logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

NORDIC RUNWALK: běhochůze s holemi pro běžecké začátečníky

NORDIC RUNWALK: běhochůze s holemi pro běžecké začátečníky

Těm, kdo začínají nebo chtějí začít s pravidelným běháním, může být velkým přínosem chůze s holemi. Nemám však na mysli nordic walking, jehož technika vyžaduje zcela jinou práci paží než je tomu u běhu. Ve své knize Nordic running předkládám koncepci jiné varianty kondiční chůze s holemi, spíše běhochůze, kterou pro odlišení nazývám Nordic RunWalk.

Rychlá navigace [zobrazit]

Obsah [skrýt]

  1. Pět hlavních důvodů pro Nordic RunWalk
  2. Co je to k sakru ten Nordic running?

O benefitech nordic runningu, tedy běhání s holemi, není sporu a stále přibývá běžců, kteří je mohou na základě vlastních zkušeností potvrdit. Ono ale není nutno, aby se přímo běželo. A někdy to ani není možno – například u běžců se zraněním nohy, u sportovkyň v období těhotenství a po porodu, u osob s nadváhou, atd. Patříte-li mezi ně, nebo máte právě v úmyslu začít pravidelně běhat, mám pro vás dobrou zprávu: tréninková chůze s runningovými holemi může být výborným mezistupněm a přechod od (obyčejné) chůze k běhání vám usnadnit.

Na rozdíl od nordic walkingu, který je založen na zapažování a krátkém vypouštění teleskopické hůlky z ruky za tělem, jde v mém pojetí spíše o chůzoběh nebo běhochůzi (proto RunWalk): paže běží, tj. dodržují běžecký rozsah pohybu loktů, a nohy jdou. Tak trochu to může připomínat běžkaře-hobíka, který na lyži neprovádí skluz, ale spíše se jen tak pošupuje, k čemuž musí více zapojit paže. A to je ono: poběžíme i rukama! (pardon, pažemi :))

Uveďme nyní stručně a jasně, co běhochůzí s runningovými holemi běžecký začátečník získá.

Pět hlavních důvodů pro Nordic RunWalk

Pět hlavních důvodů pro Nordic RunWalk

  1. Osvojení základních zásad správného běžeckého stylu: mírný náklon trupu (osa ramen je mírně před osou boků a my se nehrbíme), srovnané paže (lokty se pohybují rovnoběžně a ve stejném rozsahu jako při běžném běhu), došlap velmi mírně přes přední část chodidla nebo na celé chodidlo (nikoliv přes patu)
  2. Odlehčení kolen a beder. Snížení zátěže na nosné klouby, k němuž dochází díky zapojení runningových holí do naší běhochůze, oceníme obzvláště při stavu nadváhy (pokročilejší běžci pak také např. při problémech s achilovkami či kyčlemi)
  3. Větší výdej energie. Při běhochůzi aktivně zaměstnáváme i vršek a paže, čímž podáváme větší výkon, srovnatelný s během bez holí. Naše tepová frekvence i spotřeba kyslíku bude při chůzi s runningovými holemi stejná jako při „normálním" běhu pomalým tempem
  4. Intenzivnější dýchání, k němuž při technice Nordic RunWalk dochází, nám pomůže k lepší adaptaci na budoucí běhání – budeme mít lépe připravené plíce. Jako když to pak najdeme, obzvláště až potkáme nějaké kopečky
  5. Zvýšená stabilitu v terénu, kterou runningové hole zajistí lépe než kratší walkingové (obzvláště máme-li hřmotnější postavu). Nebudeme se bát vyrazit i do měkkých terénů, což je pro šlachy a vazy našich nohou důležité jako kompenzace běhání pouze po asfaltu.

Každý začátek je těžký. Jistě to bude platit i o vašem postupném „rozbíhání se k běhání“. Brzy si však na techniku Nordic RunWalk zvyknete a zalíbí se vám. Její přirozenost a běžeckost vás nejspíš přiměje k tomu, abyste se místo „pouhé" chůze s holemi občas s nimi i rozběhli. Jen tak, pomalu, na pohodu, pěkně do rytmu. To už bude jakýsi nordic jogging. No a časem, už ve fázi vašeho budoucího pravidelného běhání, si jako skvělý tréninkový doplněk oblíbíte i souvislý běh s holemi – nordic running. Já o tom vůbec nepochybuju!

Nerudný týpek

Co je to k sakru ten Nordic running?

Kam se člověk vrtne, všude vidí lítat, teda pardon – běhat, lidi s holemi, to je snad zlej sen. Popravdě, zlý sen by to byl, kdyby to byla zase jedna z těch módních vln, která marketingově láká lidi na něco, co ještě nezkusili a nezažili. Ale tak to není. Je to sice novinka, ale novinka, která má hlavu a patu, která pomůže těm, kteří mají nadváhu, kteří se dostávají zpět do formy po delší době, kdy nic nedělali, nebo byli zranění.

Nordinc running

Navíc je to skvělý nástroj, jak se naučit držet tělo v jedné lajně a neohýbat se v pase, buď proto, že to co mám nad pasem, mě sklopí k zemi, nebo proto, že mám strach, že když spadnu, tak půjdu rovnou na ústa, protože nevěřím svým nohám, že to včas dají a budou tam, kde mají být, tedy pod těžištěm.

Nordinc running, buď jako nová sportovní disciplína, nebo jako knížka od jeho objevitele, jsou skvělé a nedělá mi problém je doporučit, všude, kde cítím, že mohou lidem být k užitku!

Milan Kůtek (www.behsholemi.cz) foto
  • přečteno: 4415/4188×
NORDIC RUNWALK: běhochůze s holemi pro běžecké začátečníky NORDIC RUNWALK: běhochůze s holemi pro běžecké začátečníky

Hodnoť článek

4 z 5 hvězd lepší (10 hodnocení)

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Crosstraining

všechny články Crosstraining

Anketa – hlasuj i ty!

kde se diskutuje

  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Ahoj Barčo , taky jsem rekreační běžec . Pokud chceš začít běhat , tak by jsi si měla hlavně kvůli…»
  • Taping kolena : Dobrý den, ráda bych se zeptala na tapování. Před lety jsem běhala poměrně hodně, až mě z toho…»
  • Zranění kolene : Všechna poklona panu Zdenkovi, děkuji za vyčerpávajíci informace, já narozdíl od ostatních…»
  • Ještědský půlmaraton KTRC po čase otevřel výhledy : Prasárna :-(((…»
  • Nejlepší způsob, jak můžete zlepšit váš běh, je postavit svůj tréninkový plán na tempu, které jste schopni udýchat : Dobrý den, jsem rekreační běžec, ale ráda bych to změnila. Vždy, když začnu běhat intenzivněji,…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků