logotype Běžecká škola Miloše Škorpila

inzerce

Prvnička na maratonu

Prvnička na maratonu

Každý si tím prošel. Něco už měl naběháno, postupně si věřil na 10 km, pak ho napadne půlmaratón, ale na celý maraton, to jsem si tedy nevěřil.
Neběhám dle správného běžeckého plánu, prostě si vybíhám, kdy chci a povětšinou v doprovodu dvou psů, takže i s hracími přestávkami to bývá 8-15 kilometrů.

Více než 20 kilometrů vlastně neběhám. Výjimkou bylo společné trápení s Martinem na Milošově okruhu po CZ, když jsme se k němu přidali před 3 týdny v Pelhřimově – to ale dopadlo – tedy my jsme odpadli na 31. km.

Tedy s tímto tréninkem a po nutném odpočinku jsem se postavil na trať celého maratonu. Všichni si povídají, kdy a jak se jim běželo, a jaký čas čekají dnes. Já jsem čekal, jestli uvidím cíl v poklusu nebo až když se na něj zajdu podívat poté, co mě v polovině nabere sběrný bus.

Odstartováno… oproti zkušenostem z polovičních tratí se všichni tak nějak kolem více šetří, občerstvovací stanice jsou častější a snad i větší.

Teď si říkám, že jsem zvolil výborné tempo s Klárkou, jejíž ambice byly někde na 4.30 celkového času. Při zvoleném tempu někde kolem 5:30 minut na kilometr jsme zvládali na každé občerstvovačce zvolnit, napít se, vzít si houbičku s vodou a zase se rozběhnout, vlastně jsme pořád jedli a pili a mezitím popoběhli. Takto jsme se vlastně úplně v pohodě dostali k 20. kilometru, kde jsme minuli Honzu – vodiče na 3.30. Klárka se s Honzou musela jít pozdravit – což vyděsilo do svého trápení uzavřené běžce, kteří s Honzou běželi:-), ale nakonec se kupodivu vyhnuli a my mohli pokořit půlmaratón v čase do 2 hodin.

Jelikož jsme opravdu nijak nepospíchali, průběžně „svačili“ a užívali si to, dostal jsem trochu pošetilý nápad doběhnout si Martina, který se držel vodiče na 3.45. Pro mne to znamenalo zrychlit po stanici na 23. kilometru a doběhnout skupinku asi 2 kilometry přede mnou.

Nebyl to dobrý nápad:-). Ale běžel jsem souběžně s běžci štafet, takže i toto tempo v oblasti 4:30 na kilometr se dalo zvládat. Dalo, až ke smíchovské obrátce. Od obrátky síly zůstaly pocitově stejné, ale běželo se nějak hůře. Už to nebyla zábava, ale opravdu řehole, přestal jsem si všímat běžců (a taky běžkyň) a snažil se držet své tempo tou dobou opět někde u 5 minut na kilometr.

Martina jsem doběhl asi díky tomu, že si dal pauzu kolem 30. kilometru, to už jsem počítal zbývající část dle Milošova hesla: „A posledních 10 km to je vlastně na vyklusání“. Dojídal jsem své zásoby energo tyčinek, poctivě je zapíjel na občerstveních, ale už se nedařilo po zastavení do chůze rozbíhat zpět k tempu. Dvě přestávky jsem vynechal, abych nemusel měnit tempo a nelituju toho. Na 36. kilometru to už ale neběželo, ozvaly se křeče na stehně levé nohy, protáhnout se noha nedala – to jsem byl v křeči na druhé straně … takže jsem se ploužil kombinací chůze- běh k vytouženému cíli. Martin zapomněl na únavu diskuzí s turisty na trati a nakonec mě minul a běžel dál.

Při posledním kilometru už mi vlastně vadily i změny výšky trati a rozdíl mezi chodníkem a cestou, každá taková změna byla signalizována přechodem do křeče nohou, tak jsem si vybral opravdu cupitavé tempo a tím jsem se do cíle v čase něco přes 4 hodiny konečně dostal.

Tomáš Hnilica foto
  • přečteno: 10195/10107×, 1 komentář

Hodnoť článek

nehodnoceno, buďte první

Bookmark and Share

Vložit komentář Vložit komentář

Renata | 11. 5. 2010 7.49 hod. | 195.189.3.xx
RESPECT...já si letos poprvé troufla jen na půlmaraton a i to bylo pro mě dost.

prohledávání Běžeckých článků


inzerce

Můj závod – jak se mi běželo

všechny články Můj závod – jak se mi běželo

Anketa – hlasuj i ty!

Vize pro rok 2017

Rok 2017 na sebe nedá dlouho čekat, Novoroční předsevzetí jakbysmet. Zatímco vize předpokládá dlouhodobost, Novoroční předsevzetí se vyznačují jepičím životem. Aby se Novoroční předsevzetí stalo prvním krokem k naplnění vize, je třeba si ho pořádně rozmyslet, i když znám spoustu lidí, kteří na druhou stranu tak dlouho přemýšlí a zvažují vše pro a proti, že než vše zváží, uteče pár let. Takže zvažujte pečlivě, ale dejte si časový limit na start. Jako nejlepší limit se jeví 1.1.2017, tak běžíme na to, co vy na to. Kterým směrem byste rádi v roce 2017 byli rádi, aby se ubírala vaše vize 2017?

Zlepšení či udržení zdraví38
Zlepšení nebo udržení fyzické kondice97
Více času na sebe12
Více času na rodinu6
Více času na přátele2
Více času na sebe a na rodinu11
Být víc sám (sama) sebou32

kde se diskutuje

  • Běhání v zimě a mrazu se není třeba bát! Šest zásad pro běhání v zimě a mrazu : nemáte někdo zkušenost s během maratonu v zimě ? »
  • Čtyřicet důvodů, proč milovat běh : Zdravím Vás, běh a celkově cvičení je super věc. Velmi zajímavé jsou nově objevené spojitosti běhu…»
  • Být zdravý a v kondici. Koho a co všechno to v našem životě ovlivňuje. Cooperův test. Čtrnáctý tip Běžecké školy pro váš lepší běh : V tabulke muži 30 – 39 let, průměrný, je chyba (1900 – 1299 m), spravne ma byt 1900…»
  • Ještě jednu písničku … a tuhle taky musím : Já jsem tak poctivý (čti: zblblý :-)), že jsem dělal kliky už i o půl druhé v noci ... :-) »
  • Běžecký tréninkový plán Miloše Škorpila na třetích 13 týdnů běžeckého roku. Čtvrtletní zaměřovací trénink na maraton : Pán Škorpil, v tomto pláne odporúčate bežať dlhý beh na úrovni 82 % TF max. (okrem rozklusu a…»

inzerce

běžecká škola

Běžecká škola ve firmách eshop Běžecké školy Dámský běžecký klub

rubriky běžeckých článků

autoři běžeckých článků