logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Pět zlatých pravidel zdravých nohou

Pět zlatých pravidel zdravých nohou

Běžecký bestseler, kniha Born to run, respektive její autor v tom má jasno: za běžecká zranění jsou zodpovědné firmy vyrábějící běžeckou obuv, která je na běh naprosto nevhodná. Kdyby lidé běhali bosi nebo v minimalistických botách, tak by běžeckých zranění tolik nebylo. A přišel boom běhání na boso a v minimalistických botách. „Kupodivu" zranění běžců neubylo, spíš se objevily nebo začaly převládat jiná. Takže jenom v těch botách to asi nebude. Tak v čem to k čertu je? Řekne už konečně někdo pravdu o běžeckých zraněních, aniž by si „honil" myši do krámu, aby je mohl co nejlépe oškubat?

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. První pravidlo zdravé nohy
    1. Honění si trika. Honění se za výkonem
    2. Chcete-li řídit, naučte se poslouchat (naslouchat)
  2. Druhé pravidlo zdravé nohy
    1. Mohou za zranění běžců a běžkyň nevhodné běžecké boty? Mohou!
  3. Třetí pravidlo zdravé nohy
    1. Regenerace, základ zdraví, fyzické kondice, sportovní formy
  4. Čtvrté pravidlo zdravé nohy
    1. Nejen běhat, ale i protahování a posilování je třeba začlenit do tréninku
  5. Páté pravidlo zdravé nohy
    1. Přirozený běžecký styl a běžecká abeceda
  6. Šesté pravidlo zdravé nohy

Zkusím vstoupit do jámy lvové, najít a popsat to, co podle mne je za tím, že běžci a běžkyně, kteří běhají pro zdraví, tak často trpí na různá běžecká zranění, což je přivádí na myšlenku: Je skutečně běhání tak zdravé, jak se prezentuje, nebo je to jen šikovný marketinkový trik všech těch, kteří mají běhání jako business?

Proč zranění nohou u běžců a běžkyň stále neubývá a jaké jsou toho příčiny

První pravidlo zdravé nohy

První pravidlo běžeckého tréninku (každého tréninku) praví – ABYS MOHL ŠÉFOVAT, MUSÍŠ SE NAUČIT POSLOUCHAT (NASLOUCHAT) POŽADAVKŮM SVÉHO TĚLA!

Honění si trika. Honění se za výkonem

Bez ohledu na to, jestli jde o běžecké začátečníky nebo zkušené běžecké harcovníky, tenhle důvod vede.

U začátečníků proto, že ví, že jejich tělo je schopné např. v případě, že dobíhají dopravní prostředek, vyvinout „abnormální" rychlost. A to jen s těmi následky, že po jeho doběhnutí a nastoupení do něj nemohou po zbytek cesty nabrat dech, případně se jim obrací žaludek, ale jinak dobrý, vše vydrželo. Říkají si: Svaly, úpony, šlachy, kosti vydržely, tak to se mnou ještě není tak blbý a můžu to běhání zkusit, když je tak zdravý! A vrhnou se do toho se stejnou vervou, jako když dobíhali ten dopravní prostředek.

U zkušených harcovníků proto, že mají pocit, že mají na mnohem víc a nějaké rady o postupném přidávání zátěže (intenzitě i kilometrech) jsou jen pro začátečníky, JICH už se netýkají, JIM už se přeci nemůže nic stát, protože ONI všechno vědí.

Oběma skupinám musím říci, že na VÝKONU se podílejí všechny systémy lidského těla, není to tudíž jen o srdci a o hlavě, tedy rozhodnutí a vůli, ale o spolupráci. Pokud si v pracovním kolektivu postavíte hlavu a bez ohledu na to, co budou chtít ostatní, si pojedete po svém, nejspíš vám ostatní vystaví STOPKU. Tělo udělá to samé a má na to dva nástroje – ÚRAZ a NEMOC!

Chcete-li řídit, naučte se poslouchat (naslouchat)

Aby vám tělo nevystavilo stopku, je třeba mít na paměti, že tu je osm šéfů – osm systémů, které se podílejí na vašem zdraví, na vaší fyzické kondici, na vaší běžecké formě. Běžecký trénink pak nespočívá jen v tom, naučit pracovat svaly, ale naučit spolupracovat všech těch osm šéfů tak, aby táhli za jeden provaz, na jehož konci je vaše vysněná forma či „forma“. Jak víte z běžného života, naučit osm lidí, kteří mají své požadavky, své představy o tom, co a jak má fungovat, SPOLUPRACOVAT, je velké umění a dokáže je zvládnout jen ten, kdo umí naslouchat a na základě slyšeného, řídit. Tím nejvyšším šéfem – šéfem svého života – jste vy, takže je na vás naučit se POSLOUCHAT, abyste mohli šéfovat a nepřiváděli svou firmu – své tělo – do jedné krize za druhou!

Druhé pravidlo zdravé nohy

Druhé pravidlo zdravé nohy praví – Běháš-li (cvičíš-li) v botách, nech je vybrat vlastní nohy a nedej na to, kdo v nich běhá (cvičí)!

Mohou za zranění běžců a běžkyň nevhodné běžecké boty? Mohou!

Před lety bych byl s podobným konstatováním velmi opatrný, ale čím více se touto myšlenkou zaobírám, tím více dávám za pravdu těm, kteří vidí za zvyšujícím se počtem zranění u běžců a běžkyň i nevhodnou běžeckou obuv. Jsem však dalek tomu odsuzovat technickou běžeckou obuv a dávat to za vinu jí. Pokud tvrdím, že za běžecká zranění, potažmo zranění nohy či dolních končetin, může i běžecká obuv, je to proto, že nové typy netestují před tím, než jsou „vrženy" do obchodů, ti, kteří v nich budou běhat a jimž bude prezentována jako vhodná pro jejich běh, ale testují je většinou profesionálové, kteří mají jinou techniku běhu, běhají v jiném tempu, než hobíci. U testerů pak vycházejí výsledky jako velmi dobré, bohužel u těch, kteří si je pak kupují, už ty výsledky tak dobré nejsou. Jako východisko vidím to, že když někdo vyrobí dobrou běžeckou botu pro hobíky, nebude ji rok co rok inovovat, respektive pokud ano, bude se zajímat o to, jak ji vnímá užívající většina a při případných změnách bude vycházet z jejich postřehů. Na druhou stranu je mi jasné, že pak tyto běžecké boty nebudou mít parametry, které požadují profíci a výkonnostní běžci, aby byl jejich výkon co nejlepší a značka mohla bodovat tím, že ji obouvají vítězové. Bohužel vítězové však nedělají firmám obchodní obraty.

Takže pokud si půjdete kupovat běžeckou obuv, nevybírejte si ji podle toho, kdo v ní běhá, ale jedině podle toho, jak se v ní budou cítit vaše nohy, potažmo jak se v nich bude cítit celý váš pohybový aparát, protože různé problémy (zranění) začínají od nohou respektive od bot, do nichž je nazujete.

Třetí pravidlo zdravé nohy

Třetí pravidlo zdravé nohy praví – Chceš-li zdravé nohy míti, musíš občas umět vypustiti!

Regenerace, základ zdraví, fyzické kondice, sportovní formy

Kolik lidí se holedbá tím, jak málo času potřebuje na spánek, na odpočinek, na regeneraci fyzických a psychických sil. Když jim pak dochází energie, dají si kávu – v lepším případě, v horším pak nějaký energetický nápoj, prášek nebo jinou drogu na povzbuzení a jedou vesele dál. Vždyť je to normální, dělají to všichni. Zde se dostáváme zase na začátek našeho příběhu, k osmi řídícím systémům našeho těla, které se postupně jeden za druhým „vypnou“, prostě si dají oraz, když jim ho nejsme jako šéf ochotni poskytnout my, a je tu problém, jenž se projeví buď jako nemoc, nebo jako úraz! Takže byste si neměli myslet, i když jste v laufu, že jste nějak výjimeční a přírodní zákony na vás neplatí. Únava a celkové vyčerpání vás vždy doběhne. Takže nezapomínejte na regeneraci a odpočinek

Čtvrté pravidlo zdravé nohy

Čtvrté pravidlo zdravé nohy praví – Chceš-li zdravé nohy míti, musíš pravidelně protahovat a posilovat!

Nejen běhat, ale i protahování a posilování je třeba začlenit do tréninku

Většina běžců a běžkyň jsou rádi, že si najdou čas na běhání, a protahování a posilování berou jako ztrátu času nebo jako činnosti, které jim nebudou k ničemu dobré. Opak je pravdou, a to opět ať vám jde o sportovní formu, nebo váš vzhled. Budu se opakovat, ale pokud chcete být zdraví, pokud chcete, aby vaše sportovní forma měla vzestupnou tendenci, aby se nezastavil váš úbytek na váze, je třeba, abyste do svého tréninku pravidelně začleňovali i protahováníposilování respektive jestliže jste si vyčlenili na trénink hodinu, tak 45 minut běhejte a 15 minut protahujte a posilujte!

Páté pravidlo zdravé nohy

Páté pravidlo zdravé nohy praví – Chceš-li zdravé nohy míti, nesmíš si plést běh se skákáním!

Přirozený běžecký styl a běžecká abeceda

Přirozený běžecký styl zařazuji na závěr pěti pravidel zdravé nohy ne proto, že by měl nejmenší vliv na tom, jestli si běžec či běžkyně či kdokoliv, kdo běhá, způsobí zranění nohy, ale proto, že do přirozeného běžeckého stylu patří vše výše popsané. Proto, že nejde jen o to, jak běháte či skáčete, ale o celkový přístup k běhu – k života běhu, neboť to, co se odráží ve vašem běhu, je jen částí toho, co je součástí vašeho života běhu!

Šesté pravidlo zdravé nohy

O šestém pravidle si řekneme podrobněji příští týden.

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (66 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Honza | 21. 10. 2016 10.48 hod. | 192.127.94.x
Jsou nějaká doporučení i ohledně péče o chodidla a ztvrdlou mozolnatou kůži?

tyger | 6. 7. 2015 19.28 hod. | 85.135.147.xx
nedá sa sem dať link na článok ::( takže nejdem rozpisovať to čo som už raz napísal

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Běžecká poradna

všechny články Běžecká poradna

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Běžíme spolu v jednom týmu, ale nemůžeme se spolu vyfotit : Jirkové držím vám palce! »
  • Běhání dětí. Kdy začít, jak začít, jak připravit trénink : Moc pěkný článek, já mam devítiletého kluka, který miluje sporty, dělá hlavně fotbal, hraje, chytá,…»
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Pražský maraton: Když miluješ … není co řešit : Martine, budu se Tě držet :) Těším se, Martina »
  • Proč bys měla začít běhat? : Ještě je důležitá jedna věc – nenechat se moc často zastrašit horším počasím, protože pak se…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků