logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Jak se stát vítězem? To je jednoduché, stačí překonat bariéry ve své hlavě!

Jak se stát vítězem? To je jednoduché, stačí překonat bariéry ve své hlavě!

Běžíš, běžíš, běžíš po své běžecké trase a najednou z ničeho nic se dostaví únava. Objektivně máš za to, že by se ti to stát tak brzo nemělo. Vyběhneš na další trénink a hele, je to tu zase. Vyběhneš potřetí a ono se to dostaví znovu. Začneš nad tím přemýšlet a najednou zjistíš, že to přichází ve stejném místě a začneš uvažovat, co je toho příčinou.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Jak na zeď běžeckého začátečníka
  2. Jak na zeď pokročilého běžce
  3. Jak se stát olympijským vítězem

Tento článek je o tom, jak překonávat právě tyto opakující se bariéry, které mají často příčinu v naší hlavě, ale příčina může být i jinde. Kde, tak na to si většinou musí přijít každý sám. Dost často je ta příčina naprosto banální a přijdeš na ní třeba jen tím, že jednou se vydáš na tuto trasu v obráceném směru.

Jak na zeď běžeckého začátečníka

Začal jsi běhat před pár týdny či měsíci a ještě ti to nejde tak úplně lehce. Na tvém běžeckém okruhu je místo, na němž ti pravidelně dojde dech a pokaždé, když se k tomu místu přiblížíš, musíš přejít do chůze. Tvůj mozek už si zafixoval, že prostě v tomhle místě to nejde a bez ohledu na to, jak na tom jsi fyzicky, zavelí: „PAUZA!" Co s tím? Mozek má tu „nepříjemnou" vlastnost, že si hodně pamatuje a zapomíná jen málo. Ve chvíli, kdy se opakovaně blížíš k svému místu, tak se stanou dvě události.

Za prvé, v mozku naskočí: „Bacha, dostali jsme se na místo, kde nám to nikdy nešlo," a tobě ztuhnou nohy, zkrátí se dech a ty musíš buď zpomalit, nebo přejít do chůze.

Za druhé, každým dalším opakováním se tento vjem jen více upevňuje v tvé paměti. Je to podobné, jako když Pavlov učil slintat své psy těsně před tím, než měli dostat nažrat. Takže jak na to, abychom tento vjem vymazali a nahradili jiným – pozitivním?

Při příštím tréninku zpomal nebo přejdi do chůze již daleko před tímto kritickým bodem, aby sis odpočal a pak kritické místo přefrč. Uděláš to párkrát a pak už budeš probíhat tímto místem bez problémů, aniž bys musel před tím zpomalovat či přecházet do chůze. Také je však možné, že se rozebíháš moc rychle, v tom případě doporučuji nastudovat článek Charón tě zve k sobě, zpomal.

Jak na zeď pokročilého běžce

Běháš už nějaký pátek, odběhl jsi už pár závodů, ale přesto se necítíš dostatečně silný na to, abys bez problémů zvládl nějaký zapeklitý úsek, který běžně běháš, dělá ti problém běhání do kopce, délka některých okruhů či intervalový trénink.

Všechny tyto bariéry jsou především opět vystaveny v tvé hlavě, je to něco podobného jako proslulá „maratonská zeď!" Nikdo ji v životě neviděl a přitom z ní mají obavy všichni. Jak se s touto hradbou „navyklých" schémat vypořádat?

Pokud by to byla obyčejná zeď, stačilo by si půjčit majzlík a kladivo, a kousek po kousku ji odshora dolů rozebrat. My uděláme prakticky totéž, jen na to půjdeme s trošku jiným nářadím. Naším nářadím bude myšlenka. O pozitivním myšlení jsi už nejspíš slyšel. To funguje pozitivně – myslíme-li a představujeme-li si v mysli pozitivní věci, pozitivní spád událostí. Stejně ale tak funguje negativně, pokud myslíme na to, že nám prostě něco nejde, a utvrzujeme se v tom, že nám to nikdy nepůjde. Je jedno, zda nám to vsugerovává okolí či si to vsugerováváme na základě opakovaných nepříjemných situací a zkušeností sami.

Myslíme-li na to, co nás čeká, pozitivně – pozitivní výsledek se dříve či později dostaví, jak rychle záleží na tom, jak silně tomu věříme.

Myslíme-li na to, co nás čeká, co už jsme vícekrát zažili, s tím, že: „A jéje, zase tenhle kopec, to bude zase masakr“, bude to masakr.

Takže co udělá pokročilý běžec, když se chce vypořádat například se závodním či tréninkovým okruhem, který mu už párkrát ztrpčil běh? Prostě si ho odběhne v hlavě a bude si představovat jednotlivá kritická místa s tím, že je zdolává s lehkostí gazely či ještě lépe s lehkostí Usaina Bolta či Patricka Makau – podle toho, jsi-li sprinter či vytrvalec. Dopředu se tak připravíš na vše, co tě může na trati očekávat, a dopředu se s tím vypořádáš. Tvůj mozek už bude předem na vše připraven a bude reagovat podle toho, jak mu to naprogramuješ. Ne opačně, že budeš poskakovat, jak si tvůj mozek pískne.

Jak se stát olympijským vítězem

Trénuješ tvrdě, ve startovním poli se pohybuješ na předních pozicích, ale stejně se ti občas stane, že nejsi schopen zabojovat, když se dostaví únava, že odpadneš ve fázi, kdy se rozhoduje o všem, kdy se rozhoduje, zda budeš vítěz nebo zase až ten druhý, třetí, bramborový.

Představ si, že jsi na trati olympijského maratonu, chýlí se jeho závěr, reportéři všech televizních a rozhlasových stanic křičí do svých mikrofonů jediné jméno – tvoje jméno. Protrháváš cílovou pásku a oči miliónů lidí vidí jen tvůj šťastný úsměv a rozpažené ruce, které v tu chvíli objímají celý svět. Zdá se ti to jako příliš smělý sen? Věř však, že takto se rodí olympijští vítězové dlouho před tím, než vůbec vyběhnou na trať olympijského závodu. Přesně toto si představovala Gail Deversová po celou dobu své těžké nemoci, přesně toto si představoval Stephen Kiprotich.

Trénink není jen o trénování svalů, ale i trénování mysli a ducha. Naučte se, aby všechny tyto tři aspekty pracovaly pospolu jako tři bratři, z nichž každý umí něco jiného, kteří když se rozdělí – prohrají, zato když potáhnou za jeden provaz, nikdo je neporazí!

Miloš Škorpil foto

Hodnoť článek

5 z 5 hvězd líbí se mi (15 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví34
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice92
Více času na sebe9
Více času na rodinu4
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou29

kde se diskutuje

  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Zdravím Miloši, mám dotaz k pohybu venku při inverzi. Bydlím na Karvinsku, kde trvá už několik dní…»
  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : Ahoj všem K tomu mrazu, dnes ráno jsem si dal svých obvyklých 4,75km kolem Labe a bylo to bezva, od…»
  • Jak je to tedy s tím hladem, aneb Intermittent Fasting. Osmý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : Jesliže vycházím z "nejím, když nemám hlad" a doplním k tomu "jím, když mám…»
  • Jak skloubit zimní radovánky s přípravou na jarní běžecké vrcholy : Díky za článek,jak napadl sníh,tak jsem řešil jak běhat na lyžích a bez nich. »

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků