jaký chlap začal v posilovně otravovat a zvát mě na večeři a vůbec mu nevadilo, že nemám zájem a mám přítele. Po návratu domů jsme se s přítelem rozhodli, že koupíme běžecký pás domů. Koupili jsme ho od společnosti domafit www.domafit.cz/dtl-bezecky-pas-cybex-770t?grp=174, a mám klid o nějakých otrapů a můžu si jít zaběhat kdy mě napadne. Je sice pravda, že v létě tam jen tak stojí, ale i někdy v letních deštivých dnech, když si nemohu jít zaběhat ven ho využiji. Peníze za koupi se nám už vrátili, když nechodíme do posilovny. Přítel se rozhoduje, že si možná od nich koupí i posilová stroj.

Rudan | 9. 2. 2015 15.52 hod. | 109.81.208.xx
Souhlasim. Já bych ještě jednou zdůraznil ten rozdíl v povrchu, což je pro nás hmotnější kluky občas zásadní. Dokud se běží po lesní cestičce je to super, jakmile jsem dal nohu na asfalt, tak první 4 kroky jsem myslel, že mi vyletí kolena vzduchem. K Vánocům nám v baráku přibyla "F15tka" – www.domishsport.cz/fitness/bezecke-pasy/bezecky-pas-master-f-15-344 takže teď už běhám jenom na ní...

Kryštof83 | 2. 10. 2014 12.59 hod. | 62.245.76.xx
Já to mám pravděpodovně úplně jinak, než většina ostatních.. Běhám jenom na pásu, v každém ročním období a za každého počasí. Bydlím v Praze, v lokalitě které není úplně ideální na venkovní výběhy a mě prostě fakt nebaví pořád někde koukat na cestu a kontrolovat si záda :) venku si raději zahraju tenis nebo jedu na kole. Chodím tak 2x – 3x týdně a běžim 80 – 90 minut. v rozmezí 5:55 / km – 6:07 / km. v programu kde se běží 2 minuty rovina, 2 minuty "náklon" 1 a 1 minuta "náklon" 2. Baví mě to, zhubnul jsem, cejtim se supr, takže u mě běhání na pásu určitě ANO!

JanaRuzi | 19. 3. 2013 14.03 hod. | 94.113.7.xxx
Děkuji za tento článek. Díky němu se člověk necítí za km naběhané na běhátku tak provinile :)

Hana H. | 6. 2. 2013 8.12 hod. | 212.158.133.xxx
naprosto souhlasim s Radkem, chapu, ze to je pro nekoho v zime jediny vychodisko, ale ja jsem proste "venkovni" clovek a na pasu ve fitku se mi nedostava cerstveho vzduchu a hrozne me to tam nudi :-) Muzu behat za kazdeho pocasi venku. Tepreve to me nabije energii. Ale na druhou stranu lepsi behat na pasu nez vubec..

fotoMiloš Škorpil: Pro všechny vyznavače běhání venku jen na dokreslení uvádím: Jsou dny, kdy běh venku, byť byste dýchali z plných plic vám potěšení nepřinese – Ostraváci by mohli určitě povídat, o dnech, kdy se nedá dýchat vůbec. Dobře si vzpomínám,kdy to podobně vypadalo převážnou část zimě i v Praze a jejím okolí. To člověk přiběhl domů a vyplival tolik černého prachu, jako by právě složil 10 metráků uhlí. Co bychom tehdy dali, byť za jediný běžecký pás.

Lenka | 4. 2. 2013 20.36 hod. | 212.96.185.xxx
V tomhle ročním období chodím taky do fitka běhat, když je to venku o zabití, je to příjemná změna. A pokud je to novější pás a jdou navolit programy, tak to může být i legrace, hlavně když je vše německy a člověk vlastně neví, co si nastavil a každá minuta je překvapení. V létě by mě na běhátko do fitka ale asi nikdo nedostal. :-)

LUkas | 4. 2. 2013 15.57 hod. | 74.201.27.xx
@Radek mate pravdu, ze beh venku (a navic za kazdeho pocasi) je super a nad takovy vonavy les po bource neni. Akorat neni bourka kazdy den, a ne kazdy bydli u lesa. Ja to treba k nejblizsimu lesu mam cca 2-3hodiny – letadlem :-( A nazor, ze beh na pasu zoceluje "mene" a ze to je jenom imitace .. kdo si vyzkousel bezet 90min na pasu, ten muze potvrdit, ze to vyzaduje notnou davku sebezapreni. O to vic pak chutna, kdyz z pasu slezete, notne psychicky posilen, ze jste se premohl, i kdyz jste si asi tak 1635x rikal, ze tam ty cisla ubihaji strasne pomalu, a ze jste to dokazal. Tohle neni nahrazka. To je hodne doopravdy.

Radek | 4. 2. 2013 15.24 hod. | 194.212.22.xxx
Pokud to někoho baví, tak poč ne. Všechny různé tzv. výhody běhání na pásu můžou bý fajn a v krajním případě 1x za měsíc tenhle trénink lze přežít. Mám ale pocit, že se nějak vytrácí ta podstata běhu. Tedy běžet a běžet krajinou a dýchat čistý vzduch, vnímat zvuky přírody, tlukot srdce a svůj dech. Právě čerstvý vzduch nás daleko víc prokysličí a my jsme více psychicky zregenerovaní a nabytí energií. Běh za každého počasí nás otužuje, zoceluje psychicky a fyzicky. Jakékoliv imitace ve fitku jsou opravdu jen náhražky.

Lukas | 4. 2. 2013 14.57 hod. | 61.171.44.xx
na pas se mi nejvic osvedcila Kobra 11 :-) kazdy mame jiny vkus, samozrejme, ale je to ciste o tom najit neco, co cloveka dostatecne vtahne do deje a da mu zapomenout na ty budiky. K 11 je navic i akcni, cloveku je pak trochu trapne se ulejvat, kdyz sleduje hrdiny jak utikaji za padouchama, preskakuji ploty a vybihaji do x-teho patra .. :-) tech 45-50min utece jako voda, tempo, kopecky .. je to serial pro teenagery a tak v tom je spravna energie. neco jako takovy tu ruzny workout mixy, doma bych si to nepustil ani omylem, ale na tom pasu (nebo i na asfaltu) to cloveka dokaze opravdu nakopnout.

1 . 2 

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

seriál trénink na rok 2010

Běžecký trénink

všechny články Běžecký trénink

kde se diskutuje

  • Přirozený běžecký styl. Bříško, pata, celá noha, odvalení, zakopnutí, let : Dobrý den, asi to sem moc nepatří, ale chtěla bych Vás poprosit o radu. Od mala nerada běhám…»
  • Deset tipů, jak si v zimě zadělat na top běžeckou formu na jaře a v létě : Jake byste mi prosim doporucili termopradlo na behani a podle ceho vybirat? Moc se mi libi toto…»
  • Doktoři mi řekli, že s velkým sportováním včetně běhu se mám rozloučit : Martine držím palce začínáš dobře jen tak dál !!! »
  • Poleťte si zaběhat na Madeiru! : Již letííííííííííííííííííííííííím »
  • Nikdy není pozdě začít běhat, stačí jen nazout staré kecky a vyběhnout : Napřed jsem si říkal proč se Neumann jmenuje Barbara. Když Paula je v Čechách Radcliffová .... …»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků