logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Co dělat, aby mě při půlmaratonu nic nepřekvapilo

Co dělat, aby mě při půlmaratonu nic nepřekvapilo

Tak to i přes veškeré zkušenosti, které jsem za léta závodění načerpal, nevím. Vždy mě něco překvapí, možná proto, že běh je jako život – vždy nám něco přichystá, s čím jsme dopředu nepočítali. Ale jsou věci, na které se připravit můžeme a ty se pokusím napsat do pár následujících „mouder“.

Čtěte: Jedenáctý pražský půlmaratón – ohlédnutí

Doporučené tempo

Pokud jde o ½maraton, klikněte si na článek Jak rychle běžet půlmaraton?, který o tom samostatně pojednává.

Jak se na závod obléknout?

Těžká rada – nevím, jaké bude počasí. Jediné, co jsem si za všechna ta léta ověřil je skutečnost, že z 99 % není při vlastním závodě takové počasí, jaké bylo celý týden před ním a ani rosničky se většinou jako na potvoru zrovna nestrefí.

Tak co s tím?

Chystáte-li se běžet volnějším tempem a déle než dvě hodiny, neuškodí si na sebe vzít více vrstev funkčního prádla, třeba triko s dlouhým rukávem, na něj triko s krátkým rukávem a na něj přišpendlit číslo. Oteplí-li se během závodu, triko s dlouhým rukávem sundáte, lehce ovážete kolem boků a poběžíte vesele dál. Na nohy bych si v tomto případě vzal dlouhé nebo tříčtvrteční elasťáky.

Chystáte-li se běžet pod 1:40 hod., bude vám nejspíš stačit triko s krátkým rukávem a krátké elasťáky.

Závodníci pod 1:30 většinou poběží v tričku a trenkách – aby nepobuřovali a oblečení je při běhu co nejméně omezovalo v pohybu.

Přelepení prsních bradavek a běžecké podprsenky

První je dobrá rada pro pány, druhé zase pro dámy. S druhým, pokud se poruší, vlastní zkušenost nemám, ale první případ znám docela důvěrně. Věřte, že ani ruce na prsou vám pak pánové nepomůžou a následky ucítíte ještě týden po závodě.

Mazání

Nyní nemám na mysli to, že byste se měli večer před během namazat, aby vám pak bylo druhý den všechno jedno. Mazáním myslím to, že je dobré si namazat třeba bílou vazelínou nebo indulonou podpaždí, vnitřní strany stehen a chodidla. Ale klidně to můžete považovat za zženštilost a pak si užívat v průběhu nesnesitelného pálení, případně kontrolovat, jak se vám na chodidlech pěkně nacucávají puchýře.

Co na nohy

Velikost bot

Běžecké boty se kupují vždy! o číslo větší než je běžná obuv, co nosíme. Nebojte se, nespadnou vám z nohy, pokud si ale potrpíte na krásně modré, krví podlité nehty, běžte si v botách na míru.

Ponožky

Důležitou částí oblečení jsou ponožky. Měli byste si vzít vyzkoušené, ne zcela nové, měly by vám přesně sednout na nohu a měly by být také z funkčních materiálů s větším zastoupením syntetických materiálů než bavlny. Lépe vám nohu obepnou, nevytahují se a nedělají hrudky. Ale jestli potřebujete mít puchýře, tak si klidně natáhněte teplé fusky po dědečkovi :).

Co na hlavu

Šátek, běžecká čepice s kšiltem, vázací nebo elastická čelenka – tohle všechno se hodí pokud nechcete, aby vám stékal pot do očí, případně neofouklo čelo.

Praktické rady nakonec

Vždy je lepší si do závodní tašky nabalit více věcí a ty pak zanechat v tašce, než pak na trati mrznout. A abych nezapomněl, asi budete delší dobu stát ve špalíru dalších běžců a běžkyň, než startér stiskne spoušť své pistole. Můžete se spoléhat na to, že na vás zbude reklamní igelitový pytel, který si na sebe natáhnete, abyste si udrželi jakous takous teplotu. Pokud nechcete spoléhat na štěstí, investujte něco málo peněz do jednorázové pláštěnky a tu si na sebe, bude-li chlad a zima, přetáhněte.

Jak si zavázat boty

Rozvázaná tkanička stála na začátku konce nejednoho běžce běžícího ½maraton či maraton. Pokud nevěříte, tak věřte. Vezměte si, že se vám rozváže tkanička těsně před koncem závodu, vy se sehnete, abyste si jí znovu zavázali. Uděláte co jste potřebovali a ve snaze co nejrychleji se opět rozeběhnout se prudce postavíte. V příští vteřině už ležíte na zemi a v další se divíte, kde jste se tam vzali a co tam vůbec děláte.

K čemu došlo? K prosté věci. V důsledku zvýšené námahy a částečné dehydratace se vám zvýšil tlak, ve chvíli, kdy jste se prudce zvedli, se vám odkrvil mozek a vy jste se svalili jak špalek.

Proto než vyběhnete zavažte si tkaničky tak, že uděláte normální kličku, pak vezměte ty dvě kličky a udělejte z nich uzel. Že se vám to pak bude špatně rozvazovat? To neřešte, po závodě na to budete mít času dost nebo vám s tím někdo pomůže.

Nezapomeňte si před startem odskočit

Na trati jsou sice přenosné kabinky, ale přesto je dobré vykonat potřebu ještě před tím, než vyběhnete. Ono i když to uděláte, tak v důsledku nervozity budete mít nucení zase pět minut před startem. Pak nezbude něž počkat, až na v místě občerstvovačky objevíte přenosné kabinky nebo prostě počkat na první křoví. Vůbec se nestyďte, nebudete první ani poslední. Abych vás nakonec trošku pobavil a uvolnil, povím vám – jak říká Katka – „příběh z války“:).

Stalo se to na New Yorkském maratonu, přesto že z hlediska fyzické potřeby je na tomto maratonu myšleno snad na vše. Pro muže je tu postaven i jakýsi močovod o délce minimálně sto metrů. Poté, co se odstartuje, hodně účastníků je nuceno vykonat potřebu. Vtip je v tom, že polovina startovního pole běží nahoře po mostě a druhá v jeho útrobách. Ti, co běží nahoře, jsou na tom dobře, ale ti, co jsou pod nimi, jsou zkrápěni shůry zvláštní teplou tekutinou :).

Tak šťastný běh a buďte rádi za Prahu!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (3 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

JP | 25. 11. 2010 17.58 hod. | 62.141.2.x
Diky za clanek!

Velký Maratonec | 30. 3. 2009 19.37 hod. | 212.96.160.xx
Jj ,
444.místo v 1/2 Maratonu.Musím uznat ,že jsem na sebe hrdý.Jinak Moc pěkný článek :-).Co vy??


Enter Lab

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecké vybavení

všechny články Běžecké vybavení

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Pavle, díky za tvůj příběh, jsem moc rád, že ti běh pomohl vrátit se do života a měl bych na tebe…»
  • Svaly a spalování tukových polštářů. Den, kdy si zaběháte, je svátkem pro vaše tělo : Před rokem (krátce po 50tce) mi byla diagnostikována cukrovka. Předcházející (nejen) několikaleté…»
  • Úrazy Achillovy šlachy. Prevence a jejich léčení : Dovoluji si informovat / nemohu radit /o zlepšení stavu mých problémů s tendinozou Achil.šlach ze…»
  • Jaroslava Grohová: Prvního běhu v Běchovicích jsem se zúčastnila načerno : Váš článek mi udělal velkou radost, paní Grohová je skvělá trenérka a obdivuhodný člověk! »
  • Jak váha ovlivňuje výkon běžce : Mě se na shození pouze tuku skvěle osvědčila aplikace https://www.kaloricketabulky.cz . Zkoušel…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků